Jump to content

Jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på !

Lotus

Recommended Posts

Hvis man navigerer litt ut i havgapet slipper man alle disse problemene . Skal man ligge oppå hverandre i trange sund , gjestehavner eller ved brygger

Problemet er at det ikke er like enkelt å finne plass ute i havgapet som er forsvarlig å ligge på når det blåser litt. Kan du for eksempel foreslå en plass her i nærområdet (Tønsberg/Nøtterøy) som ligger på de ytterste øyene som er trygg og fin for f.eks 10ms sydvest ?

Ofte så må man faktisk velge steder som er mer skjermet og må da godta at man ikke ligger alene uten hverken støy eller hekkbølger

Skal man ligge oppå hverandre i trange sund , gjestehavner eller ved brygger som jeg forstår Lotus praktiserer , får man skylde seg selv.

Jeg tror man oftere treffer på båtbøller, hekkgeneraler og strømtullinger her , Lotus ?

Hadde det vært i en gjestehavn, så hadde jo ikke strøm vært noe problem. Nei, det er i uthavnene strøm er et problem. Særlig de fineste plassene i de fineste uthavnene. Enkelte vil jo ikke gi slipp på plassen selv om batteriet er tomt og septiken full. Og når uthavna er fin og gir godt le for vær og vind, er den gjerne ofte full når kalenderen sier juli måned. Da bør man etter mitt syn vise litt hensyn og begrense ladingen til dagtid og la morgen, kveld og natt være tiden man er litt stille.

Alternativt kan jo disse som absolutt må lade til alle døgnets tider legge seg alene uti havgapet. Helt i orden for min del. :wink:

Emnetittelen indikerer vel (”jeg har endelig møtt strømtullingene alle klager på”) at dette ikke er et stort problem?

At man et par ganger i livet opplever å ligge i nærheten av en båteier som ønsket det billigste batteriet, det billigste kjøleskapet, den billigste dynamoen, den billigste regulatoren, det billigste aggregatet osv. Ja det tror jeg ikke vi kan unngå.

Jeg tror uten å ha sjekket det at søkeordet ”billig” vil gi ganske mange treff selv på Båtplassen, og det spørs om ikke båtplassen er med på å spre denne bannskapen med råd og vink om produkter som ikke er godkjent i båt til en billig penge?

Men så finnes det noe som heter sov i ro som man putter inn i ørene for å dempe lyden av et rakleverk av en generator eller lyden av et hjemmesnekret eksosanlegg.

Man kan jo selvfølgelig si at ja men, -men ting har ofte to sider. (den siden som forstår og den siden som ikke forstår). :rolleyes:

Håper det var en fleip, for du mener vel ikke for fulle alvor at en skal være nødt til å bruke "sov i ro" for å få sove i en uthavn? At det kan være greit i Smøgen gjestehavn i fellesferie, men i en uthavn? :headbang:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som både hytte, strandlinje- og hundeeier skal det mye mot til for å logge på BP om dagen :sweat:

Ja, vi har det tøft! :lol:

Personlig reagerer jeg mest på prisen på spylerveske - 10kr per liter på Statoil idag, enda godt jeg ikke har vindusviskere i båten! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vi la oss til i sundet tidlig på fredagen. På andre siden av det smale sundet lå det en håndfull båter som tydeligvis var i følge. En eller annen hadde et bensinaggregat gående og klokka var ca 14. Vel, folk trenger jo å lade litt en gang i blant, så jeg tenkte ikke mer over det. Så startet et par av de samme båtene motoren og lot de gå på høy tomgang. Ja, ja slikt skjer. De trenger vel litt strøm de også.

Timene gikk, aggregatet gikk og motorene gikk. En og annen stod og kikket bort og lurte på når de hadde fått strøm nok. Flere timer gikk, og enda flere timer. Dagen var på hell og en båt tutet som tegn på at etternølerne på begge sider av sundet måtte få ned flagget. Enda flere timer gikk. Klokka ble 23. Både generator og motor gikk fortsatt. Så endelig, Nærmere 23.30 stopper aggregatet. Den ene motoren har visst også stoppet. Sped klapping høres fra enkelte. Den andre motoren? Nei den lader fortsatt en slunken batteribank. 10 timer på høy tomgang. Noen ønsker sikkert at køddens motor har sotet ned.

Dette høres for meg ut som sundet i Ahlne på Hvaler, ved Papperhavn. Og om det er tilfellet er dette intet fra de gutta som ligger der, en gang fyret de opp et bensindrevet bor, og boret i fjellet som bare det til klokka var nærmere 2:00 om natten. Tresjark med stor radar på stativ på taket var en av de, pluss noen til fra samme gjeng som alltid ligger der på samme stedet. Aggregat og motor igang var nesten litt snillt til å være dem i så fall.

En annen gang satte de lyskasteren i trynet på meg når jeg var på vei inn for å legge til i mørket, tror det er mangel på litt av hvert der i gården, ikke bare strøm.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Jaggu er det godt å ha tilhold i en innlandsfjord :lol: Her er det ikke en båt å se etter klokka 23:00. Alt er stille og fredelig, og jeg sover godt. Ingen Hekksjøgeneraler, generatorer eller plagsomme unger i joller. Bare ro og fred... :cheers:

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Vil man ha fred og ro må man legge seg på en plass for seg selv. På vestlandet har vi heldigvis den muligheten enda.

I min lille kommune med 12.000 innbyggere er det ca. 1000 øyer.

Men går jeg til de plassene som det ligger 100 andre båter, må jeg finne meg i støy jeg også ;-)

God sommer!

Nok en gang må vi bare konstatere at vi vestlendinger er priviligerte :yesnod:

Jeg bor nede på selve gjestebrygga vår, og har enda til gode å oppleve snev av bråk eller ubehageligheter.

Det er ikke mange "gjester" som stikker innom denne havna, men det kommer da en og annen "slenger" innom.

På varme sommerdager hender det at noen unger raser litt omkring mens de hyler og ler. Men det er bare hyggelig.

Ellers er det stort sett bare måkene som lager litt ulyder iblandt...

Ellers er det nok av holmer og hele storhavet rett utenfor stuedøra. Her behøver ingen å tråkke oppå hverandre, og alle er blide og hyggelige.

Velkommen til Karmøya - dere som savner fred og ro :flag:

Redigert av Wasco (see edit history)

Det hele koker ned til et spørsmål om grunnleggende høflighet og hensyn til sine omgivelser.

Hvis holdningen er at ligger man i en uthavn med mange båter, må man tåle litt støy, så gjenspeiler det nok holdningene ellers i samfunnet også. Bor man i et boligfelt med 100 andre boliger, må man regne med litt støy, også om natten. Nei, man må ikke det. Det er naboen det er noe galt med og jo flere som er samlet, jo viktigere er det at alle følger grunnleggende høflighet og viser hensyn.

At en motor står der og lader til over midnatt, er ikke noe stort problem. Veldig mye støy blir det ikke. De voksne har ikke lagt seg og barna sover bra uansett. Men at det er helt greit og noe man må regne med? Neppe!

Nok en gang må vi bare konstatere at vi vestlendinger er priviligerte :yesnod:

Problemet er vel heller at østlendinger ikke kan finne frem til sjøs, eller finne seg et sted for natten ute i skjærgården selv om det f.eks i Kragerø i følge kommunenes egne hjemmesider er;

Det er i alt 495 øyer og holmer i skjærgården som til sammen dekker et areal på 36 km². Ca. 6.500 dekar skjærgårdspark og friarealer er sikret for allmennheten.

Vi østlendinger burde visst få en time hos optikeren på grønn resept!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

, men han forklarte meg at en time på tomgang gir mye mer strøm enn en time med landstrømsladning.

Det kommer vel an på laderen? Vår 100Ah lader dytter mye strøm inn om inputen er rett. Kan stille Ah inn så vi ikke knekker landstrøm sikringene. Men laderen har siste prioritet i systemet - så om det er andre ting som trekker strøm så reduseres ladereffekten om vi er opp mot maks utput fra agregatet eller landstrømmen. Mener å huske at det meste jeg har sett er 120 Ah inn på batteriene.

Vi er ikke så priviligerte som Roald - vi har bare et litet 3,5KW agregat og det durer litt når det går. Roald sitt kunne ikke jeg høre da vi lå på utsiden av dem. Vårt er 1 sylindret og selvom det er godt lydisolert hører man "knatringen". Eksosen er delt med tørr og våt så den høres ikke.

Vi legger oss mer og mer på svai i uthavner. I helgen var det 15 seilbåter og oss som eneste motorbåt i en flott uthavn ved Havstensund. Båtene lå med 50-100 meters mellomrom. Vi foretrekker mer og mer det båtlivet. Stille og rolig, og vi kan starte agregatet når vi vil. Eneste forstyrrelsen vi forårsaket var når bikkja måtte i land. Jeg lurte litt på hva som var minst bråkete - 30 sekunder med jolla på full fart eller 3-4 minutter på lav fart. Jeg valgte det første. Litt morro må man ha lov til å ha det :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Personlig reagerer jeg mest på prisen på spylerveske - 10kr per liter på Statoil idag, enda godt jeg ikke har vindusviskere i båten! :rolleyes:

Ja, du sier noe Mouche.

Spylerveskeprisen er dessverre liten trøst for meg, da jeg har spylerdyser på vindusviskerne i båten også.

Men tipset fra Contraband var jo forøvrig effent, - Cognac har jeg i det minste nok av.

konjakkmalerliten.jpeg

Men hvor skal dette ende?

Snart passerer vel literprisen på diesel kr. 3,50 også?

Vi båteiere har tydeligvis mange gode grunner til å småklage litt.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Nei, ferien starter først om en uke, BårdK.

Men i tillegg til aggregater, hunder og hytteeiere starter vel en eller annen irritert BP-debattant nå

en ny tråd her snart om han idioten som legger igjen en eim av luftig promille med gyllenbrun patinert odør i skjærgården,

når måkeskitten skyfles av frontvinduene med viskere ispedd en dæsj fransk årgangsvariant?

Blue_Dragon

Om du tenker på aggregat i båten så bør du sjekke litt rundt og forsøke å få noen referanser eller høre på noen forskjellige innstallasjoner. Nå er ikke mitt endelig ferdig i den grad at jeg kommer til å klage på støyen og vibrasjonene, men jeg har et Masè IS 5,0 og det støyer mer en flere andre iflg. andre båteiere som lar seg irritere av denslags. Og sant å si er jeg vel ikke helt fornøyd selv heller. Enda.

Denne er i kombinasjon med en Mastervolt inverter på 2500W og 100 A lader m.m. Dette er en flott kombinasjon, og tilfredstiller de behovene jeg har med alt på 220 V. (Har stor batteribank så det kjøres ikke aggregat i tide og utide.)

Var i kontakt med Masè i dag og servicenivået er det ikke noe å si på. Helt i særklasse. Enda.

Støyen er fra motor og ikke eksosen.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Takk for info. Jeg har også full Mastervolt pakke i fra før inkludert samme inverter/lader. Batterbanken er vel 550aH nå på forbruk. Er kjempefornøyd med anlegget.

Med agregat så er det nok også som mye annet: En får det en betaler for.

Blir det aggregat en gang, så skal det være så stille som mulig. Men helt stille kan det jo ikke bli.

Jeg er blitt fortalt at generelt så bråker 1 sylindrede generatorer mer enn større generatorer. Dette henger sammen med turtallet på motoren. Vårt må gå på 3000 rpm . De større går på 1500 rpm.

Her er teknisk info om et et litet og ett stort

http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=6112

http://www.mastervolt.com/view_product.php...amp;pro_id=5043

Det kan være greit å tenke på hva man har plass til også. Også bør man tenke på vektfordelingen i båten. Et stort agregat veier fort et par hundr ekilo og da bør det være plassert i senter av båten

I en 33 foter seg jeg vanskelig at det er plass til noe mer enn det lille agregatet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...