fanntomas Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Har en bmc 36 hk i en Joda 24. Denne har ligget rundt 95 grader på mye gass, og her en dag spratt den over 100, men fort tilbake til 95, og så til over 100 igjen, dette skjedde flere ganger. Har brukt systemrens på ferskvannssiden, og borret et hull 110mm i veggen bak motoren, slik at det kommer extra luft der. Men enda så ligger den mellom 95 og hundre grader. Har ikke turt å kjøre på mye gass enda, for å se om den kommer over 100. Når båten har ligget stille et par timer etter en kjøre tur, er motoren varmere under kjøring etter pausen. Dette tyder på at den varme lufta ikke kommer ut av motorrommet! Hva kan jeg gjøre??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Legger til at når jeg tar av slangen fra ferskvannstanken i den andre enden (der pila peker), så kommer det glovarmt vann ut fra motoren der slangen er skrudd på, sikkert pga. vakuum. Mens vannet i ferskvannstanken er kaldt! Dette etter bare 3-4 minutters gange på motoren. Er dette riktig? Redigert 29.Juni.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Moas-ark Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Legger til at når jeg tar av slangen fra ferskvannstanken i den andre enden (der pila peker), så kommer det glovarmt vann ut fra motoren der slangen er skrudd på, sikkert pga. vakuum. Mens vannet i ferskvannstanken er kaldt! Dette etter bare 3-4 minutters gange på motoren. Er dette riktig? Det høres vel riktig ut. Termostaten holder seg vel stengt til riktig temperatur er oppnådd og det tar nok noen minutter. For det blir vel varmt etterhvert? Men BMC skal vel ha en driftstemp på ca 85 grader om jeg ikke husker feil. har du prøvd å bytte termostat? Hvis du har kjølerør under båten og disse er stoffet og/eller grodd på kan du også få dårligere kjøling. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Virker som om termostaten din ikke åpner ved rett temperatur. Hvis varmeveksleren er så kald at du fint kan holde på denne når resten av motoren er varm tyder det på at ferskvannet i motoren ikke sirkulerer gjennom varmeveksleren. Termostaten skal åpne på 82 grader. Temperaturgiveren sitter nede under termostaten og måler temperaturen på ferskvannet som sirkulerer rundt motorblokken. Redigert 29.Juni.2009 av Eppa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Har ikke kjølerør nei, har også sjekket innsugningssilen på utsiden av båten, og den var rein. Bestilte termostat på 77 grader hos KD Trading i går, så får prøve det. Hvor sitter kjøleren på saltvannsiden, eller hvordan ser den ut??Eller er dette den samme som på ferskvannsiden, varmeveksleren? Sant det ja, at ikke kjølevannet blir varmt med en gang før termostaten åpner. Har kjørt systemrens igjennom ferskvannssiden, men kansje ikke det har blitt helt åpent fordet! Kjølevannet blir varmt etterhvert ja, så det er ihvertfall sirkulasjon, men hvor mye vet jeg ikke! Har også renset luftfilteret i tynner. Motoren går litt fortere på tomgang når jeg har kjørt en stund, og den har blitt varm, tyder kansje på lite luft, en dieselmotor kan vel nesten kveles ved mangel på luft?? Redigert 29.Juni.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Skru av gummi hettene i hver ende av detlange grønnerøret å ta ut messing røret som ligger inni. se om alle huller er åpne. Bernt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 mener du ferskvannstanken/varmeveksleren, der som det gule lokket sitter på?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Hvor sitter kjøleren på saltvannsiden, eller hvordan ser den ut??Eller er dette den samme som på ferskvannsiden, varmeveksleren? Har gjort et lite forsøk på å forklare hva som er hva. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Fant dette i en instruksjonsbok på arkivet her, står oljepumpe, men går ferskvannet gjennom denne og? ser det sitter en impeller der, men det går kansje olje der?? Dette er noe jeg ikke har vært borti, som dere sikkert skjønner! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) ok.. jøss for en jobb du gjør :-) Det er bra, da får jeg sjekke denne og se åssen den ser ut. Vet du om den bare er å dra rett ut, ikke skrudd fast på innsiden ellerno? Kan være den sitter litt, i og med at det har tuslet noen tusen liter saltvann der tidligere, nå har jeg båten i ferskvann! Når motoren går på tomgang, er det ikke all verdens vann som kommer i sjøvannsfilteret, men dette skal vel ikke gå fullt uansett turtall kansje?? Redigert 29.Juni.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Sylinderen i varmeveksleren er kun festet med slangeklemmer på gummimansjettene. Sitter ikke fast, men om du ønsker å ta ut denne for kontroll må du ha plass i motorrommet til å dra kjølesylinderen ut. Du må alså ha minst like lang plass foran eller bak en av gummimansjettene som mellom ytterpunktene av disse. Men jeg har ikke så stor tro på at det er her problemet ditt ligger. Hvis du har kjølevann ut sammen med eksosen har du også vann gjennom varmeveksleren. Ikke gjør noe med varmeveksleren før du har fått kontrollert og eventuelt skiftet termostaten. Men om du ikke har kjølevann med eksosen har du lokalisert problemet. Da er det kanskje impelleren som er problemet. Det du også kan kontrollere er om vannpumpen for ferskvannet fungerer. Har skiftet min to ganger.Den sitter i front av motoren og blir dratt rundt av samme drivreim som går til dynamoen. Hvis ikke denne virker sirkulerer ikke ferskvannet og du har ikke kjøling på motoren. Sjekk opp og fjern feilkildene en for en. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 ok. Tenker jeg bytter termostaten. Har allrede bestilt termostat som åpner ved 77 grader, men motoren holder vel en litt varmere temperatur uansett vil jeg tru. Har ferskvannspumpa samme prinsippet som sjøvannspumpa? Med impeller og det hele? Jeg har montert helt ny jabsco sjøvannspumpe for et par uker siden, så den er helt i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Noen som har kjennskap til Joda 24 oppbyggning?. Jeg lurer nemlig på å lage et 110mm hull helt bak i motorrommet,nesten oppunder dørken på styrbord side, for å få mere lufttilgang. Dieseltanken ligger under førersete, så der borrer jeg ikke, men bak tanken på en måte. Det blir på andre siden av skilleveggen i forhold til tanken. Er det noen fare ved å borre der? Ikke noe standard "komponenter" som ligger innenfor der tru? Vanntanken min ligger på babord side, og kabler har jeg kontroll på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Er det ferskvannspumpa som sitter ved reima i toppen ved pila her da eller? https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/cimg2087.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Prinsippet er for såvidt det samme, men ferskvannspumpen er en integrert del av motoren. Skal ikke være nødvendig å gjøre noe med denne noen gang så fremt den ikke blir ødelagt. Prøv å skift termostaten siden du allerede har bestilt denne. Når du har åpnet termostathuset kan du kinne motoren litt og se om ferskvannet blir pumpet rundt av ferskvannspumpen. Men skal jeg tippe satser jeg 100 kroner på at problemet er løst med ny termostat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Er det ferskvannspumpa som sitter ved reima i toppen ved pila her da eller? Ja. Det er korrekt. Kan være litt trøblete å komme til hvis du ikke har en motorkasse du kan ta av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 javel.... da bytter jeg termostaten først, så får jeg se åssen det blir. Men jeg har en litt dårlig følelse for luftinga i motorromet. Lydisolerte det i høst, og det gjør at mye av varmen blir værende trur jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Har liten eller ingen tro på at lydisoleringen gjør at motoren blir så varm. Har du en løs motorkasse du kan ta av eller ligger motoren under dørken? Kan du ta av motorkassen eller åpne en luke i dørken kan du fort finne ut om isoleringen er problemet. Kjør motoren med åpen luke eller uten motorkasse. Blir motoren fortsatt alt for varm har du iallefall funnet ut hva det ikke er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Det har jeg gjort, og da sank temperaturen med 5 grader, lå på 90 ca. Vanligvis 95. Men jeg syns det er litt for mye og. Hjelper det ikke å bytte termostat, så får jeg vurdere og sette inn en vifte som blåser kald luft inn. eller om det hjelper å lage noen hull her og der! Redigert 29.Juni.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 90 grader er fortsatt alt for høyt. Konklusjonen fra meg for kvelden er at jeg fortsatt tror at termostaten er synderen. Hold oss oppdatert om ny termostat hjalp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Det skal jeg gjøre, kjempeflott for alle tips og råd :-) Her er foresten "vindunderet" :-) https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/cimg1788.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0582.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0571.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0544.jpg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 I dag tok jeg ut den gamle termostaten som sto i. Den var på 76 grader, samme som jeg har bestilt. Forrige eier påsto den var på 85 :-( Puttet den i en kjele med vann, og da steketermometeret viste mellom 75 og 80 begynte termostaten og åpne seg, så da regner jeg med at termostaten er i orden, men jeg bytter den alikevel. Har tatt ut messingrøret fra varmeveksleren, og alle hullene var åpne og ganske reine så det ut til, men det var et tynt grønt lag utvendig stedvis på messingrøret, så jeg har skylt det i diesel, så skal montere det i mårra igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fanntomas Svart 30.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Eller kan jeg kjøre uten termostat?? Er kansje ikke helt heldig hvis motoren bare har en driftstemperatur på 60-65 grader ved halv gass heller?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Ser at dette er en gammel tråd, men jeg har en lignende case med en Hanto 24. Den blir alt for varm, dvs. 90-95 grader. Har enda ikke byttet termostat, selv om jeg har kjøpt nytt. Problemet er at det er mye "gugge" i systemet, mistenker at det er en kombinasjon av olje of frostvæske som har klumpet seg, så dette må jeg få ut på en måte. Jeg lurer da på noen stalltips om hvordan jeg kan få dette ut, og hvor er tappepluggen? Kan jeg kanskje bare kjøre den med frakoblet vannslange og prøve å få blåst det ut, og kanskje tilsette en systemrens? Andre forslag? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 3.Juni.2011 Del på Facebook Svart 3.Juni.2011 Hvorfor mener du at 90-95 grader er alt for varmt? Vann med frostvæske under trykk koker da ikke før rundt 120 grader? Jeg har selv driftstemperatur i samme området, dønn stabilt. Jeg kunne selvsagt skiftet til en termostat som åpner tidligere, men ser ikke noen grunn til det så lenge den ikke går over 100 med full belastning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.