Jump to content

Hvilken båt om du hadde "uendelig" med penger?

hibs

Recommended Posts

Etter å ha lest "Lillesand-tråden" til Verrie kom jeg på at det kan være en idè å lage en tråd om hva en hadde gjort dersom en ikke hadde begrensninger "pengeveien" med tanke på båt?

Jeg hadde fått Br. Jacobsson i Sverige til å bygge en ny seilbåt på ca 60 fot til meg, og så hadde jeg tatt med meg Hilde (min kone) og Ole Daniel (min sønn) på tur jorden rundt.

Uten tvil en Lagoon...

Lagoon 67

n_G8A6178.jpg

n_G8A6376.jpg

Lagoon 620

n_45R1131_L620.jpg

n_45R0788_L620.jpg

n_45R1099_L620.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Har lyst til å ta opp temaet som Spinnaker har vært inne på i tråden om havneavgifter.

Hvorfor er det så viktig å ha så stor båt? Er det noen "naturlov" som sier at jo mer penger man har jo større båt må man ha?

Har aldri forstått hvorfor det er så viktig å ha så stor båt.

Båtens størrelse er først og fremst en funksjon av hvor mange som skal være ombord, så har man f.eks en stor familie som skal være med så kan jeg fortså at man gjerne vil ha noe stort, men ...

Har ingen favorittbåt, men tror ikke jeg under noen omstendighet ville hatt noe som er større enn 42 fot. Hvis økonomi ikke spilte noen rolle ville jeg kansje heller valgt å ha to båter. En seilbåt, og en mindre hurtiggående motorbåt for dagsturer/kortere turer. Jeg ville også satt bort mye av vedlikeholdet slik at jeg kunne brukt mer tid på å bruke båten(e) framfor båtpuss og stell.

Godt poeng....hvorfor ha stor båt...

Siden jeg har en "hemmelig" drøm om å bli båtboer, så ville det være viktig for meg at båten er så stor at du ikke får klaustrofobi.

Sammtidig bør den være så stor at du kan ta imot noen gjester for overnatting.

Men til vanlig bruk er det jo ikke noe poeng i å ha så stor båt. Bortsett fra at det gir en viss følelse av luksus og autoritet når du kommer seilende inn i havna med en svææææær båt... :cool::cool:

Har lyst til å ta opp temaet som Spinnaker har vært inne på i tråden om havneavgifter.

Hvorfor er det så viktig å ha så stor båt? Er det noen "naturlov" som sier at jo mer penger man har jo større båt må man ha?

Båtens størrelse er først og fremst en funksjon av hvor mange som skal være ombord, så har man f.eks en stor familie som skal være med så kan jeg fortså at man gjerne vil ha noe stort, men ...

Kanskje det nå har blitt sånn som med hus. Man kjøper akkurat så stort hus man har råd til.

(Kom til å tenke på det, for en i familien kjøpte seg akkurat et gedigent hus, 6 soverom osv. De er 2 vokse og ett barn. Akkurat så stort/kostbart som de greier betjene. Hvorfor ikke kjøpe seg et halvparten så stort hus, og ha mye mer midler til overs for bruk på fritiden, båt e.lign :yesnod: .)

Må si at jeg bare ventet på den ja (det var et lite eksperiment)...

Er det noen her som har skrevet at båten må være så himla stor?

Synes tvert imot at det som har kommet frem her er ganske så edruelig tatt "rammene" i betraktning.

"Uendelig med penger" - Lagoon 67, Hans Christian 48, Colin Archer og en gammel Hatteras til 2 mill. og så får du det for deg at "alle" rundt deg er så opptatt av størrelse.

Kan du ikke vente med klaging over stormannsgalskap til det vises litt stormannsgalskap??

Kan du ikke vente med klaging over stormannsgalskap til det vises litt stormannsgalskap??

Vel... Forstår at det ikke har noen hensikt å delta i denne diskusjonen når du tillegger meg slike holdninger. Jeg har overhodet ingeting imot at folk kjøper store båter. Det jeg lurer på og spør om er hvorfor. Hva er årsaken?

Jeg hadde nok valgt meg en Selene eller Nordhavn. Usikker på størrelsen - men et sted mellom 50 og 60 fot - begrenset av max 50 brt pga sertifikat. Drømmebåten er nok en Nordhavn 68

68-15.jpg

En 55 hadde nok vært en OK start også

55_open_1.jpg

På Selene heller jeg mot 53 foteren

selene-53.jpg

Størrelsen har først og fremst betydning for sikkerheten i åpent farvann og hastigheten - lengre vannlengde gir høyere cruising fart på langdistanse. Og fart er en sikkerhetsfaktor ved blu ocean cruising. Og at det skal være komfortablet å bo i båten over lengre tid - feks fra mars til oktober. Da foretrekker vi å ha det litt romslig.

Egentlig litt farlig å kikke på slike ting - for nå oppdaget jeg at Nordhavn tilbyd 47 foteren i en 3 kabins løsning. De thar vært ett av ankepunktene våre mot Nordhavn.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Harre jeg ubegrenset med penger ville jeg vel heller valgt flere båter, en til å bo godt og komfortabelt i, som ikke er større enn at den kan komme rundt nidelva. Og en som er såpass rask at jeg kan leke litt, uten å bli blaut. så en som ikke er større enn at jeg kan seile den alene, uten å være ekspert på seiling. Og en liten jeg kan padle rundt i skjærgården med uten å forstyrre noen. Da er de fleste drømmer oppfyllt for meg. Hva båtmerke og tybe betyr?? ikkenoe :smash: Poenget måtte jo være å kose seg på sjøen. Hele året :flag::flag:

Men dette er en drøm som for meg betyr å vinne masse i lotto.... og da må jeg jo begynne å tippe først... og det gidder jeg ikke, fordi jeg ikke har noe tro på å vinne. :lol::lol::lol:

Endelig ble det Bobåt

Jeg har et sykt forhold til båter , altid lyst på noe nytt og ønskene endrer seg hele tiden , hadde jeg hatt ubegrenset med midler så ville jeg kjøpt 2 båter.

Du er ikke annerledes enn oss andre. Men jeg skal innrømme at nybåtbehovet er betydelig redusert etter at vi fikk båten vi har i dag.

Vi har 3 båter i dag - så jeg er vel ikke kurert ennå :wink:

Egentlig litt farlig å kikke på slike ting - for nå oppdaget jeg at Nordhavn tilbyd 47 foteren i en 3 kabins løsning. De thar vært ett av ankepunktene våre mot Nordhavn.

Hei

Kikket på disse båtene i Southamton sist høst, nydelige.

En ting er å ha økonomi men du skal ha helse også :wink: .

Tre etasje med dårlige knær og rygg i "overmoden" alder er en dårlig løsning.

mvh

giver

Jeg drømmer om en Marex 37 Aft Cabin. Den ser knalltøff ut. Men, kanskje etter å ha hatt den i 4 måneder, ville jeg kjøpt noe større :wink: . Tror med ubegrensede midler hadde muligheten til å bytte båt når jeg hadde lyst, veid tyngre enn størst mulig båt...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

I og med at jeg noen ganger er utpå alene ville jeg nok ikke hatt en større båt enn at jeg klarer å komme meg inn til land og fortøye uten hjelp fra andre. Snakker nok om en båt mellom 30' - 40' vil jeg tippe. Muligens en Viknes 1030 eller 1080, Nord West 390, Riviera 925 eller noe slikt. En Grand Banks 36 er også et alternativ som kunne passe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...