Jump to content

Spleise flettet ankerline


Lotus

Recommended Posts

Litt overrasket over at det er veldig lite overlapp med kjernen. Har alltid satt bort spleising med strømpe så ikke prøvd det selv. Har spleiser en del, men da strippet bort strømpen, og bare spleiser kjernen. Men da har jeg hatt 20 cm overlapp. For meg er strømpa bare for å hindre slitasje på tauet. Er det noe annet med ankertau? Resultatet ble veldig bra. 

 

Skal ha nye fortøyningstau til skjærgårdsjeepen. Ble inspirert til å bruke flettet tau bare for å lære meg å spleise med kjerne. Spleise med treslått tau er bare jobb som må gjøres. 

 

Edit; så den siste instruksjonsvideoen etter kommentaren, og forsto at min tankegang var på Dynema. Aldri vurdert å spleise Polyester før jeg nå kanskje tar fortøyningstau. Tror det eneste polyestertauet vi har ombord er til å henge fendere med (men det er strømpa som er tatt bort når jeg har strippet tau). 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 2.12.2020 at 10.49:

Takk for god forklaring! Laget nettopp min første polyesterspleis ved å følge videoen under. Det var veldig likt slik du flettet blytau.

 

Nå blir nok neste prosjekt å spleise inn en kaus i blytauet til hekkankeret :thumbsup:

Det er jo vanlig polyesterspleis, bare med forskjell at en plukker ut blykjernen av den delen av kjernen en spleiser. Har også brukt mye video når jeg lærte spleis, gikk på kurs først og fikk det bra til. Men når jeg kom hjem og skulle spleise alene fikk pipen en annen låt :headbang: og jeg måtte på YouTube. Bruker mye videoene til Premium Ropes
 

Inter 9000 skrev On 2.12.2020 at 17.55:

Tusen takk fot godt utført jobb! 

Der er gøy å se forskjellige kunst stykker noen kan få til. 

Dette er skikkelig hådtverk!

Godt du ble fornøyd med tauet, håper det holder i mange år! Ser vanskeligere ut enn det er, men hadde min dose med knoting og feil før jeg fikk dreisen på det da jeg startet å spleise flettet tau.

Komodo skrev On 2.12.2020 at 18.00:

Veldig bra beskrivelse @Morten_L :thumbsup: Tusen takk for den :flag_bp:

Takk! Har veldig stor glede av dine gode beskrivelser og godt utført håndverk!!

Andora skrev On 2.12.2020 at 22.41:

Godt forklart👍👍

Takk, takk!

pacuare skrev On 2.12.2020 at 23.21:

Litt overrasket over at det er veldig lite overlapp med kjernen. Har alltid satt bort spleising med strømpe så ikke prøvd det selv. Har spleiser en del, men da strippet bort strømpen, og bare spleiser kjernen. Men da har jeg hatt 20 cm overlapp. For meg er strømpa bare for å hindre slitasje på tauet. Er det noe annet med ankertau? Resultatet ble veldig bra. 

 

Skal ha nye fortøyningstau til skjærgårdsjeepen. Ble inspirert til å bruke flettet tau bare for å lære meg å spleise med kjerne. Spleise med treslått tau er bare jobb som må gjøres. 

 

Edit; så den siste instruksjonsvideoen etter kommentaren, og forsto at min tankegang var på Dynema. Aldri vurdert å spleise Polyester før jeg nå kanskje tar fortøyningstau. Tror det eneste polyestertauet vi har ombord er til å henge fendere med (men det er strømpa som er tatt bort når jeg har strippet tau). 

Angående overlappen må du huske at kjerne og ytterstrømpe går hver sin vei i hele spleisen så selv om kjernen kommer ut kun 2cm fra slutten av øyet er det ganske mye friksjon i spleisen. På fortøyningstau som er mye løsere flettet kan en klare å plukke opp en spleis igjen, men selv med slakt tau og verktøy er det noe pirk! Kan ikke huske å ha sett noen tau som er røket i spleisen.

 

På Dyneema er det en annen spleis som du skriver, der kan en også ha en spleis der ytterstrømpen ikke er med i øyet, men stopper før slik at kun kjernen er synlig.

 

Fortøyningstau er det enkleste av flettet å spleise så kjør på! Da får du også akkurat de lengdene og størrelsen på øyene du ønsker.

GSEuser skrev On 9.12.2020 at 15.35:

Noen i Vestfold som driver med dette?

Skulle hatt spleiset inn kause i 14mm flettet blytau/ankerline.

Betaler selvsagt for hjelp 🙂

Kjenner dessverre ikke noen i Vestfold, men om det er en rigger/seilmaker i nærheten kan du jo spørre dem

JRK skrev On 10.12.2020 at 13.55:

Jeg trenger også hjelp til et 16mm flettet blytau.

Hvor holder du til?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...