Jump to content

Omc 140 hk hopper ut av gir


Anders_K

Recommended Posts

Hei.

Var og så på en Draco 20 dc tidligere i dag, med et merkelig problem. Selger sa at den hopper ut av gir og i fri rett før den skal plane. Når vi prøvekjørte båten viste det seg at jo mer vi kjørte, jo lavere i turtallsregisteret hoppet den ut. kom ingen smell eller dunk før den bare hoppet ut. I tillegg reagerte jeg på at det virket som om motoren hadde veldig høyt turtall i forhold til fart når vi kjørte rolig innover igjen. Dvs. det virket som om det var noe som slurte. Dette ble bedre når vi bakket opp en gang og kjørte forover igjen, da gikk den normalt. Motoren gikk som en klokke hele tiden

Noen som har ide om hva problemet kan være? Motoren er en 84-modell, med omc drev ifølge selger.

 

Takker for alle svar :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Enig med Bernt her. er sikkert gummien mellom propellbladene og bosset som er løsnet. Dette skjedde for meg mensjeg hadde windy 25. Send propellen til Winrace for vulking. etterpå er den like god igjen. Du kan prøve å sette motor i gir, og dreie på propell. du vil sikkert se da at propellvingene går rundt, mens bosset står stille.... Pass bare på at ikke motor starter mens du gjør dette :lol::lol: Auuuu

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Tidlig på 80 tallet hadde OMC dette problemet med noen av drevene sine (vi hadde ett)..

 

Dette ble ikke bedre med bruk, så ble fikset under garanti..... var noe nede i drevhuset husker jeg, men husker ikke detaljene...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :smiley: , kan virke som om det er noe i det dere sier ja, for under pådrag rett før plan skyter turtallet til himmels.. men får se om eg ser på båten igjen, :smiley: vil vite eksakt hva som ken være galt med den før jeg evt slår til :)

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Var det ikke slik at det ble bedre ved å bakke litt og så gå fremover igjen.

Dette gjør meg skeptisk til propellteorien.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Eg støtter den propellteorien.. tenker propellen har slurt når det var høyt turtall og lite fart, og når vi bakket opp har den satt seg igjen.. Vet ikke om eg tar feil?

Gassvaieren var litt på tur i båten og, eieren sa den bør byttes..

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...