Skipper Båtløs Startet 3.Juli.2009 Del på Facebook Startet 3.Juli.2009 Solgte min båt med en 66 hk Yanmar Turbodiesel. Kjøper ville holde tilbake kr. 25000,00 inntil han hadde testet båten og konstatert at alt fungerer. Det var en sak jeg ikke motsatte meg. I ettertid har han kommet med at eksosen er ubehagelig for de som sitter akter (antagelig i medvind). Jeg har aldri hatt problemer, for jeg har som regel ligget på 3400 rpm, og fått skikkelig temperatur på motoren. Kjøper sier han ikke ligger over 2-2500, og det er jo klart at det ikke "blåser" skikkelig ut, og han får da heller ikke skikkelig driftstemperatur. Kjøper mener nå at jeg skal betale dyseoverhaling, motoren er tross alt over 20 år gammel, og han kan jo ikke forvente at dysene skal være 100 %. Motoren fungerer ellers helt topp Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Prøvdet han ikke båten før han kjøpte denne eller?Mulig en luring Si til han att du hever kjøpe hvis han ikke er fornøyd.Sånne personer kommer til og klage hele tiden.Lenge siden han kjøpte denne? Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
kintii Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 jeg er helt enig med hasla. Slike kjøpere er det rett og slett bare å gi et ultimatum. Enten får du resten av pengene og handelen er i boks. eller så får du båten tilbake og gir igjen pengene hans tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Du skulle aldri akseptert at han kunne holde tilbake en del av kjøpesummen. Du skal ikke betale for dysetest/overhaling. Jeg solgte en gammel bil en gang. Kjøperen forlangte reparasjoner for en formue etter å ha overtatt bilen. Jeg sa at jeg vil heve handelen da det ikke var aktuelt å betale noe for reparasjoner, han skulle heller få sine penger tilbake, da jeg ønsket at han skulle være fornøyd etter å ha gjort en handel med meg. Resultatet ble at han beholdte bilen slik den var. Tilby han at du ønsker å heve handelen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Skipper Båtløs Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Prøvdet han ikke båten før han kjøpte denne eller?Mulig en luring Si til han att du hever kjøpe hvis han ikke er fornøyd.Sånne personer kommer til og klage hele tiden.Lenge siden han kjøpte denne? Det er vel 3 uker siden nå Sitér dette innlegget Link to post
kintii Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Det er vel 3 uker siden nå Har du ikke fått resterende beløp på 3 uker? Har han ikke funnet ut av dette med dysene før nå, etter 3 uker? Du er tålmodig, det skal du ha. Jeg ville stått på mitt, forlange resterende beløp eller tilby å gi tilbake pengene mot båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Ta tilbake båten og selg denne på nytt,går nok bra og få solgt denne igjen.Har vel skrevet kontrakt Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Skipper Båtløs Svart 3.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Ta tilbake båten og selg denne på nytt,går nok bra og få solgt denne igjen.Har vel skrevet kontrakt Kommer til å reagere om jeg ikke hører noe innen få dager...da har han to valg...enten tar jeg båten tilbake, eller så blir det en sak i forliksrådet Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Yanmar har desverre et rykte på seg for å ryke/sote litt Har dette problemet på min nye BY260, men ikke verre enn at jeg tåler det. Dersom den nye eier ikke belaster motor nok vil denne kunne sote noe. Dette siden det er en turbomotor og bør stort sett kjøres med ett turtall der turbo er innkoblet og gir noe effekt og kan holde eksostempratur oppe slik at den ikke sotes ned og røyk/soting tiltar.. Men dersom ny eier er vrang, hev salget og selg på nytt.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
flight Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 krev pengene straks han har overhode ingen grunn til og holde de tilbake etter 3 uker om du ikke har vært plaget med dette før må jo dette ha skjedd mens den nye eier har kjørt. mitt tilbud hadde blitt slik kjøpet oppheves du får båten han får pengene minus penger for rens av dyser da dette har dukket opp de 3 siste uker Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juli.2009 Del på Facebook Svart 3.Juli.2009 Kan ikke skjønne at det er rimelig at du skal betale en overhaling av dysene. Det er jo ikke sikkert det er noe galt med dem en gang. Han vet jo at det er en "moden" båt han har kjøpt. Han kan jo ikke forvente at den er som ny. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
færd Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Krev pengene umiddelbart, dette med eksosplage for de som sitter bak i båten er da vel ikke noe ukjent fenomen i båt. Det kan virke som om kjøper her bruker dette som en unnskylding for å slippe og betale de pengene han skylder deg. Dette hadde jeg aldri godtatt, krev pengene han skylder deg eller som de andre her sier; hev kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Kom deg ut av denne saken så fort som mulig, du har truffet en luring som du aldri blir kvitt Sitér dette innlegget Link to post
slogmåken Svart 4.Juli.2009 Del på Facebook Svart 4.Juli.2009 Jeg har hatt tre yanmar motorer, alt fra 45-96hk, det er helt vanlig at de ryker "litt" og at de på dekk kjenner eksosen, det har nå skjedd på alle de jeg har hatt, også på den jeg har nå som er fra 2003 og gått 360 timer. Jeg har ikke engang vært i nærheten å tenke tanken om dyseoverhaling på noen av de jeg har hatt. Slik du beskrive dette er det helt vanlig og normalt. For meg høres dette ut som om kjøper nesten planla å "finne på noe" da han bad om å holde tilbake en viss sum. Er enig med de andre her, kom deg ut av saken fortest mulig og krev pengene eller opphev kjøpet. Jeg er redd kjøper forsøker å utnytte din snillhet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Nå har pengene kommet...sendte han en sms og sa at eksosproblem i båt ikke er noe ukjent problem, og ba om innbetaling av restbeløpet. han svarte at jeg selvfølgelig skulle få pengene mine, og de var på konto dagen etter.Som noen antyder her...en luring som prøvde seg Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Bra att det ordnet seg for deg håper det blir stilt derfra heretter ,neste pip hvis nærmeste framtid hev kjøpe med en gang.Ikke noe gøy dette blir mistenksom over sånne folk. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Amorøsa Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Hvorfor gav du ham båten uten å ha fått full betaling ? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 (redigert) mange som holder igjen litt penger men jeg hadde aldri levert utenom at alle penga var i boks alltid noe og klage på - en båt er ikke 100 % strøken uansett - selv nyere båter er det alltids noe smått å klage på Redigert 11.Juli.2009 av Jarle B (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 mange som holder igjen litt penger ... Men med hvilken rett gjør man det med mindre det er avtalt på forhånd/i kontrakten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Båtløs Svart 11.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Hvorfor gav du ham båten uten å ha fått full betaling ? Det var en avtale vi gjorde i kontrakten, for at han skulle se at alt fungerte som det skulle Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 En kar i havna har slitt en stund for å få solgt sin Bayliner. En kjøper fra Vestlandet ønsket å kjøpe båten på betingelse av at han betalte 50 % ved overtakelse av båten og resten når han var kommet hjem med båten, slik han kunne være sikker på at alt funket. Selger ville ikke selge på slike betingelser på tross at han hadde problemer med å få den solgt. Den ble solgt en måned senere til en som betalt alt ved overtakelsen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
pantzatt Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Hva eksosen angår, skulle han ha oppdaget dette, og gjort det kjent, ved besiktigelse av båten for å gjøre det gjeldende. skjulte feil og mangler er en helt annen sak. de skal gjøres kjent innen rimelig tid etter at de ble oppdaget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.