NOR_Gandsfjord Startet 29.Juni.2009 Del på Facebook Startet 29.Juni.2009 Har begynt å klunke på en gitar igjen, etter 30 års opphold Begynte egentlig som en fingerferdighetsøvelse etter et sykdomstilfelle i høst, men det har blitt mye mer av en hygge enn en plikt. (Mulig at andre i familien ser på det som noe mer enerverende, men da kan jeg sitte og rocke litt på kjøkkenet jeg ) Nå tenkte jeg at jeg skulle plassere en gitar (akustisk) i båten også. Det er jo en litt svær dings å drasse frem og tilbake. Så da lurte jeg på: er det bryet verdt å kjøpe en god gitar for båten, eller vil fuktighet og temperatursvingninger ta knekken på den? Hva med stål- kontra nylonstrenger? Foretrekker helt klart stålstrenger siden det gir mye tøffere lyd (synes jeg), men blir det korrosjonsproblemer med dette i båt? Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Den holder seg utrolig nok meget bra. Kjøpte en sånn billig gitar pakke fra Gitarhuset. Passer på å oppbevare den i trekke sitt når jeg ikke bruker den. Trodde strengene kom til å ruste, men hittil har de ikke gjort det på 2. året. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Her er den pakka jeg kjøpte Redigert 29.Juni.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JanB Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 (redigert) Går sikkert bra, men ville ikkje tatt sjangsen med eit veldig dyrt instrument. Slakk av strengene dersom gitaren blir liggande i båten over vinteren med låge temperaturar. Redigert 29.Juni.2009 av janb (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 29.Juni.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Blir nok ikke liggende over vinteren, men her på sørvestlandet svinger temperaturen nokså uavhengig av årstidene Om jeg kjøper meg en litt dyr en så er det nok Yamahaen som får dra til sjøs tenker jeg, men greit å høre noen erfaringer. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Polarn Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Lar ikke min ligge over vinter jeg heller. Tror ikke de tåler det så bra. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JanB Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 Yamaha er jo gode greier. Eg trur det er først når du nærmar deg kuldegrader at det er fare for knekk i halsen, om du ikkje slakkar av. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Jazzmatazz Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 jeg skulle også hatt en gitar i båten. Men, er på utkikk etter en stålstrengs 3/4 gitar slik at det ikke tar så mye plass. Er der noen som har det i båten sin? Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 29.Juni.2009 Del på Facebook Svart 29.Juni.2009 rukte min gitar som padleåre en gang. Den ble aldri det samme etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Alle båter bør ha en båtgitar ombord. Er ikke det påbudt da? Jeg kjøpte en rimelig japansk stålstrenget flattop for ca 1.800 tror jeg, og den ligger i båten hele sesongen uten noen form for emballasje. I vinter hentet jeg den hjem. Den holder seg helt fint, og er fortsatt rett i bånda. Men så har jeg heller ikke padlet med den ennå. Gitaren er en sikker vinner på bryggekanten uansett hvor du kommer. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Ludde Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Jepp båtgitar må man ha. Har en liggende i båten, sammen med noen enkle sanger/ tekster som alle kan stemme i på, slik at det blir litt mer for alle, og ikke bare en sær fyr som spiller det han liker. Kjøp gjerne en brukt gitar, da det er mye ok å få tak i til ca. 1.000,-, og min erfaring er at dette er mer instrument enn de aller billigste Kina-gitarene. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Wasco Svart 30.Juni.2009 Del på Facebook Svart 30.Juni.2009 Sjøluft er prima for en gitar. Det som virkelig er farlig for en gitar, og andre strengeinstrumeter er tørr luft. Hvis strengene er av en nogen lunde bra kvalitet, er det heller ingen fare for at de skal begynne å "ruste" Men det som kan skje er at du har lett for å få litt olje eller diesel på hendene når du er i båt. Derfor bør du passe på at fingrene ikke er fulle av oljesøl når du skal spille på gitaren... Selvsagt er det ingen som lar en gitar overvintre ombord i en båt, med mindre du bor i båten da. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
alma Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Voldxomt nøye alle var med gitaren da. Så lenge den er stemmbar spiller det vel ikke noe rolle om den har den eller den lyden!!! På sjøen er en gitar en gitar med eller uten fettete fingre! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Problemet med fettete fingre er at at strengene blir ødelagt, og da blir det ingen lyd i det hele tatt.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
GeirT Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 De klarer seg grævliggt bra. De blir ikke sjøsyke heller. Fender Stratocaster kan du og f.eks. også bruke til nødror eller til å banke biffene med. Lykke til med fingertuppene. Nå gjelder det å få skinnet tilbake :=) Ha en musikals sommer ! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
TMS Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) En Ephiphone til et par lapper og en batteridrevet Roland Cube til en lapp er perfekt båt-pakke Redigert 3.Juli.2009 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 er en uting med alle desse kassegitarene i båt. Samme fan hvor en snur seg sitter det en skrikhals og skal lire utav seg gamle svisker på en sur gitar. fysj! ved sjøen er det bare ett instrument som gjelder og det er trekkspill! det gir hundre ganga meir stemning enn kongen sjøl på gitar. også slipper en dette kattejammeret attpå Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Kenneth Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Er lenge siden jeg også har spilt gitar, men vurderte faktisk å ta med gitaren i båten i sommer sammen med litt greptabeller og et par låter som jeg tenkte å øve på. Kjøpte min gitar hos Best2Music - de er en av Norges billigste! Og, da er det jo ikke så farlig om den tar kvelden i løpet av sommeren.... bare å bestille ny hvis den skulle ta kvelden! Sitér dette innlegget Bloggen min! | Mitt store gründerprosjekt: Norges største håndballmagasin på nett | Ferie i London Link to post
Kaftein ØL Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Synes absolutt det bør være et instrument ombord i en hver båt! Gitar er topp, lettt å bære, topp stemning (hvis noen kan spille på den) og ikke trenger den strøm heller. I båten min har jeg piano, men når vi skal ut på eventyr har vi hatt med både gitar og ukulele i tillegg (sistnevnte var et impulskjøp i fylla på skottland før vi skulle over nordsjøen) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Jeg har trekkspill ombord, ble advart mot å ha det stående hele året, men har ikke merket noe forskjell i " ulyden " siden jeg tok det ombord i vår en gang, hilsen Askøyværing på båtferie på sunnmørskysten... Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 ved sjøen er det bare ett instrument som gjelder og det er trekkspill! det gir hundre ganga meir stemning enn kongen sjøl på gitar. også slipper en dette kattejammeret attpå Du vet vel definisjonen på en gentleman: "En som kan spille trekkspill, men lar det være" Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) joda også har vi vitsen om at ved Perleporten står englene og deler ut harpe til alle og i porten til Helvete deles det ut trekkspill.. Redigert 3.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OnkelDonald Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Trodde strengene kom til å ruste, men hittil har de ikke gjort det på 2. året. Dæven har du hatt samme strenger på andre året? Her holder strengene i maks to måneder. Da er de ikke spillbare lenger :p Sitér dette innlegget Genialt enkel redigering av nettsider Link to post
Bearded Beast Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 meget mulig de er messingspunnede Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Hvorfor både båt og gitar når en av delene holder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.