Jump to content

Er det skadelig å kjøre BMC 1.5 motor uten termostat?


fanntomas

Recommended Posts

Det er ikke gunstig å kjøre uten termostat fordi termostaten vanligvis virker som en 3-veis ventil. Når motoren er så varm at termostaten åpner så stenger den samtidig for sirkulasjon av varmt vann tilbake til motoren. Kjører du uten termostat vil begge veiene være åpne og du får ikke full kjøling eller sagt på en annen måte så vet du ikke hvilken vei det meste av vannet tar, om det går gjennom kjøler eller ikke.

 

Når du har sjekket at termostaten åpner ved riktig temperatur og at den åpner langt nok opp ville jeg ha sjekket med et termometer om vannet i varmeveksleren virkelig blir 95 grader eller om du har feil på temp.instrumentet ditt. IR-termometrene der du bare peker på stedet du skal måle er fine til slikt. De er ikke 100% nøyaktige og temperaturen utenpå rør er ikke 100% lik vanntemperatur men du får et meget godt inntrykk hvilken temperatur du har i motoren på en enkel måte med et slikt instrument.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke skrudd stort på denne motoren men BMC pleier å være enkle og greie. Vannpumpen sitter greit til på de fleste motorene (forutsatt at du har plass å komme til i motorrommet ditt).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

hei blir den like varm ved lavere turtall. det er en del bmc motorer som blir varme ved høyere turtall. har selv en 72 mod med kjølerør på utsiden den holder seg på rett under 80 grader ved belastning inntill ca 2/3 over dette blir den fort 90 grader

john

Link to post
Share on other sites

Den ligger mellom 90 og 95 ved litt lavere turtall, men har jeg 2/3 gass, så drar den seg opp mot 95 grader. Har skjedd bare 1 gang for meg at den kom over 100. Kan jo være varmeføleren, men jeg vet ikke om ledningen til denne reagerer på motorromtemperaturen? Men tviler på at den er opp i mot 100 grader! Dette er en 1979 modell. Toppakkning, eksosmanifold er byttet.

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at kjøleren ikke er grodd igjen? Det er ingen grunn til at en ferskvannskjølt motor skal begynne å øke temperaturen.

 

Hvis ferskvann sirkulasjonspumpe er defekt, starter den gjerne å lekke. Som regel er da lageret defekt, og det er bare å skifte ut hele greia.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja. jeg har hatt ut messingrøret i varmeveksleren, og alle hullene var reine og fine. Ferskvannspumpa lekker ikke som jeg har sett i hvertfall. Men når jeg tar av motorlokket(dørkplata), så synker temperaturen 5 grader +. Så det kan være at den må ha mere lufting. Har laget et hull til, og lagt en slange fram til luftfilteret, og borret et hull 110mm nesten oppunder dørken, slik at varmlufta har sjans til å forsvinne ut der. Så får jeg se om det hjelper når jeg skal starte den neste gang.

 

Den går litt fort på tomgang når den har blitt varm og, men om det har med alt for varm luft i motorrommet å gjøre vet jeg ikke. Men en dieselmotor kan jo nesten kvæle seg v/ mangel på luft!

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det sitter heller ingen 'dyr eller planter' foran veksleren heller? Hulda hadde et par blåskjell foran inntaket da vi kom på land for en måndes tid siden. Hadde de fått utvikle seg ville det blitt lite vann.

 

Ellers så kjører Hulda med 82 grader konstant på motoren. Temperaturen i motorrommet (temp. fra Clas O) viser mellom 40- og 49 grader alt etter som vi har vinter eller sommer. Det er i varmeste laget, men det påvirker ikke kjølevannstemperaturen.

Link to post
Share on other sites

Så en lik motor på finn.no.Denne hadde oljekjøler på giret.Har du det på din??I så fall kan du sjekke den også om den er tett.Hvis du kjenner på rørstussen som kommer ut bak på varmeveksler og går ut i eksosrør skal denne være kjølig selv om motoren er varm.Da tyder det på at det går tilstrekkelig med sjøvann gjennom sjøvannskretsen.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig kurant å bytte sirkulasjonspumpa til ferskvannet. Det gjelder såsant motoren din er i litt bedre forfatning enn den jeg hadde. Den var så gammel å rusten at uansett hva man skrudde på var det noe som gikk i stykker. Hadde et svare strev med å reparere anleggsflater for tetninger, skruer og gjenger som røk osv. Er motoren din i ok stand ellers? Legg gjerne ut noen bilder av den hvis du har.

Link to post
Share on other sites

og det er riktig sjøvannspumpe ?

 

det finnes to stk til bmc'en, en for (rør under båten) og en for varmeveklser.

Forskjellen er hovedsaklig tykkelse på impelleren.

 

impelleren du skal ha er vel ca 3 cm tykk tror jeg..

 

 

Er tenningen riktig stilt, dvs at motoren ikke ryker nevneverdig.

ikke ved tomgang og ikke ryker svart når du drar på..

 

ellers så lå min også gjerne runt 90-92 grader men ikke mer..

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det kommer nok nok sjøvann gjennom veksleren, for enden er ikke veldig varm. Motoren er nok veldig lik den du snakker om , for mye av det ser veldig rustent ut, eks. boltene/skruene til termostathuset, men det gikk bra med stålbørste og smøring :-)

Den ryker nesten ikke, såvidt det er noe ved oppstart, men ved tomgangskjøring eller under fart er det ingenting.

Dette er vel oljekjøleren da ????? Hvordan er det viss jeg tar av slanger og alt på den, kommer oljen ut, åssen er det i forhold til gearkassa, for det er kjøling til den trur jeg.

Hvordan rengjør jeg den på lettest og best mulig måte??

img_0726.jpg

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0728.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0727.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0725.jpg

 

Når jeg tar av slangen som kommer fra varmeveksleren og som går inn ved ferskvannspumpa, kommer det veldig varmt vann ut ved ferskvannspumpa etter noen sekunder, mens fra slangen jeg kommer det kaldt vann. Er dette riktig da ????

Link to post
Share on other sites

På min er det oljekjøler på motoren i tillegg,hvis du har det kan det også være den....For meg høres det ut som ferskvanns kjølinga di har det helt fint,er igrunn ikke så rare greiene som kan gå galt her.men se under oljefilteret om ikke det ligger en kjøler der også.Rare greier,selv har jeg en 1500 og den får jeg ikke over 83 grader,selv ved hardkjøring.....Ossen så det ut i toppen når du hadde ut termostaten da???var det mye drit???mvh christian

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/cimg2102.jpg

 

Når jeg tar av denne slangen, komme det veldig varmt vann etter bare litt kjøring ut fra motoren, mens det som renner ut fra slangen er kaldt. Syns dette er rart i og med at det skal være samme vanne som går igjennom slangen!!! For det er jo kjølevannet fra varmeveksleren!

Og termostaten har vel ikke noe med dette å gjøre??

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å forklare:

Bildet er av en vanlig Bowman varmeveksler. Fra sirkulasjonspumpen, som du legger ved link til bilde, tas det inn sjøvann som kommer opp gjennom gummimuffen på veksleren, går gjennom en del rør i varmevekslere, kommer ut i bakkant og ledes videre til eksos. Nå har jeg ikke beskrevet sløyfen som tar seg av oljekjøler til motor eller oljekjøler til gear. Hvordan disse er hydraulisk koblet på din motor vet jeg ikke. De kan være koblet oppstrøms, eller mellom bunnventilen og sirkulasjonspumpen om du vil.

 

På toppen av varmeveksleren med gummimuffene, sitter det et 'radiatorlokk'. Dette er ferskvannet som kjøler motoren, og det er dette som du implisitt hevder går for varmt. Den eneste grunnen til at dette skal gå varmt, er at det ikke kommer stor nok flow av sjøvann gjennom varmeveksleren. Det kan naturligvis være en rekke andre årsaker. Men du må begynne med å sjekke ut at du kan nok kaldt sjøvann gjennom motorens varmeveksler. Hvis du ikke har det, er det også sannsynlig at hverken motoroljen eller gearoljen får tilstrekkelig kjøling.

 

Steng bunnventilen, plukk av alle slanger, sjekk at det ikke er tilstopping av kjølere eller slanger som eventuelt ligger førsirkulasjonspumpen. Sjekk at det fosser godt med vann inn av bunnventilen når du åpner den. Ha en plugg e.l. for hånden når du åpner bunnventilen tilfelle den er defekt og du ikke får stengt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...