Jump to content

Hvorfor krangler winchene mine?


benq

Recommended Posts

Jeg syns det ser ut som vinsjen er montert på en pidestall som luter forover. Stemmer dette? Iallfall er det tydelig at skjøtet treffer vinsjen i en spiss vinkel, og det kan lett føre til de problemene du har opplevd.

 

Å flytte skjøtevogna lenger bak vil kanskje hjelpe, men det vil også påvirke seiltrimmen og er derfor kanskje ikke den ideelle måten å fikse problemet på. En lineløper mellom skjøtevogna og vinsjen vil muligens løse problemet uten å påvirke seiltrimmen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil om at skjøtet kommer inn på vinsjen i feil vinkel. Enkleste måten å fikse det på er å sette på en stor skive under vinsjen som er f.eks 15mm tykk på den siden som kommer mot skjøtepunktet og 5 mm tykk på andre siden. For å gjøre det enda bedre så kan du også investere i en selvskjøtende vinsj. En slik skive kan du lage av en teakbit eller vannfast finer. Med en båndsliper så lager du en slik på få minutter.Som jeg har skrevet i et tidligere inlegg tror jeg ca 15 grader er riktig vinkel på skjøtet inn til vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Må bare samstemme med de andre her, skjøtet kommer helt feil inn på vinsjen. Mulig at en ekstra skjøtevogn plassert helt i bakre enden av løygangen for forseilet kan brukes til å kontrollere vinkelen. Alternativt kan du kanskje sette en blokk på siden av hytta eller cockpitkarmen for å få skjøtevinkelen riktig.

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode forslag, kanskje jeg "jævles" ut sesongen og funderer på noe lurt til neste sesong. Har uansett fått loving på ilandsetting i begynnelsen av august, men tråden er jo her så jeg kan lese den senere også. Takk til alle "bidragsytere". :cheers:

Link to post
Share on other sites

Finner ingen "Mikkel 32" på nettet, men det stemmer som du sier, de tipper fremover. Men de er originalt bygd slik så man må vel gå utifra at de skal være på det viset. Det vil jo være mye arbeid å bygge nytt fundament for å få det til å tippe noen flerer grader bakover.

Link to post
Share on other sites

Med fare for å gjenta meg selv så ser det ut til at vinsjene dine er montert i denne vinkelen fordi det er tenkt at skjøtet skal gå akterover fra vinsjene, rundt en blokk, og fremover til skjøtevogna igjen.

 

Ut fra bildene som du har lagt ut er det dog vanskelig å si sikkert at dette er tilfelle ettersom cockpitkanten er i veien for sikten.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...