Jump to content

Måler spenning når hovedstrømbryter er slått av


bladfyken

Recommended Posts

men skjønner ikkje hva du meiner med sultefore batteriet og de spenningene du skriver 14.5 og 13.9??

13.7 er spenningen releet kobler inn begge batteria, når spenningen synker til 12.8 så kobler den ut startbatteriet igjen..

 

Takker og bukker.

Øynene mine leste: innspenning og utspenning. (diodetap) Denne informasjonen fra synsenteret by-passet resten av hjernen og gikk rett i tastaturet :crazy: .

Link to post
Share on other sites

Vel, så mye klokere er jeg vel ikke blitt. Men har fått montert dynamo og den starter i alle fall, foreløpig med det gamle opplegget. Men får ikke lading fra dynamo. Men regner med at det er fordi jeg ikke har montert kabel til D+.

 

Men noen som kan si meg hva denne svarte dingsen fra Bosch er, er det en coil eller kondensator?

12072009275.jpg

 

Ser ut til å gå en kabel fra denne til dynamo som jeg foreløpig ikke har festet.

 

Regner forøvrig med at det er den kabelen som det står gen61 på som skal til D+

Link to post
Share on other sites

Men hvilken kabel skal da gå til COM på BEP, for på COM skal vel kabelen fra dynamo være samt da forbruk på B1 på rele og start på B2 ?

 

Men hva med den tynne kabelen som går fra dynamo til startmotor og den kraftige kabelen som nå går fra startmotor til avpå bryter for startbatteri, skjønner jeg det riktig hvis denne da skal inn på B2 (for startbatteri) på BEP releet.

 

Den tykke fra startmotor må nå inn på com på bryteren din. Deretter må du ha en like tykk fra hver batteribank til henholdsvis 1 og 2 på bryteren. Strøm til forbruk må også tas ut fra com. BEP releet skal kun styre lading, ikke forbruket. I tillegg til ledningen direkte fra dynamoen til forbruksbanken må du ha en ledning fra batt 1 på bryter til batt 1 på rele, og tilsvarende for batt 2. i tillegg må du kople den tynne sorte til minus. Da skal du være dekket.

 

Den tynne som går fra dynamo til startmotor nå er den du i stedet skal kople direkte til forbruksbanken. Bytt den gjerne ut med en tykkere, så får du mindre spenningsfall og dermed bedre lading.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei og takk Østkyst.

 

Det gikk en kabel fra coil til dynamo, var den jeg antok skulle inn på D+, men jeg er like langt. Får ikke lading fra dynamo, kun batterispenning. så noe gjør jeg helt tydeligvis galt....

 

Har ikke mer enn fem kabeler, så burde jo ikke være så vanskelig. En kabel fra B+ som går til startmotor. Og en kabel fra B+ som går til bryter før batter.

 

Det er en kabel som er jordingskabel og som står i motor, men som jeg har skjønt jeg ikke trenger å koble på dynamo. Det er to kabler i tillegg. En som kommer fra coil og som er merket Gen 0- og en som er merket Gen 61, som jeg ikke har klart å finne ut hvor kommer fra. Men etter å ha målt så tror jeg nesten begge disse er minuskabler.....

 

Men er i alle fall lettere frustrert nå......

 

Takk index, da begynner jeg å bli litt klokere. Den tynne fra dynamo til startmotor fjerner jeg fra startmotor og legger direkte til forbruk, oppgraderer til 25 eller 35 kvadrat. Den tykke fra startmotor kobler jeg til com. Så fra start og batteribank inn på B1 og B2.

Kabel fra bryter 1 og 2 til rele 1 og 2 regner jeg med er de som er fedigkoblede i boksen. Den svarte tynne skal så til jord.

 

Men hva med den tynne kabelen som går fra dynamo til avpå bryter for forbruk?

Link to post
Share on other sites

Men hva med den tynne kabelen som går fra dynamo til avpå bryter for forbruk?

 

Skjønner ikke helt hva denne er. Med mindre det ikke er ladelampe på motoren da, og denne ledningen er koplet til ind/Df på dynamo for å tilføre magnetiseringsstrøm til dynamoen. Noen ganger gjør man det slik også...

 

Ledninger mellom bryter og rele er sikkert allerede koplet ja. Bare pass på at du får det rett, med forbruk som primærbank! Dvs motsatt av det BEP Marine anbefaler, mne mye mer skånsomt for releet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg i alle fall fått det meste til å fungere. Dynamo lader og batterier tar i mot. Så foreløpig beholder jeg det gamle anlegget, orker ikke å skru mer akkurat nå. Venter på at regnbygene forsvinner i dag og så ut med båt i morra. Så får jeg heller montere BEP ved en senere anledning.

 

Takk så langt for tips og råd:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...