Jump to content

KAD300 - ulyd - "knatring" (med videolink! :-) )


thomasd

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en KAD300 som har begynt å lage en "knatrelyd" når den startes kald. Lyden blir vesentlig redusert når motoren settes i gir, blir lavere og lavere etter hvert som motoren varmes opp, og etter en stund (ca 2-3 minutter) er den tilnærmet borte. Jeg mener selv at lyden er av en helt annen karakter enn kvining fra belter. Noen ideer til årsak og utbedring?

 

Video fra oppstart av motor (da med fokus på lyden) finnes på følgende link:

KAD300 video

 

Ved ca 1 minutt settes motoren i gir. Fra rundt 1:30 ruses motoren. Ved ca 3:00 stoppes motoren og startes på ny.

 

På forhånd, takk!

 

Med vennlig hilsen,

Thomas

Link to post
Share on other sites

Et eller annet lager er røtent... Generator? vannpumpe?

Hvis du tar vekk belte til generatoren, skal du få startet den, men med mye hyling fra alarmlampene fordi den ikke lader.. Hvis lyden er borte er det bare å bytte generator. Annet får bedre mennesker enn meg uttaler seg om :-)

 

mvh

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg fikk samme lyden på min KAD300 ved ca.460 timer. Kraftig knatring ved kald motor. Hørtes ut som et knusktørt lager med stål mot stål.

Byttet alle reimer og lyden var borte. Tror det var kompressor-reima som var synderen. 200 timer siden og allt fremdeles tyst.

 

Mvh Morten

Link to post
Share on other sites

synderen ser du vel på 33 sekunder ut i filmen ville jeg trodd.

den flatreimen må strammes.stemmer godt med lyden og.

 

når du vrir på reimen,skal du ikke klare å vri den noe særlig mere enn 90 grader

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Gjetter også på et skjært lager. Koble fra dynamo og hør. Er vannpumpen også koblet på reima (så den ikke i farten) ? Koble fra denne også, og hør.

 

Er det dynamoen eller vannpumpa, så er det ikke noen stor sak å bytte. Eksempelvis i min vannpumpe (TAMD 40) byttet jeg lager og simmring for 350,-

Link to post
Share on other sites

bavaria 32 sport er en klok mann,men det han her glemmer er at hvis lyden forsvinner når du tar av generator reima,så kan lyden forsvinne også fordi at det er reima som lager lyden...

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

*klaske pannen* kan ikke huske alt heller :-) Takk for korreksen.

Reimer er billigst å begynne med+ at båteier bør ha et reservesett i båten uansett..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, folkens. Alle reimer ble byttet og strammet i fjor, og lyden kom første gang relativt kort tid deretter. Jeg har ikke tenkt på det som en løsning fordi lyden også høres litt annerledes ut enn den "vanlig" hviningen. Men det er som det poengteres et greit og billig startpunkt, så jeg får teste det i ettermiddag!

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

hvorfor synse og skifte deler i hytt og pine. Mye arbeid og utgifter...

 

Det beste må nå vel være å lokalisere eksakt hvor lyden kommer fra. Bruk et 8 mm rør og legg ene åpningen mot øret, den andre åpningen fører du rundt i det området det kommer ulyd fra. Da vil du som regel kunne vurdere hvor lyden er størst. Selv bruker jeg "doktorutstyr" dvs et stetoskop og da er det meget lett å høre hvor lyden er størst/feilen er.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sjekket reim til dynamo i går kveld, og den er stram og fin. Har sett mekanikere leke med slike stetoskop før; smart løsning, men det har jeg dessverre ikke. Er rør bør jeg derimot kunne fremskaffe for å lokalisere lyden. Godt forslag! :-)

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Regner med du koblet av reimen også, slik du kunne eliminere en eventuell dynamo feil....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Sjekket reim til dynamo i går kveld, og den er stram og fin. Har sett mekanikere leke med slike stetoskop før; smart løsning, men det har jeg dessverre ikke. Er rør bør jeg derimot kunne fremskaffe for å lokalisere lyden. Godt forslag! :-)

 

-Thomas

 

Trer man på en nylonslange i enden av rører har man lettere for å komme til om det må bendes mot kilden. Hører lyden godt gjennom slike nylonslaner også. :smiley:

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal både bruke rør/slang og demontere dynamoreimen, muligens i motsatt rekkefølge. Hadde bare litt dårlig tid - frøkna ville utpå i det fine været!

 

Det jeg derimot ikke helt forstår er hvorfor lyden så og si forsvinner i det jeg setter båten i gir. Er det noen enheter som drives av reimer hvor spennet endres som følge av dette? Det er da ingen grunn til at et evt. lager i dynamoen skulle lage mindre ulyd når motoren/drevet settes i gir - eller?

 

Ved nærmere ettertanke er kanskje det mest plausible at det er kompressoren som lager noe krøll her; den kjører vel på tomgang når motoren er kald, men ikke ved lavt turtall i gir.

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...