Jump to content

KAD300 - ulyd - "knatring" (med videolink! :-) )


thomasd

Recommended Posts

Lyden i din motor er ganske lik den jeg hadde på min KAMD43 i fjord sommer.

Problemet hos meg var defekt lager i spennrullen (svart plasthjul) for kompressorreima.

Om jeg ikke tar feil er det vel 2 eller 3 slike på min (og din) motor.

Spennrullen kostet ca 1000kr hos Volvo :confused::cryin:

 

PS! jeg fant ikke ut hvor lyden kom fra før reima låg i kjølen, og plasthjulet var fordelt over hele motorrommet :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei Janee,

 

Hmmm, det kan høres plausibelt ut, siden lyden blir svakere (men ikke forsvinner helt) når motoren settes i gir. Da vil jo dette hjulet gå rundt, men samtidig ha lavere belastning (antar jeg). Opplevde du også at lyden forsvant etter en tids drift? Greit nok å sitte her med pc'en og spekulere, jeg burde vel heller pelle meg ned i havna og bli skitten på hendene! :-)

 

-Thomas

Link to post
Share on other sites

Har ikke kommet meg ut av kontoret enda. Angående det man ser rundt 33 sekunder, så mistenker jeg at det er en "optisk" illusjon pga de hvite feltene/merkene på reimene. Dynamoreimen er i alle fall svært stram og fin. Gir tilbakemelding når jeg finner synderen!

Link to post
Share on other sites

Den eneste jeg kan tenke på som _ikke_ allerede er nevnt er om dette kan ha noe med elektroclutchen som kopler kompressor inn/ut. Den skal vel som allerede nevnt i tråden ligge "inne" noen minutter etter oppstart av kald motor, og det bør være enkelt å høre når kompressor stopper og observere om lyd endrer seg da. Mener manualen sier at flatreimene skal gi etter ca 5 mm på lengste spenn når en presser med tommelen, og kileremmene 10 mm.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Beklager langsom fremdrift her i det siste, men nå fikk jeg endelig analysert/feilsøkt litt. Jeg kunne ikke identifisere nøyaktig hvor lyden kom fra vha det røret jeg hadde tilgjengelig, men det synes å være fra senter. Jeg kunne i alle fall ikke høre noen sterkere lyd fra kompressor/elektroclutch eller spennrulle. Testet å koble ut koble ut kompressoren (vha ledningen som styrer elektroclutchen), og da er det ikke antydning til lyd. Følgelig er jeg nå tilbøyelig til å tro at det kan være kompressorreim likevel, selv om lyden etter mitt skjønn er helt annerledes. Får i alle fall teste det snarest mulig!

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

det du nevner med at lyden blir svakere og nesten helt borte etter 3 min,har vel med å gjøre at reimene tar bedre når det blir varme i de.

 

venter du noen månder med å utbedre reimene så vil jeg tro at du får den normale hylingen fra beltene..

øker lyden når kommpressor kobbler inn?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

da kan det,og er svært sannsynelig at det er reimen til kjølevannspumpen som er for slakk..

jeg hadde den vanlige hylingen på min motor(kad 32) som kom i det kommpressoren kobblet inn.

etter at jeg hadde byttet kommpressor reimen,var lyden akkurat like kraftig.

 

hørte så med bjordal og madsen som er autorisert vp verksted om hva dette kunne være.

svaret kom kjapt:det er reimen til kjølevannspumpa..hæ tenkte jeg,dette skjer jo når kommpressoren kobbler inn...så jeg gikk derifra overbevist om at dette var en sløv mekanikker som ikke hadde snøring.

 

etter mye frem og tilbake med stramming og slakking av kommpressor reim var det like før jeg ga opp.

men det var da jeg kom til og tenke på han sløve mekanikkeren på bjordal og madsen..

så jeg prøvde og stramme på kjolevannsreima,ruste motoren opp til komp. turtall overbevist om hylingen fortsatt ville være der,men neida,endelig vekk.

 

forklaring:kjølevannspumpa har mere motstand i det kommpressor kobbler inn..

selvom du ikke har en konstant hyling slik som jeg,så har det kun med å gjøre at din sannsynelighvis er akkurat pitte lite grann for slakk.

hylingen vil komme etter en stund :seeya:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

hei

Kom opp fra båten etter å ha felsøkt etter helt den samme knatre lyden som Thomas har, håpet jeg kunne finne svar her, og det virker jo sånn , skulle tro att opptaket var gjot i min båt.

Jeg brukte en bit av hageslangen ( det viker fint)og mener jeg fant ut att lyden kom fra vannpumpen, men ikke noen ulyd når jeg satte slangen inn til godset, så reim teorien tror jeg på,

Heller ikke noe slakk i pumpen, strammejulene skjekket jeg også virker ikke som det er dem.

 

lyden kom etter jeg byttet vannpumpe reimen som igjen driver kompressoreimen, lyden blir jo også helt borte når kompressoren kobler ut når motoren blir varm eller 3 minn eller noe sånt,

Fyktet det var vannpumpen, men er litt roligre nå, men jeg har strammet reimene etter boka og prøvd både 30 nm og 40 ingen forskjell, skal jeg prøve å stramme mere en det?

Er det vanlig med litt hyling når kopressoren kobler inn? for det gjorde den før jeg byttet reimen, og da var det heller ikke noen knatre lyd.

 

ps

Bare ikke kona finner ut att hageslangen er blitt kortere :lol:

 

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

"Godt" at det er flere som har samme problem... ;-) Såvidt jeg kunne forstå gjør-det-selv-manualen og det jeg kunne se på motoren, så drives ikke vannpumpen av noen reim, men av en form for direktekobling?

 

Jeg kommer også rett fra båten med uforrettet sak, denne gang skylder jeg litt på dårlig verktøy tilgjengelig. Det virker som om reimen som driver hydraulikkpumpen er litt slakk, så jeg tenkte jeg skulle forsøke å stramme den, men må få ned noen ordentlige fastnøkler i båten først for å gå godt tak i mutterne. (Var det forøvrig den pumpen du mente, beauty?)

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Ja vi får brøve å fiunne ut av dette , skal ned å prøve med reim spray etter jobben i dag, den pumpen som du mener ikke har reim men direte på motoren er skjøvannspumpen, den som er temaet her er sirkulasjonspumpen til kjølevannet på motoren den blir drevet av reim, som igjen driver kompressoren,

er det flere som har tips her er det bare å si i fra.

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Det som er heilt sikkert er at det har noe med kompressoren å gjøre. Lyden er jo bare der når den er innkoblet. Disse plastjula går jo uansett om kompressor ligger inn kobla eller ut kobla. Men dette er jo tydelig vis ein vanlig lyd på kad 300. Men det kan også være det at kompressoren har veldig lite last, og da vil tannhjula og bakelitt skivene i kompressoren ikke jobbe jevnt. kanskje er det litt knittring fra tannhjula under ujevn last. Jeg har ikke sjekket men forsvinner denne lyden hvis en kjører båten med last når kompressoren går?

Hilsen JK

Link to post
Share on other sites

hei

Har hvert i båten noen timer nå, srudd og spraiet,

En ting jeg er nesten sikker på er att det er en reimlyd men er ikke helt ferdig med alle forsøk ennå, gik grundig tilverks i dag, oppdaget att vannpumpe reimen ikke satt i helt riktig spor, og en annen ting jeg byttet jo reim for den gamle var det gått av en rimse eller spor, så den var for smal,

jeg satte bare på den nye, men det viste seg i dag att det sporet som ikke var i bruk hadde fylt seg med dritt og reimrester, jeg gjorde reint begge reimskivene, det var også mye i de andre sporene

Satte alt sammen på nytt, var i grunn veldig fornøyd og trodde saken var ordnet, strammet etter boken og startet, :headbang::headbang::headbang::headbang::sad: lyden var der forsatt :headbang: ,

tok frem reimspraien og sprayet så godt det gik ann, og når jeg gjorde det forsvant lyden, men kom tilbake, jeg strammet reimen ennå mere uten att det hjalp, tok på ennå mere spray og det hjelper, men jeg må prøve litt til for kompressoren kolet ut så da må jeg vente til motoren blir kald igjen

Jeg kommer tilbake med mere når jeg blir litt lurere eller forba...

men jeg tror også jeg kan leve med lyden i verst fall, det er jo ikke noe allvorlig feil

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Lurte litt på Hvilken temp du har på motor under marsjfart? Det er jo veldig varmt i sjøen nå. Rett over 20 grader her. Men jeg har 93 94 grader. Jeg er vant med at den står på 90 Grader. Så jeg skiftet impeller. Det var uansett 2 år siden sist. Jeg har ikke fått testet ennå. Mulig det er den høye sjøtempen som gjør at det blir mer. Men jeg leste i boka at hvis den blir varm så vil edc automatisk redusere turtall og last til temp er gått ned igjen før den automatisk går opp igjen. Et annet tips. Tar du av dekkselet for å justere ventiler så prøv å ta det forsiktig av uten å rive av tettningstoffet på topp lokket. Da kan det settes rett på igjen. Har ein kamerat som har måttet ta opp igjen for 3 gang for å få det tett.

 

Hilsen JK

Link to post
Share on other sites

LØSNING! :-)

 

Ved hjelp av gjentatt presisjonsspraying med reimspray på det ene punktet jeg kunne treffe, og omtrent ti korte tenninger av motoren for å dra reimen rundt, klarte jeg å "smøre" den innerste reimen i senter av motoren. Så vidt jeg forstår går den fra akslingen til sirkulasjonspumpen, som så drar kompressoren. Det er i alle fall det tipser skrev. Følgelig har denne høyere belastning når den også må dra rundt kompressoren.

 

Da jeg så startet motoren malte den som en katt, uten antydning til knatring, så nå er vi nesten klar for båttur!

 

Takk til alle som har tipset, og god båtsommer.

 

Mvh Thomas

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ny erfaring i temaet knatring i reim

 

Jeg sprayet reimen og det hjalp en del, men senere kom det slurelyd fra reimen, har prøvd å stramme med varierene resultat.

 

Er hjemmom en tur og tok en ordenelig skjekk, det viste seg att det ikke var mere å stramme på og att ryggen eller utsiden av reimen subber borti hverandre ved strammehjulet og nedre reimjul,

for all skriften på den nye reimen var borte alt. tok med eske og reim til Framnes M der fikk jeg greie på att dem reimen jeg hadde satt på (fulgte med båten) ikke var til KAD 300 men til en 42 eller 43 motor, de er litt lengre

Så nå er nesten det bare lykke, ikke noen lyder, men bare dårlig vær :smiley::seeya:

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Ferierte sammen med noen båtvenner av oss i år og de har en KAD 300, vi la oss til ved bovallstrand i utehavn og da hørte vi slike lyder, dagen etter bestemte vi oss for å ta en tur ut i havgapet i den svenske skjærgården. Når vi dro på utover i de store bølgene mistet vi ladingen. Deretter gikk motoren varm. Den breie reima som røyk(den som drar vannpumpa+dynamo) Heldigvis kom det noen tyskere til utsetning og tauet oss.

 

Råder deg til å bytte de breie reimene hvertfall og alltid ha et komplett sett med reimer i båten til en hver tid.

 

Denne motoren har gått rundt 600 timer.

 

Det holder kanskje å stramme de, men hvertfall det jeg opplevde var at de røyk overraskende raskt og uventet like etter knatringen begynte.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...