Mouche Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Det er ikke snakk om at man MÅ hilse. Det har noe med høflighet til sine medmennesker. Er det så vanskelig å forstå da? Hvis man blir så snurt og fornærmet over at noen ikke hilser tilbake så kanskje man skulle slutte å hilse? Selv vokst opp med å hilse og hilse tilbake, men hilser nok ikke til alle hele tiden lenger på dager som i dag med båter over alt og forventer heller ikke at alle hverken tar initiativ til å hilse eller hilse tilbake, men nå er jeg på sjøen for å kose meg, ikke finne alt mulig å irritere meg over. Synes egentlig hele "greia" er et "ikke-problem", etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
alidal Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Synes egentlig hele "greia" er et "ikke-problem", etter mitt syn. Kunne neppe vært mer enig..... Sitér dette innlegget Link to post
Tonyj Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 Hvis man blir så snurt og fornærmet over at noen ikke hilser tilbake så kanskje man skulle slutte å hilse? Enig. En tradisjon som var grei nok for 20-30 år siden har lite i dagens travle båtliv å gjøre. Må man absolutt hilse hele tiden så kjøp et speil. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 4.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2009 hjelper ikke stort på noen om du har stor båt heller - med 40 fotern vår mot en fks princess 43 er det ofte lite hilsing tilbake litt skremmende å se når jeg hilser på en fks 20 foter og di ser overumplet overassket ut og smilerog vinker bredt tilbake - det forteller meg at det er mye ovenifra og ned holdninger som han på den fete yacten spurte snekkemannen på 28 fot : ute å lufter livbåten ja Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
alidal Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 det forteller meg at det er mye ovenifra og ned holdninger Det tror jeg faktisk ikke. At det finnes er helt sikkert, men ikke mye. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg hilser da ikke på alle hvis jeg tar turen gjennom Middagsbukta en søndag med fint vær Det hadde sett litt rart ut. Men jeg finner det naturlig å hilse hvis jeg passerer en annen båt på "hilsehold" midtfjords en hverdag med få fritidsbåter ute. I 95% av tilfellene hilser da folk tilbake, uansett om de sitter høyt på flybroa eller i en kajakk. Joda, hilser på kajakkfolket også jeg. Og på seilbåtfolket. Sitér dette innlegget Link to post
opas Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Når jeg treffer overlegne mennesker i alt for store båter , så tenker jeg at flertallet av disse er menneskene nettopp har funnet ut at de vil bruke noen av sine nye millioner på en båt som kan vekke de "fine" fruenes begeistring , og at de faktisk har nok med å konsentrere seg om å føre båten de har skaffet seg. Stakkars mennesker tenker jeg da og smiler litt inni meg Jeg blir da litt stolt over at det i allefall ennå finnes noen folk som har hatt båt i en mannsalder , begynte gradene med en 8 foter og ennå ikke har kommet lenger en rundt 20 fot Der finnes faktisk mange mennesker med småbåter med mye mer erfaring enn mange av dem med 40 fot ++ Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Når jeg treffer overlegne mennesker i alt for store båter , ... Er de overlegne fordi de har stor båt, eller fordi de ikke hilser eller fordi du på forhånd har bestemt deg for at de er overlegne? Jeg må tydeligvis befinne meg på "feil" steder når jeg er på sjøen for alle disse "problemene" som det rapporteres om ser jeg egentlig svært lite til og glad er jeg for det! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
monica Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg hilser og smiler til alle når jeg er på sjøen, de fleste hilser og smiler tilbake. De som ikke bryr seg, bryr ikke jeg meg om... Sitér dette innlegget Link to post
Steinsvigen Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 (redigert) Enig. En tradisjon som var grei nok for 20-30 år siden har lite i dagens travle båtliv å gjøre. Må man absolutt hilse hele tiden så kjøp et speil. Hallo Ps! må alt være så travelt i dag da Redigert 5.Juli.2009 av Steinsvigen (see edit history) Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
opas Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Er de overlegne fordi de har stor båt, eller fordi de ikke hilser eller fordi du på forhånd har bestemt deg for at de er overlegne? Jeg må tydeligvis befinne meg på "feil" steder når jeg er på sjøen for alle disse "problemene" som det rapporteres om ser jeg egentlig svært lite til og glad er jeg for det! Om du ser på dette som et problem må du stå for selv. Dette er overhode ingen problem for meg , men når det lages en diskusjon om emnet så sier jeg bare hva jeg mener. Når jeg skriver at " når jeg treffer overlegne folk i alt for store båter " så mener jeg ikke at man ikke kan treffe overlegne folk også i mindre båter. Det jeg prøver å si er at jeg mener å kunne se forskjellen på overlegne mennesker og ikke , mulig jeg tar feil men jeg føler jeg kan det. Men den store økningen av fritidsbåt trafikk som har vært de siste årene så tror jeg at det finnes svært mange som har skaffet seg sin første båt når de ble 40 og den båten måtte bli minimum 40 fot som også elsker å vise at de er "spesiell". Når dette er sagt så er befinner du deg sikkert på akkurat de samme plassene som meg , jeg ser heller ikke på dette som et "problem" , men det finnes folk av sorten som jeg prøver å beskrive. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Jeg er vel blant de som har litt "større fritidsbåt". Jeg forsøker å hilse så mye jeg kan med mindre jeg jeg er konsentrert om kart og radar ombord. Det er likevel ett unntak: Når jeg blir møtt eller innhentet av båter i stor fart som passerer like nær og jeg forventer hekkbølgen som kommer - da hilser jeg ikke tilbake til vedkommende som fører båten selv om han (utelukkende menn ut fra min erfaring) hilser blidt til meg. Tviler på at vedkommende er bevisst effekten av egne hekkbølger? Ser ingen grunn til å "belønne" hekkbølgegeneratoren med smil og hilsing. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Om du ser på dette som et problem må du stå for selv. Har du i det hele tatt prøvd å forstå hva jeg skrev? Jeg har jo nettop i flere runder prøvd å påpeke at jeg virkelig ikke skjønner alle disse "problemene" som folk har, ser og/eller føler til enhver ting når de ferdes på sjøen. Tror mange kanskje hadde hatt det bedre, eller i alle fall mindre ille (?), om de holdt seg hjemme! Jeg vet ikke, men kan virke sånn, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
opas Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Har du i det hele tatt prøvd å forstå hva jeg skrev? Jeg har jo nettop i flere runder prøvd å påpeke at jeg virkelig ikke skjønner alle disse "problemene" som folk har, ser og/eller føler til enhver ting når de ferdes på sjøen. Tror mange kanskje hadde hatt det bedre, eller i alle fall mindre ille (?), om de holdt seg hjemme! Jeg vet ikke, men kan virke sånn, etter mitt syn. Takk det samme! I hovedsak er vi sikkert egentlig enige , har ikke et "problem" men en liten egen tanke om hvorfor folk oppfører seg som de gjør. Sitér dette innlegget 2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax Link to post
Gullfisk Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Må si meg enig med roaldbj her. De som passerer i stor fart nærme, eller drar med seg stor hekksjø i trange farvann, hilser jeg ikke på. Ellers hilser jeg gjerne, men det blir mest med de som er i samme fartsommerådet. Ikke fordi jeg har noe i mot det, men det blir så fryktelig mange hurtiggående som passerer på en fin dag, når man ferdes sakte, at det ikke føles naturlig. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 (redigert) Hilser alltid, enten jeg er på jobb, eller i fritidsbåten. Det er slett ikke alle som hilser tilbake, men det driter jeg i Er som regel i godt humør og føler meg tilfreds i båt, og ønsker å heve trivselen for alle andre på sjøen ved å ønske "Bon voyage". Som regel smiler verden tilbake. Er sikker på at mange av dem som ikke hilser tilbake ikke skjønner hva jeg vinker etter, rett og slett fordi de ikke har fått inn "hilsekulturen" med morsmelka, for å si det sånn. Er man i båt så hilser man, sånn er det bare Jeg har selv ingen anelse om hvordan man oppfører seg på ski i nordmarka eller hvor det nå er , så jeg forsøker å se på alle nye brukere av sjøen med forståelse, selv om det ikke alltid er like lett lagt til: Forøvrig vil jeg si til alle hekksjøsytekopper, tåler dere ikke at kaffen skvulper i Vestergabet(nevnt) eller i skipsleia forøvrig: Kjøp campingvogn Redigert 5.Juli.2009 av M/S Malene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Kjøp campingvogn Ja, for blandt trafikanter på landeveien er det jo ingen som klager og syter over noen ting Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Malene Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Ja, for blandt trafikanter på landeveien er det jo ingen som klager og syter over noen ting Kaffen skvulper ikke over Sitér dette innlegget Link to post
blacki Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Kaffen skvulper ikke over Da har du ikke sittet på med meg... Sitér dette innlegget Link to post
Kompismannen Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg må innrømme at denne hilsingen på sjøen er litt tullete, men hvis noen hilser til meg så er jeg ihvertfall hyggelig nok og hilser og smiler tilbake. Men jeg kjører ikke rundt å hilser på gud og hvermannsen uten først å bli hilset til. Derimot hvis jeg kanskje passerer et trangt sund der jeg møter en annen båt kan det hende jeg hilser først eller hvis vi møter en båt ganske nærme og det er en av de få båtene vi har sett på strekningen. Sitér dette innlegget Link to post
lasseolsen Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Her på sunnmøre har ei lokal gruppe som heiter VASSENDGUTANE laga ein sang som heiter BÅTFOLK å det er akkurat desse karane dei syng om (LØP OG KJØP) jækla bra som vi seie det Her kan dere høre sangen VASSENDGUTANE BÅTFOLK Har noen teksten til den sangen? Skjønnte ikke et skvatt av hva de sang jeg... Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Har noen teksten til den sangen? Skjønnte ikke et skvatt av hva de sang jeg... Det e eit fole styr når dei kjem inn gjønå fjorde, store bølge kjeme då, det ekje råd å liggje på badestranda elle slå ned i fjørå me ljå. He du en mindre båt enn dei he, flytta kje du dei, so kjøyre dei dej ne, det e sånn båtfolkje e. Me flybridge på taket og badebasseng bake, fram på baua ei me fine kropp, ligg å sola sej i bikini uten topp. Dei smila å dei vinka, sjå mi flotte båt, he du en mindre ikkje prøv å legg attåt, det e båtfolk og dei e noke før seg sjøl. GPS og autopilot, ekkolodd, kapteinen e ein idiot, tampane e faste når dej teke av, dei drege me sej bryggje ta alle slag. He du et garn so ligge der utpå, at det fær inni proppelen, det kan du banne på, det e sånn båtfolkjet e. Me flybridge på taket og badebasseng bake, fram på baui ei me fine kropp, ligg å sola sej i bikini uten topp. Dei smila å dei vinka, sjå mi flotte båt, he du en mindre ikkje prøv å legg attåt, det e båtfolk og dei e noke før seg sjøl. Ja sjå, no kjøme dei, båtfolkje e på vei, det ekje råd å ligge på noka badestrand, og nausta dei ligge no långt opp på land. Me flybridge på taket og badebasseng bake, fram på baui ei me fine kropp, ligg å sola sej i bikini uten topp. Dei smila å dei vinka, sjå mi flotte båt, he du en mindre ikkje prøv å legg attåt, det e båtfolk og dei e noke før seg sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Hilser ofte på andre men ikke alltid. Når andre hilser til meg hilser jeg som regel tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg synes denne tråden er litt interessant. De fleste synes å ha til hensikt å hilse på andre når de ferdes på sjøen. Jeg har vel ikke lest noen innlegg av medlemmer på BP som har til hensikt ikke å hilse på andre seilende? Jeg møter om sommeren daglig seilende som ikke hilser tilbake - ergo er de ikke medlemmer av BP? Jeg tar da hensyn til "roaldbj-regelen" om ikke å hilse på firitdsbåter som møter eller innhenter med store hekkbølger. Sitér dette innlegget Link to post
Stranden Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Jeg holder til på Einafjorden. Den er ikke veldig stor, men er da en del båter og se når det er fint vær ute. Hvis jeg møter noen, innhenter noen eller blir innhentet så smiler jeg ihvertfall og hilser på de som jeg kjenner og vet hvem er så hilser jeg med ett nikk eller en hånd Mvh Sindre Sitér dette innlegget Båt: Draco Suntop 1800 Har hatt: Selco Selsprint Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.