Jump to content

Oslo-Rødtangen. Under 16 år- 10knop


woodss

Recommended Posts

Hei! Jeg har tenkt til å kjøre fra oslo til Rødtangen ( lite sted like ved holmsbu) med min Avon rover rib 340 til fredag. Båten gjør vel en 26 knop, men siden jeg bare er 14 (snart 15) så kan jeg jo ikke lovlig kjøre over 10 knop. Jeg skal kjøre med en voksen mann, han skal kjøre sin båt, slik at vi kjører sammen. Men mitt spørsmål er: Hvor nøye er egentlig politiet med om man kjører over 10 knop, så lenge man kjører fornuftig og ordentlig? En venn av meg sa at når han tok båtførerbeviset så sa politiet at de bare kunne kjøre over 10 knop hvis man var fornuftig og kjørte pent! Men hva er egentlig " straffen" for å kjøre fortere en 10 knop hvis du er under 16? Bot ?

 

Kan jo selvfølgelig kjøre i 10 knop til jeg er kommet ett stykke utpå der det ikke er så mye politi med er litt kjedelig , og det går litt tregt :sweat::lol:

 

Båten min har glassfiberbunn, det sitter en 9,9 yamaha på hekken (utrimmet) og det er jockeykonsoll!

 

 

Mathias

Link to post
Share on other sites

Det enkle og riktige svaret er at du ikke kan kjøre fortere enn 10 kn.

 

Distansen er vel ca. 25 - 30 nm. 2.5 - 3 timer.

 

Hvis du skal spare tid, så er det vel snakk om 20 kn. for at det skal ha noen hensikt.

Det er det dobbelte av fartsgrensen og vil nok sees på som grovt brudd på fartsbestemmelsene. Den risikoen tror jeg ikke at du vil utsette deg for.

 

En annen ting. Vær klar over at det er 5 kn. fartsgrense ut til 150 m fra land hele strekkningen.

Link to post
Share on other sites

En venn av meg sa at når han tok båtførerbeviset så sa politiet at de bare kunne kjøre over 10 knop hvis man var fornuftig og kjørte pent!

 

OT

 

Jeg tror ikke utskjellingen og ensidige kritikken av politiet, som gjøres her på BP, bidrar til at politiet motiveres til å "se mellom fingrene".

 

Og, ja - jeg tror de leser BP.

Link to post
Share on other sites

Lite bølger, følgebåt, langt til andre båter, du lager ingen bølger, kjør full gass og litt tilbake, og ha på redningsvest.

 

Jeg kjørte moped bygget om med vannkjølt sylinder på 87ccm med 26mm forgasser i 2 år, for maange år siden.

Ble aldri tatt.

Kompiser som kun hadde toppfart på 70-80 kmt ble tatt både 2 og 3 ganger.

Da jeg kjørte moped tok jeg hensyn, kjørte under fartsgrenser i boligfelt, på høyt gear.

Slakket konsekvent ned når det var gående i nærheten, og prøvde å smile til de jeg møtte på min vei.

 

Resultat: Ingen "sladret" på meg.

 

 

Skal ikke oppfordre til lovbrudd, men man kommer ganske langt med fornuft og...

 

God tur!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har tenkt til å kjøre fra oslo til Rødtangen ( lite sted like ved holmsbu) med min Avon rover rib 340 til fredag. Båten gjør vel en 26 knop, men siden jeg bare er 14 (snart 15) så kan jeg jo ikke lovlig kjøre over 10 knop. Jeg skal kjøre med en voksen mann, han skal kjøre sin båt, slik at vi kjører sammen. Men mitt spørsmål er: Hvor nøye er egentlig politiet med om man kjører over 10 knop, så lenge man kjører fornuftig og ordentlig? En venn av meg sa at når han tok båtførerbeviset så sa politiet at de bare kunne kjøre over 10 knop hvis man var fornuftig og kjørte pent! Men hva er egentlig " straffen" for å kjøre fortere en 10 knop hvis du er under 16? Bot ?

 

Kan jo selvfølgelig kjøre i 10 knop til jeg er kommet ett stykke utpå der det ikke er så mye politi med er litt kjedelig , og det går litt tregt :sweat::lol:

 

Båten min har glassfiberbunn, det sitter en 9,9 yamaha på hekken (utrimmet) og det er jockeykonsoll!

 

 

Mathias

 

Hei

 

Se: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20010615-0634.html

 

Her er et utdrag.

--------------

Overtredelse av straffeloven § 424, jf. lov om sertifikatpliktige stillinger § 3, jf. forskrifter om minstealder mv. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn § 1, § 2 og § 5:

Person under 16 år som fører båt under 25 registertonn med større motor enn 10 HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter - kr 500

 

 

Overtredelse av straffeloven § 424, jf. lov om sertifikatpliktige stillinger § 3, jf. forskrifter om minstealder mv. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn § 1, § 3 og § 5:

Båteier eller annen rådighetshaver som lar person under 16 år føre båt under 25 registertonn med større motor enn 10 HK eller båt som kan oppnå større fart enn 10 knop/18,5 km/t eller båt som har større lengde enn 26,6 fot/8 meter - kr 1.500

----------------

 

Totalt sett kan det bli kr. 2.000

500,- for deg og 1500,- for den som eier båten. Dersom du eier båten vet jeg ikke hva som skjer.

 

Men merk deg at det holder ikke at du kjører under 10 knop, dersom båten kan oppnå større fart enn 10 knop risikerer du forenklet forelegg.

Link to post
Share on other sites

Det enkle og riktige svaret er at du ikke kan kjøre fortere enn 10 kn.

Det er feil. Han har ikke lov til å kjøre båt som KAN gå fortere enn 10 knop. Om båten kan gå 50 knop og han kjører 10 knop gjør ingen forskjell.

 

Mor og far kan også bøtlegges - tror det er 1500 kroner - om de har lånt deg båten.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Sitat av 2nd Trikker'n : OT

 

"Jeg tror ikke utskjellingen og ensidige kritikken av politiet, som gjøres her på BP, bidrar til at politiet motiveres til å "se mellom fingrene"."

 

Hva mente du med dette ? Utskjelling og ensidige kritikken til politiet !?

 

Nå var det jo faktisk sånn at politiet var og holdt foredrag på dette kurset og hadde sagt dette da!

 

Men er det slik at hvis jeg kjører i 10 knop da , eller rett under, og politiet stopper meg.. Tror dere at de tar seg bry med å sjekke om båten min går fortere enn 10 knop ?

 

Må nok si meg mest enig med : Contraband og Kodvaag sine innlegg. Er helt enig med dere andre også, men jeg tror sjansen for å bli stoppet om du bruker sunn fornuft er liten.

 

Bare og komme med flere meniger eller lingnende opplevelser.

 

Mathias

Redigert av woodss (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva blir konsekvensen av et forsikringsoppgjør ved uhell i dette tilfelle når man konsekvent bryter loven?

 

Hvis man tenker landjorda er forsikringsselskaper kjappe med å innkorte oppgjør eventuelt kreve regress hvis man kjører ulovlig...

 

Woodss: Hva denne politimann mente på et kurs er lite relevant hvis du blir stoppet av noen som konsekvent ikke ser mellom fingrene..

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med dere andre også, men jeg tror sjansen for å bli stoppet om du bruker sunn fornuft er liten.

 

Unnskyld mitt direkte språk, men:

 

1. du vet at det du spør om betyr at du bryter loven

2. du driter i det og mulige koneskvenser selv om du har blitt fortalt hva disse vil kunne bli

 

hva er det egentlig spør om? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg "driter" alldeles ikke i konsekvensene ved å bryte denne loven. Det er akkurat derfor jeg startet denne tråden, fordi jeg ville vite hva slags konsekvenser det kan få. Men jeg vil fortsatt høre om andre som har opplevd noe rundt dette eller har noen erfaringer.

Link to post
Share on other sites

hadde jeg vært i samme situasjon som deg hadde jeg tenkt "drit og dra" og kjørt forsvarlig og ordentlig - men ikke tenkt så mye på 10 knop. Men det kan jo ikke vi ordentlig voksne si for vi skal jo være så skikkelige. Også vet vi at vi ikke bør gi slike råd. Derfor råder jeg deg til å gjøre det loven sier :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har en liten RIB med 9,9 HK'er tror jeg politiet vet godt at denne båten gjør over 10 knop på toppfart. Siden du også er kun 16 år, så tipper jeg du blir ett lett "bytte" for politiet, hvis dem ser deg. Derfor så vil jeg si at det er relativt stor fare for at du vil bli stoppet i løpet av en sommer grunnet dette.

 

Som det blir sagt over her så hjelper det ikke hvor fort du faktisk kjører der og da, men hvor fort båten gjør ved toppfart.

Nå er ikke akkurat du alene om å kjøre rundt i små/lette båter som trenger minimalt med motorisering for og oppnå fart og dermed holder prisen nede, men jeg mener at en liten RIB i 26knop med en 16 åring i er ett lett bytte for politiet.

 

Nå vet ikke jeg størrelsen på boten du evt. før og jeg gidder heller ikke og komme inn på de moralske sider ved dette, men at du blir tatt en dag er rimelig sikkert med den kombinasjonen, med hensyn til din alder.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Men hva er egentlig " straffen" for å kjøre fortere en 10 knop hvis du er under 16? Bot ?

 

 

Mathias

 

Som tidligere nevt , den største konsekvensen kan bli at forsikringsselskapet reduserer utbetalingen ved en skade. Dette er vel ikke straff i juridisk forstand men dersom du blir sittende med en gjeld til forsikringsselskapet på noen 100.000,- kr. er vel neppe det forenklede forelegget på 2000,- noe å snakke om.

 

Sjansen for at dette skjer er liten men den er ikke 0.

Noen ganger blir reaksjonen en helt annen en den man regnet med.

 

Spør han som kastet kake på en en våre politikere om han regnet med en tiltale som kunne gitt han 15 år fengsel.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1491025.ece

Redigert av Lett match (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevt , den største konsekvensen kan bli at forsikringsselskapet reduserer utbetalingen ved en skade. Dette er vel ikke straff i juridisk forstand men dersom du blir sittende med en gjeld til forsikringsselskapet på noen 100.000,- kr. er vel neppe det forenklede forelegget på 2000,- noe å snakke om.

 

Sjansen for at dette skjer er liten men den er ikke 0.

Noen ganger blir reaksjonen en helt annen en den man regnet med.

 

Spør han som kastet kake på en en våre politikere om han regnet med en tiltale som kunne gitt han 15 år fengsel.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1491025.ece

 

Helt enig med "Lett match" her. Hva hvis noen kjører på deg? Du har ingen gyldig forsikring så lenge du kjører ulovlig. Det kan hende at du må betale skadene på den andre båten.

 

Selv syntes jeg denne loven er litt vel streng. Burde vært mulig å kunne kjøre litt fortere f.eks 15Kn, men siden loven er der burde vi følge den.

 

Til alle dere som oppfordrer en gutt på 14 år til å bryte loven :puke:

Link to post
Share on other sites

Turen blir mest sannsynelig ikke noe av, ettersom det er spådd regn. Men så er ikke værmeldingene noe å stole på akkurat!

 

Men hva mente du med dette " Lett match" ? : Dette er vel ikke straff i juridisk forstand men dersom du blir sittende med en gjeld til forsikringsselskapet på noen 100.000,- kr. er vel neppe det forenklede forelegget på 2000,- noe å snakke om.

 

Uansett, gleder meg veldig til å få båten på havet, siden jeg bare har hatt den på mjøsa. Mjøsa er ok, men havet er BEST ! : D '

 

Mathias

Link to post
Share on other sites

Men hva mente du med dette " Lett match" ? : Dette er vel ikke straff i juridisk forstand men dersom du blir sittende med en gjeld til forsikringsselskapet på noen 100.000,- kr. er vel neppe det forenklede forelegget på 2000,- noe å snakke om.

 

Mathias

 

 

Det jeg mener er at man ofte er mer opptatt av hvordan politiet reagerer enn hvilke erstattningsmessige konsekvenser dine handlinger kan få.

De fleste tilbakemeldingene du fikk var at dersom du tok det rolig så ville sikkert ikke politiet reagere, dette synes jeg var dårlige råd.

 

Dette blir sikkert å sette ting litt på spissen, men ..........

Skulle uhellet være ute og du f. eks. kjører på noen som ligger i vannet , der begge blir skadet vil muligens forsikringsselskapet nekte å utbetale erstatning. Resultatet kan bli at du sitter i rullestol og samtidig skyller kr. 500.000,- til den du kjørte på og vet at du har ødelagt livet for deg og den andre.

Dukker det da opp et forenklet forelegg fra politiet på 2.000,- (som er "straffen" fra myndighetene) så virker kanskje ikke dette som noe straff.

 

Det du spurte om var:

Men hva er egentlig " straffen" for å kjøre fortere en 10 knop hvis du er under 16? Bot ?

 

Spørsmålet ditt tyder på at du er opptatt av hvilken bot du kan få, det jeg vil frem til er at det er det forskringsmessige du burde sette deg inn i.

 

Risikovurdering

Sjansen for: Forenklet forelegg er 50% straffen blir kr 2.000,- pluss sur i 2 dager.

Sjansen for: Å forårsake en ulykke er 0.001% og "straffen" kr 500.000,- pluss et ødelagt liv.

 

Tenk litt på disse 2 alternativene, jeg håper du tenker deg godt om.

 

 

Og helt til slutt

En politimann jeg snakket med sa at dersom du setter på en sperre som gjør at gasspådraget ikke blir så stort et båten kommer opp i 10 knop så gjorde ikke han noe, hva andre gjør et ikke så lett å si.

Men da er det kanskje ikke noe vits i å være på sjøen i den båten.

 

Ønsker deg en god sommer og håper du ikke gjør noe du kommer til å angre på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...