Jump to content

Viks´under sin fødsel


sotra

Recommended Posts

Skal til med å bygge båt og har  prøvd å lage en hjemmeside om galskapen som vi holder på med. Vil prøve å oppdatere sidene så ofte så mulig, så andre kan følge galskapen og muligens komme med noen gode tips, trenger alle tips som vi kan få. Ta en tur til www.hjemme.no/viksunder og se  :smiley:

Link to post
Share on other sites

nå..litt jobb med forma før støping.. Hehe.. Det vet jeg om.. Jobbet noen mnd. for Fiberplast på Halsnøy og vet jobben med grunnarbeid. Har bonet og gnikket formen til båten som i dag heter Klosterfjord 40..

Vær nøye.. Ikke tenk."Dette er godt nok" Kjør på til du virkelig er fornøyd..  Den minste lille ripe vil sees 10 ganger bedre etter støp..

 

Lykke til

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det virker spennende, men avskrekkende mye arbeid. Hva mener dere til naa? Er det mere omfattende enn dere hadde haapet paa? Prismessig kommer dere vel gunstig ut tenker jeg?

 

Jeg bor i Bergen og bygge sin egen baat hadde vaert artig!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt telefonkontakt med gutterne idag, de holder på å støbe 3. laget med glassfiber. Skal inspiserer en av de nermeste dage.

Du er velkommen Jens´en, det er din tur til neste år  :smiley:

Mulig det er noen her på forumet som har lyst til å bygge verdens beste fiske båt. "Hobby fiske" En ting har eg lært i dag: å støpe båt er ikkje det verste du kan gjøre. :discuss

Link to post
Share on other sites

Hej på er !

 

blev oxo litt impregnert vad ni gett er i kast med........ :smiley:

 

kommer o följe med på er hjemmeside framover.........

 

två saker........

 

den blå stripen, neste båt.......hele båten hvit o legg på en 'stripe' istellet  (folie alltså!)

 

sen vill jag ikke vare noen moralpredikant, men ni bör vurdere skyddsmask!

 

även om man tycker att styren lukter godt (det gör jeg! :smiley:)  så er det farligt !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er vel litt seint å spørre om dette siden vi allerede er begynt å støpe, noen som har meninger om hvordan du legger mattene? Tenkte på overlapping, legge overlappingen samme sted og få "spant" eller legge overlappingen "hipp som happ"? Noen som har meninger om tykkelse det bør være i sidene, kjøl? Originalt er skroget støpt med 4 lag med 600 matte i sidene. Viks´under 1 har fått 1 lag med 300 og 5 lag med 450 matte, og vil få 2 lag med 450 til i bunn.

 

 

Bilde

 

Er ferdig støpt i morgen lørdag.

Link to post
Share on other sites

Avhengig av hvor mange stivinger og skott du skal legge inn, men skroget bør være min 10 mm tykt.

 

Vedr. overlapping så ville jeg ha lagt det der det passer og prøvd å unngå samme sted flere ganger.

 

Uansett ville jeg ikke ha spart på poylesteren i kjølen, husk at denne tar opp all vekten under opplag.

Link to post
Share on other sites

Uansett ville jeg ikke ha spart på poylesteren i kjølen, husk at denne tar opp all vekten under opplag.

Ikke bruk for mye polyester da den ikke har noen styrke men bare er et bindemiddel.

Bruk mange lag med duk!!!

Hvis du klarer 50 % med matte er det bra, men da skal du jobbe godt for å få det til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig er skroget ute av formen og det blei ikkje så verst, blir ikkje den styggeste båten på fjorden :seeya::flag:

Det har faktisk ikkje vært så mye arbeid som eg trodde, men vi er jo ikkje ferdig enda. Nå begynner arbeidet med å støpe innerliner og få reparert overbygget som vi skal bruke. Må lage en form til overbygget og innerliner da vi skal støpe to båter. Overbygget må forandres litt da eg ikkje er heilt fornøyd med formen på det, kunne tenkt meg noe combisjark lignende overbygg. Vi har heldigvis formen til akterdekket.

 

Bilde

Vi brukte noe teip på skader som var i formen, men her skal jo bauglysene inn så det er det ingen som ser :lol: :lol:

 

Bilde

 

Bilde

Ikkje det fineste som er

 

Du kan se flere bilder på http://www.hjemme.no/viksunder

Link to post
Share on other sites

Uansett ville jeg ikke ha spart på poylesteren i kjølen, husk at denne tar opp all vekten under opplag.

Feil. Glassprosenten skal være så høy som mulig.

Lav glassprosent gir et skrog som er utsatt for sprekkdannelser.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er herved vedtatt: Dere er spenna gærne!! :cheers:  :diving

Men jeg er litt misunnelig alikevel... :sailing:

Siden er lagt til favoritter, jeg skal følge med!!   :rolleyes:

 

Men de gærne har det også mest morro... :flag::lol:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Morro og bygge båt serru :puke:

 

Misunner de som kan stå inne med sånne ting, og skroget ser nydelig ut til og være plast da :flag:

Du har nå fått det bra til selv om du står ute. Men det er jo gøy når vi får det til, du har vel naboer som mener du er gal du også :flag: Det hender eg savner trebåten og :flag:
Link to post
Share on other sites

Oj... det ser ut som litt av en jobb, men det ser jo veldig bra ut. Men trengs det innstøpning av noen spanter her og der, slik at skroget blir så stivt som mulig, slik at det tåler en kuling eller to...??? :flag:

Det blir jo støpt inn motorfundament som går framover og forsterkninger sidelengs samt det kommer bjelker på tvers der innerliner skal hvile på, støpesfast. Blir også noen skott der fiskekummen  som er på 600 liter kommer.

Så regner med han skal klare en kuling eller to :flag:

Når du støper med skjøten på duken på samme plass blir det nesten som spant

Link to post
Share on other sites

Ja, da blir det nok en solid sak dette her, dere kjører vel på med et tykkere skrog i tillegg (flere lag fiberduk) en hva man finner på en "kjøpebåt"??

 

Hvordan skal den utstyres da..?

 

Jeg tenker på motor og navi-utststyr, innredning osv....

Baugen ser ut til å være perfekt for en liten baugpropell, akter ser det hvertfall ut som at det blir rett aksling/ror. :wink::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...