Jump to content

Hvorfor krangler winchene mine?


benq

Recommended Posts

Kan det ha noe å gjøre med hvordan skjøtene er ført fram til vinsjen?

Hvis skjøtet "treffer" vinsjen skrått ovenfra, så kan det vel bli slik du beskriver.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen, har vært ombord og studert Winchene og vinklene nøye :yesnod: . Prøvde også å se hva det er som egentlig skjer, for det første så er overflaten på winchene ganske grove, skal de være det :confused: ? Så når jeg drar eller sveiver så glir ikke "tørnene" opp, men det nederste legget går over de andre og så er dje...skapet på gang igjen :headbang: , snurr av og begynn på nytt. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig at overflaten på tromlene på vinsjene er ganske grove. Årsaken er at skjøtet skal ha en viss friksjon så det ikke glir på trommelen istedet for å vinsjes opp når du opererer vinsjen.

 

Kanskje du kan spandere på deg å ta noen bilder av problemene neste gang du er i båten?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

når jeg legger 3 tørn rundt og begynner å sveive så legger "tørnene" seg over hverandre og jeg må bare slippe ut igjen

 

Når du skjøter inn for hånd skal du bare ha 2 tørn på vinsjen. Når du ikke kan dra lenger hiver du på 2 eller 3 til.

 

Har du en winsjegorilla som sveiver samtidig som du drar roper du "Tørn" så han kan fjerne vinsjespaken , legge på de 2 eller3. Så setter gorillan spaken på plass og sveiver videre.

 

Å få tørnene oppå hverandre er noe av det verste som kan skje dersom skjøtet plutselig kommer under belastning. Da får du ei "f***e" som kan ta lang tid å få løs mens seilet flagrer og skipper'n hyler og konkurentene durer forbi.

Link to post
Share on other sites

Kan det ha noe å gjøre med hvordan skjøtene er ført fram til vinsjen?

Hvis skjøtet "treffer" vinsjen skrått ovenfra, så kan det vel bli slik du beskriver.

 

Tror jeg har lest et sted at det er viktig hvilken vinkel skjøtet kommer inn på vinsjen, mener Lewmar angir ca 15 grader som riktig vinkel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt bilder ,men får ikke lagt dem inn, finnes det en enkel kokebok for det.

Du må laste opp bildene først. Klikk på "Bilder" borte til høyre på samme linja som "Logget inn som: " står helt til venstre.

Deretter må du legge inn linker til de bildene du lastet opp ved å klikke på bildeknappen når du skriver innlegget.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det har vel vært sagt her før men det er viktig at skjøtet kommer inn på vinsjen nedenfra, altså med en vinkel i forhold til vannrett. I motsatt fall vil skjøtet klyve på vinsjen og du får fittestikk.

Når det gjelder den ruglete overflaten så er det for å skape friksjon, hele vinsjens prinsipp er jo basert på friksjon.

Link to post
Share on other sites

Ble veldig nyskjerrig nå... :crazy:

... det bare heter det det heter. Og alle seilere har glemt at den første komponenten i ordet egentlig er nokså unevnelig i dagligtale. Man bør huske å ikke bruke dette ordet når svigermor er med (men hva skal vi kalle det da da? Det heter jo ikke noe annet?)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke snev av peiling på seilbåter. Ser dere, jeg klarer si seilbåt :wink: . Men jeg ville trodd at vinsjen burde stå beinere for å hindre at lina klatrer. Slik det ser ut nå, ser man jo at lina ligger parallelt med nederste tørn og da vil klatre. Men som sagt, jeg har ikke peil...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...