Jump to content

Hva koster det å leie dykker?

Myrull

Recommended Posts

Hva koster det egentlig å leie dykker til å finne moring?

Å hvor finner jeg noen som kan hjelpe oss med dette i trondheim/malvik?

Funnet ut at dette er den letteste løsningen for oss.

Søkt på nett jeg , men det var ikke lett å finne noen.

Lurte på å spørre en bekjennt av en bekjennt også, eller legeg ut en annonse ...så greit å vite hva det er normalt å betale for slilkt.

Det finnes mange dykkeklubber i Norge og du har helt sikkert en lokal klubb i ditt nærområdet.

De tar på seg slike jobber og det trenger ike koste mye penger. Forhandle deg en pris. Husk at de gjerne vil ha betalt for oppmøte samt luftfylling av flaska si..

Her har du kanskje noen å kontakte Kontaktpersoner Pingvin Dykkeklubb Trondheim

Er selv medlem i en dykkeklubb og vi pleier å si rundt 1000 - 1500 for en slik jobb. Kommer litt an på hvor lang tid vi bruker.

Da har du hvertfall en antydning på prisnivå.

Lykke til.

Det er i hommelvika, vi bor ved dypvannskaia så det er veldig dypt her ..digre lasteskip som kjører inn.

Er usikker på dybden, men han som eier båtplassen sa at det fort kunne bli 40m+, jeg syens det høres utrolig dypt ut.

Er vist en dykker som har vert der før å ordnet for de, men det er mange år siden å det skulle ligge flere moringer der nede

40m gir som flere nevner en langt høyere pris fordi dykket blir mer teknisk og mer risikofylt. Er du sikker på at moringen er i god stand? Hva om dykkeren ikke finner moringen, da blir det jo penger ut av vinduet. Tror jeg ville fulgt Hilmars råd, og lagt ut en ny, da har du i det minste oversikt over kvaliteten på moringen og på kostnadene...

[...]tenkte at det å få noen til å dykke ned å sette på tauget var mindre jobb enn å begynne å ordne en ny moring å få ut dit.

Har du tenkt å gjøre ting bare litt lovlig, så blir det garantert både billigere og mindre jobb å lage ny moring på 40m....

Vanlige sportsdykkere har ikke lov til å gjøre noe som helst for betaling under vann, dvs. ikke engang "stikke ned å sjekke moringen" eller plukke opp en lommebok ved brygga. Nix, nei og ikke lov, og det er en grunn til det. Statistikken over døde dykkere har en overraskende stor andel folk som har prøvd på forskjellige "arbeidsdykk" de ikke var kavalifisert til. Skal det gjøres lovlig blir det fort veldig dyrt, det krever 3 personer å masse utstyr og alt skal betales for, og så dyp som 40+ må man plutselig ha trykkammer tilgjengelig osv.

Men du kan jo alltids leie inn en eller annen kåbboidykker for en neve 100-lapper svart... Hvis han ikke kommer opp igjen kan du jo bare holde kjeft, så slipper du unna hvertfall.

I alle dager?

Som sakt så aner jeg ikke noe om dykking å ser at det er vanlig at folk betaler dykkere for slike ting, i evrtfall det intrykket jeg har etter å ha lest litt rundt.

Jeg har ikke tenkt på pengene i heletatt å ikke vet jeg hva som er lov heller, da hadde jeg vel ikke spurt om hva som er vanlig pris for slike oppdrag hoss dykkeklubber hadde jeg vel?

For meg er det mindre jobb å betale noen for å gjøre det enn å begynne å lage moring, å legge ut selv.

Har ikke noen planer om å dytte hvem som helst ned fra brygge for en 100 lapp.

Det er vel kankje derfor jeg spørr her inne også?

Ikke vet jeg om det er 40 m ned heller, høres veldig mye ut for meg.

Å jeg vet det har vert dykker der å ordnet det for de andre tidligere.

Redigert av Myrull (see edit history)
Vanlige sportsdykkere har ikke lov til å gjøre noe som helst for betaling under vann, dvs. ikke engang "stikke ned å sjekke moringen" eller plukke opp en lommebok ved brygga. Nix, nei og ikke lov, og det er en grunn til det. Statistikken over døde dykkere har en overraskende stor andel folk som har prøvd på forskjellige "arbeidsdykk" de ikke var kavalifisert til. Skal det gjøres lovlig blir det fort veldig dyrt, det krever 3 personer å masse utstyr og alt skal betales for, og så dyp som 40+ må man plutselig ha trykkammer tilgjengelig osv.

Men du kan jo alltids leie inn en eller annen kåbboidykker for en neve 100-lapper svart... Hvis han ikke kommer opp igjen kan du jo bare holde kjeft, så slipper du unna hvertfall.

Og jeg som faktisk dykker for å ta litt fisk og kamskjell. Hjelpe meg... når kjem lennsmannen å tæk meg

Og her har vi Båtplassen i et nøtteskal :boxing:

Gi noen en mulighet til å skyte fra hofta så skal jeg love at de lader med heftig krutt og store kuler umiddelbart.

Myrull:

Det er helt sikkert dykkere i de fleste klubber som er yrkesdykkere og kan hjelpe deg med jobben.

Det at det er dypt på plassen finner de ut selv eventuelt bare ved en enkel sondering av forhold. Kan jo hende at de er kjente der fra før.

Du kan jo også høre med eventuelle proffe firmaer i ditt distrikt.

Synes forespørselen din var god jeg men trangsynte kverulanter finnes alle steder. :seeya:

Vanlige sportsdykkere har ikke lov til å gjøre noe som helst for betaling under vann, dvs. ikke engang "stikke ned å sjekke moringen" eller plukke opp en lommebok ved brygga. Nix, nei og ikke lov, og det er en grunn til det.

Det var da en voldsom kategorisk påstand! Generelt sett kan man betale inntil nok 1000,- til en privatperson for mindre oppdrag uten å måtte svare for arbeidsgiveravgift/mva. Hvor står det at det er ulovlig m.h.t. sportsdykking?

Kan nok være enig med deg i at arbeidsdykk på 40m dyp bør utføres av arbeidsdykkere med riktig utstyr og overflate personell, men ulovlig?

Twilight: Vanleg sportsdykker har ikkje lov til å gjer arbeid under vatn.

Klasse S, som er det første arbeidsdykkersertifikatet har etter slik eg har forstått lov til å gjer arbeid uten verktøy. Dvs inspeksjoner og kamskjellplukking.

Dette har ikkje noko med skattereglane som du snakka om, men rett og slett forskrift for arbeidsdykking eller noko sant.

Som det har vore diskutert før, så er det større farer ved arbeidsdykking, iom at du gjerne held pusten i nokkre sekund osv. (Ref tråden om liten tank for inspeksjon av egen båt).

Men til trådstarter: Det er berre å høyre med ein dykkerklubb. Det kan ver at dei har folk som har sertifikata sine i orden og som er villig til å ta på seg denne jobben.

Eg hadde ikkje gått ned til 40 meter for di skuld.

Hilsen Kim

AOWD og nitrox...

For å dykke på 40 meter, så krever ikke dette hverken tri-gas eller eller andre mikser..

Du kan gå med vanlig luft til 40 meter, men det krever at du har Advanced Open Water Diver seritifikat MED Dypdykk. (evt. alternativt sertifikat med like høy certifisering).

Men på 40 meter kan du ikke være lenge før det blir snakk om decompresjonsdykk, hvilket betyr at du må ha med ekstra flaske ned for å kunne ha lenge nok stopp på vei opp osv.

Tar du en prat med en lokal dykkeklubb, så finnes det nok noen der, evt. så har du "www.dykkeprat.no", der kan du også få litt mer info og slikt at dykkere med lang erfaring og muligens er det noen fra ditt område i nærheten.

Selv går jeg aldri dypere enn ca 20 meter, (grensa for OWD sertifikatet).. og senest for et par dager siden måtte jeg ned å hente ankeret mitt, hadde festet seg i et vrak.

Da kom utstyret til nytte også, ikke bare til glede.. :)

Jeg tok lappen i -94, og siden den gang har jeg dykket en 4-5 ganger for folk som har fått ankeret sitt fast, eller mistet noe på bunnen.. og som betaling har jeg ikke fått penger, men ei six pack med øl, flaske med litt sterkere vare, og litt slikt.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...