HulkHaugen Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Mulig det er ok, men har inntrykk av at BMC liker lavere temperaturer. Uansett, det jeg i første omgang er opptatt av er å få renset ut all dritten av systemet, og lurer på hvordan jeg kan få gjort det, og hvor en ev. tappeplugg er... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Det lureste er å ta ut termostaten, og deretter løse den nederste store vannslangen mellom varmeveksler og motor. Spyl så fra termostathuset, da får du lettere løs eventuele urenheter da du spyler mot normal vannretning. Etter å ha spylt til det kommer rent vann, kan du montere og fylle på vann og systemrens eller evt radiatorrens. Kjør motoren godt varm igjen, tapp av og spyle på ny med van til det kun kommer rent vann ut. Angående tappeskruer så er det noen gnager slike, men på en gammel motor er de ofte bortimot umulige å få opp uten å ødelegge noe. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 (redigert) Ok, takk for hjelp. Men nå du sier spyle, da mener du å spyle med en vannslange, ikke med motorens egen sirkulasjonspumpe? EDIT: Skjønte det nå når jeg så at du skrev mot normal vannretning. Takk så mye, skal ned å prøve etterpå :) Redigert 3.Juni.2011 av HulkHaugen (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
Stephan Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Har en bmc 36 hk i en Joda 24. Denne har ligget rundt 95 grader på mye gass, og her en dag spratt den over 100, men fort tilbake til 95, og så til over 100 igjen, dette skjedde flere ganger. Jeg har maken motor i en Hanto-snekke fra 1978. Kjøpte den brukt i 1984 og fikk etter noen år akkurat de overopphetingsproblemene som du beskriver. Temperaturen gikk opp i 100 grader ved fullt turtall. I forbindelse med overhaling opplyste verkstedet at det var mye rask, blant annet blåskjell(!), der vannet går gjennom oljekjøleren. Da jeg fikk motoren tilbake, og alle kanaler på sjøvannssiden var rengjort, var alle problemer med overoppheting borte. Hvis du ikke har sjøvannsfilter etter inntaket, kan jeg sterkt anbefale å montere et slikt. Koster ikke noe større. Sjekk også silen på inntaket. På enkelte båter er den nesten igjenstoffet! At temperaturen stiger når du stopper motoren er helt normalt.Det er godset i motoren som varmer opp vannet en stund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Så en liten oppdatering: har nå vært ute å prøvd snekka en tur, en Hanto som din Stephan. Først spylte jeg ut masse brunt vann, antageligvis rustvann fra fesrkvannsdelen. Tok ut termostaten som forøvrig var på 94°C, og fylte opp med rent vann, og hadde på en liten flaske med Biltema radiatorrens. Startet opp og lot dette gå en god stund, før jeg tappet det ut igjen, også denne gangen masse rustvann. btw, når jeg kjørte den uten termostat så la tempen på ca 60°C. Etter det så spylte jeg systemet godt igjen, helt til det kom ut blankt og fint vann. Nok en gang fylte jeg opp med ferskvann og lot den svive i sikkert 30 min mens jeg hentet en annen flaske med en annen type radiatorrens av bedre kvalitet angivelig, ihvertfall ikke Biltema, og lot den fortsette i ca 20 min. Tømte ut dette og spylte godt, vannet så ikke så galt ut nå. Monterte en ny termostat, også denne på 74°C, og helte på en kombi av blåtind frostvæske og vann på ca 40/60 forhold. Etter dette tok jeg meg en 2-3 timers tur. Hvis jeg gav på høyt turtall, si 2500 rpm, så steg tempen til over 100°C, men sank til 90-95°C på 12-1500 rpm. Jeg sjekket om det kunne være lite kjølevæske på tanken, men den var full, så forøvrig at det hadde løsnet ytterligere litt rustvann, så litt urent ut. Interessant det du sier Stephan, men syntes det høres rart ut da det kommer en solid mengde saltvann ut sammen med eksosen min... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 EDIT: Den gamle termostaten var også på 74°C og ikke 94°C som oppgitt i forrige post. Tenkte å prøve å skifte temp-giver i første omgang, mulig den er blitt tæret på gjennom åra, og billig er den å... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Og sjøvannsiden er fullt åpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Ventilen du tenker på? Er ganske så sikker på det ja, men kan jo selvsagt dobbeltsjekke ;) Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Ja den og hele systemet til sjøvannet går inn på eksosslangen. Såvidt jeg forstår har du konsentrert deg om ferskvannsisden og dette hjalp lite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 (redigert) Sjekk eksosbendet, der vannet går inn i eksosen. Her legger det seg ofte rust og dritt som begrenser vannmengden som går gjennom saltvannskretsen. Motoren blir rett og slett ikke kvitt vannet, og temperaturen stiger. Redigert 4.Juni.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Morten_L Svart 4.Juni.2011 Del på Facebook Svart 4.Juni.2011 Jeg hadde samme problemet i lik motor jeg hadde i min Moody 36, her fra problemet todelt, varmeveksleren som er tidligere beskrevet var ganske full av gørr, flere av kjølekanalene var mer eller mindre tette, men min motor hadde også en egen oljekjøler, denne var nesten helt tett (på saltvannsiden). Jeg ville sjekket at saltvannsgjennomstrømningen er god nok, kan du se hvor mye vann som kommer ut av eksosen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
stian83 Svart 10.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2012 EDIT: Den gamle termostaten var også på 74°C og ikke 94°C som oppgitt i forrige post. Tenkte å prøve å skifte temp-giver i første omgang, mulig den er blitt tæret på gjennom åra, og billig er den å... Fat du ut av dette? er i samme sitvasjon nå. Tror termostat er defekt, da det er veldig varmt på termostathus, mens vesken i varmeveksler holder 60 grader- målt med steketermometer. Termostaen på båten sier 130 grader... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.