Diesel248 Svart 7.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2009 Å hilse er hyggelegt for alle. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
hifo Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 hilser altid på folk som befinner seg på hilseavstand.. men klarer ikke la være å forundres over de som kun kikker dumt tilbake , uten et lite nikk enganfg. det må da ligge inni folkeskikkens reglemang å hilse tilbake hvis man blir hilset på.???????? snakker da om spredt båttrafikk og ikke i gryter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 (redigert) Enig med deg i det Hifo, synes også det er rart at folk kikker dumt på deg og lurer på hva slags merkelig sak som vifter med neven Men så er det jo desto mer koselig når en får en hilsen tilbake av gode båtfolk, som har vært på sjøen lenge nok til å huske hvordan det var en gang... med kos og god tid.... ikke den hurtigkosen som noen praktiserer nå. livet nytes best i sakte fart på sjøen, er det noen som skriver. Kunne ikke vært mer enig. Med god tid til å hilse på nye koselige folk på vannet Redigert 8.Juli.2009 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Dalton Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 hilser altid på folk som befinner seg på hilseavstand.. men klarer ikke la være å forundres over de som kun kikker dumt tilbake , uten et lite nikk enganfg. det må da ligge inni folkeskikkens reglemang å hilse tilbake hvis man blir hilset på.???????? snakker da om spredt båttrafikk og ikke i gryter. Enig. Her på randsfjorden er det ikke veldig tett trafikk, men på en solskinnsdag er det jo noen. Ser nesten en slags trend her: De med større raske båter hilser sjeldnere enn snekkefolk og småbåtfolk. Jeg syns det er litt snodig, men det skal kanskje være sånn. Jeg hilser i hvertfall på alle jeg møter på fjorden Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Her hadde du fått litt å gjøre hifo... Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Her hadde du fått litt å gjøre hifo... Og hvis alle som skulle hilse tilbake slipper rorkult og det de ellers måtte ha i hendene hadde det blitt litt kaos ja...... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 snakker da om spredt båttrafikk og ikke i gryter. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KenBjork Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Her hadde du fått litt å gjøre hifo... vel.. siden det er seilbåter, evt mange bavarianere.. Så har man kanskje fått ett vink fra en eller 2 stk om man hadde vært heldig. Trolig har de alle snudd nesa mot toppen av masta bare Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
rover Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) Jeg må innrømme at denne hilsingen på sjøen er litt tullete, men hvis noen hilser til megså er jeg ihvertfall hyggelig nok og hilser og smiler tilbake. Men jeg kjører ikke rundt å hilser på gud og hvermannsen uten først å bli hilset til. Derimot hvis jeg kanskje passerer et trangt sund der jeg møter en annen båt kan det hende jeg hilser først eller hvis vi møter en båt ganske nærme og det er en av de få båtene vi har sett på strekningen. "Artig den".... Kan til nød hilse tilbake, viss andre hilser først:-)))) Nei, her i båten, hilser vi til alle som vi møter, viss de er innen rimelig avstand. Alminnelig høflighet det, her hos oss. Men, tydligvis stor forskjell fra Vestland til Østland.... Og, litt lenger mellom båtene, heldigvis:-) Redigert 9.Juli.2009 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nives Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Er det øyekontakt mellom båtene, ja da løfter eg lanken. De fleste tar seg bryet med å heve lanken til svar. Holder til på Vestlandet, og det er skjelden eg får senebetennelse av denne øvelsen, og kverdagen kan bli litt hyggeligere. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) Det er vel havets hiriarki som slår til De små hilser på de store, men de store nedlater seg ikke til å smile og hilse til de små... Det har jeg faktisk til gode å oppleve. Vi hilser på alle vi har øyekontakt med. De jeg stusser på er de som vi hilser på, som vi har blikkontakt med - og som ikke hilser tilbake. Ofte er det seilbåter...... Redigert 9.Juli.2009 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noflow Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) - og som ikke hilser tilbake. Ofte er det seilbåter...... der har du det, synes noen seilbåtfolk ser litt sure ut av og til når jeg passerer de med litt fart. menmen, de skal få kose seg videre, om de hilser eller ikke. hilser noen ikke. så føler jeg meg ikke videre truffet. Redigert 9.Juli.2009 av dal-z (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Ofte er det seilbåter...... seilbåtfolk ser litt sure ut Dere skal ikke se bort ifra at han i seilbåten sitter med skjøtet i den ene handa og rorkulten i den andre og har andre ting å ta seg til enn vinkelanke og morndu. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Er sikkert noe galt med min oppfattelse, men jeg merker ikke noe særlig til at seilbåtfolk hilser mindre enn motorbåtfolk. De så pent de og, dersom man får øyekontakt. Men jeg merker jo veldig tydelig at de første båtene som kommer ut på vannet etter vinteren, de er meget ivrige på hilsingen. da er det koselig på sjøen Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
CB. Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Selv dette enkle fenomenet med å hilse ser også ut til å være ett stort problem for noen av båtfolket. Kanskje vi burde innføre noen lover og regler der vi er pålagt å hilse. Politiet har ikke så mye å gjøre for tiden og noe bør de kansje kunne brukes til. Det beste er nok å grave seg ned dypt under dynen å bli der Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
M/S Bastard Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 De jeg stusser på er de som vi hilser på, som vi har blikkontakt med - og som ikke hilser tilbake. Ofte er det seilbåter...... Dette opplever jeg med både seil og motor folket. Virker litt merkelig når man har blikk kontakt, særlig på kloss hold, og de ikke hilser tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Selv dette enkle fenomenet med å hilse ser også ut til å være ett stort problem for noen av båtfolket. Det er vel ikke noe stort problem , men en hyggelig hilsen båtfolk i mellom er da bare fint Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
roaldbj Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 I tillegg til å hilse har jeg også denne sommeren vært aktpågivende med å senke hastighetern til 8 knop (skroghastighet) når jeg møter eller seiler forbi andre fritidsbåter. Dette er imidlertid ingen sedvane verken på svenskekysten eller danskekysten. Har lyst til å tilføye at det å seile på østkysten av Danmark gir en helt annen glede nå i sommersesongen sammenlignet med vestkysten av Sverige. Alt går mye roligere i Danmark sammenlignet med Sverige. Dessuten er det godt med plasser i Danmark - bare man kommer langt nok sør, eksempelvis i Limfjorden, Lillebeltet og indrefileten Smålandshavet. I forrige uke da jeg besøkte Vinga i Sverige var det faktisk fullt, og jeg ble bedt om å seile videre..... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Dere skal ikke se bort ifra at han i seilbåten sitter med skjøtet i den ene handa og rorkulten i den andre og har andre ting å ta seg til enn vinkelanke og morndu. Etter å ha vært seiler selv i mer enn 30 år selv vil jeg påstå at jeg i hvertfall har en liten idé om hva de holder på med på seilbåtene Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 Eg hilser i hytt og pine. Men hilser ikke tilbake til folk som passerer meg i 30 knop en armslengd fra min side. Måtte dei synke sakte. Samme med dei som trur dei er høflig ved å hilse 10 meter på siden av meg når eg ligger med slep etter meg. Men for all del Korsfjorden og Bjørnefjorden er jo smal da. Fekk eg ut litt. Takk.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
MH OP Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Dagfinn lyngbø hadde noen spennende syn på "hilseregler" på sjøen og til vanlig. Legger ved en link Sitér dette innlegget Magnus - Rammet av 3 fots syken som 10'åring! Link to post
Eureka Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 (redigert) "hilsereglene" kan, om man vil, være intrikate. Forsøkte å forklare disse for ei som har vært lite i båt. Og det ble litt innfløkt etterhvert, og jeg kom frem til at alt kan ikke forklares, og læres kjapt, men må erfares.. :) Igrunn er det enkelt, man hilser til dem det faller naturlig å hilse til. Og det er grader av "hils" også. Alt fra ett kjapt og bestemt nikk med øyekontakt som "takk for at du ventet på at jeg fikk passere ut av dette trange sundet, her må jeg holde begge henda på rattet og to øyner på sjø og skjær", til et solid vink med en arm stak ut fremover/oppover med ÅPEN HÅND. Lukket hånd vil naturligvis være et tegn på "din drittsekk" :) Avstand mellom møtende båter er også en faktor. Ved møtende båter i grei fart nøyer jeg meg med å løfte en åpen hånd/ arm anerkjennende, men jeg veiver ikke. Treffer jeg en lik båt som min, vil det være naturlig å "se mot båten i noe lengre tid enn valig, for så løfte en anerkjennende harm som hilsen. Her kan det skje at jeg også snur meg etter båten for å se den bakfra :) Jeg veiver/ vinker aldri med begge armer, utenom nødsituasjon, for å påkalle oppmerksomhet. Møter jeg folk i båt som jeg oppfatter som hensynsløse og lite aktpågivende ser jeg mot båten raskt, ser deretter fremover og rister på hodet. Til båterførere som holder for høy fart/ ugunstig fart med tanke på hekkbølge, i trangt farvann, marinaer havner etc strekker jeg begge armer fremover mot den andre båten med håndflaten ned og hever/senker armene. hehe. når jeg skal legge til i gjestehavner nikker jeg raskt anerkjennende til andre som oppholder seg i båter, spes ved høyekontakt. Viser tydelig hva jeg vil og hvor jeg vil legge til kai og ser gjerne at de som allerede ligger til kai tar imot tau etc ved vanskelige forhold. Det er en god regel å tilby seg å hjelpe til. Når man ser at en båtfører sliter litt med vind, eller synes det er vanskelig av andre årsaker, er det et must å hjepe til. Spesielt om en hjelper, oftest koner, i båten som skal legge til, får kjeft og blir sendt frem og tilbake mens det durer i trustere. :) Jeg hilser til små og store båter såfremt jeg ser føreren eller andre i båten og de ser mot meg. Jeg kan se mot en båt/ båtfører og søker blikkontakt før jeg hilser. Som sagt reglene er egentlig enkle, men de inneholder sanksjonsmuligheter. :) kom gjerne med tilsvarende "regler" dere har :) Redigert 20.April.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 20.April.2010 Link til dette innlegget Svart 20.April.2010 Her i fjorden hilser vi på alt og alle frem til Juni, ville blitt rimelig sliten i armen om du skulle hilst på alle på en tur fra kragerø til Jomfruland i sommermånedene, dessuten har man jo alle rikfolka i rib'ene sine, og de hilser jo aldri. Men jeg ser det vel litt an, hilser om jeg gjenkjenner skikkelige båtfolk på tur, og hilser naturligvis tilbake om andre hilser, kjempekoselig det. Var forresten på biltur til en øy på vestkysten av Skottland kalt Islay(trolig et veldig kjent navn blant whiskykjennere), i påsken, og der ute hilser alle i bil på hverandre.. DET var trivelig :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.