millisivert Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Det var da en voldsom kategorisk påstand! Generelt sett kan man betale inntil nok 1000,- til en privatperson for mindre oppdrag uten å måtte svare for arbeidsgiveravgift/mva. Hvor står det at det er ulovlig m.h.t. sportsdykking?[...] Så lenge du er sportsdykker kan du gjøre akkurat hva du vil, akkurat så dypt du vil og det så godt som ingen regle som regulerer det du holder på med. I det øyeblikk du tar deg betalt for dykkingen, enten det er som dykkeinstruktør, inspeksjonsdykker eller tyngre arbeidsdykk, dukker det plutselig opp en masse lover og forskrifter: f.eks: forskrift om dykking. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Har samme som Ulv1, men jeg dykker ALDRI alene!!! Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Twilight: Vanleg sportsdykker har ikkje lov til å gjer arbeid under vatn.Klasse S, som er det første arbeidsdykkersertifikatet har etter slik eg har forstått lov til å gjer arbeid uten verktøy. Dvs inspeksjoner og kamskjellplukking. Dette har ikkje noko med skattereglane som du snakka om, men rett og slett forskrift for arbeidsdykking eller noko sant. Tja; du har muligens rett, men jeg vil gjerne se den loven du refererer til... Har selv også AOWD og Rescue Diver, (veldig nyttige kurs, men lang erfaring har etter min mening større verdi) og det er forskjell på det å være arbeidsdykker og å dykke ned for å sjekke naboens moring. MEN kan du vise til at jeg har forbrutt meg mot lovverket så skal jeg betale alle de hudredelappene jeg har mottatt som kompensasjon for luftfylling tilbake Til trådstarter; Kan du ikke bare få noen med ekkolodd til å sjekke dybden der du mener moringen din ligger? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Tror jeg ville fulgt Hilmars råd, og lagt ut en ny, da har du i det minste oversikt over kvaliteten på moringen og på kostnadene... Ja tror nok det er det beste. For ingen vet hvordan tilstand moringa har, med tanke på bøylen. Jeg kan si med sannhet at det er så mange som sluntrer unna på dette med moring rundt om i landet. Gammle bilmotorer med kjetting rundt og syrefast sjakkes i galvansisert bøye for eksempel. Kjetting opp til bøya er heller ikke noe tess, moringstau er tingen. Og det straffer seg å jukse på noe slikt Hilmar. Jeg har kansje støpt litt mere moringer enn de fleste her inne hvis jeg ikke tar helt feil? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Polarn Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Hvordan støper man moringer Hilmar? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kasund Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Orker ikkje å lese fram til alle paragrafane, men Millisivert sin link sei vel det meste. Har tidlegare sjekka moring på ca 20meter sjøl. Men dette som kompisstjeneste og ikkje tatt betalt for dette. Det er som dei sei dei som har tatt klasse S: Det er lettere å ta sertifikatet, enn å dykke etter alle arbeids-foreskriftene. (Toveis-komunikasjon, standby-dykker osv...) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Orker ikkje å lese fram til alle paragrafane... Da sparte jeg de hundredelappene!Jeg er ikke uenig med deg Kasund når det gjelder sikkerhet og fornuften rundt det å utføre arbeid under vann. Det er definitivt ikke stedet for eksperimenter. Når det er sagt så kan jeg vanskelig se for meg risikoen ved å sjekke en moringskjetting eller ved å skru inn en sjakkel på "normal" dybde. Jeg er en stor tilhenger av et omfattende regelverk omkring arbeidsdykking, da det er en rekke personer som har blitt livsvarig skadet av dette de siste 30+ år. Mitt spørsmål var kun til en henvisnig hvor det spesifikt forbys noen å motta betaling i enhver form der hvor arbeidet ikke underligges et arbeidsgiveransvar. Ikke for å kverulere, men for å opplyse Redigert 6.Juli.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Hvordan støper man moringer Hilmar? Lager en bilde reportasje nå Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Wasco Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Stakkar trådstarter....han må vel ha revet av seg alt håret nå..... At noe som i utgangspunktet virker så enkelt kan ende opp med å bli så komplisert!!!!!!!!!!! Redigert 6.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Speedy Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg tviler heller ikke på at paragrafene sier sitt om betalt arbeid i forhold til dykking. Det var mer måten dette ble kommentert på. Trådstarter var her på leting etter gode svar og så langt kan jeg ikke se annet enn nok en heftig diskusjon Her sitter vi å diskuterer hva som er lovlig og ikke i henhold til praksis, regelverk og sertifikater hvilket er helt i normal tråd med stort sett de fleste tråder her på BP. Hva koster det egentlig å leie dykker til å finne moring? Hvor mange løsningsorienterte svar har kommet? Et søk etter Dykker Trondheim på Gulesider gir hvertfall 2 treff og dette er sikkert noen som er godkjente til denne slags oppgaver. Alternativt henger jeg meg på Hilmar som foreslår å legge ut nye moringer. Her hvor jeg bor finnes det en arbeidsbåt som ordner slike ting. Han skaffer lodd som er støpt hos den lokale betongleverandøren. Han besørger også resten av utstyret ved behov inkludert å få lagt dette ut i sjøen etter anvisning av posisjon. Skulle vel ikke forundre meg om det var slike muligheter også i Tr.heims området. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg fikk nettop pris på å legge ut moring laget av armert betong med bolter, kauser, egnet tau, bøye og alt som hører til. Ferdig lagt ut av dykker på sørlandet til en pris av 8000,- alt inklusive. Bare sånn til info. Beregnet dyp opp mot tyve meter. Moring veide 300kg og var støpt konkav på undersiden slik at den bedre skal grave seg ned/suge til bunnen. For båt opptil ca 30fot. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 300 kg bare? I det området der bør man vel omrent en 1000 kg moring Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Her var det mange påstander om hva en sportsdykker har lov til å gjøre. Meg bekjent er det ingen lov som forbyr noen, med eller utdanning, til å ta på seg dykkeutstyr og dykke så dypt man vil, så lenge det ikke er i embeds medfør. Dette betyr ikke at jeg på noen måte anbefaler det. Det er ikke mer "krevende" å dykke til 40m enn til 20m. Det er bare farligere, og derfor bør det ikke utføres av noen uten adekvat opplæring og erfaring. Jeg vil bli overasket om ikke veletablerte dykkeklubber har medlemer med denne kompetansen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 300 kg bare? I det området der bør man vel omrent en 1000 kg moring Ja, de påstod at det skulle holde. Nå er jo sørlandet et stort "område" og vi snakker ikke om utaskjærs, men kall det indre led hvor det jo også kan ta godt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Ser at trådstarter har 21-25 fots båt så da plukket jeg ut denne å ta bilde av En slik en hadde vel vært det optimale å bruke? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Vi har en lokal støper av moringer her i distriktet, han sverger til å støpe inn en solid trosse i moringen fremfor jern (for kobling til moringstau da selvsagt) godt med armeringsjern i moringen også da Han nekter forøvrig å levere noe under 1000 kg da han føler seg litt ansvarlig for jobben han utfører. Har du noen erfaringer å dele rundt dette Hilmar 2? Forøvrig synes jeg ikke denne tråden har sklidd ut, synes trådstarter har fått gode tilbakemeldinger. Selvsagt vil det i et diskusjonsforum oppstå nettopp; diskusjoner. Det må da vel bare være positivt? Skal vi kun svare direkte på spørsmål uten å komme med erfaringer/tilleggsopplysninger? Redigert 6.Juli.2009 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 En slik en hadde vel vært det optimale å bruke? Personlig ville jeg byttet ut bøylene med tykk trosse støpt inn i betongen. Varer 30 år, minst. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Selvsagt skjønner jeg at han føler en del ansvar å lage en moring. Armering i moringen er viktig her kan det meste i rent stål brukes. Men dette med nedstøpt tau har jeg aldri likt. Problemet er at hvis tauet blir slitt kan ikke moringa brukes om igjen, og at det gnages lett av nede på moringa har jeg inntrykk av. Det bilde jeg la ut er en 1000 kg med 35 mm Jern. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
MB Keila Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Wooops, kom en tilsvarende posting imellom. Får legge til at et oppdrettsanlegg i nærheten måtte bytte ut fortøyningene i vår pga. nye regler. Betong med innstøpt trosse som ble lagt ned for ca. 20 år siden var intakte fremdeles. Men de sjekkes jo regelmessig også. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Men hvorfor vil dere bruke tau framfor jern? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Myrull Svart 6.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 (redigert) Går bra med tråstarter, som er en hun. Snakket litt med mannen nå og har vel funnet ut av vi må støpe en ny..å da kommer jo alle spørsmålene om hvordan vi skal få den ut dit. Men vi finner vel på no lurt. Var veldig flott den på bilde. Eier av båtplassen skal høre med han som har dykket og ordnet der før, er jo mulig han kan gjøre det... å han vet i vertfall hvor dypt det egentlig er der. Han har vist båtplassen ved vår , å jeg blir mere og mere sikker på at den dybden som først ble oppgitt er ganske overdrevet. Skulle ikke forundre meg om det var 20 i stede ... Å jeg lærer jo masse av å lese tråden. Redigert 6.Juli.2009 av Myrull (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Ganske enkelt fordi jern ruster. Men du er jo inne på noe når du sier at tau også slites. Var i grunnen derfor jeg spurte om du hadde noen erfaringer, du kan jo mer om dette enn meg... Sitér dette innlegget Link to post
Speedy Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 Jeg har laget mine moringer selv. Brukte 2 x 200 liter fat som jeg skar toppen av og fylte med stein, armeringsjern og sement i for å få minst mulig luft i massene i tønnene. På toppen brukte jeg et kraftig jern som en bøyle ala det Hilmar 2 har på sine. Hvis disse kun blir støpt med sement så vil vekten av dette i sjøen nesten halveres ble jeg fortalt. Hva gjør du med dette Hilmar 2? Har videre spleiset tau med kraftig gummislange som ble festet rundt bøyla på toppen av tønna og fikk dette heist ut i sjøen av en arbeidsbåt. Tror tauet var 30 mm tykkelse som skal holde ei brygge på 7 x 2,5 meter i rolig farvann. Fungerer veldig bra for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 "Ganske enkelt fordi jern ruster" Hvor lang tid bruker et 35 mm jern å ruste så mye at den er ubrukelig, i forhold til en 32 mm tau? jeg er kansje inne på noe der? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2009 En slik en hadde vel vært det optimale å bruke? En sånn droppa faren eller onkelen din for meg. Optimal moring, mange år etter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.