navar Startet 11.Juli.2009 Del på Facebook Startet 11.Juli.2009 Har en nydelig trebåt fra 1970, Hun er malt på begge sider og det finnes ikke råte. Etter å lest x antall tråder om tips og triks når det gjelder lakk og maling burde båten min vært pill råtten... Skjønner ikke helt denne fanatiske motstanden av malt på begge sider. Treverket skal puste sies det. Kan noen være vennlig å forklare dette nærmere? Hadde malingen vært så tett at den ikke puster ville vel ikke båten trutnet heller......? Mener dere kanskje at treverket ikke vil tørke over vinteren og at båten råtner pga dette? Min båt var ihvertfall knusktørr når jeg begynte vårpussen. Forøvrig fløyt den som et strykejern Opplys meg? Jeg spør mest fordi jeg ikke vet så mye. Den lokale trebåtmannen har drevet med restaurering av trebåter i 40 år og har mange båter som er lakket på utsiden og malt på innsiden eller er malt på begge sider. Nekter å tro at han ville gjort dette hvis det skulle være så fyfy som noen hevder at det er. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2009 Del på Facebook Svart 11.Juli.2009 Selv om det kan gå bra er det ikke dermed sagt at det er til å anbefale! Hvilken maling har du brukt? Noen malinger er mer diffusjonsåpne enn andre, og dermed mer egnet til dette bruket. Poenget er at det ikke må være tett på begge sider, hvordan man oppnår dette er av mindre betydning. Og ut fra det du sier er nok din maling relativt diffusjonsåpen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
navar Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Jeg har brukt shipolin på utsiden. Inne i båten vet jeg ikke, kjøpte den før fjorårsesongen og har ikke fornyet malingen inni båten. Jeg tar det nødvendigste først og så får resten komme når tiden og lysten er der. (Utsiden ble i fjor malt med vindusmaling , ingen katastrofe men heller ingen kjempesuksess.) Hadde egentlig tenkt å bruke shipolin inni båten også men kanskje det finnes andre alternativer som er bedre. Alternativ: skrap vekk malingen er uaktuelt! Jeg har båt for å kosens skyld og et slikt arbeid høres definitivt ikke ut som kos. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Vindusmaling er diffusjonsåpen, så den er ypperlig egnet innvendig. Shipolinen derimot er tettere, jeg tror ikke jeg vill brukt denne på begge sider... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Du trenger ikke føle "angst" ved tanken på å skrape vekk noen form for oljebasert lakk eller maling. Det er utrolig lettvint hvis en spanderer på seg en varmluftspistol og skrape. I løpet av sekunder med varme så skraper en lett vekk det som skal fjernes. "Kaldskraping" kan en bare glemme i dag.... Per Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Vil jo påstå at det er kos og skrape ned jeg da, enda mere kos når du skal olje og lakke/male på nytt:) og ikke minst når du er ferdig! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 En annen sak er hvis en anskaffer seg båt så må en også finne seg i litt vedlikehold som ikke alltid er "kos"... En kjenning av meg kjøpte seg ei nydelig sørlandssnekke for noen år siden. Denne ble påkostet snekkerarbeide for større summer, og båten skulle bare være "kos" som du sier. I dag ligger den som et vrak på land og kan vel egentlig bare fungere som blomsterpotte. Per... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Hva som oppleves som kos eller ikke har selvsagt å gjøre med hva du liker eller ikke. Jeg synes at alt som har å gjøre med vedliekhold, skraping, maling, lakking er koooos med stor "K" For meg er stell og vedlikehold viktigere en å snakke om hvor mange og hvor lange turer en tar med båten. Det er som å eie en veteranbil. Derfor blir diskusjonen om gamme eller ny båt like dum som å diskutere om det er best å kjøpe ny bil kontra veteranbil. Det er to helt ulike utgangspunkt. Så kos dere folkens....enten det er i en ny plastbåt, eller du liker å kose deg med en gammel trebåt. Jeg vet hva jeg foretrekker.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Å lese innlegget ditt Wasco er som å høre den fineste musikk Per Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Den fanatiske motstanden du sikter til beror nok på at det er en del kunnskap ute og går. Du vil gjerne opplyses skriver du, prøver herved litt. Som Index påpeker er det stor forskjell på maling. Noen er helt diffusjonsåpen (vindusmaling) og egner seg til utvendig maling på vinduer mens andre er diffusjonstette og egner seg til innvendig bruk. Dette kommer av at inne i hus oppstår ganske store mengder fukt/damp og denne må helst holdes unna isolasjon/konstruksjon, derav fuktsperre (diffusjonsperre)- plast på veggene. På vinduene - innvendig- er det også fordel med en fuktsperre, derfor brukes det helst lakk eller maling som er diffusjonstett. Uansett tetting er det mulighet for fuktighet og derfor er det viktig at denne kan komme seg ut. Derfor er vindusmaling til utvendig bruk diffusjonsåpen. All utvendig vindsperre på hus er også diffusjonsåpen slik at eventuell restfuktighet i veggene kan komme ut. I 1960 og 70 årene kom plastmaling og beis for fullt og ble kjempepopulært fordi den tørket fort, luktet lite og var lett og jobbe med. Den ble påført innendørs og utendørs med stor suksess......trodde man. En katastrofe for en del trehus på sørlandet og vestlandet og for en god del bygårder i bl.a. Oslo. Murgårdene som ble malt med nesten diffusjonstett maling ble sterkt skadet i løpet av kort tid. Fuktigheten som til enhver tid finnes i murverket kom ikke ut gjennom den tette malingen og førte til store frostskader og forvitring av pussen. Likeså fikk man store råteskader på trepaneler på sør/vestlandet hvor fuktigheten ble bakt inne pga. tett beis. Et annet eksempel er never fra bjørketreet. Dette er et materiale som er så tett at det er blitt brukt til taktekking. Så lenge treet er levende og bruker fuktigheten i seg til å transportere næring til bladverk går det greit, feller du det vil det råtne i løpet av kort tid om du ikke avbarker eller kløyver det, fuktigheten i treverket slipper ikke ut. Barken her er så å si diffusjonstett i motsetning til de fleste bartrær. Lang historie for å fortelle at fuktighet helst ikke skal bli ståend inne i en konstruksjon, enten det er hus, trær eller båt. Sikkert ikke farlig å male båten på begge sider men den bør da som påpekt av Index være diffusjonsåpen på en side. Helst innsiden ville jeg tro. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Shore! Vår lærde mann. Her er det også forskjell på hvilke treslag en bruker. Grana for eksempel tåler veldig dårlig å stå fuktig før den begynner å råtne i forhold til furua som er en del feitere og har en helt annen struktur i veden. Det er litt synd med grana for den er betraktelig sterkere enn furua, men av og til må en faktisk velge etter holdbarheten. I mitt tilfelle så ser jeg nå at vertikalt treverk (master mm) godt kan være gran, mens treverk utsatt for slagregn bør være furu eller en av hardvedtypene som feks. eik. Kan noen her med litt matematikk finne ut hvor stort trykk det er når en regndråpe treffer en horisontal flate, og i dette tilfelle treverk. Skjønner en dette så tror jeg at en har en god ballast til også å skjønne hvordan en skal behandle treverk, og hvilke tretyper en kan bruke. Vindskier på hus av gran er det mest "dustete" jeg vet om...Vannet slår seg inn i veden og den stadige sterke opptørkingen/ fuktinntrengen gjør at veden sprekker opp og åpner for endaq mere fukt... Per Sitér dette innlegget Link to post
navar Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Se der ja, fyfyen fikk litt kjøtt på beina og det er kanskje ikke så farlig å male på begge sider allikavel. Var fullstendig klar over at jeg kjøpte meg "arbeid" da jeg investerte i trebåt. Likevel kommer skraping av innsiden av båten langt ned på listen over hva som skal gjøres. En varmepistol er vel og bra men båtplassen min mangler strøm og uten det vil den være til liten hjelp... Filosofien er at det som MÅ gjøres på land skjer på land, resten tar jeg på sjøen. Mye koseligere og pusse og lakke når båten ligger og klukker. Dessuten slipper man jo unna svevestøv og insekter. Hadde ganske klare planer på hva som skulle gjøres i sommer men det viser seg at det ikke er jeg men båten som bestemmer... Skifte av pakkboks og lensepumpe hadde ihvertfall ikke jeg planlagt, ikke hadde jeg planlagt ny akterlanternefeste heller.... Malingen som ligger skjult under benker og diverse bryr jeg meg ikke om. Den får skalle av og bli erstattet med olje etterhvert. Problemet er inni båten. Hele kabinen er hvitmalt og det er slettes ikke pent. På slutten av fjorårssesongen begynte jeg så smått å fjerne litt av malingen. Tok vekk der jeg vet at det ligger mahogny bak. Planen er at mahognyen skal fram mens resten males på nytt. Da jeg ikke vet hva slags maling som er brukt er det helt sikkert best å fjerne den gamle men den jobben har jeg altså ikke lyst til å ta. (Ihvertfall ikke i år...) Hadde nok med skrapingen jeg gjorde i fjor, da ble mahognybenkene som av en eller annen grunn var hvitmalt skrapt, pusset og oljet. Derfor blir det vasket og malt med en diffusjonsåpen maling Hvilken maling som slipper igjennom mest fuktighet regner jeg med at fargehandleren vet. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Elektrisk varmepistol er en forholdsvis moderne greie. Det finnes gode alternativer i propan og parafindrevne blåselamper. Varme er nok en fin måte å fjerne maling med. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Wasco Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Blir mer og mer nysgjerrig på hvordan denne båten din ser ut.... Har du ingen bilder??? Du vet, vi er veldig glad i bilder her på BP. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
navar Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Deler gjerne noen bilder :) Nydelig skute ikke sant? Sitér dette innlegget Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Himmel og hav!!!!!!! Det er jo en PERLE du besitter Linjer som en stolt dame, og nå skjønner jeg hvorfor du sier HUN om båten din..... Jeg kom på en sak når det gjelder fjerning av gammel maling spesiellt. Ikke drøm om å kjøpe svindyre kjemiske malingsfjernere. Det koster flesk og er noe griseri. Varmluft er tingen, og det gleder meg at andre også nevner denne. Får helt skjelven når jeg tenker på "gammelkara" som skrapte kaldt.. Per Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Et smykke i mine øyne Noe av det flotteste jeg har sett på lenge. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Toivo Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Fy søren så pen hun er Ta godt vare på henne og nyt hver eneste tur Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
navar Svart 12.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Alltid godt å få litt skryt av båten sin Får mange tomler opp og kommentarer på sjøen også. En fryd å være på fjorden med denne damen! At hun skal tas vare på er helt sikkert. Regner med at hun blir hos meg i mange mange år. Har noen bilder innenfra båten men jeg tror jeg venter til jeg har noen bilder når jeg er "ferdig". ....Ferdig blir man vel aldri. Planene og rådene er mange men det beste rådet jeg har fått er å skynde meg langsomt. ps: En blåselampe blir nok neste verktøyinvestering..... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 (redigert) Nyyyyyyyyyyydelig dame, blir nesten litt missunelig jeg.... Dette er den type båter som i hvert fall jeg ville snu meg langt etter. For å si det enkelt....vakker, fullendt og harmonisk og med det lille pitoreske styrhuset som prikken over ien Den eneste ulempen med å eie en slik båt er at "alle" vil fortelle deg hva du bør og hva du ikke bør gjøre med henne.. Redigert 12.Juli.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Per T Kålin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Tenk dame når du tenker båten din så er nok det meste gjort....... Hmmmm......Det vil si........en bruker vel ikke blåselampe på dama si, ihvertfall ikke ........nei jeg sier ikke mere.. Per Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Min erfaring er at damer (og da snakker jeg ikke om båter) bruker litt av hvert både når de legger på og når de fjærner "maling" Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Malvin Svart 12.Juli.2009 Del på Facebook Svart 12.Juli.2009 Nyyydelig båt. Får nesten lyst til å male båten min hvit også. Sitér dette innlegget Min Prosjektblogg:https://baatplassen.no/i/index.php?autocom=...;"]Saphira Link to post
Dalton Svart 13.Juli.2009 Del på Facebook Svart 13.Juli.2009 Himmel og hav!!!!!!! Det er jo en PERLE du besitter Linjer som en stolt dame, og nå skjønner jeg hvorfor du sier HUN om båten din..... Per Tiltredes!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Moas-ark Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Nydelig båt! Jeg har hørt at man kan bruke linoljemaling på innsiden, at den puster og at man fortsatt har muligheten til å olje skråget! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.