Aquapro Startet 29.Juni.2009 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2009 Hei! Da var det gjort for min del også. På båttur på søndag klarte jeg det mesterstykket å gå på en grunne med motoren. Resultatet ble en bit av finna som sitter under propellen ble knekt av, og to av bladene på propellen ble skadet helt ytterst. Båten gikk nesten like fint etterpå, men oppnådde ikke like høytt turtall som tidligere. Motoren er en 2006 modell E-tec 75. Propellen er en ballistic stålpropell Er dette noe å ta på forsikringen? Jeg har høy egenandel. Vet ikke om det er mulig å reparere noe av dette, eller om det er delebytte som gjelder. Tar gjerne imot info om dette :) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsei Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Hei. Jeg slo av finnen på min 150 hk Yamaha. - Denne fikk jeg fikset hos min forhandler som sveiset på en ny bit og lakkerte. Jeg regner med at de fleste forhandlere har utstyr til å fikse dette, da det er flere enn oss som er uheldige. - Jeg betalte 1800 kr for fiksingen. Alternativet er å kjøpe nytt undervannshus, mitt ville ha kostet 12000, tror jeg, hvis jeg ikke husker feil! - Når det gjelder propellen, finnes det spesial forhandlere/verksteder som fikser denne. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 (redigert) Propellen, ring progressing.no (ballistic importør) om de kanskje kan gjøre noe med den. Evt kjøp ny så dette ikke skjer: Brist i alle 3 blader på Ballistic stålpropell Kan resultere i mere undervannshus-skade om du er uheldig... Jeg var heldig når det skjedde, dog med propellen min så bare skjedde dette uten videre. Den hadde aldri vært i kontakt med annet enn luft og vann. Min 13-3/8x19 kostet ca 4400 inkl frakt og alt. Rep av finnen lar seg nok gjøre, mulig winracepropellers kan fikse slikt. Ellers så husker jeg det var noen her i fjor/vinter som fikk fikset en slik skade ved ett firma i oslo-traktene. En annen ting som ikke er kommentert her.. det er propellakslingnen, den bør sjekkes/byttes. Kast og uballanse i denne er overhodet ikke bra, det kan resultere i gear/motor skade på sikt. Så OBS OBS Kanskje du kan poste biler i tråden her av propell og finne/undervannshus? Redigert 3.Juli.2009 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Er dette noe å ta på forsikringen? Jeg har høy egenandel. Siden det vel ikke er noe bonustap her så er vel svaret ja hvis skaden koster mere å reparere enn egenandelen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
andk Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Ble giret skevt i samme slengen? Da bør det sjekkes! Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 ... og det å teste turtall med en propell med skader på to blader frarådes. Da kan du p.g.a.ujevn belastning skade lagre/aksling om dette allerede ikke er skjedd. Jeg ville ikke brukt motor før du har fått fikset styrefinnen og reparert/skiftet propell. I tillegg bør du selvsagt få sjekket aksling. Tøm ut litt olje fra undervannshus, da ser du om det er oppstått lekkasjer grunnet skade på foringer. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 3.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2009 Ein kamerat gjorde akkurat da samme med sin 90 hk e-tec. Prisen vart 55000.... Ein annen gjorde da med ein 150 Suzuki. Pris 70000... Snakk med forsikringsselskapet ditt du. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Klarte det samme (nesten) med min Selva, 40hk.. Slo hull i girhuset, akkurat der styrefinna møter huset. Egenandel (på kasko,) ved grunnstøting og kollisjon er visst vanligvis 8000.- Så med en såpass ny motor så ville jeg tatt skaden på forsikringen. Iallfall om verkstedet anbefaler bytte av girhuset. Mvh. Gunnar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.