Jump to content

Seilbåtselgerne har det vist veldig komfortabelt i finanskrisen


Enzo

Recommended Posts

Jan Aage Røtnes mailet de fire største seilbåtforhandlerne i Norge for å kjøpe båt, men fikk ikke svar fra noen.

 

 

Har selv opplevd dette i det siste så han lyver nok ikke , jeg sendte mail til Nelson marine med noen spørsmål av teknisk art , sendte så en mail og ba om brosjyre og prislistepå båten jeg ville se nærmere på , fikk aldri noe svar så jeg sendte så mail til Hanseforhandleren på vestlandet i håp om at de har dårligere tider der og kanskje er interessert i å få inn et partre mill i kassa , men neida det er dødt der også , penger har de nok av så båter har de ikke lyst til å selge :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ingen problem "Enzo" du kan få kjøpe min. På kjøpet får du en fin seiltur fra Nord Norge og sørover

Takk for at du tenker på meg :smiley: men jeg er ikke ute etter å bytte akkurat nå og å seile det stykket der det har jeg gjort før og det gjør jeg ikke igjen , greit nok at det er fint i Nordnorge men helgelandskysten osv det er triste greier som jeg helst styrer unna med høye kneløft.

Men dette med at forhandlerne er trege å svare på mail det er merkelige greier, er nesten så de ikke er interessert i å selge det de annonserer.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg regnet med at det var likestilt med å erklære meg selv som sinnsyk å komme med en slik påstand men jeg mener det :smiley: det er nok ikke populært men hvorfor skal man lyve bare for å jatte med mengden av mennesker , jeg mener det meste er kjedelig fra et lite stykke nord om Bergen og opp til indre del av vestfjorden.

Har du seilt der Lazyjack ?

Link to post
Share on other sites

Har du seilt der Per T Kålin ?

 

Jeg har faktisk gjort det og kommet fram til denne tydeligvis kontroversielle meningen og jeg er vant til å få "høre" det når jeg nevner det blant seilere , gjerne seilere som har hørt hvor fantastisk det er men selv faktisk ikke har seilt der , det er også så utrolig fantastisk i lofoten ,spesielt for de som er vokst opp på østlandet og blir fasiert med en gang et fjell er høyere enn 25meter :smiley: , jeg rangerer Hvaler høyere og tør faktisk å si det :eek:

Link to post
Share on other sites

Beste Kyststrekning i Norge er fra Haugesund i sør til Stad i nord. :cool:

Hardanger, Bømlo, tusen øyer på Fitjar, Austevoll, Havgapet og Vågen i Bergen. Høye fjell i Sogn og fantastisk frodig kulturlandskap i Sunnfjord - men bare en steinkast unna Solund som ser ut som en månelandskap med sauer som spiser tilsynelatende stein.

 

Men dette her blir jo veldig off topic.

Enig med Enzo at seilbåtmarkedet er litt rart for tiden. Følger litt med på Finn og det er ikke veldig mange gode båter til salgs og i størrelsen under 40 fot og under 1 mill selges de fort for tiden når de er riktig priset og båten er nyere en ca 1995.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Området fra Kristiansund N og nedover til Stavanger derimot er veldig bra , Skudeneshavn,Karmøy,stord, Bergen , florø og når man passerer mongstad og ikke velger yttersida videre da er det knall osv , husker ikke de eksakte stedsnavnene men det er gullplasser oppover der.

Men jeg synes uansett at Hvaler og nedover bohuslen er det fineste vi har i Norge (bohuslen er vel Norge ?) :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg regnet med at det var likestilt med å erklære meg selv som sinnsyk å komme med en slik påstand men jeg mener det :smiley: det er nok ikke populært men hvorfor skal man lyve bare for å jatte med mengden av mennesker , jeg mener det meste er kjedelig fra et lite stykke nord om Bergen og opp til indre del av vestfjorden.

Har du seilt der Lazyjack ?

 

Ja jeg har seilt fra Rørvik/Vikna til Stokmarknes. Synes det var fantastisk, nesten uvirkelig flott. De syv søstre, Torghatten, Hestmona, Vega og Rødøy. Selvsagt også Lofoten med Å, Reine, Trollfjorden, osv.

Men vi hadde godt vær og det er jo utvilsomt en fordel.

Link to post
Share on other sites

Høres jo litt merkelig ut, jeg har alltid fått svar på de mailen jeg har sendt til Heitmann eller Lunde båt, selv de der jeg ber om teknisk hjelp der de åpenbart ikke vil tjene en krone annet enn i form av goodwill.

 

Ang. norskekysten så er det jo smak og behag. Har seilt i området rundt Trønderlag (Hitra Frøya og opp mot Fosen/åfjord. Det er noe annet en sørlandet Bohuslen, mye råere og mer natur tett på. Men det er klart.... Liker man ikke regn er det ikke stedet... Da er Hellas bedre :-)

Link to post
Share on other sites

Lazyjack , jeg har seilt med knallvær på det stykket jeg også men jeg synes det er mindre pent med høye fjell , lite vegetasjon sammenlignet med småøyer , svaberg & liten forskjell mellom flo og fjære og idylliske små tettsteder slik man finner på østlandet og sørlandskysten , det er rett og slett uslåelig i mine øyne.

 

Jeg har noen ganger reist med "søringer" oppover og de utbryter nesten 100% av gangene , ååå hvor fantastiske fjell ,ååå hvor vakkert det er her oppe (når de skjelden/aldri har vært der oppe før)

Jeg har bodd i Nordtroms i 30år og seilt en god del der oppe og hadde helt sikkert hatt et annet syn på saken om jeg bare hadde sett blindleia og bohuslen hele livet for da hadde NordNorge vært noe nytt og spennende men det er altså ikke det.

Men så liger jeg også like gjerne ved en brygge som ved et skjær så kanskje jeg ikke er helt normal i mine ønsker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke sendt mail til leverandører nå under "finanskrisa" men tidligere, uten å få svar. Jeg har vært på båtmesse og lagt igjen navn og nr. uten å bli kontaktet så det trådstarter nevner forundrer meg ikke. Det er nok ikke spesielt for båtselgere men et norsk? fenomen.

 

Jeg tror rett og slett vi nordmenn ikke er "sultne" nok. Mange har det rett og slett for godt og er for bedagelige i jobb-sammenheng. Det får ingen konsekvenser om vi gjør ditt eller datt og dermed er det ikke så viktig at vi ikke "rakk" å sende det tilbudet.

 

Jeg var hos en Nissan forhandler forrige året og prøvekjørte bil. Var faktisk ganske interessert og ba om å få spesifisert tilbud på mail, venter ennå.

 

Ringte forhandler for norsk tilhenger for ca 1mnd. siden, ba om tilbud på henger med tilleggskarmer og glassfiberlokk. De skulle maile meg. Dagen etter fikk jeg mail hvorvidt jeg ville ha pris på henger med høye eller lave karmer???? De har 2 forskjellige og jeg spurte da om hvorfor jeg ikke like gjerne kunne få pris på begge 2. Venter ennå.

 

Forøvrig har jeg, som Mouche, hatt en fantastisk reise med hurtigruta. Helgelandskysten var super men syntes hele strekningen fra nord Troms til Bergen var knallfin. Tenkte da at hvilken opplevelse det måtte være med egen båt. Havørn, spekkhoggere, ville fjell, solskinn, snøstorm, tørrfisk....... alt dette og mere til opplevde jeg på min vårtur.

 

Ja jeg skal garantert tilbake, akkurat som jeg en annen gang skal tilbake til hembakeriet i Bohuslen, en solskinnsmorgen.

Glemt er resten av uken, med regn, sist jeg var der.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

For å vende tråden tilbake mot den kursen den hadde i utgangspunktet (XTE begynner å bli farlig stor nå :smiley: )

Jeg bevilger et nytt storseil til båten i sommer / høst har jeg bestemt. Har sendt mail til seilmakeren. Først via web-sidene deres hvor man legger inn målene i et skjema for å få tilbud, og så sendt alle disse opplysningene igjen på mail.

Har jeg fått noe tilbud? Nei. Har jeg fått en bekreftelse på at noen har sett forespørselen? Nei.

(er 5 uker siden første henvendelse og 3 uker siden purring nå).

 

Det er tross alt en 'ting' til 30-40 tusen jeg ber om tilbud på.

 

En kompis hadde følgende forslag: Kanskje mailen deres er nede? De er tross alt seilmakere og ikke IT folk.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

:headbang: Det er lett å dra fram dårlige eksempler og å sluke rått alt som står i aviser (eller på nett) dertmed blir det en "sannhet" Jeg representerer en av de forhandlerene som er omtalt som ikke svarte. Det pussige er at i vår logg ligger det flere mailer til den omtalte kunden, både fra i vinter og i våres, her er det noe som ikke stemmer. Han kanskje bare "husker" feil, eller har en veldig selektiv humokkelse.
Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare båtselgere. Har også samme erfaring med bilfirmaer. Det legges ut en email-adresse på f.eks. Finn.no, men det er aldri noe svar å få når man prøver å kontakte selger på denne adressen.

 

Og; det er ikke bare i Norge, samme erfaringer fra Sverige. Mulig det er mer et IT-problem enn et "velstands"-problem?

Link to post
Share on other sites

Dette er nok regelen mer enn unntaket. I fjor skulle jeg ha nye seil til båten og sendte mail til 14 seilmakere (norge og sverige), etter en tid fikk jeg to svar, etter purring på mail og deretter utsending av fax til alle sammen fikk jeg noen svar til, etter mye frem og tilbake og purring endte jeg opp med 6 alternativer til slutt.

 

Så gikk jo riggen min over bord for og jeg prøver å orientere meg om hvilke tilbud som kan gies. Har vært i telefonisk kontakt med 3 ulike firma, (Norge Sverige), jeg har poengtert at det haster, alle har lovet å gi meg et tilbud i løpet av to dager, ingen har kommet med noen tilbakemelding, det er en uke siden.

 

I mitt hode har jeg konkludert med at seilbåtbransjen er drit bortskjemt med tålmodige kunder. Hadde en kommet over et gullkantet agentur hadde det vært fristende å prøve seg som seilselger / seilbåtselger, det kan da umulig være noen kunst å gi bedre oppfølging enn det som er praksis i bransjen nå.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...