Jump to content

Spleise flettet ankerline

Lotus

Recommended Posts

Litt overrasket over at det er veldig lite overlapp med kjernen. Har alltid satt bort spleising med strømpe så ikke prøvd det selv. Har spleiser en del, men da strippet bort strømpen, og bare spleiser kjernen. Men da har jeg hatt 20 cm overlapp. For meg er strømpa bare for å hindre slitasje på tauet. Er det noe annet med ankertau? Resultatet ble veldig bra. 

Skal ha nye fortøyningstau til skjærgårdsjeepen. Ble inspirert til å bruke flettet tau bare for å lære meg å spleise med kjerne. Spleise med treslått tau er bare jobb som må gjøres. 

Edit; så den siste instruksjonsvideoen etter kommentaren, og forsto at min tankegang var på Dynema. Aldri vurdert å spleise Polyester før jeg nå kanskje tar fortøyningstau. Tror det eneste polyestertauet vi har ombord er til å henge fendere med (men det er strømpa som er tatt bort når jeg har strippet tau). 

Redigert av pacuare (see edit history)
shipahoy skrev On 2.12.2020 at 10.49:

Takk for god forklaring! Laget nettopp min første polyesterspleis ved å følge videoen under. Det var veldig likt slik du flettet blytau.

Nå blir nok neste prosjekt å spleise inn en kaus i blytauet til hekkankeret :thumbsup:

Det er jo vanlig polyesterspleis, bare med forskjell at en plukker ut blykjernen av den delen av kjernen en spleiser. Har også brukt mye video når jeg lærte spleis, gikk på kurs først og fikk det bra til. Men når jeg kom hjem og skulle spleise alene fikk pipen en annen låt :headbang: og jeg måtte på YouTube. Bruker mye videoene til Premium Ropes

Inter 9000 skrev On 2.12.2020 at 17.55:

Tusen takk fot godt utført jobb! 

Der er gøy å se forskjellige kunst stykker noen kan få til. 

Dette er skikkelig hådtverk!

Godt du ble fornøyd med tauet, håper det holder i mange år! Ser vanskeligere ut enn det er, men hadde min dose med knoting og feil før jeg fikk dreisen på det da jeg startet å spleise flettet tau.

Komodo skrev On 2.12.2020 at 18.00:

Veldig bra beskrivelse @Morten_L :thumbsup: Tusen takk for den :flag_bp:

Takk! Har veldig stor glede av dine gode beskrivelser og godt utført håndverk!!

Andora skrev On 2.12.2020 at 22.41:

Godt forklart??

Takk, takk!

pacuare skrev On 2.12.2020 at 23.21:

Litt overrasket over at det er veldig lite overlapp med kjernen. Har alltid satt bort spleising med strømpe så ikke prøvd det selv. Har spleiser en del, men da strippet bort strømpen, og bare spleiser kjernen. Men da har jeg hatt 20 cm overlapp. For meg er strømpa bare for å hindre slitasje på tauet. Er det noe annet med ankertau? Resultatet ble veldig bra. 

Skal ha nye fortøyningstau til skjærgårdsjeepen. Ble inspirert til å bruke flettet tau bare for å lære meg å spleise med kjerne. Spleise med treslått tau er bare jobb som må gjøres. 

Edit; så den siste instruksjonsvideoen etter kommentaren, og forsto at min tankegang var på Dynema. Aldri vurdert å spleise Polyester før jeg nå kanskje tar fortøyningstau. Tror det eneste polyestertauet vi har ombord er til å henge fendere med (men det er strømpa som er tatt bort når jeg har strippet tau). 

Angående overlappen må du huske at kjerne og ytterstrømpe går hver sin vei i hele spleisen så selv om kjernen kommer ut kun 2cm fra slutten av øyet er det ganske mye friksjon i spleisen. På fortøyningstau som er mye løsere flettet kan en klare å plukke opp en spleis igjen, men selv med slakt tau og verktøy er det noe pirk! Kan ikke huske å ha sett noen tau som er røket i spleisen.

På Dyneema er det en annen spleis som du skriver, der kan en også ha en spleis der ytterstrømpen ikke er med i øyet, men stopper før slik at kun kjernen er synlig.

Fortøyningstau er det enkleste av flettet å spleise så kjør på! Da får du også akkurat de lengdene og størrelsen på øyene du ønsker.

GSEuser skrev On 9.12.2020 at 15.35:

Noen i Vestfold som driver med dette?

Skulle hatt spleiset inn kause i 14mm flettet blytau/ankerline.

Betaler selvsagt for hjelp ?

Kjenner dessverre ikke noen i Vestfold, men om det er en rigger/seilmaker i nærheten kan du jo spørre dem

JRK skrev On 10.12.2020 at 13.55:

Jeg trenger også hjelp til et 16mm flettet blytau.

Hvor holder du til?

• 4 år senere...

Gjorde et forsøk i dag på å spleise et blytau, men det var et par småting som jeg ikke klarte helt å finne ut av via forklaringen din. Forsøkte å følge den slavisk, men det var noe med hvor tusjmerkene skal plasseres, og hvor du skal gå inn for å trekke strømpa inn i kjernen. Fikk heller ikke helt tak i hvor langt opp i kjernen du går når du fjerner blyet. 

Jeg kom så langt før jeg ble usikker. Markerte ved kausa med tusj, trakk ut kjernen ved det øverste merket, og markerte kjernen med tusj der jeg begynte å trekke den ut. 

20250505_194515.jpg.6672e1276185a251c0b2210983b863dd.jpg

Da er jeg altså kommet så langt som du er her. Forstår jeg det rett nå skal det være tre tusjmerker på kjernen, ett der du begynte å trekke det ut av strømpa, så et til 15cm oppover (ikke mot enden), så et til 20cm vidre oppover. Riktig?

Morten_L skrev On 2.12.2020 at 10.38:

1776576742_2020-12-0111_57_02.jpg.a28203a411016c173fbe1c8fd76d1621.jpg

Her markeres kjernen. Fra høyre, merket fra bildet noen hakk over der kjernen går ut av strømpen, neste 15cm, så 20 cm. Disse markerer start og slutt på der strømpen skal inn i kjernen.

Men så ramler jeg av litt. Er det en skrivefeil her? Skjønte ikke hva du mente med "12+20cm merket" Forstår jeg det riktig at du trer strømpa inn på det midterste av de tre merkene, oppover i kjernen, og ut ved det øverste merket (altså det stykket som er 20cm mellom merkene)?

1254995274_2020-12-0112_25_43.jpg.38a291630cbf8fb4d48339da57e9442b.jpg

Neste trinn er å føre strømpen inn i kjernen fra 15 merket til 12+20cm merket. Ofte lurt å tynne ut strømpen på enden her så det ikke blir klumpete og vanskelig senere når en skal dra sammen spleisen.

Deretter ble det litt vagt med hvor kjernen skal inn i strømpa, men det gir seg kanskje av seg selv når man kommer så langt. 

925496409_2020-12-0112_49_54.jpg.4f0b711f77c9570b622e82486684b4f3.jpg

Neste trinn er å føre kjernen inn i strømpen oppover tauet, den skal inn ved tusjmerket for slutt av spleis og føres oppover til 2cm over start av spleisen

Herfra er det greit, da er det jo bare å stramme.

1030896370_2020-12-0112_51_56.jpg.1f6879388e4acdd70c39eb5b1aaf4f0a.jpg

Her er kjernen ført inn og det er klart til å dra sammen spleisen

Kunne også vært interessant med en forklaring på hvordan du syr/bendsler slike proffe avslutninger som denne, det blir jo virkelig prikken over i-en :tommel_opp: Men det finner man kanskje på Youtube?

Ferdig spleiset og klar til å sy bensling

1578928633_2020-12-0113_37_17.jpg.a695f8c07dcbc8aa466074b5522ee6d4.jpg

Ferdig, ferdig og klar til ankring!

Komodo skrev for 13 timer siden:

Da er jeg altså kommet så langt som du er her. Forstår jeg det rett nå skal det være tre tusjmerker på kjernen, ett der du begynte å trekke det ut av strømpa, så et til 15cm oppover (ikke mot enden), så et til 20cm vidre oppover. Riktig?

Stemmer, du har merket første merke korrekt der du trakk kjernen ut av strømpen. Så trekker du ut en del til kjerne og markerer som du sier videre innover tauet først 15 cm fra merket du har satt og så et nytt 15+20cm fra merket du først satt

Men så ramler jeg av litt. Er det en skrivefeil her? Skjønte ikke hva du mente med "12+20cm merket" Forstår jeg det riktig at du trer strømpa inn på det midterste av de tre merkene, oppover i kjernen, og ut ved det øverste merket (altså det stykket som er 20cm mellom merkene)?

Der er det nok sneket seg inn en skrivefeil ja 15 ble til 12. 

Ja, korrekt fra det midterste merket og videre "innover" tauet så du lager en løkke.
Du kan med fordel tynne ut enden av strømpa litt så det ikke blir så klumpete når du skal dra sammen spleisen igjen. Strengt att er det heller ikke så farlig om du går litt lenger enn merket.

Deretter ble det litt vagt med hvor kjernen skal inn i strømpa, men det gir seg kanskje av seg selv når man kommer så langt. 

Her må jeg sin meg enig, litt dårlig forklart/illustrert av meg

Har satt pil på bildet

925496409_2020-12-0112_49_54.jpg.4f0b711f77c9570b622e82486684b4f3.jpg.81121fb978bc4de8d51ffd37713dda04.jpg

Så spleisenåla med kjernen skal inn i strømpa på tusjmerket ved pila. Litt fort gjort at strømpe og kjerne glir litt fra hverandre mens en herjer her så jeg setter ofte en klype over kjernen (noen cm til høyre for pila) mens en jobber. Eller en nål gjennom.

Nåla skal så føres fra tusjmerket i bildet og videre innover tauet til 2 cm ovenfør starten av løkka.

På blytau som dette går det enkelt siden det er god plass når en har tatt ut blykjernen. Mens på andre tau kan det være en kamp å få de siste 2 cm

Herfra er det greit, da er det jo bare å stramme.

Ja, nokså greit herfra. Bare å "melke" hele spleisen inn igjen i tauet. Lurt å holde igjen på kausa mens en strammer så glir det lettere sammen. Kan også hamre med en treklubbe på tauet om det krangler og ikke vil sammen.

Kunne også vært interessant med en forklaring på hvordan du syr/bendsler slike proffe avslutninger som denne, det blir jo virkelig prikken over i-en :tommel_opp: Men det finner man kanskje på Youtube?

Hehe, proff og proff :smiler: men liker godt å ha en takling på spleisen. 
Her tar jeg bensletau (taklegarn)https://www.maritim.no/taklegarn-vokset-0-8mm-90m-med-nal

Det er flere måter å gjøre det på. Måten jeg har gjort det på er en litt modifisert versjon av Sydd Seilmakertakling.

Drar ut en god lengde, trer nåla på midten (så en jobber med dobbelt tråd). Syr gjennom tauet i starten av taklingen (nærmest kausa) sparer igjen en tamp på noen cm som en bretter oppover (bort fra kausa) tar tråden en og en rund og strammer (første runde kan en jo ikke stramme så mye for da drar en bare tampen igjennom). Pass på at ikke den doble tråden en takler med vrir seg og at tråden ligger fint og tett inntil forrige runde mens en hele tiden strammer godt. Når en er fornøyd med lengden avslutter en med å sy igjennom hele tauet på langs eller tvers når spleisen ligger flatt, strammer. syr igjennom tauet igjen i starten av spleisen og fortsetter på andre siden. Så 90grader rundt og samme på nytt. Avslutter nærmest kausa, når en har sydd gjennom tauet siste gang pleier jeg å sy litt videre oppover i spleisen for å gjemme tampen på tråden og så klippe så den forsvinner inn

Håper dette var til hjelp! Spør gjerne igjen om jeg har forklart dårlig eller du står fast :-)

Komodo skrev 1 time siden:

Veldig bra, da skal jeg prøve dette hvis jeg rekker i kveld 👍

Men én ting til, hvor mye bly tar du ut av kjernen?

Lykke til!

Mener å huske jeg tok utgangspunkt i merkene på kjernen så jeg tok ut blyet litt forbi siste tusjmerke

Da har jeg endelig fått prøvd meg på å spleise. Første forsøket ble mislykket, men det andre ble ok.

Det første problemet jeg møtte var da jeg skulle dra strømpa inn i kjernen. Gjorde en tabbe der, og det var å stramme og dra og bruke krefter. Det er dumt, for da låser hele greia seg og blir en eneste hard klump. Fiklet i 20 minutter før jeg ga opp og trakk ut strømpa igjen. Hadde heller ikke konet strømpa først, så det ble en alt for tykk klump å dra gjennom. På andre forsøk gikk det greit, da var det gjort på et minutt å dra strømpa gjennom. 

Neste utfordring var å få dratt sammen løkka rundt kausa. Det måtte jeg rett og slett gi opp. Endte med å prøve på et annet tau istedet, da klarte jeg det med en gang. Resultatet ble kanskje ikke helt proft, men jeg klarte i alle fall å få dratt løkka sammen. Skulle tatt bort 10cm mindre av blykjernen, for der blyet er borte blir tauet tynnere. I verste fall vil det være akkurat der kabelaret på vinsjen skal gripe på tauet. 

Blir ofte litt knoting i begynnelsen. Merker også når det er lenge siden jeg har spleiset at det ikke går på skinner.

Men gøy du fikk det til! (Savner dog bilde :glimter:)

Spleiset du i samme enden som var brukt før eller enhetene du tauet? 

Tau som er mye brukt og dratt hardt i er mye vanskeligere å spleise enn nytt tau så derfor lurt å snu ankertauet om en spleiser nytt øye.

Kjedelig at det ble et parti uten byinnlegg, håper ikke det treffer i vinsjen!

Morten_L skrev for 1 time siden:

Men gøy du fikk det til! (Savner dog bilde :glimter:)

Beklager, rakk ikke legge inn det i går. Legger ut noen her nå :smiler:

Spleiset du i samme enden som var brukt før eller enhetene du tauet? 

Snudde tauet ja. Problemet her var at tauet var slitt og litt skadet nærmest ankeret.

Tau som er mye brukt og dratt hardt i er mye vanskeligere å spleise enn nytt tau så derfor lurt å snu ankertauet om en spleiser nytt øye.

Ja, merket det på det eldste tauet. Det er så strekt og belastet at det er nesten stivt som ståltråd. Omtrent halvparten av tauet er helt ubrukelig. De to nyeste er helt ok i begge ender, men jeg skjønner jo poenget ditt. Når tauet blir skikkelig strekt, så virker det som om flettingen låser seg og tauet blir stivt. I tillegg kan blyet ryke, da blir det plutselig en knekk akkurat der. 

Kjedelig at det ble et parti uten byinnlegg, håper ikke det treffer i vinsjen!

Ja, jeg får se hvordan det treffer. Men det er jo ikke verre enn å kappe av en halv meter og spleise på nytt :tommel_opp: Første gang tok jeg ut en meter kjerne, andre gang litt mindre Må nesten måle ut hva jeg tok ut sist.

------------

Her tar jeg ut blykjernen, det gikk helt greit, særlig i det første tauet. Blyet ligger pent i plaststrømpene. På det andre tauet var det hull på plaststrømpene, der hang plasten seg opp i taufibrene hele veien, det var litt styr. 

20250506_194823.jpg.b79ff7d059d72e65b297dcf7096ae284.jpg

20250506_194831.jpg.23d21225308cc9c1bbd877ee0aa11213.jpg

Så kom den første tabben. Skulle trekke strømpa gjennom kjernen. Men tynnet ikke ut enden, og tok bare tak i litt under halvparten av kordellene. Det gjorde at jeg fikk en tykk klump der hele kjernen pluss over halvparten av kordellene la seg dobbelt. I tillegg brukte jeg makt for å trekke gjennom, det fungerer ikke. Skjønte etterhvert hva du mener med å "melke" gjennom tauet, for man må egentlig skyve kjernen utenpå strømpa, ikke trekke strømpa gjennom kjernen. Da vil kjernen utvide seg som skinnet på en hoggorm som svelger et egg, og det blir plass til strømpa. Trekker man i kjernen, så drar den seg bare sammen, og hver fletting i tauet låser seg som et halvstikk. Når jeg først klarte å knekke den koden gikk det lett, da var det gjort på et minutt å få strømpa gjennom kjernen. 

20250506_195305.jpg.6943d40e30a7b0a091bdaf97c8c1c98a.jpg

Her fra første forsøk. Brukte vinsjen på båthengeren til å trekke med, den stod uansett utenfor garasjen. 

20250507_181109.jpg.118870a6bc88353d619f38cc7bfe1f75.jpg

Trakk så mye jeg turte, samtidig som jeg melket strømpa og klubbet spleisen med nylonhammer. Men det hjalp ikke, var ikke sjans å få dratt det inn. Konkluderte med at jeg hadde slurvet med målene slik at det ikke kunne gå sammen (tok noen mål på øyemål).

20250507_181121.jpg.22d4c320d746ea4f93e2aff06dc20b59.jpg

Og her er resultatet etter andre forsøk. Nå fulgte jeg målene du oppga slavisk, da fungerte det :tommel_opp: Men jeg måtte klippe litt av strømpa, klarte ikke å få hele strømpa inn i kjernen før jeg dro kjernen gjennom strømpa igjen. Stakk også kjernen litt mer enn 2cm opp forbi enden på løkka (syntes det hørtes litt lite ut med 2cm...). Greit fornøyd, men ikke helt innertider ennå :fniser:

20250507_202314.jpg.005b293e28738963dccf656585a1fd92.jpg

Komodo skrev for 2 timer siden:

Ja, jeg får se hvordan det treffer. Men det er jo ikke verre enn å kappe av en halv meter og spleise på nytt :tommel_opp: Første gang tok jeg ut en meter kjerne, andre gang litt mindre Må nesten måle ut hva jeg tok ut sist.

Heldigvis ikke værre enn det ja. Har dessverreverre ikke mål på hvor langt jeg har kappet ut når jeg har spleiset

Her fra første forsøk. Brukte vinsjen på båthengeren til å trekke med, den stod uansett utenfor garasjen. 

Genialt! Jeg hadde rigget en sånn tilhengervinsj i verkstedet før. Nå gjør jeg det stort sett i båten, en av fordelene med seilbåter et godt utvalg av vinsjer :ler:

her er resultatet etter andre forsøk. Nå fulgte jeg målene du oppga slavisk, da fungerte det :tommel_opp: 

Er et regnestykke bak dem jeg ikke har fasit på, har også bare slavisk fulgt oppskriften jeg lærte på spleisekurs med Teufelberger (produsenten av Robline) for en del år siden

Skjønte etterhvert hva du mener med å "melke" gjennom tauet, for man må egentlig skyve kjernen utenpå strømpa, ikke trekke strømpa gjennom kjernen. Da vil kjernen utvide seg som skinnet på en hoggorm som svelger et egg, og det blir plass til strømpa. Trekker man i kjernen, så drar den seg bare sammen, og hver fletting i tauet låser seg som et halvstikk. Når jeg først klarte å knekke den koden gikk det lett, da var det gjort på et minutt å få strømpa gjennom kjernen

Det der var en mye bedre forklaring enn min :tommel_opp:

Greit fornøyd, men ikke helt innertider ennå :fniser:

Absolutt godkjent det der! 

Har dessverre ikke fått spleiset noe mer, kun fått kappet av den mislykkede løkka for å begynne på nytt. Men det dukket opp en ny usikkerhet rundt det med hvor mye av blykjernen man skal fjerne. Siden jeg fjernet litt mye av kjernen sist (97cm), tok jeg bare vekk 10cm til. Kom så langt at jeg trakk ut kjernen fra strømpa og merket opp på kjernen. Men hvis jeg ikke fjerner mer bly, så vil det være bly der jeg trekker strømpa inn i kjernen. Det er vel ikke riktig? Eller hva sier du @Morten_L?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...