Jump to content

hva gjelder båtførerprøven for.....


pandora2

Recommended Posts

Nå er jeg for gammel til å havne innenfor den kategorien som MÅ ta båtførerprøven, men hadde delvis tenkt å ta den likevel. Syns bare at det er så mye irrelevante ting i pensumet for en som plasker rundt i en innsjø. :sailing: Navigering, lese sjøkart, sjømerker, stikke ut kurs, deviasjon, misvisning, osv... :crazy: Det eneste som er relevant for meg er vikepliktregler og lanternebruk, foruten sunn fornuft. Kanskje prøven burde vært todelt, en for ferskvann og en for sjø? Ikke det at jeg er for lat til å lese meg opp til prøven, men hva er vitsen med å lære seg en hel masse ting som man aldri kommer til å bruke?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

...så lenge den er under 15 meter er den da definert som <= 25 bt og lov med D5L, uansett hvor stort volum den egentlig har?

 

Denne begrensningen på 25 registertonn brutto gjelder ikke lenger for fartøy med lengde mindre enn 15 meter slik jeg leser det i "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt". Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften som altså gjelder fra 1. mai i år. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse) eller bredde.

 

For innehavere av fritidsbåtskippersertifikat gjelder det fortsatt enn begrensning på opptil 50 bruttotonn når de fører fartøy med lengde større enn eller lik 15 meter, slik jeg leser det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...