Jump to content

Kan kjøper kreve at jeg betaler for dyseoverhaling?


Skipper Båtløs

Recommended Posts

Solgte min båt med en 66 hk Yanmar Turbodiesel. Kjøper ville holde tilbake kr. 25000,00 inntil han hadde testet båten og konstatert at alt fungerer. Det var en sak jeg ikke motsatte meg. I ettertid har han kommet med at eksosen er ubehagelig for de som sitter akter (antagelig i medvind). Jeg har aldri hatt problemer, for jeg har som regel ligget på 3400 rpm, og fått skikkelig temperatur på motoren. Kjøper sier han ikke ligger over 2-2500, og det er jo klart at det ikke "blåser" skikkelig ut, og han får da heller ikke skikkelig driftstemperatur.

Kjøper mener nå at jeg skal betale dyseoverhaling, motoren er tross alt over 20 år gammel, og han kan jo ikke forvente at dysene skal være 100 %. Motoren fungerer ellers helt topp

Link to post
Share on other sites

Du skulle aldri akseptert at han kunne holde tilbake en del av kjøpesummen. Du skal ikke betale for dysetest/overhaling.

 

Jeg solgte en gammel bil en gang. Kjøperen forlangte reparasjoner for en formue etter å ha overtatt bilen. Jeg sa at jeg vil heve handelen da det ikke var aktuelt å betale noe for reparasjoner, han skulle heller få sine penger tilbake, da jeg ønsket at han skulle være fornøyd etter å ha gjort en handel med meg. Resultatet ble at han beholdte bilen slik den var.

 

Tilby han at du ønsker å heve handelen.

Link to post
Share on other sites

Prøvdet han ikke båten før han kjøpte denne eller?Mulig en luring :rolleyes: Si til han att du hever kjøpe hvis han ikke er fornøyd.Sånne personer kommer til og klage hele tiden.Lenge siden han kjøpte denne? :fishing:

Det er vel 3 uker siden nå

Link to post
Share on other sites

Det er vel 3 uker siden nå

 

 

Har du ikke fått resterende beløp på 3 uker? Har han ikke funnet ut

av dette med dysene før nå, etter 3 uker?

 

Du er tålmodig, det skal du ha.

 

Jeg ville stått på mitt, forlange resterende beløp eller

tilby å gi tilbake pengene mot båten.

Link to post
Share on other sites

Ta tilbake båten og selg denne på nytt,går nok bra og få solgt denne igjen.Har vel skrevet kontrakt :fishing:

Kommer til å reagere om jeg ikke hører noe innen få dager...da har han to valg...enten tar jeg båten tilbake, eller så blir det en sak i forliksrådet

Link to post
Share on other sites

Yanmar har desverre et rykte på seg for å ryke/sote litt :cryin:

Har dette problemet på min nye BY260, men ikke verre enn at jeg tåler det.

Dersom den nye eier ikke belaster motor nok vil denne kunne sote noe.

Dette siden det er en turbomotor og bør stort sett kjøres med ett turtall der turbo er innkoblet og gir noe effekt og kan holde eksostempratur oppe slik at den ikke sotes ned og røyk/soting tiltar..

 

Men dersom ny eier er vrang, hev salget og selg på nytt..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

krev pengene straks han har overhode ingen grunn til og holde de tilbake etter 3 uker

om du ikke har vært plaget med dette før må jo dette ha skjedd mens den

nye eier har kjørt.

mitt tilbud hadde blitt slik

kjøpet oppheves du får båten han får pengene minus penger for rens av dyser

da dette har dukket opp de 3 siste uker :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Krev pengene umiddelbart, dette med eksosplage for de som sitter bak i båten er da vel ikke noe ukjent fenomen i båt.

Det kan virke som om kjøper her bruker dette som en unnskylding for å slippe og betale de pengene han skylder deg.

Dette hadde jeg aldri godtatt, krev pengene han skylder deg eller som de andre her sier; hev kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt tre yanmar motorer, alt fra 45-96hk, det er helt vanlig at de ryker "litt" og at de på dekk kjenner eksosen, det har nå skjedd på alle de jeg har hatt, også på den jeg har nå som er fra 2003 og gått 360 timer. Jeg har ikke engang vært i nærheten å tenke tanken om dyseoverhaling på noen av de jeg har hatt. Slik du beskrive dette er det helt vanlig og normalt. For meg høres dette ut som om kjøper nesten planla å "finne på noe" da han bad om å holde tilbake en viss sum. Er enig med de andre her, kom deg ut av saken fortest mulig og krev pengene eller opphev kjøpet. Jeg er redd kjøper forsøker å utnytte din snillhet.

Link to post
Share on other sites

Nå har pengene kommet...sendte han en sms og sa at eksosproblem i båt ikke er noe ukjent problem, og ba om innbetaling av restbeløpet. han svarte at jeg selvfølgelig skulle få pengene mine, og de var på konto dagen etter.Som noen antyder her...en luring som prøvde seg :headbang:

Link to post
Share on other sites

En kar i havna har slitt en stund for å få solgt sin Bayliner. En kjøper fra Vestlandet ønsket å kjøpe båten på betingelse av at han betalte 50 % ved overtakelse av båten og resten når han var kommet hjem med båten, slik han kunne være sikker på at alt funket. Selger ville ikke selge på slike betingelser på tross at han hadde problemer med å få den solgt. Den ble solgt en måned senere til en som betalt alt ved overtakelsen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...