Jump to content

Reise fra Bergen til Masfjorden, reisetid?


minibussen

Recommended Posts

Det er på tide å flytte båten fra fastplassen og ut til hytten. Skal reise nå i morgen fra Byfjorden og ut i Lindås, nærmere bestemt Fonnebustsjøen.

 

Dette er en tur jeg ikke har tatt før, men værmeldingen er fin og jeg er klar som det berømte egget :flag: Båten er en Hansvik, 19 fot Hardtop. En 60 hester Yamaha skal frakte meg.

 

 

Ser i den store herlige boken fra Redningsselskapet mange fine plasser å besøke på turen, men er det noen spesielle anbefalinger fra forumets andre reiseledere? Er også usikker på hvor lang tid jeg skal beregne. Skal selvsagt ikke fly og stresse, men nyte den fantastiske naturen.

 

 

Tips mottas med takk og glede :sailing:

Link to post
Share on other sites

Tips mottas med takk og glede :sailing:

Du tenker vel på Fensfjorden, og ikke Masfjorden? Eller er jeg på ville veier?

 

Turen opp byfjorden til Nordhordlandsbroen kan være litt "skvulpete" da det ofte er mye traffikk og bølger fra alle kanter. I dag kom vinden fra nord og Hjeltefjorden (vest for Askøy) viste seg ikke fra sin snilleste side, og om det er tilfellet i morgen vil du nok få litt motsjø i byfjorden, uten at det må bli direkte ubehagelig. Du har jo god tid? :smiley:

 

Ta kursen vest for Flatøyni, og passer båtforeningen i rolig fart.

 

Når du tar inn Alverstraumen er det på tide å sette farten ned; ikke bare for å skjerme alle båtene som ligger fortøyet, men også for å se på flotte øyer med gammel bebyggelse. Når du så kommer ut i Radsundet kan du gi litt på til rett før du kommer til Feste. Dette er en fin plass med bunkring etc. som kan være en naturlig stopp.

 

Deretter er det en grei transportetappe nordover, og jeg pleier å velge vestre led ut mot Fensfjorden (Kilstrømmen). Nå kommer du inn i et område med mye trafikk til Mongstad, så før du legger deg innover i fjorden vil jeg anbefale å se godt etter yrkestraffikk! De båtene som seiler her kan hverken stoppe eller svinge unna, så mitt råd er at du ser deg godt for. Ofte mange hjelpefartøy i området i tilegg.

 

Dette er en flott tur, så jeg ønsker deg lykke til! :seeya:

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja har hørt en del andre som skryter av Feste. Får beregne en stopp der tror jeg. Er spent på hvordan det er rundt Fedje, er vel der det eventuelt er litt sjøgang underveis. Har en god GPS, men foreløpig er jeg usikker på ruten " rundt " Fedje. Er en del småøyer ytterst i Austrheim, om jeg skal ta innerskjærs eller ytre led er en av tingene som blir bestemt litt underveis tror jeg.

 

Står helt FAST på hvor FESTE er, men det kommer vel det også regner jeg med, hehe :crazy:

Link to post
Share on other sites

Skal du gå rundt Fedje?? Det er jo en flott tur, men med den vinden/sjøen som har vært de siste dagene ville jeg absolutt ikke gjort det i den båten du har!

 

Ta den indre leden, øst for Meland og Radøy!

 

 

Takk Twilight!

 

Er derfor BP er så genialt, for her strømmer hjelpen på :flag: Jeg har all respekt for havet, så sikkerheten må vi ha på topp. Indre led er så absolutt den jeg velger da. Og som du skrev, ja jeg har god tid og tror jeg er en særdeles myk trafikant på sjøen. Det har med at jeg er oppvokst i båt, men har hatt en pause på over 10 år nå og dermed ikke tror at jeg er noen superkaptein, ( ennå, hehe )

 

En har sagt at jeg tar ture på ca 4 timer hvis jeg kjører uten stopp. Da ikke i toppfart, men jeg er interressert i mange stopp, og en del skyting med kameraet mitt.

 

PS! Ja, selvsagt er det Fensfjorden forresten.

Redigert av minibussen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På vei til Fanebustsjøen går du ikke rundt Fedje. Du følger tidligere råd inn i Alverstraumen, fortsetter nordover Radsundet. Da får du Feste på styrbord side (butikk, kai etc, den overser du ikke).

 

Etter pause der fortsetter du nordover, går gjennom Fonnesstraumen, runder MONGSTAD og fortsetter sørover i Masfjorden. Skulle være helt uten problemer, så lenge du ikke legger deg i veien for store tankfartøy.

 

God tur!

Laholm

Link to post
Share on other sites

4 timer høres ut som en god plan. Da har du i snittfart 12-14 knop etter min erfaring. Mange 5 knop strekk på veien, og mye å se på! Med fare for å virke belærende (det er i beste mening :smiley: ) ser Fensfjorden for tøff ut, så forbered deg på en fin grillmiddag på en holme og vent til vinden løyer ut på kvelden. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal vel ikke skryte på meg noen voldsom lokalkunnskap, men slik det ser ut på kartet mitt, ligger Fannebustsjøen ut mot Fensfjorden. Går du videre sørøstover (som jeg vanligvis gjør når jeg skal belaste svigrene med mitt nærvær) fortsetter du inn i Austfjorden.

 

Masfjorden går inn fra Kalven/Kvammøy og mot Matre, i forhold til mine beregninger og bestikkhold.

 

I alle fall er det en flott tur!

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Med fare for å få påtale for off-topic, .....

 

Med min erfaring fra diverse besøk ombord i POSEIDON II av Laholm, hans skjønne kone og to av deres barn kan jeg med sikkerhet fastslå at familien Laholm er et positivt bidrag til enhver samling av vennligsinnede mennesker!

 

Jeg er så heldig å ha en båt som ikke kan forveksles med noen andre - og derfor er det ekstra kjekt å kunne invitere ekte båtfolk ombord!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Med fare for å få påtale for off-topic, gleden med besøk hos mine svigre er fullstendig på min side (god kokkelering, hyggelig prat, og velsignet fri for diskusjoner om det som fyller arbeidsdagene mine!)

Videre OT. Og om jeg har tråkket på noes tær, må jeg be så mye om unnskyldning! Du Laholm, som faktisk de fleste jeg kjenner, er nok et levende bevis mot "sannheten" om denne berømte svigermoren som vi synger om her i Bergen. Mitt forsøk på en spøk ble brutalt men åpenhjertig feid til side! Jeg kapitulerer! :wflag:

Link to post
Share on other sites

Takker alle for de gode svarene, jeg sitter her i min urutinerte kropp og gleder meg, men er pinlig klar over at mine kunnskaper om diverse straumer og fjorder har ett stort forbedringspotensiale.. :blush:

 

skulle ønske jeg var teknisk nok til at jeg kunne legge ut ett kart og vise hvor jeg nå ser for meg ruten. Var nok litt utydelig i ordbruken tidligere, men tenkte å kun passere Fedje og ikke reise rundt hele øyen. Prøver å finne ett bra kart med navn på øyene og fjordene, så jeg ikke sier ja ja til alle gode råd uten å være helt med :giggle:

 

Først var planen å ta mellom Sotra og Toska, passere Marøy og så runde ved øyene der ved Øksnes..., det er tydeligvis en litt drøy rute.

Link to post
Share on other sites

Men; Du har båten i Byfjorden? Om ikke, gå sør av Askøy mot øst, følg byfjorden mot nord langs land, dra møt øst mot Nordhordlandsbroen og før du passerer under broen gå mot nord mellom Meland og Flatøy. Er du usikker så ikke nøl med å spørre!

 

PS Google Earth gir deg en fin oversikt helt gratis!

Link to post
Share on other sites

Jepsi, tenkte å ta den du nevner, det nye er at jeg nå tar turen under nordhordlandsbroen og ikke tar den lange lange turen jeg beskrev i forrige innlegg;-) Google var veldig bra, spesielt når jeg tok "terreng" og ikke vanlig kart.

 

Er eksepsjonelt fornøyd med hjelpen jeg har fått i kveld, må takke igjen. Når jeg er i Fensfjorden så skal det være veldig greit, for der er jeg "oppvokst " på sjøen :fishing: Tar bare litt tid å komme inn igjen, og ikke minst liker jeg å spørre andre som gjerne kan litt mer av og til.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg vil gjerne bli litt kjent med hvor det er bensin å spore;-) Mange som klager over at det er diesel og ikke bensin å kjøpe, men etter hva jeg forstår er det ikke noe problem med litt planlegging. Har rikelig med drivstoff mener jeg, bruker 2 stk 25 litere i båten. Har nå en ekstra 25 liter ombord. Godt fylt opp skulle det ikke være noe sak mener jeg.

 

Med min såpass lette båt har jeg erfart at det kan bli litt skeivhet ombord med vekt. Hvis jeg er alene i båten, så står jeg aller helst, eller sitter på høyre side. Det er også på høyre side bensintankene er plassert, så da vil den raskt mot styrbord om man gir litt på. Ikke noe problem så lenge man vet om det, og heldigvis har jeg en del kilo til å rette opp i denslags;-)

 

Da er det veldig greit å plassere litt ballast/reservebensin på venstre side. Er det cash is king eller tar man kort på Lillebergen?

Link to post
Share on other sites

Tipper denne turen tar ca 2 timer med din båt uten stopp .

 

Når du kommer til Nordhordlandsbroen kan du enten kjøre inn sundet til venstre for denne der du passerer en stor båtmarina som heter Litlebergen (merket i kartet under) der du kan bunkre bensin (max 75 liter om gangen som sagt) bensinpumpa står ved brygga helt til endes etter alle båtplassene. eller du kan kjøre under Nordhordlandsbroen og kjøre inn sundet rett etter broen , da kjører du ikke forbi Litlebergen.

Vær obs på saktekjøringssonene innover..når du kommer til Feste (merket i kartet under) er det kai og brygger du kan legge til..skal du bunkre bensin her så er det helt innerst langs kaien.

Når du kommer ut i fjorden så er det kjempeflott å ta en svingom gjennom Lindåsslusene om du har tid..her kan du f.eks kjøre inn til Lindås brygge og spise (merket med svart strek i kartet under

Tar du ikke turen gjennom Lindåsslusene så er det bare til å følge der den røde streken er tegnet gjennom Kilstraumen(venstre løp) eller du kan svinge styrbord gjennom Bakkastraumen ..samme hvilken vei du tar.

 

Hele veien er det godt merket!!

 

Ikke kjør rundt via Fedje nå med den sjøen som er nå det er unødvendig :)

 

Klikk på linken for større bilde!

http://img267.imageshack.us/img267/6528/bergenfanebust.jpg

 

bergenfanebust.jpg

Redigert av Heltpropell (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det avgang, skal bruke god tid og ser frem til en finfin tur. Masse god hjelp å få, det er genialt med gode båtvenner. Takker Heltpropell for siste innlegg, da fikk jeg bekreftet at mine tanker var på riktig spor hva reiserute angår i hvert fall.

 

Skal få knipset en del bilder, kanskje jeg får det ut her på BP senere om det er noen som finner det interressant.

Link to post
Share on other sites

Twilight;

 

Bare for å avslutte disksusjonene om svigermor, her har du ikke tråkket på noen tær! Det er heller ingen fare, hun er rimelig computerilliterate!

 

Trådeieren ønskes en fltot tur gjennom sundene nordover, det skulle være relativt ukomplisert. Men bilder fra turen mottas med takk!!

 

Og nå drar jeg i motsatt retning.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...