fanntomas Startet 1.Juli.2009 Del på Facebook Startet 1.Juli.2009 Har et kjøleproblem med min BMC 1.5. Er det skadelig i lengden og kjøre uten termostaten hvis dette skulle gjøre det mye bedre?? Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Har sjekket at den gamle termostaten virker, men likevel holder motoren en temperatur på 95 grader ca, selv om termostaten er på 76 grader!! Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Hvilken temp oppnår du uten termostat? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Det er ikke gunstig å kjøre uten termostat fordi termostaten vanligvis virker som en 3-veis ventil. Når motoren er så varm at termostaten åpner så stenger den samtidig for sirkulasjon av varmt vann tilbake til motoren. Kjører du uten termostat vil begge veiene være åpne og du får ikke full kjøling eller sagt på en annen måte så vet du ikke hvilken vei det meste av vannet tar, om det går gjennom kjøler eller ikke. Når du har sjekket at termostaten åpner ved riktig temperatur og at den åpner langt nok opp ville jeg ha sjekket med et termometer om vannet i varmeveksleren virkelig blir 95 grader eller om du har feil på temp.instrumentet ditt. IR-termometrene der du bare peker på stedet du skal måle er fine til slikt. De er ikke 100% nøyaktige og temperaturen utenpå rør er ikke 100% lik vanntemperatur men du får et meget godt inntrykk hvilken temperatur du har i motoren på en enkel måte med et slikt instrument. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
fanntomas Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Det har jeg ikke prøvd ennå!! Håper jeg rekker å prøve det i morgen!! Hvordan er det å bytte ferskvannspumpa på denne motoren tro? Skikkelig skruprosjekt??? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Jeg har ikke skrudd stort på denne motoren men BMC pleier å være enkle og greie. Vannpumpen sitter greit til på de fleste motorene (forutsatt at du har plass å komme til i motorrommet ditt). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
fanntomas Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Har grei nok plass for å skru av denne. Sjøvannspumpa har jeg allrede byttet i vår. Sitér dette innlegget Link to post
johne1 Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 hei blir den like varm ved lavere turtall. det er en del bmc motorer som blir varme ved høyere turtall. har selv en 72 mod med kjølerør på utsiden den holder seg på rett under 80 grader ved belastning inntill ca 2/3 over dette blir den fort 90 grader john Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Den ligger mellom 90 og 95 ved litt lavere turtall, men har jeg 2/3 gass, så drar den seg opp mot 95 grader. Har skjedd bare 1 gang for meg at den kom over 100. Kan jo være varmeføleren, men jeg vet ikke om ledningen til denne reagerer på motorromtemperaturen? Men tviler på at den er opp i mot 100 grader! Dette er en 1979 modell. Toppakkning, eksosmanifold er byttet. Sitér dette innlegget Link to post
johne1 Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 du kan jo prøve å bytte varmeføleren denne får du kjøpt hos kd trading john Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2009 Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 Har du sjekket at kjøleren ikke er grodd igjen? Det er ingen grunn til at en ferskvannskjølt motor skal begynne å øke temperaturen. Hvis ferskvann sirkulasjonspumpe er defekt, starter den gjerne å lekke. Som regel er da lageret defekt, og det er bare å skifte ut hele greia. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 1.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2009 (redigert) Ja. jeg har hatt ut messingrøret i varmeveksleren, og alle hullene var reine og fine. Ferskvannspumpa lekker ikke som jeg har sett i hvertfall. Men når jeg tar av motorlokket(dørkplata), så synker temperaturen 5 grader +. Så det kan være at den må ha mere lufting. Har laget et hull til, og lagt en slange fram til luftfilteret, og borret et hull 110mm nesten oppunder dørken, slik at varmlufta har sjans til å forsvinne ut der. Så får jeg se om det hjelper når jeg skal starte den neste gang. Den går litt fort på tomgang når den har blitt varm og, men om det har med alt for varm luft i motorrommet å gjøre vet jeg ikke. Men en dieselmotor kan jo nesten kvæle seg v/ mangel på luft! Redigert 1.Juli.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Og det sitter heller ingen 'dyr eller planter' foran veksleren heller? Hulda hadde et par blåskjell foran inntaket da vi kom på land for en måndes tid siden. Hadde de fått utvikle seg ville det blitt lite vann. Ellers så kjører Hulda med 82 grader konstant på motoren. Temperaturen i motorrommet (temp. fra Clas O) viser mellom 40- og 49 grader alt etter som vi har vinter eller sommer. Det er i varmeste laget, men det påvirker ikke kjølevannstemperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 (redigert) Sjøvannspumpa har jeg allrede byttet i vår. Til samme type? Hvis reimskiven er anderledes mhp diameter går den kanskje saktere og ikke pumper nok vann? mvh bavaria32sport Redigert 2.Juli.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
fanntomas Svart 2.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Det er samme diameter ja. Det er en jabsco pumpe, samme som sto der, bare en ny modell. Nei, ingen ulumskheter i varmeveksleren. Har byttet termostat, men ingenting av det hjalp.! Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Så en lik motor på finn.no.Denne hadde oljekjøler på giret.Har du det på din??I så fall kan du sjekke den også om den er tett.Hvis du kjenner på rørstussen som kommer ut bak på varmeveksler og går ut i eksosrør skal denne være kjølig selv om motoren er varm.Da tyder det på at det går tilstrekkelig med sjøvann gjennom sjøvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 Det er veldig kurant å bytte sirkulasjonspumpa til ferskvannet. Det gjelder såsant motoren din er i litt bedre forfatning enn den jeg hadde. Den var så gammel å rusten at uansett hva man skrudde på var det noe som gikk i stykker. Hadde et svare strev med å reparere anleggsflater for tetninger, skruer og gjenger som røk osv. Er motoren din i ok stand ellers? Legg gjerne ut noen bilder av den hvis du har. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Janoho Svart 2.Juli.2009 Del på Facebook Svart 2.Juli.2009 og det er riktig sjøvannspumpe ? det finnes to stk til bmc'en, en for (rør under båten) og en for varmeveklser. Forskjellen er hovedsaklig tykkelse på impelleren. impelleren du skal ha er vel ca 3 cm tykk tror jeg.. Er tenningen riktig stilt, dvs at motoren ikke ryker nevneverdig. ikke ved tomgang og ikke ryker svart når du drar på.. ellers så lå min også gjerne runt 90-92 grader men ikke mer.. Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 (redigert) Det kommer nok nok sjøvann gjennom veksleren, for enden er ikke veldig varm. Motoren er nok veldig lik den du snakker om , for mye av det ser veldig rustent ut, eks. boltene/skruene til termostathuset, men det gikk bra med stålbørste og smøring :-) Den ryker nesten ikke, såvidt det er noe ved oppstart, men ved tomgangskjøring eller under fart er det ingenting. Dette er vel oljekjøleren da ????? Hvordan er det viss jeg tar av slanger og alt på den, kommer oljen ut, åssen er det i forhold til gearkassa, for det er kjøling til den trur jeg. Hvordan rengjør jeg den på lettest og best mulig måte?? Redigert 3.Juli.2009 av fanntomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0728.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0727.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0725.jpg Når jeg tar av slangen som kommer fra varmeveksleren og som går inn ved ferskvannspumpa, kommer det veldig varmt vann ut ved ferskvannspumpa etter noen sekunder, mens fra slangen jeg kommer det kaldt vann. Er dette riktig da ???? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Mener du at motoren sender veldig varmt ferskvann inn i varmeveksleren, og så kommer det veldig kaldt ferskvann ut av den? Da har du i såfall verdens mest effektive varmeveksler. Ta denne forklaringen en gang til, gjerne med bilde. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 På min er det oljekjøler på motoren i tillegg,hvis du har det kan det også være den....For meg høres det ut som ferskvanns kjølinga di har det helt fint,er igrunn ikke så rare greiene som kan gå galt her.men se under oljefilteret om ikke det ligger en kjøler der også.Rare greier,selv har jeg en 1500 og den får jeg ikke over 83 grader,selv ved hardkjøring.....Ossen så det ut i toppen når du hadde ut termostaten da???var det mye drit???mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
fanntomas Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Nei ,det var helt reint vann der. Da får jeg kikke under oljefilteret, det er oljekjøleren da, og den andre til gearkassa! Sitér dette innlegget Link to post
fanntomas Svart 4.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/cimg2102.jpg Når jeg tar av denne slangen, komme det veldig varmt vann etter bare litt kjøring ut fra motoren, mens det som renner ut fra slangen er kaldt. Syns dette er rart i og med at det skal være samme vanne som går igjennom slangen!!! For det er jo kjølevannet fra varmeveksleren! Og termostaten har vel ikke noe med dette å gjøre?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Jeg skal prøve å forklare: Bildet er av en vanlig Bowman varmeveksler. Fra sirkulasjonspumpen, som du legger ved link til bilde, tas det inn sjøvann som kommer opp gjennom gummimuffen på veksleren, går gjennom en del rør i varmevekslere, kommer ut i bakkant og ledes videre til eksos. Nå har jeg ikke beskrevet sløyfen som tar seg av oljekjøler til motor eller oljekjøler til gear. Hvordan disse er hydraulisk koblet på din motor vet jeg ikke. De kan være koblet oppstrøms, eller mellom bunnventilen og sirkulasjonspumpen om du vil. På toppen av varmeveksleren med gummimuffene, sitter det et 'radiatorlokk'. Dette er ferskvannet som kjøler motoren, og det er dette som du implisitt hevder går for varmt. Den eneste grunnen til at dette skal gå varmt, er at det ikke kommer stor nok flow av sjøvann gjennom varmeveksleren. Det kan naturligvis være en rekke andre årsaker. Men du må begynne med å sjekke ut at du kan nok kaldt sjøvann gjennom motorens varmeveksler. Hvis du ikke har det, er det også sannsynlig at hverken motoroljen eller gearoljen får tilstrekkelig kjøling. Steng bunnventilen, plukk av alle slanger, sjekk at det ikke er tilstopping av kjølere eller slanger som eventuelt ligger førsirkulasjonspumpen. Sjekk at det fosser godt med vann inn av bunnventilen når du åpner den. Ha en plugg e.l. for hånden når du åpner bunnventilen tilfelle den er defekt og du ikke får stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.