Jump to content

Kjetting på ankervinsj, vil rustfritt også lage "pyramider" ?


hermansen

Recommended Posts

Litt vanskelig å beskrive dette i emne, meg jeg har et problem. I min båt er det en ILAS ankervinsj bak med kjetting. Kjettingen er vanlig type, dvs syrefast. Problemet er at høyden fra vinsj til bunn av kjettingbøtta ikke er stor nok. Det er nok plass, men når jeg kjører inn kjettingen bygger det seg opp en pyramide som går helt opp til vinsjen. Når dette skjer tar kjettingen "feil vei". Det betyr ingen ting når jeg hever ankeret, men dersom jeg ikke har rettet opp dette til jeg skal kjøre kjettingen ut igjen, så låser kjettingen seg under utkjøring (fritt fall) og da må jeg ned i motorrommet.

 

Dere kan selv tenke dere at en kan bli "svett av mindre" dersom dette skjer under oppankring (har kastet kjetting for tidlig ?).

 

Jeg fikk et tips av en som sa at rustfri kjetting er veldig glatt og at denne derfor ikke bygger slike pyramider. Og derfor vil dette ikke være et problem med denne type kjetting. Er det noen som kan bekrefte dette ?

 

Kjettingen jeg har i dag er ILAS 6.5 mm kalibrert (den som følger med vinsjen).

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Syrefast kjetting bygger atskillig mindre pyramide sammenlignet med galvanisert kjetting.

Det hadde vært interessant å se et bilde av kjettingkassa di.

Alternativt kan du også vurdere å redusere kjettinglengden.

Min erfaring er at jeg sjelden benytter mer enn 30 m kjetting (holder for dybder ned till omlag 8 meter). Jeg kunne derfor gjerne hatt 30 m kjetting og forlenget med tau de få gangene jeg trengte større lengder.

Men jeg seiler omkring med 2 x 50 meter syrefast kjetting.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 50 meter kjetting i båten. Det var slik når jeg kjøpte den. Er åpenbart en pakke fra ILAS med alt nødvendig montert.

Kjettingkasse er en stor bøtte av den type en bruker til sement (stor og svart, ca 40-50 cm høy og 60 cm i diameter tror jeg). Vinsjen er montert slik at utløpet av kjettingen er ca 10 cm over toppen av bøtta.

 

Pyrmiden når vinsjen når ca 70% av kjettingen er kjørt inn.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Om ikke kjettingkassen din står på det absolutt laveste punktet i båten så kan du vurdere å ta den bort. Lag så en ramme/karm som hindrer kjettingen å skli rundt ved sjøgang. Da får du større høyde fra laveste punkt og opp til vinsjen. Det er greit om du får det tett rundt rammen slik at det ikke renner vann ned i kjølen, men min erfaring er at det ikke er behov for drenering da kjetting og tau drar med seg svært lite vann inn i båten og det lille som kommer inn fordamper etter en stund.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...