Øyvind Kvammen Startet 9.Juli.2009 Del på Facebook Startet 9.Juli.2009 Fikk montert fuelflow meter i dag på min mercruiser 5.7 liter i en bayliner 2755. Forbruket ligger på 43-50 l/h på marsj fart 22 knop og 3500 o/min Er dette normalt forbruk?! syns kansje dette er litt i meste laget, selv om dette er en gammel motor fra 93.. er d noen som har samme båt, og har målt forbruk?! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 9.Juli.2009 Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 (redigert) om du kikker innom mercruisers sider og slår opp en ca lik motor under fanen engine tests.Kan referere fra en crownline 260 som antagelig ikkje er så ulik din i størrelse. evt er den vel mindre. den omtalte er en 250 hp 5.7 og bruker 80 l/t på full sugen, 50 l/t på 4000 og 30 l/t på 3000 du kan no titte på http://www.mercurymarine.com/engines/inboa...ves/engines.php Redigert 9.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 9.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2009 Kan vel stemme bra, kan ikke ligge lavere en 3500 o/min for båten "detter" ned Den supet 80 liter på full guffe, 32 knop ok 4600 O/Min mulig jeg har for tung propell?! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Stemmer nok rimelig bra det der dessverre, hadde en searay 230 cc med 7,4 liter forgasser 330 hk og toppfart på 43-44 knop, var ikke enkelt å kjøre denne båten under 2 liter per . n. mil (25 kroner per n. mil ), måtte såfall bli på tomgang, da er forbruket typisk ca 4-6 liter i timen.... Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Det forbruket høres helt fornuftig ut. Vær barte glad du ikke skal fykke tanken i Helligvær der koster bensin kr20,. per liter mens disel koster kr6,50. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Har en 4.3 LX Omtrent samme forbruket på samme turtall. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 En burde kansje tipse Mercruser om teknologien i FM sine sideventilerte bensinmotorer de skal vistnokk bruke vanvittig lite bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 10.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Hmm.. her lukter d diesel motor i vinter!! Hva er forbruket på en nyere disel motor på rundt 250 - 300 hk da?! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 50-60 l/t på full fart 30-40 l/t på mars. Sitér dette innlegget Link to post
ABokn Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Den supet 80 liter på full guffe, 32 knop ok 4600 O/Min mulig jeg har for tung propell?! Turtallet høres helt fin ut det. Du har nok riktig propell Sitér dette innlegget Link to post
NovaMan Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jeg har en 2007 Mercruiser 7,4 liter MPI 310 hk. i min Mariah 28 (3.700 kg), og denne er faktisk veldig "snill" på bensinen. Bruker i snitt 20-25 liter i timen på marsfart 25 knop og godt lastet båt. Jeg tenkte også tanken om å gå over til diesel, men fant ut at jeg skal kjøre maaaange år før dette regnestykket er fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Med 20 l bensin i timen får du ut ca 70 hk da har du jammen en letdrevet båt når du med dette kalrer og flytte 3,7t i 25 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Jeg har en 2007 Mercruiser 7,4 liter MPI 310 hk. i min Mariah 28 (3.700 kg), Bruker i snitt 20-25 liter i timen på marsfart 25 knop og godt lastet båt. dette er det reine skjæreste vås, sludder og pølsevev! Det er mulig du tror dette sjøl men har ingenting med virkeligheten å gjøre. Denne motoren super minst 110 l/t på fullt. og da sier resten seg sjøl. kansje du bruker 20-25 liter i timen i snitt etter en dag på sjøen men det er et heilt annet regnestykke. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 Denne motoren super minst 110 l/t på fullt. og da sier resten seg sjøl. kansje du bruker 20-25 liter i timen i snitt etter en dag på sjøen men det er et heilt annet regnestykke. Hadde selv en 7,4 liter 330 hk forgasser i en båt, denne forbrukte 90-95 liter i timen på fullt, så at samme motor med 310 hk innsprøytning bør bruke noe mindre enn mitt tall bør stemme, men at en klarer å drive frem en 28 fot båt på nesten 4 tonn i planefart med 1 liter bensin i timen er drømmetenkning ja, selv en diesel ville ikke greid det Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 10.Juli.2009 Del på Facebook Svart 10.Juli.2009 (redigert) MPI treet vokser ikkje så veldig langt inni himmelen. Det utgjør mest i forbruk i bil enn i båt. men har andre kvaliteter da som er å foretrekke, turn key er jo noe alle kan like. ang forbruk så ser eg på mercurys egne sider. regner med de talla de tør legge fram der er korrekte. Redigert 10.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 På tur i helgen med 5 stk og full tank fant jeg ut at d BLIR diesel motor i vinter!! 60-65 l/h på 22-23 knop.. noe jeg måtte ha for å holde båten i plan! Noen som har tips til motor og drev som passer rett inn i en bayliner 2755 med alpha 1 drev?!.. Gidder ikke så store ombyginger :) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Oiiiiiii, det ble dyrt, nesten 3 liter på mila Er for stor båt dette for bensin ja, personlig mener jeg større en 20-22 fot med bensiner ikke er noe som kan forsvares på noen som helst måte, med mindre en har overflod og ta av og det ikke betyr noe hva det koster da. Den dyreste bensinbåten jeg hadde i drift brukte som nevnt 2 liter per mil, og det gjorde vondt nok, så føler med deg nå, du opplever en annen verden når dieselen er på plass, og PS du trenger ikke nødvendig like mange hk på motoren med en diesel som med bensineren da dieselen har bedre dreiemoment fra bunn, og finner du en motor med kompressor hjelper dette ytterliger når båten skal utav sjøen. Vet forøvrig ikke hva som kan settes inn rett istedet for den med alphadrev i dag, er redd du må bruke ett større drev om du skal inn med diesel da alphadrevet vel ikke egner seg til mer en de minste dieslene på 100-150 hk. Og da må du vel ha større hull i hekken for å få plass til større "utstyr" Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 (redigert) iflg mercuiser sine sider skal alpha tåle inntil 300 hk. Det står rett nok ingen ting om dreimoment og det kommer kun på bensinmotorer som nytt men nå har de fleste V8 bensinmotorer et turtallområde om ikkje er så langt unna diesel og ei heller blir momentet særlig større enn hva båten krever så om en ikkje tar akstester fra stillestående hver dag så holder nok dette. Redigert 13.Juli.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Jeg har forsøkt å finne momentkurver på Mercruiser sine V8 motorer uten å lykkes. Det hadde vært interessant å sett hvordan eksempelvis KAD 32 ligger i forhold til disse. Noen som har tips Alpha drevet er et enkelt og greit drev som burde kunne tåle en mindre diesel. Men motorkarakteristikken bør nok ikke være mye anderledes enn V8 Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
SeaRaymond Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Såvidt jeg vet leveres vel mercruiser sitt alpha drev kun til mercruisers 116 hk diesel og muligvis i motorstørrelsen derover også diesel, utvekslingen er jo også vesentlig på drevet. Hvorvidt drevet er hldbart på en installasjon beror jo også mye på bruksmønster og ikke minst om båten dent skal drive er en lettdrevet speedbåt, eller en tyngre sak som ikke oppnår den helt store farten. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 13.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Nytt drev blir d nok uansett!! så lenge jeg må ha større hull, er d ikke noe problem :) værre hvis jeg må flytte fester osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Øyvind Kvammen Svart 14.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2009 Hiver denne opp litt igjen jeg! Ser litt på en 4.2 liter mercruiser på 250 hk med bravo 3 drev vill dette passe greit inn i min båt, eller må jeg beregne meg på mye ombygging?! Fint hvis det er noe med erfaring fra samme type båt her :) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 (redigert) En burde kansje tipse Mercruser om teknologien i FM sine sideventilerte bensinmotorer de skal vistnokk bruke vanvittig lite bensin. Jeg har en Polar 22 classic med Marna 12Hk Bensin. Jeg får helt vondt i lommeboka når jeg hører forbrukstallene deres. Var ute sist helg, ble ca 8 timer kjøring i snekkefart... Fylte 20liter på søndags kveld (totalt forbruk nærmere 25-30 liter). Synes det er greit for en helg på sjøen... Redigert 14.August.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Kire Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Risør - Stathelle ca 1 time og noen minutter. Brente vel opp ca 65 +- liter x kr 13,70 pr liter = 890,50 fart 21 til 25knop, tung sjø natten før "full city" grunnstøtingen. Tar man dette x 2 er fort i Lillesand for Kr 1.781,- da er jeg fornøyd. Min kompis leier campinghytte en uke hvert år (en uke folkens) og betaler da ca rundt 12-14.000,- + srøm + ferge (danmark) +++ Selv har jeg brukt 10.104,- hittil i år med mange helger + 3 uker ferie. Synes mange prater mye tøys her om drift og bensin og penger. Det er jo egentlig ikke dyrt i forhold til all annen ferie. Hva båten koster totalt set dr... jeg faktisk i og er ikke intr i å regne på. Behegeligheten bensin, kontra diesel ser jeg lett og forstå mye bedre. BÅT: SeaRay 290 Sundancer, snitt hittil i år 19 liter pr time. sant skal sies vi kjører ikke veldig mye i plan, men litt lengre strekk av gangen så.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.