Jump to content

Viks´under sin fødsel


sotra

Recommended Posts

Endelig har vi fått båtene heim, resultatet er heller ikkje så gale med tanke på at alt er selvlagt. Måtte lage form til innerliner og overbygg til den ene båten, overbygget måtte også forlenges med en meter så det ble en del sparkling og sliping som tok mye tid. Håper å få tid til og ordne opp i hjemmesiden til viks`under med bilder fra hele prosjektet. Her er noen bilder av båten.

 

Bilde

 

 

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tenkte å ta opp igjen denne tråden siden det nå endelig skjer noe igjen. Har hatt veldig dårlig tid det siste året med mye arbeid/reising men nå har eg all den tid som eg trenger til båten så nå skal det skje. Var så heldig å komme over et tak hos NB marine som var feil på til den store kostnad av kr 0. Fikk også kjøpt meg en skyvedør i aliminuim til en meget rimelig pris. Eg må få takke NB for hjelpsomheten de har vist meg.

 

Et bilde av taket:

Bilde

Bilde

 

Eneste problemmet er at taket er 25 cm for bredt, så hva gjør man da? Man finner en kritsnor, en meter stokk og begyner å måle ut, og når man har målt ut finner man en god sirkelsag med blad for rustfritt og starter med å sage.

Bilde

 

Det hele var over på 10 minutter

Bilde

 

Nå gjelder det å få det sammen igjen uten at det ser forj...vlig ut.

Bilde

Det var ikkje mange mm feilt

Bilde

 

Med noen vinkler og et par spennsett så kommer det bra på plass

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det var ikkje mange mm eg bommet med framme

Bilde

Ser bra ut bak og

Bilde

Nå er det bare litt sliping og støping så begynner det å bli bra

Bilde

Første sparklingen bruker eg profiller, resten bruker eg glassfibersparkel på da den tørker raskere, regner med den ikkje spriker opp igjen

Bilde

Må si meg fornøyd med resultatet så langt, det gikk to dager så var det verste gjort. Noen som ser hvilken båt taket tilhører?

 

Nå gjenstår arbeidet med å få det til å passe på båten.

Link to post
Share on other sites

Legger inn bilder av tilpassningen av taket med det samme så er det gjort.

Etter en masse måling og banning ser det ut som eg har fått det til å passe, eg får stole på meterstokken og si meg fornøyd, det ser iverttfall beint ut. Men slik det er nå er det litt vanskelig å se hvordan det blir til slutt.

Bilde

Bilde

 

Eg har brukt papp for å lage sider på båten for å få et inntrykk av hvordan det blir, da kan eg bruke pappen som ca mal etterpå

Bilde

 

Planen er å få en "rund"avslutning på bakveggen, sammen med rekkverk og vinduene kommer på plass håper eg at det "trekker" ned overbygget, da eg syntes det virker litt høyt

Bilde

Men eg er nøtt til å ha den høyden for å ha stå høyde på akterdekk 196cm høyt.

På bilde kan man se de nye veggene eg støypte på akter dekk, opprinelig var det ikkje vegger der samt det var en sitte benk helt bak som eg tok vekk da eg syntes den tok for stor plass. Må få skryte av rekkverket som var det første eg lagde, ble bra fornøyd med det.

 

Ett dårlig bilde av fronten, er litt missvisende.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har nå fått støpt ny dørk i båten, brukte 12mm dyvinicell som eg støpte 2 lag 600 matte på den ene siden. Stivet platene av på den siden som ikkje var støpt og la dem ned i bunn i båten.

Bilde

 

Støypte et lag mellom vinklene så platene holdt seg stiv så eg kunne gå på de og støpe

3 lag med 600 matte

 

Bilde

 

Har nå fått temmelig stiv dørk. Egentlig er det som man ser dørk for stikkcabin og stuerom, det kommer en cabin på hver side og et stuerom i midten.

 

Bilde

 

Her blir det enda et stuerom samt at vanntanken kommer helt bak i rommet.

 

Har også begynt å støpe nye sidevegger til overbygget som eg regner med er ferdig i dag slik at eg kan begynne å få overbygget på plass.

Støper 5 lag med 600 matte på rette plater og håper resultatet bli bra.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Imponerende arbeid! Virker for å bli en fin båt dette.

 

Hvordan går det forresten med formene til Viksund 770? Har vert ned å sett på disse. Hadde faktisk bestilt fraktebåt for å hente dei. Dersverre skar det seg. Fant ut at eg måtte bli ferdig med mitt nåverende prosjekt. Angrer igrunn litt, for det ser veldig kjekt ut å bygge båt fra a til å!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er bare å ta av seg hatten for imponerende støypearbeid. Ut fra tidligere bilder i denne lenken antar jeg at finishen blir like bra som hos proffe båtbyggere. Hva er valgt motorinstalasjon?

Planen er å sette in en 220 hk 94modell cummins.

Hei!

 

Imponerende arbeid! Virker for å bli en fin båt dette.

 

Hvordan går det forresten med formene til Viksund 770? Har vert ned å sett på disse. Hadde faktisk bestilt fraktebåt for å hente dei. Dersverre skar det seg. Fant ut at eg måtte bli ferdig med mitt nåverende prosjekt. Angrer igrunn litt, for det ser veldig kjekt ut å bygge båt fra a til å!

Det er en stund siden eg var ute på holmen men har ikkje hørt at formene er fjernet, eg var ute å hentet formene til sjarken som eg støpte i fjor vår. Har sjarken stående enda så er det noen som vil kjøpe en 770 sjark er det bare til å gi et ord, er en del ferdig innvendig, rekkverk, vinduer, motor følger med. Er også bygd inn en fiskebrønn.

Link to post
Share on other sites

.

Det er en stund siden eg var ute på holmen men har ikkje hørt at formene er fjernet, eg var ute å hentet formene til sjarken som eg støpte i fjor vår. Har sjarken stående enda så er det noen som vil kjøpe en 770 sjark er det bare til å gi et ord, er en del ferdig innvendig, rekkverk, vinduer, motor følger med. Er også bygd inn en fiskebrønn.

Og ka skal du ha for denne da? Er igrunn ute etter en fiskebåt...

Link to post
Share on other sites

Har nå fått montert taket slik det skal stå på båten, fikk en del motstand :headbang: Det var ikkje så lett å få det beint og rett i alle ender.

 

Bilde

Platene støpt med 6 lag 600 matte og er ca 6mmtykk

 

 

Bilde

 

Blir litt høgere dette. Med et par jekkestropper og jekker, samt 3 rettsnorer og en laservater kom det hele på plass. Problemmet viste seg når eg skulle lage mal til frontvinduen,uansett hva eg gjorde blei vinklene feil, tok 3 dager med tenking og måling før det hele kom på plass.

Bilde

 

Bilde

 

Begyner å ta form, taket heller ned framover på bildet ser det ut som det heller bakover.

Det ser høyt ut men eg tror det vil se bedre ut når vinduene og rekkver kommer på plass.

 

Bilde

 

Nå er det støping og sparkling som skal til så blir det bra. Taket skal av igjen og blir montert når det meste av innredningen er ferdig.

 

Bilde

I dag komm døren min også så nå skal det støpes ny bakvegg, da kan eg også fjerne resten av det gammle overbygget, noe eg ser fram til da eg kan begynne for fult innvendig

Link to post
Share on other sites

Imponerende. Jeg synes det ser ut som du får til bra linjer i forhold til resten av båten. Blir skikkelig forskjell mht plass i cockpit i gammelt og nytt overbygg. Den døra - er den hengslet eller skyvedør? Kunne jeg valgt, er jeg ikke i tvil om hva jeg ville valgt rent plassdisponeringsmessig - skyvedør. Finnes det plass ved siden av døra, mener jeg det er mye greiere med ei dør man skyver til side og så er man fri for døra både på innside og utsiden av inngangspartiet. Det ser nesten ut som det er en skyvedør ut fra bildet. Har du tenkt å ha noen luker eller noe lignende i taket for å slippe inn lys og luft på fine dager?

Link to post
Share on other sites

Har endelig fått tett "hus" bakveggen er kommet på plass

Bilde

Bilde

 

Nå er det sparklingen som skulle vært gjort, men eg skal til cran canaria i tre uker nå i mai, så eg tenkte eg skulle ta meg en tur til en av de lokale bilopprettere som har noen innleide polaker til karosseriarbeid, meget flinke gutter som også liker å jobbe på kveldstid :rolleyes: Hadde vært fint om sparklingen var ferdig og det bare var for meg å lakke når eg kom heim :yesnod:

 

Ute i frisk luft

Bilde

Er litt forandring på båten

Bilde

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Kan ikke dy meg for å spørre: Er det noen spesiell grunn til at du har laget hele bakveggen som støpt flate? Mye av denne går vel bort igjen når døra settes i? Er det ikke mye bortkastet støp her da, eller har du planer om å bruke det du skjærer ut til noe annet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...