Jump to content

Oslo-Rødtangen. Under 16 år- 10knop


woodss

Recommended Posts

Hei! Jeg har tenkt til å kjøre fra oslo til Rødtangen ( lite sted like ved holmsbu) med min Avon rover rib 340 til fredag. Båten gjør vel en 26 knop, men siden jeg bare er 14 (snart 15) så kan jeg jo ikke lovlig kjøre over 10 knop. Jeg skal kjøre med en voksen mann, han skal kjøre sin båt, slik at vi kjører sammen. Men mitt spørsmål er: Hvor nøye er egentlig politiet med om man kjører over 10 knop, så lenge man kjører fornuftig og ordentlig? En venn av meg sa at når han tok båtførerbeviset så sa politiet at de bare kunne kjøre over 10 knop hvis man var fornuftig og kjørte pent! Men hva er egentlig " straffen" for å kjøre fortere en 10 knop hvis du er under 16? Bot ?

 

Kan jo selvfølgelig kjøre i 10 knop til jeg er kommet ett stykke utpå der det ikke er så mye politi med er litt kjedelig , og det går litt tregt :sweat::lol:

 

Båten min har glassfiberbunn, det sitter en 9,9 yamaha på hekken (utrimmet) og det er jockeykonsoll!

 

 

Mathias

Jeg har en arimar 360 targa med 9,9 og båten min går i ca. 26 - 27 knop (1 person) Og jeg har kjørt i toppfart med politi rundt meg, og har blitt stoppet noen ganger, De stopper deg bare hvis du kjører som en gærning. F.eks hvis du svinger fort til venstre høyre mange ganger og hopper vilt på bølgene.

Da stopper de deg, som regel pleier de bare å gi deg en advarsel. Det kommer vel ann på hvordan du kjører... :) Men jeg har ALDRI blitt stopped av politiet hvis jeg har kjørt ordentlig.. :) Så bare du kjører fint så går nok alt ok.. :)

Redigert av Jens Henrik (see edit history)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Link to post
Share on other sites

Dette blir sikkert å sette ting litt på spissen, men ..........

Skulle uhellet være ute og du f. eks. kjører på noen som ligger i vannet , der begge blir skadet vil muligens forsikringsselskapet nekte å utbetale erstatning. Resultatet kan bli at du sitter i rullestol og samtidig skyller kr. 500.000,- til den du kjørte på og vet at du har ødelagt livet for deg og den andre.

 

..................................... Da bryter jo begge loven, fordi hvis man skal svømme langt ut mot båtene der båtene får lov å kjøre over 5 knop (150 m fra land eller utenfor badesone)

så MÅ man ha en båt med seg, og man må ha ut en sånn bøye (hvis man skal dykke)

Isåfall får personene ikke noe ut av forsikringsselskapet og et ødelagt liv..

Jaja, sålenge du er oppmerksom og kjører båten med fornuft (inkl redningsvest :P ) så går det nok bra, og at du ikke blir stoppet av politiet. :)

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Link to post
Share on other sites

..................................... Da bryter jo begge loven, fordi hvis man skal svømme langt ut mot båtene der båtene får lov å kjøre over 5 knop (150 m fra land eller utenfor badesone)

så MÅ man ha en båt med seg, og man må ha ut en sånn bøye (hvis man skal dykke)

 

Det er ikkje påbudt å ha opp hverken flagg eller bøye ved dykking.

Men flagget er absolutt sterkt anbefalt. Bøye er veldig frivillig. (Den bruker ikkje eg her oppe på sunnmøre).

Link to post
Share on other sites

..................................... Da bryter jo begge loven, fordi hvis man skal svømme langt ut mot båtene der båtene får lov å kjøre over 5 knop (150 m fra land eller utenfor badesone)

så MÅ man ha en båt med seg, og man må ha ut en sånn bøye (hvis man skal dykke)

 

Det er ikkje påbudt å ha opp hverken flagg eller bøye ved dykking.

Men flagget er absolutt sterkt anbefalt. Bøye er veldig frivillig. (Den bruker ikkje eg her oppe på sunnmøre).

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at dykkerflagget er sterkt å anbefale, problemet er bare at folk flest ikke vet hva det betyr og respekterer det i allefall ikke! Dette i følge mine to sønner som har vært ute med en gruppe og dykket i dag i området utenfor Lillesand! Dykkingen var arrangert av profesjonell operatør og med utstret i orden på alle vis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei! Gutt på (nylig fylte) 15 her. Har selv ein 12 fots ungdomsbåt med 25hk Mercury på. (Har også altfor mye utstyr oppi,så toppfarten er "stusselige" 21knop). Lurer bare på om politiet ber om legitimasjon om du blir stoppet for å ha f.eks ein 25hk på hekken. Er selv ein stor,kraftig person på 1,85m og 90kg,og lurer på om politiet faktisk spør etter leg,eller trur at eg faktisk ER 16+?

Kæptn båtløs...

Link to post
Share on other sites

Det er ikkje påbudt å ha opp hverken flagg eller bøye ved dykking.

Men flagget er absolutt sterkt anbefalt. Bøye er veldig frivillig. (Den bruker ikkje eg her oppe på sunnmøre).

Jeg mente jo flagg da, ett eller annet som markerte at man dykket.. :P

14 År

Arimar 360 Custom Targa m/ 9,9 (15) hk yamaha v-max jr

- Vest i båt er alltid like kjekt å ha! ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...