Jump to content

Båtplass i oslo


puteunderarmen

Recommended Posts

Det sies at det kan være noe ledig på Killingen, men jeg vet ikke.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Priser jeg har hørt om i Bærum i år:

 

Lakseberget: 3,5m kr.100.000,-

                     

Gyssestad: 3,5m kr.150.000,-

 

Sarbuvollen: 4m kr.150.000,-

 

Solvik: 3,5m kr.160.000,-

Solvik: 4m kr.180.000,-

 

 

Vær oppmerksom på at prisen i disse private båthavnene er markedspris, ofte høystbydende!

 

Antall meter er brutto bredde (trekk fra ca.30cm for å få "lysåpning", dvs. egentlig bredde. Dette er vanlige størrelser og prisen går raskt oppover ved større bredde. Man får inn en adskillig større båt på en 3,5m bredde kontra en 3m, for ikke å snakke om 4m bredde som det ikke er så veldig mange av i disse båthavnene.

 

Prisnivået sier også mye om populæriteten i de enkelte havnene.

 

Båtplasser her er skrekkelig dyrt, men så har det vist seg å være god investering på sikt (mange leier ut til god pris)   :cryin:

Link to post
Share on other sites

Priser jeg har hørt om i Bærum i år:

 

Lakseberget: 3,5m kr.100.000,-

                     

Gyssestad: 3,5m kr.150.000,-

 

Sarbuvollen: 4m kr.150.000,-

 

Solvik: 3,5m kr.160.000,-

Solvik: 4m kr.180.000,-

Hej Baltic !

 

med desse 'fantasi-priser' , äger man plassen då eller kommer det leie i tillegg ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Man eier en rettighet til en båtplass i den enkelte forening på den bredden som står i rettighetsbrevet. I tillegg må man ta en nattevakt i løpet av sesongen og man betaler en "leie" for sommersesongen og en for event. opplag til vinteren der dette finnes

(Lakseberget har ikke eget vinteropplag). "Leien" er relativt billig for andelseierne, avhenger noe av størrelse på bryggeplassen/størrelsen på båten.

 

For min 4m plass i Solvik tror jeg at jeg betaler ca. kr.2.500,- for sommeren og sånn ca. noe tilsvarende for opplag (el. boblehavn) om vinteren.

Man kan synes hva man vil om prisene, men slik er det jo også når det gjelder tomter/leiligheter i sentrale strøk også. Man kjøper en andel som man disponerer selv eller kan leie ut/omsette til høystbydende om man vil. Disse plassene har super beliggenhet i det området nær Oslo hvor en har den fineste skjærgården rett utenfor og hvor det bor mange velstående mennesker. Det gjør at det alltid vil være prispress på disse plassene og at prisene bare går en vei,- oppover,- tror jeg!

 

Uansett er det synd at det ikke skal være båtplasser nok i et land som Norge. Jeg har litt vondt av at mange nok blir avskåret fra muligheten til båtliv pga de høye prisene for båtplass.

Jeg tror likevel at det finnes muligheter til billige båtplasser i indre Oslofjord, men da helt på andre siden,- på begge sider langs Bunnefjorden. Da får mange ekstra lang kjørevei til båtplassen og gjerne en del kjøring med båten for å komme til de mest populære områdene "her inne". Men jeg tror altså at det finnes muligheter for dem som "snoker litt rundt".

 

I disse ovenfornevnte båthavnene er det bare lov å eie rettigheter til maks. to plasser og da må man også ta to nattevakter, to leier etc. Disse reglene er antakelig for å redusere mulighetene for spekulasjon    :nono:        :cool:

Link to post
Share on other sites

For ordens skyld, på Gyssestad er det solgt en 3mtr. båtplass for kr. 105.000,-. Prisene for båtplass er p.t. "på trynet" p.g.a. bl. a. lave renter og derfor stor etterspørsel. Jeg kan videre fortelle at en 3,5 mtr. på Gyssestad leies ut for kr. 10.000,- sesong.

Gyssestad er den store båthavnen ved Ikea utenfor Sandvika.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo de som omsettes fritt, men de hvor det er ventelister og "lavpris" profil må det være muligheter på sikt for mannen i gata. Men jeg kjenner jo til at i disse havnene(vet om noen) så kan man leie ut  plassen gjennom foreningen, og komme ut med et lite overskudd, samtidig som foreningen får litt. og da er det jo ingen som gidder å kvitte seg med plassen sin når man tjener penger på det. litt kjipt at noen kan ruge på en båtplas, og leie den ut til ågerpris.

Har noen hørt om foreninger som har begrensning på hvor lang tid man kan eie plass uten å bruke den selv(borettslag-tankegangen) ?

Link to post
Share on other sites

Til KOB:

 

Tipset er bra det, men for meg som er innflytter til området er det ikke enkelt å få to i en forening til å anbefale meg, vi kjenner jo ikke hverandre...  Dessuten er jeg avhengig av å ha parkeringsmuligheter nært båtplassen, også på godværsdager når "alle" skal ut, da jeg bor langt fra havet og har kone + tre små gutter som regel med. Det blir et "pes" når vi kommer "nedlastet" og skal på båttur hvis vi i tillegg må begynne å bære både unger og bagasje lang vei for å komme til båten. I Solvik er det en gedigen parkeringsplass og jeg kan kjøre så nær som ca. 20m til båten. Men hvis jeg hadde fått plass i en båtforening med lav leie og gode parkeringsmuligheter ville jeg nok vurdert å bytte båtplass, men må jo si at det er fint i Bærum med alle de fine øyene rett utenfor. Det er jo bare fem minutter ekstra i bil for meg fra Oslo og så slipper man å alltid kjøre over Lysakerfjorden med båten for å komme til området utenfor Asker/Bærum. Nå begynner jeg jo også å bli kjent med folk i Solvik og jeg trives godt!

Men det er klart det er mye penger å binde opp i "tomta", men verdien er jo der så...

 

Kanskje jeg blir i Solvik uansett...    :wink:    -er jeg heldig bor jeg kanskje nært båtplassen en gang i fremtiden,- hvem vet?    :cool:

Link to post
Share on other sites

Kjære vakre vene... fatter stadig mindre at noen vil bo frivillig i det hølet man kaller Oslo!

tja:

Oslo:

dyr husleie

dyr havneleie

bra i lønn, velg og vrak i jobber

 

Hjemsted:

billigere husleie

gratis havneleie ( nesten, Mjøsa )

ingen lønn, dvs stor arbeidsledighet...

 

Så noe har jo Oslo for seg, iallefall for meg..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kjære vakre vene... fatter stadig mindre at noen vil bo frivillig i det hølet man kaller Oslo!

Det var da voldsomt til svartmaling :cool:

 

Betaler 3.200 for en av Oslos beste båtplasser, og da er det gjort et solid påslag denne sesongen.

 

Innskudd: kr 0,00

 

Topp standard på brygga, vann og strøm, vakthold, video overvåkning m.m.

Link to post
Share on other sites

når dette er sagt, synes jeg prisene på båtplasser i Oslo her helt på trynet. Betaler selv omlag 10K for en råtten plass, masse svell, strøm på brygga ( anlegget er så dårlig at jeg knapt tør tilkoble noe der.. ) og vann ( men ingen slanger..)

Området skal være låst, men låsen har ikke virket sålenge jeg har hatt plassen..

Parkeringa må jeg betale dyrt for, om jeg finner en plass da...

 

MEN  - jeg står på lista hos en av de rimeligste foreningene i Oslo området. Var forutseende ( for en gangs skyld ) og meldte meg inn for noen år tilbake. Regner med å få plass neste år, eller senest året etter. Da trenger jeg omlag 10K i innskudd, og leia blir vel omlag 2500 elns. Plassen kan IKKE framleies...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

når dette er sagt, synes jeg prisene på båtplasser i Oslo her helt på trynet. Betaler selv omlag 10K for en råtten plass, masse svell, strøm på brygga ( anlegget er så dårlig at jeg knapt tør tilkoble noe der.. ) og vann ( men ingen slanger..)

Området skal være låst, men låsen har ikke virket sålenge jeg har hatt plassen..

Parkeringa må jeg betale dyrt for, om jeg finner en plass da...

 

MEN  - jeg står på lista hos en av de rimeligste foreningene i Oslo området. Var forutseende ( for en gangs skyld ) og meldte meg inn for noen år tilbake. Regner med å få plass neste år, eller senest året etter. Da trenger jeg omlag 10K i innskudd, og leia blir vel omlag 2500 elns. Plassen kan IKKE framleies...

 

Suzuki

jeg har båten på gressholmen i oslo.. ikke så dyrt, men tungvint pga ferje.. men det er veldig fin atsmofære der ute... tror det er en ledig plass og mener jeg..
Link to post
Share on other sites

Tipset er bra det, men for meg som er innflytter til området er det ikke enkelt å få to i en forening til å anbefale meg, vi kjenner jo ikke hverandre...  Dessuten er jeg avhengig av å ha parkeringsmuligheter nært båtplassen, også på godværsdager når "alle" skal ut, da jeg bor langt fra havet

Si ikke det. Vi flyttet til Oslo høsten 99, og begynte å orientere oss eter båtplass i februar 2001. Kontaktet flere båtforeninger og fikk napp et sted. Men - jeg kjente jo ingen. "Så kom ned da, og bla gjennom medlemslisten så kanskje du finner noen du kjenner", sa den hyggelige damen i båtforeningen. Og det gjorde jeg. Et medlem i Trondheim av alle steder, hvor jeg kom fra, en jeg kjente (hyttenabo) og en slektning av en arbeidskollega (kjente igjen navnet). Det var nok med 2 faddere, så dermed var det i boks. Senere oppdaget jeg at en nabo også var medlem.

 

Parkering - vi parkerer ved porten til båthavna. Kan bli litt fullt på de fineste dagene, men du finner alltid en plass. Tidligere gratis, men nå timesbetaling eller 500 for hele sesogen. Til å leve med.

 

Jeg har sikkert vært heldig, men mulighetene er der bare vi prøver og er litt tålmodige..  :cool:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det finnes steder hvor det er lettere å finne rimelig båtplass enn i Osloområdet. Problemet er imidlertid at stemningen blir hausset opp, slik at folk tror situasjonen er verre enn det som er tilfelle.  Det er de som må ha plass raskt som betaler fantasipris. Hvis man bruker litt tid, og begynner å se etter plass før 1.juni, finnes det mange muligheter også sentralt rundt Oslo.

Jo mindre båten er, jo lettere er det å finne en rimelig plass.

Link to post
Share on other sites

tja:

Oslo:

dyr husleie

dyr havneleie

bra i lønn, velg og vrak i jobber

 

Hjemsted:

billigere husleie

gratis havneleie ( nesten, Mjøsa )

ingen lønn, dvs stor arbeidsledighet...

 

Så noe har jo Oslo for seg, iallefall for meg..

 

Suzuki

Joda, hver sin smak. Bare synes det er rart at så mange gidder å trøkke seg sammen i gryta og overby hverandre for å få båtplass innerst i Oslofjorden når man kan leve "romslig" og få båtplasser ytterst i skjærgården bare noen mil lenger ut.. Men Jeg hadde antakelig ikke overlevd en uke i en liten leilighet, derfor er jeg nok ikke helt objektiv her!  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det finnes flere rimelige alternativer i Oslo - ulempen er ventelister. Da jeg flyttet til Oslo for noen år siden (uten båt) satte jeg meg på venteliste i Bygdø Alle Båtforening (BAB) innerst i Frognerkilen. Etter to år fikk jeg plass - tok ikke imot, men fikk plass året etter også, og kjøpte båt. Det hører med til historien at det er snakk om en plass på 2.70, det er nok større rift om de brede plassene som det finnes færre av.

 

Det beste av alt var prisen: Innskudd på 5. 000,-  (nå økt til 10 000,- pga utskifting av brygge) som man får igjen når man melder seg ut, samt en årlig avgift på ca 650,- (!!!) + at man tar en nattevakt.

 

Tror ikke det er mange steder i norge med så billige priser - og det midt i tjukkeste Oslo. Ulempen er som sagt lang venteliste.

 

Har nå flyttet til Asker og sagt opp plassen, og leier ny plass for ca 3.500,- uten innskudd på Holmen Slipp. Synes heller ikke dette er avskrekkende. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, hver sin smak. Bare synes det er rart at så mange gidder å trøkke seg sammen i gryta og overby hverandre for å få båtplass innerst i Oslofjorden når man kan leve "romslig" og få båtplasser ytterst i skjærgården bare noen mil lenger ut.. Men Jeg hadde antakelig ikke overlevd en uke i en liten leilighet, derfor er jeg nok ikke helt objektiv her!  :headbang:

Jeg tipper de færreste velger seg et sted å bo basert på hvor de kan få tilgang til billige båtplasser og god plass i skjærgården.  For mange er det bedrøvelig få interessante jobber utenfor Oslo, og det veier tungt for mange (inkl. undertegnede). Det at folk fra distriktsnorge klager på "Oslo-gryta" (som de ynder å kalle det), skyldes nok mer misunnelse enn noe annet.

Det er ikke mange hovedsteder som ligger midt mellom marka og fjorden på den måten som Oslo gjør. Klimaet er i tillegg mye bedre enn de fleste andre deler av landet, slik at vi også kan nyte naturen, ikke bare betrakte den gjennom ett regnvått vindu.

Link to post
Share on other sites

Ja,ja, det var sagt det "hölet" Oslo??!!

Det er jo ikke akkurat billige båtplasser i Dröbak heller: 3 m =80.000 eller höystbydende, 3,5 m har gått foe 150.000. En med 4 m plass ble budt 168.000, men sa nei takk.

 

Kjöper du har du retten til Å LEIE  plassen i 10 år, så er det kroner 500, pr. 0,5 m bredde i vedlikehold + årlig leie (1. mai til 1. okt) på 5000 for en tre meter.

I tillegg opplag + opp/ut med båten (ca. 5000 for en 30 foter).

 

Men da er du jo midt i idyllen da, ikke sant, og vi har faktisk GRATIS parkering :cool:

 

I Dröbak er det ca. 500+ på venteliste til kommunale plasser, med ventetid på fra 7-20??!!! år.

 

Lykke til :boxing::cryin::cool::headbang::confused:

 

PS! Leie av plass er 10 - 12000 per sesong, noen er ledige......DS!

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Dette var voldsomt til negativitet i forhold til Oslo.  Det minner meg om hva jeg opplevde da jeg en fireårs periode var beordret (luftforsvaret) og dro med hele familien til Sørreisa (Troms).  Alle mente at å bo i Oslo var en skjebne værre enn døden.  Få av dem hadde vært i Oslo......

 

 

Jeg syns Oslo er en av de beste stedene man kan bo i Norge.  Rett ved sjøen, Marka rundt hele byen, alle mulige underholdningsbud du kan tenke deg.  Masse jobber. Supert.  Ingen (nesten) bor i sentrum, de fleste bor landlig. Selv bor jeg i en villa med 1800 kvadratmeter tomt (hage), og 10 minutter til Sentrum med buss elle tog.  Båten ligger i en 4,5 meter bred plass hvor jeg ligger hele året (boblehavn).  Pris, inskudd, kr 0,-, leie pr år (sommer og vinter) kr 6000,- +.

 

 

Kan jeg klage??

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Alle vi som har bodd andre steder i landet, og har valgt å bosette oss i Oslo-området, har jo som regel en eller flere gode grunner for å bo nettopp her. Det kan være studiemuligheter, jobbmuligheter, fritidsaktiviteter, klima, venner osv. osv. At det er dyrt her er jo nettopp pga at så mange vil være nettopp her, da sier markedskreftene at da skal prisen OPP!!!

 

Det vi kunne håpe på var jo at ikke riktig så mange hadde oppdaget hvor bra det er å bo i denne delen av landet. Men i dagens medie -og mobile samfunn er det ikke så lett å holde slike ting hemmelige. Presset her i området vil neppe avta med årene. Så får vi heller håpe på at flest mulig, som vil det, får anledning til å skaffe seg en båtplass og en båt slik at ikke denne gleden blir forbeholdt noen ganske få. Kanskje noen burde vurdere å kjøpe en båt sammen med andre?

 

Uansett trives vi godt her i Oslo-området, men vi vet også at det er godt å bo andre plasser i landet. Hvert sted har sin sjarm og sine fordeler (og noen ganger ulemper). Sånn er det jo bare og la hver enkelt glede oss over alt det positive som er på vår egen hjemplass! Alle plasser har noe som er bra, slik er det her i Oslo-området også   :flag:

 

Selv savner jeg mange ganger familie, venner og miljø hjemme i Lofoten, men prøver å fokusere på det positive som jeg har her,- da blir det som regel bra her òg    :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...