Jump to content

Måler spenning når hovedstrømbryter er slått av


bladfyken

Recommended Posts

Hei

 

Prøver meg her med det som jeg sliter med. Opplevde at jeg gikk tom for strøm og prøver nå å fikse opp i det elektriske. Det elektriske er vel så langt jeg kan se det orginale fra 1977, er en Fjord 27.

 

Har en "koblingsboks" der det sitter hovedstrømbryter, vender for forbruk og vender for startbatteri. Det rare er imidlertid at jeg måler spenning når hovedstrømbryter er slått av og tatt ut.....

 

Så vidt jeg har klart å få oversikt over så er anlegget kablet på denne måten:

 

Kabel fra dynamo til ene pol på hovedstrømbryter. Herifra en skinne til vender for forbruksbatteri. Fra samme pol en kabel til det ene batteriet.

 

Så en kabel fra startmotor til ene pol for vender startbatteri. Herifra en skinne over til andre pol for hovedstrømbryter. Og derifra kabel til batteri.

 

 

 

Mitt problem er som sagt at jeg kan måle spenning selv når hovedstrømbryter er slått av. Så mistenker at det er en kabel som er feil. Har også problem med venderen for startbatteri, uansett posisjon for den så måler jeg spenning. Slår jeg av på forbruk så funker det, da er spenning borte....

 

Eller rett og slett at det er min manglende kunnskap som slår inn. Har lest side opp og ned om strøm, koblinger og i hele tatt, men sliter fortsatt. Så prøver meg her:-)

Link to post
Share on other sites

08072009272.jpg

 

 

I bakkant hovedstrømbryter. Bryter til venstre er for forbruk og til høyre for startbatteri.

 

Fra hovedstrømbryter går det fra hver pol til hvert sitt batteri. Den røde tynne som er på venstre pol er fra dynamo. Fra hver pol går det en skinne til henholdsvis vender for forbruk og vender for startbatteri.

 

På vender for startbatteri går det en kabel til ankervinsj. En kabel går til startmotor. Fra vender for forbruk går det en kabel via sikring til instrumentpanel.

Link to post
Share on other sites

08072009272.jpg

 

 

Den hovedstrømbryteren forstår jeg ikke. Jeg tror det er en av/på bryter. Er hensikten å koble + på batteriene sammen? Kanskje for lading av begge batteribankene siden dynamo kun er koblet til den ene siden

 

Jeg tror ikke at noen av de to svarte bryterene nederst er vendere. Jeg er ganske sikker på at de er av/på brytere.

 

Slik jeg leser fotografiet ditt er det alltid spenning til bryter for forbruk og start.

 

På batterisiden av forbruksbatteri bryteren ser det ut som om det er tilkoblet en orange og en svart ledning. Disse tror jeg at det alltid er spenning på. Hvor går de?

 

På batterisiden av startbatteri bryteren ser det ut som om det er tilkoblet en hvitledning. Den tror jeg at det alltid er spenning på. Hvor går den?

Link to post
Share on other sites

Hei Trikkern. Tror du har helt rett i at dette er av på brytere, og tror at hovedhensikten er at man skal kunne forlate båten uten at strøm står på, pluss at det skal være å koble startbatteri fra når man ligger i uthavn, slik at dette ikke blir tømt.

 

Har sjekket og målt og det er helt riktig som du sier, det er til enhver tid strøm slik at jeg kan starte båten, selv om alle brytere står i av posisjon.. og det er alltid spenning til bryter for forbruk og start. Setter jeg forbruk i off så fungerer det, da er det ikke strøm videre til lys og instrumentbord. Men det er uansett strøm til tenning.

 

Den organge og svarte går til en lampe som sitter i underkant av boksen, synes ikke på bildet. Den hvite går via sikring og jeg er vel ganske sikker på at denne går til tenning, dette er fra startbatterisiden, ikke forbruk..

 

Så tror jeg er enig i det du skriver om at disse bryterne må være til å sørge for lading for begge banker.

 

Jeg gikk tom for strøm da jeg lå i en uthavn i noen dager. Men dette er kanskje ikke så rart. Det har ikke vært et eget startbatteri, men to forbruksbatterier, der det ene er brukt som start, begge på 115 amp. Men dynamoen var bare på 35 amp.

 

Vil tippe at tidligere eier har hatt et langt lavere forbruk av strøm enn det jeg har, tror de i hovedsak har brukt båten på korte turer og uten noe særlig strømforbruk. Når jeg kobler til både pc for lading, kjøleboks ++ så blir det jo noe helt annet. Og med den dynamoen så skulle det vel kanskje litt til for å få ladet opp.

 

får forhåpentligvis en 90 amp dynamo i morra og har også kjøpt eget startbatteri. Så dette skal monteres. Så kanskje ting vil fungere likevel...men hvis noen ser åpenbare feilkoplinger eller andre feil blir jeg glad;-)

 

Lurer også på om den røde på forbruk, som kommer fra dynamo, blir for tynn når jeg nå setter inn 90 amp dynamo i stedet for 35 som var der...

Redigert av bladfyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært på Harry tur til Strømstad, så jeg tar sjansen og svarer mens beduggelsen er minimal.

 

Hei Trikkern. Tror du har helt rett i at dette er av på brytere, og tror at hovedhensikten er at man skal kunne forlate båten uten at strøm står på, pluss at det skal være å koble startbatteri fra når man ligger i uthavn, slik at dette ikke blir tømt.

Slik jeg ser det (SJSD) så står det alltid spenning på venderene dine (de som ikke er vendere, men av/på brytere for start og forbruksbatteriene). Det betyr, SJSD, at det alltid står spenning på den svarte, oransje og den hvite kabelen også.

Har sjekket og målt og det er helt riktig som du sier, det er til enhver tid strøm slik at jeg kan starte båten, selv om alle brytere står i av posisjon.. og det er alltid spenning til bryter for forbruk og start. Setter jeg forbruk i off så fungerer det, da er det ikke strøm videre til lys og instrumentbord. Men det er uansett strøm til tenning.

Nå datt jeg helt av lasset. Åssen i huleste får du start på motoren med startbatteri bryter av? Greit at du har spenning til tenning og innslag, men den hvite er alt for tynn til å dra startmotoren, dessuten er den sikret.

Kan det være at du har en kabel fra en kabel fra startbatteri + direkte til startmotor, som du ikke har fortalt om??

Så tror jeg er enig i det du skriver om at disse bryterne må være til å sørge for lading for begge banker.

SJSD så er det det du kaller "Hovedbryter" som sørger for dette.

får forhåpentligvis en 90 amp dynamo i morra og har også kjøpt eget startbatteri. Så dette skal monteres. Så kanskje ting vil fungere likevel...men hvis noen ser åpenbare feilkoplinger eller andre feil blir jeg glad;-)

Det tror jeg nok, fordi SJSD har du bare missforstått bryter funksjonene litt.

Lurer også på om den røde på forbruk, som kommer fra dynamo, blir for tynn når jeg nå setter inn 90 amp dynamo i stedet for 35 som var der...

Hvor lang er den?

 

 

Uansett, jeg liker ikke anlegget ditt slik det er!

SJSD må du skru på hovedbryter for å få lading på startbatteriet og da lades både start og forbruk samtidig. Glemmer du det, lades kun forbruk. Jeg ville prioritere startbatteriet.

 

Åja - du må få tegnet et skjema og ha det ombord!

 

PS. tok sjansen på å svare selv om jeg ikke er Trikkeren. Det er derfor jeg er 2nd. Trikkeren.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Eg trur kanskje det du kallar hovudbrytar (i midten bakerst på bildet) er ein naudbrytar for paralellkobling av start og forbruksbank i tilfelle der startbatteriet er for utlada til å få i gang motoren åleine (altså det som i tradisjonell vendebrytar blir kalla "both" eller "1+2"). Denne brytaren skal normalt vera avslått, - altså slik at du kan ta ut den raude "nøkkelen".

 

Elles virkar det jo som kvar batteribank har sin krets, ein for start/vinsj og ein for ordinært forbruk. Kvar krets har også sin hovudbrytar. Men at startmotoren går, sjølv om alle tre brytarane er avslått (altså kan ta ut "nøkkel") kan tyda på at nokon har kobla ein snarveg. Er du sikker på at det ikkje finst eit laderelé som sørger for at startbatteriet ligg innkobla for startkretsen når motoren er avslått? Eit slikt relé pleier i så fall å befinna seg i nærleiken av brytarane.

 

Kan det tenkast at batteribankane på eit tidspunkt har blitt "bytta om"? Altså at forbruksbanken har blir omdefinert til startbank og omvendt, slik at forbruksbank no er prioritert (alltid innkobla og alltid lading). Det er startbatteriet som bør ha slik prioritet, jfr. 2nd Trikkeren ovanfor.

 

Snakkast ;-)

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må jo ha et skjema eller arbeidstegning når du skal oppgradere.

Forutsetninger:

- 90 A dynamo

- 1 stk startbatteri

- Forbruksbatteri 130 - 220 Ah

- 1 stk BEP voltsensitivt rele 125 A (som styrer ladingen automatisk til forbruk og holder batteriene adskilte når motoren er stoppet)

- 2 stk hovedbrytere AV-PÅ (som du allerede har)

Begge hovedbryterne må stå i PÅ-pos så lenge motoren går.

Med dette opplegget kan du bruke laderen mot forbruksbatteriet. Sjelden behov for å lade start, det ordner motoren under gange.

 

skjema_batt_og_lading.gif

Link to post
Share on other sites

Da er dette på plass. Ny dynamo, 90 amp. Finner her kontaktene B+, W, og +. Så er jeg litt i tvil om det står D+ eller D-, men heller vel til at det er to prikker og ikke strek, slik at det er D-.

 

11072009274.jpg

 

Så har jeg gått til innkjøp av nytt startbatteri. Det betyr at jeg har startbatteri på 60 amp og to 115 amp batterier koblet sammen som forbruksbank.

 

Innkjøpt er også dette fra BEP, BEP 714 VSR, Dual Sense.

 

11072009273.jpg

 

 

Så gjelder det å få koplet riktig, har mest lyst til å kaste ut det gamle med de tre av/på bryterne.

 

Slik det er nå går det kabel fra dynamo til det som i utgangspunktet skal være hovedstrømbryter. Så går det kabel fra dynamo til starter og videre fra starter til avpå bryter for startbatteri.

 

Ut i fra det jeg ser fra koblingsskjema for BEP så skal det gå hver sin kabel fra batteri og inn på B1 og B2. Så det er vel her jeg må bestemme meg om startbatteri skal inn på B1 og forbruk på B2.

Men er det kabel fra dynamo eller starter som skal inn på COM? Og hvor skal i såfall den som ikke skal inn der? forstår vel også at kabel til sikringsbrett/brytere for div ting skal gå fra com og da via den sikringen som jeg allerede har i dag.

 

Hvis jeg velger B1, som vil være naturlig, for startbatteri, så regner jeg med at jeg også kan koble til ankervinsj på samme punkt.

 

Tar i mot alle tips jeg kan få, for her er det sikkert noe jeg ikke har forstått eller fått med meg:-)

Link to post
Share on other sites

Tips er vel litt for sent. Leser på Bep'en dim: Inn 13,7. Ut 12,8.

La meg anta: imm 14,5 ut 13,9. Det er "å sultefore" et batteri, og du får aldri fulladet det, med mindre du flytter "sense" (det som måler spenningen) til batterisiden på Bep'en, Men om du kan det - aner ikke jeg.

 

Jeg er en enkel sjel. Jeg vil ha en vender som har 4 stillinger. AV - Start - forbruk - begge to.

 

Men du finner ingen her på BP som er enige med meg.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil ha en vender som har 4 stillinger. AV - Start - forbruk - begge to.

Men du finner ingen her på BP som er enige med meg.

Jo, du finner i hvert fall en!

 

Jeg holder meg til vendebryter jeg også. Enkelt og greit å koble, ingen spenningsfall og full brukerkontroll!

Så lenge jeg har full kontroll på det elektriske ombord og vet hvilke ledninger som går hvor, ser jeg få ulemper med vendebryter.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

nånå eg foreslo nå en slik bryter snakker om lenger opp :wink:

men skjønner ikkje hva du meiner med sultefore batteriet og de spenningene du skriver 14.5 og 13.9??

13.7 er spenningen releet kobler inn begge batteria, når spenningen synker til 12.8 så kobler den ut startbatteriet igjen.. i praksis rett etter oppstart og rett etter stans.

Link to post
Share on other sites

Men er det kabel fra dynamo eller starter som skal inn på COM?

 

Com er vel den tynne sorte ledningen på BEP'en. Den skal koples til minus, dette er kun for styrestrøm til releet.

 

Jeg ville ha koplet forbruk på Bat 1, og start på Bat 2. I tillegg må du da ha en (tykk) ledning fra dynamo til forbruksbank. Da skåner du releet, siden det er forbruksbanken som har behov for mye strøm og ikke startbatteriet. jeg har hatt det slikt halvannet år nå, fungerer helt utmerket! Releet kopler inn få minutter etter oppstart, selv med godt nedtappet forbruksbank. Og BEP'en slipper å håndtere store mengder med strøm helt unødig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bryteren har jo fire punkter, av, 1, 2 og 1+2.

 

På denne står COM markert som det punktet der B+ skal inn fra motor. Men det er også riktig at det er en tynn svart ledning som skal til minus, men denne kommer fra det elektroniske delen. COM punktet er under der det står off på bryteren.

 

Slik opplegget er nå index går det en relativt tynn kabel fra dynamo og en kraftig fra startmotor. Hadde tenkt å bytte den tynne fra dynamo til 35 kvadrat, men utrolig nok, etter å ha trålet Grenland i dag var det ingen som hadde, var bare 25 og 50. Er ca 4 meter strekk, så hadde regnet med at 35 skulle holde.

 

Men skjønner jeg deg riktig at kabelen fra dynamo kobles rett på + på forbruksbatteri. Og så en kabel fra COM til startmotor?

 

Ser ut til at jeg trenger dette med teskje.....men heller det enn å måtte gjøre jobben flere ganger;-)

Redigert av bladfyken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bryteren har jo fire punkter, av, 1, 2 og 1+2.

 

På denne står COM markert som det punktet der B+ skal inn fra motor.

 

Aahh! Bryteren ja! Misforstod litt jeg. Jeg for min del ville heller brukt de tre hoveddbryterene du allerede har i stedet for den venderen. En hovedbryter for hver bank, og en nødbryter for å kople dem sammen i tilfelle startbatteriet skulle være tomt. Mye tryggere enn en vender som du kan glemme i feil stilling. For glemme vil du garantert gjøre før eller siden, og da står du der med to tomme banker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det blir ikke tull hvis di bare forstår hvordan det virker, vet du... :wink:

 

Jeg har BEP rele og to hovedbrytere, en for start og en for forbruk. Ingen bryter mellom for nødstart, så da bruker jeg startkabel om behovet melder (lite sannsynlig). Enkelt og greit, og 100% idiotsikkert. Alt forbruk er koplet til forbruksbank, og alt som har med start å gjøre til startbatteriet. Det eneste jeg har å tenke på er å slå på hovedbryterene når jeg kommer i båten, og slå dem av før jeg går hjem. Jeg hadde i forrige båt en vendebryter slik du har kjøpt, men foretrekker helt klart dagens løsning med to helt separate systemer med en bryter hver.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vel, har nå gått til innkjøp av dette BEP reelet med vendebryter og har tenkt å montere det og hive ut det gamle jeg hadde. Og det du sier index om kabel direkte fra dynamo til forbruk høres greit ut.

 

da blir det kabel fra dynamo B+ til + på forbruksbank. Men hvilken kabel skal da gå til COM på BEP, for på COM skal vel kabelen fra dynamo være samt da forbruk på B1 på rele og start på B2 ?

 

Men hva med den tynne kabelen som går fra dynamo til startmotor og den kraftige kabelen som nå går fra startmotor til avpå bryter for startbatteri, skjønner jeg det riktig hvis denne da skal inn på B2 (for startbatteri) på BEP releet.

 

 

Slik releet virker så vil jeg vel tro at jeg i all hovedsak da kan la bryteren stå på 1 og så må jeg slå over på 1+2 eller 2 akkurat ved start. Ut over det så styrer dette seg selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...