Jump to content

Reise fra Bergen til Masfjorden, reisetid?


minibussen

Recommended Posts

En flott tu venter deg i allefall.

Om du skal haste utover så bruker vi ca 1 time (p.g.a mange steder med 5 kn max) fra Florvåg Askøy til Skiparvika Sandøy Gulen.

Fensfjorden fra Mongstad og over til Sandøy synes ikke jeg er så galt som mange synes.

På veien er den lille homen rett etter Alversundbroen et fint sted og stoppe , men sist vi var der så så vi et par sjøfugl som hadde reir , pass på!

Hvis man legger seg på vestsiden av holmen så slipper man sjøen fra de beryktdede hekksjøgeneralene.

På holmen finnes det plass for grilling og benker.

Feste er nevnt , men dette er jo en butikk/marina slik at bryggen ofte er full av mennesker.

Har man god tid kan man jo ta de gamle slusene inn til Lindås brygge(etter Feste) , fin atmosfære og god mat.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Da er det tilbake i sofaen, skjønner ikke hvorfor jeg skulle rekke å se Brann på tv :giggle: de kunne jo gitt beskjed om at de allerede hadde tatt ferie.

 

Tilbake til turen, jeg fikk fantastisk god hjelp og var i båten 10 i dag, stille og rolig i byfjorden. Ettersom jeg tenkte å holde søndagen hellig så ble det litt sosing med å komme meg avgårde.

 

Skal ordne med bilder etterhvert, jeg hadde en meget rolig tur opptil Feste, der stanset jeg en stund og tok det om mulig enda mer rolig i neste økt..., hehe . Etter litt frem og tilbake så endte jeg med å ta en litt annen rute enn planlagt, tok den lange ruten, delvis innaskjærs, men helt rundt "toppen" av Austrheim før jeg vendte nedover mot Fensfjorden. Tok meg god tid mellom alle øyene i nord, med geiter og sauer og ikke minst ett herlig fugleliv. At jeg ikke passerte mongstad før 1530 er jo herlig :cool: Altså småpene 5 timer fra Laksevåg til Mongstad via Feste.

 

 

Er ingen dataguru, men skal prøve å ordne til litt i morgen. Ble ikke så fryktelig spennende bilder, men en plass må man jo begynne!

Link to post
Share on other sites

Fikk som sagt tatt noen bilder, skal nå forsøke å laste inn ett par her.

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_001_

 

Tåken hang langt nedover Ulriken, men fin temperatur.

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_002.

 

Her ligger gliset, litt stor båt i bakgrunnen, men særdeles fornøyd med denne til nå!

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_004.

 

Lite båter denne søndagen utover byfjorden, men rolig på sjøen.

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_019.

 

En god del geiter var passelig interressert i båtlivet..

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_016.

En veldig flott seilbåt jeg møtte.

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_017.

 

På vei inn i Alverstraumen fikk jeg "gleden" av å møte en med dårlig tid. Var noen som ikke ble overbegeistret, men men. Har redigert bort båtnavn så ikke noen tror jeg skal henge noen ut.

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_044.

 

Synd når ting forfaller, er jo en båt under der også..

 

Beklager om det ble kjedelige bilder å plage med, men skal bli spenstigere med tiden. Fikk heldigvis noen litt artige fuglebilder. Fant en øy med mye Hegre på, fantastiske store dyr dette!

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_052.

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_053.

 

Måker er jo grisk, men av og til blir det for stort.., selv en liten pale..

 

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_058.

 

Forsiktig med hodet!

tur_laksevaag__fensfjorden_12juli09_061.

Link to post
Share on other sites

Artig å se bilder derfra. Eg dro fra Kvinnherad til Kalandsjøen Mandag forige uke. Hevet en snekke og gjekk med snekka påæ slep sør igjen. 8 knop ca 10 timer.

Vanvittig fint oppi der.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ja turen var veldig fin, var fullt hus på Feste. Hadde en god stopp der. Ellers så er området rundt Fanebust kjempefint. Over fjorden er det mange plasser å gå i land, og generelt gode muligheter for ilandstigning på mange øyer. Selvsagt ikke grøningenen nå ettersom der er fuglereservat.

 

Kan gjerne legge ut noen bilder over helgen igjen, regner med det blir en del knipsing denne helgen også;-)

Link to post
Share on other sites

Vel den flyter nå da. Står ein Md17 i den og vi fikk sving på den men stoppen henger så litt skruing må til. Ellers er den tilsølt med diesel inni og trenger vask. Far min fekk den for 1 krone av ein som gav opp. Stått på land i 3 år og ble sjøsatt og sank mens eier spiste middag. Vi brukte ca 10 timer på å heve den inkl å få kontroll på lensing. Så det skal være fars pensjonist båt dette da.

 

Fin i skroget bortsett fra noe gnag etter et par uker på bunn.. Alu overbygg.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...