Jump to content

hva gjelder båtførerprøven for.....


pandora2

Recommended Posts

jeg driver for tiden med båtførerbevis, mener det er godt å ha, selv om man strengt tatt ikke er lovpålagt dette.

jo bedre rustet, jo bedre har man det.

jeg vet nå da hvor stor båt man må ha for at loven trer inn, men finner ingenting på hvor stor båt dette gjelder opp til?

i både størrelse og vekt.

er det noe som vet dette??

lengden er vel 15 meter har jeg skjønt, men hvordan er dette med tyngde??

kan man kjøre hva som helst bare det ikke overstiger 15 i lengde? :sailing:

mvh

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

.......kan man kjøre hva som helst bare det ikke overstiger 15 i lengde? :sailing:

 

Ja

 

Ja, det var jo et veldig enkelt svar - kanskje til og med litt for enkelt :wink::wink:

 

Hovedregelen er enkel og grei, men man kan ikke føre båt i kommersiell fart med kun båtførerbevis, selv om båten måtte være under 15 meter. Dvs slik som en del skyssbåter og andre som utfører oppdrag mot betaling.

 

Fra 01. mai 2010 skal man, hvis man er født etter 01.01.1980 ha minimum båtførerbevis (som man må være 16 år for å få), for å føre fritidsbåt som er over 8 meter eller har motor med mer enn 25 HK.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

man kan ikke føre båt i kommersiell fart med kun båtførerbevis, selv om båten måtte være under 15 meter.

Nei, det er naturligvis korrekt.

Men det er ingen vekt/volum-begrensninger i tillegg, som jeg forstod var det som det ble spurt om.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

..... veier 50 tonn...

 

Det er en utbredt misforståelse at 50 bruttotonn har noe med vekt å gjøre. (Slik som f.eks 99% av landets journalister synes å tro...).

 

Men bruttotonn er et rent hulmål; et mål som i utgangspunktet skal beskrive det nyttbare rommet i et fartøy. Av den grunn ville en "terningformet båt" som skissert komme laaaangt over 50 bruttotonn - uavhengig av hva den tilfeldigvis måtte veie.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hmmm...

En "båt" i form av en kasse som er 15m lang, 10m bred og 10m høy har et bruttotonnasje som er ca 395 i følge Wikipedia der Bruttotonnasje defineres som BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom

Denne "båten" kan du dermed ikke føre med D5L som har en begrensning på 50 bruttotonn.

 

Spørsmål: har du lov til å føre denne "båten" med båtførerbevis? Hvis ja, kan du fremdeles føre den om du i tillegg til Båtførerbevis har D5L også? :crazy:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Bare for å dra spøken litt lenger....

Men jeg snakket jo ikke om båtens bruttotonnasje, jeg snakket om hva båten veier. Og det er da to vidt forskjellige ting

 

ups...litt flåkjefa der....selvsagt vil en båt med de målene jeg oppga ha for stort volum....eh...bruttotonasje

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med hvor mange hk ein kan ha. Politiet her i Hordaland kjører på disp pga over 1000 hk. Etter dette er det pålagt å ha maskinist eller noe. Men gjelder det privat bruk også??.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

tenkte også på om vekt var noe inn i bildet her da

 

Rent teoretisk kan du føre en båt som er 10 meter bred 10 m høy og veier 50 tonn...bare den ikke er over 15 m lang....hehehe

 

Finnes det noen regler for hvilket forhold de "må" være mellom en båts lengde og bredde???

 

Som hljoen og Poseidon har nevnt, er det fritidsbåt med mindre enn 15 meters lengde(49,21 fot) utenfor næringsvirksomhet som er den øvre grense for hva man kan føre både før og etter at kravet til båtførerprøven har trådt i kraft. Det er "Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. for fører av fritidsbåt" som regulerer dette. Denne forskriften, som ble vedtatt 3. mars 2009, og som opphevet den gamle "Forskrift av 11. desember 1981 nr. 3807 om minstealder m.v. for førere av visse maskindrevne fartøy under 25 registertonn brutto", trådte i kraft 1. mai 2009. I den gamle forskriften gjaldt det altså en volumbegrensning på 25 registertonn brutto. Det er ikke med en slik begrensning i den nye forskriften. Det er heller ikke nevnt begrensninger for vekt(masse) eller bredde.

 

Men skal man føre fartøy med 15 meters lengde eller over, trenger man fritidsbåtskippersertifikat, men likevel begrenset til fartøy opptil 50 bruttotonn.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål: har du lov til å føre denne "båten" med båtførerbevis?

Svaret er ja, men dersom du ønsker "bedre" dine sjømannskap- og navigasjonskunnskaper, bli en bedre båtfører og tar D5L - da er du ikke lenger kvalifisert til å føre den.

Og jeg på 62 som ikke trenger båtførersertifikat - kan også kjøre den.

 

Men - problemet er jo ikke så stort. Bare husk på å gjemme D5L lappen dersom du blir stoppet.

 

Det er også mange andre ting du kan gjøre.

Lave terskler her og der - et kjempestort rom til VHF'en

Svært rom forrut, hvor du kan gjøre hva som helst så lenge du har et hull i dekk og en tynn kjetting som henger ned fra dreggen. Kjettingkasse kaller man det. Åja - døren inn til rommet må være vanntett. Enkelte ting inngår ikke i volumberegningene.

Link to post
Share on other sites

En "båt" i form av en kasse som er 15m lang, 10m bred og 10m høy har et bruttotonnasje som er ca 395 i følge Wikipedia der Bruttotonnasje defineres som BT = (0,2+0,02•logV)•V, der V er volumet i kubikkmeter av skipets lukkede rom

Denne "båten" kan du dermed ikke føre med D5L som har en begrensning på 50 bruttotonn.

 

Spørsmål: har du lov til å føre denne "båten" med båtførerbevis? Hvis ja, kan du fremdeles føre den om du i tillegg til Båtførerbevis har D5L også? :crazy:

 

 

Svaret er ja, men dersom du ønsker "bedre" dine sjømannskap- og navigasjonskunnskaper, bli en bedre båtfører og tar D5L - da er du ikke lenger kvalifisert til å føre den.

 

Nei, båten må ha mindre lengde enn 15 meter for at du skal kunne føre den med båtførerbevis. Er den 14,90 meter(eller eventuelt 14,99 meter), kan du derimot føre den med båtførerbevis, men ikke med fritidsbåtskippersertifikat. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nei, båten må ha mindre lengde enn 15 meter for at du skal kunne føre den med båtførerbevis. Er den 14,90 meter(eller eventuelt 14,99 meter), kan du derimot føre den med båtførerbevis, men ikke med fritidsbåtskippersertifikat. :giggle:

 

Nja, så lenge den er under 15 meter er den da definert som <= 25 bt og lov med D5L, uansett hvor stort volum den egentlig har?

Link to post
Share on other sites

da legger jeg til grunn at med båtførerbevis kan man kjøre opptill 15 meter, begrenset opptill 50 bruttotonnsje, hva nå enn det betyr på den enkelte båt, men stusser over, om det er korrekt, at man med fritidsbåtsertifikat, ikke kan kjøre så "små" , altså under 15 meter, og under 50 bruttotonnasje...skulle tru ay når man har høyere grad av førerkort, så kan man kjøre alt opptil den som er på gjeldende sertifikat........

mvh

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

hehe, ok, den er grei, tok ikke helt den, virket noe rart, men hadde jo ikke forundret meg i dette landet da.....

men har nå fått svaret jeg lurte på, så da var iallefall hensikten oppnådd.

må bare lære meg litt om spøk her ja...hehe...

mvh

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...