Jump to content

Er det farlig at motoren blir så varm (Marna M1)


Wasco

Recommended Posts

Det er ikke så avanserte greier som en vanlig temperaturmåler på min båt.

Men nede i motorkassa sitter det et "termometer"

(Beklager dårlig kvalitet på bildet)

termostat.jpg

Når jeg har kjørt en time med båten ligger den blå inndikatoren omtrent mitt på det røde feltet.

Det idielle er vel at den skal holde seg innenfor det grønne feltet ?

 

Går motoren seg for varm?

Hva bør jeg sjekke for å få senket temperaturen?

Link to post

Du kan tømme sjøvannsfilteret, kan være mye bøss der.

 

For å skjekke temp nøyaktig kan du kjøpe en type pasta/sterin tror jeg. Den ene typen smelter ved ca 70grader den andre rundt 90. Måles på blokka, mener jeg å huske. Ellers kunne det kanskje være lurt å sette i en skikkelig termostat med visning ? :wink:

 

Hva er temp på kjølevannet som kommer ut bak, regner noe kommer ut over vannlinjen på din båt ?

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post

Du har nok helt lukket system med sløyfe under vannlinjen . (metallrør utvendig). I alle fall slik jeg tolker bildet. Ergo har du ikke sjøvannsfilter.

 

Kan være dårlig sirkulasjon i kjølesystemet, eller begrodd kjølesløyfe (på utsiden) vil jeg tro.

 

Eller et defekt termometer...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hadde båten på slipp for noen uker siden og renset sløyfa under skroget. Passet også på å ikke få bunnstoff på den.

Får se om det er mulig å sjekke termometeret eller sjekke sirkulasjonen.

 

Fant ut at det er en liten "tappekran" i bunnen av ekspansjonstanken.

Regner med at den kan brukes til å tappe tanken for vann, eller i hvert fall eventuelt bunnslam.

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Termostater varer ikke evig-ville tatt ut og sjekket denne i en koke kjele med termometer for å sjekke åpne og lukke temperatur. Hvis motoren enten blir for varm eller kald. Ødelagte termostater setter seg som oftest i åpen posisjon-dermed blir motoren aldri varm nok. Er termostat i ården ville jeg kjørt system rens gjennom kjølesystemet mens termostaten er skrudd ut. Funker ikke dette er kanskje motorens vannpumpe neste!?

Link to post

Ta ut termostaten og kjør en tur etterpå, er tempen lavere da så er termostaten gåen.

Vær obs på at enkelte motorer har en bypass-kanal i termostathuset. Disse motorene skal ikke kjøres uten termostat. BMC er visstnok en av disse.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post

Sjekk termometeret først. Begynn alltid med det enkleste.

Termometeret skrues ut og sjekkes kjemme på kjøkkenbanken i ferdig oppvarmet vann. Eks 70 gr. Fyll så på kokende vann til termometeret viser det det pleier på varm motor. Les så av temperaturen i vannet med et annet termometer, eks steketermometer e.l.

 

Termometeret på motoren kan være beregnet for sjøvann og da vil du ligge langt oppe på det røde feltet med ferkvannskjøling.

 

Sjekk med marna ang anbefalt temp motoren skal ligge på ( dette bør også stå i instruksonsboken)

 

Har du for varm motor må noe gjøres, start med systemrens, hjelper ikke dette- sjekk termostat & pumpa.

Link to post

Marna diesel type M1 - M3.

 

Jeg har en Marna M2, såvdit jeg leser ut av den originale instruksjonsboken http://beta.marna.no/content/download/380/2651/file/M2%20del%201.pdf og http://beta.marna.no/content/download/381/2655/file/M2%20del%202.pdf som gjelder både for M1, M2 og M3 så er disse motorene kun levert med lukket kjølesystem. Jeg tviler derfor på at termometeret er beregnet for annet enn ferskvannskjøling. Jeg har samme problem med min M2, den går varm om jeg kjører på med litt turtall. På min første tur gikk den så varm at den kokte, og da stemte helt klart termometeret. Kvikksølvet hadde passert det røde feltet med 2 streker/grader når dampen stod ut av overtrykksventilen på ekspansjonstanken.

 

Denne helgen spylte jeg gjennom hele kjølesystemet, det var påfallende lite "grap" i vannet som kom ut. I ekspansjonstanken lå det litt bunnfall. Pumpa ble åpnet, her fikk jeg ikke gjort så mye annet enn å konstatere at inn-/utgang hadde full åpning og at tannhjjulene så hele og uskadde ut. Videre åpnet vi termostathuset, her fant vi to overraskelser. Termostaten var fjernet og by-pass røret var blindet igjen. Mutteren på by-pass røret var også sprukket. Jeg fikk tak nytt kobber rør hos rørleggeren på lørdag, og åpnet derfor by-pass røret igjen når jeg monterte dette sammen igjen.

 

Testkjøring på lørdag ettermiddag viste ikke noe endring, motoren går fortsatt varm om jeg køler på litt( ikke maks, men si 3/4).

 

Hos meg gjenstår to ting i tillegg til få på plass ny termostat:

  1. Sjekke kjøleslynga, om den er stoffet. Det husker jeg ikke fra båten stod på land.

  2. Vurdere å utvide kjøleslynga.

 

I boka står at slynga til M2 skal være 4 meter med 5/8 " kobber rør. Er det noen i forumet som har en formening om det å utvide slynga ? På min sjekte så er plass til minst dobbelt så lang slynge om ikke enda lenger.

Det står en ting til i boka, nemlig muligheten for å legge eksosen i et rør og koble det utenpåliggende røret til kjølevannet. Altså kjøle ned eksosen. Det er ikke gjort på min båt.

Link to post

Listasjekte, Pumpa kan være slitt selv om den ser ok ut, blir pasningene for store blir sirkulasjonen lite effektiv.

 

Hvis kjølesløyfa er ren utvendig og innvendig og du fremdeles har dårlig kjøling må du enten overhale/ny pumpe eller sette inn en elektrisk sirkulasjonspumpe a.la de som brukes på sløyfer til varemeapparater/defrostere. Koster ca 6-9 00 kr. Trekker litt strøm ,men antakelig billigere enn å reparere pumpa.

Link to post

Jeg snakket med en av gutta på Marna idag, og uten påberope seg ekspert kompetanse på M motorene så var han innom det samme som deg. Messing impelleren er nok ikke mest effektiv, han snakket om å bygge om ved å erstatte impelleren i litt mer moderne og effektivt materiale. Det har visstnok blitt gjort på andre modeller. Imidlertig skal jeg ringe igjen i morgen, da var det en kar der som kunne mye mer om M motorene.

 

Listasjekte, Pumpa kan være slitt selv om den ser ok ut, blir pasningene for store blir sirkulasjonen lite effektiv.

 

Hvis kjølesløyfa er ren utvendig og innvendig og du fremdeles har dårlig kjøling må du enten overhale/ny pumpe eller sette inn en elektrisk sirkulasjonspumpe a.la de som brukes på sløyfer til varemeapparater/defrostere. Koster ca 6-9 00 kr. Trekker litt strøm ,men antakelig billigere enn å reparere pumpa.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...