Jump to content

Vil bruk av GPS føre til flere ulykker på sjøen?


roaldbj

Recommended Posts

Hei,

Jeg er faktisk på god vei enig i artikkelen. Men det er ikke GPS'ens feil men folks bruk av den.

For det første er det mange flere båteiere i dag og mange har mindre kompetanse. I tillegg "stoler" de på GPS og andre navigasjonshjelpemidler, og tror at dette kan kompensere for deres manglende sjøkunnskap.

Et lite eksempel. En kjenning bad meg vise ham hvordan han kunne få plotteren hans til å sette opp en rute fra Tønsberg til Strømstad. Så forklarte jeg at da måtte han legge inn waypoints, selv. Det var nok en kjempeskuffelse. På bilnvigatoren kunne han jo bare legge inn adressen og så var ruten der...

I tillegg er det jo slik at på de fleste kartsystemer så fjerne jo detaljer etterhvert som man Zoomer seg ut i kartet. Da er det lett å miste nødvendig informasjon

Og som det er skrevet her. Det finnes endel gamle elektroniske kart som er både 2 og 300 meter feil. Får du dette opp, er det lett å gå på om du ikke har øynene med deg.

Og så er det farten da, denne har økt betydelig og tiden man har til å gjøre vurderinger underveis er blitt mye mindre.

 

Joda jeg skjønner godt at det blir flere ulykker på grunn av GPS'en, men skyld ikke på den.

Link to post
Share on other sites

Har selv opplevet med min C80 plotter at ledstreken ble tegnet på feil side av en stake i Herfølrenna. 10 sekunder senere viste den ledstreken på riktig side av staken.

Hei,

Har samme plotteren og er kjempefornøyd. Men enkelte steder viser den feil. F.eks inn til Grebbestad. Men her er den så feil at det er helt opplagt.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har samme plotteren og er kjempefornøyd. Men enkelte steder viser den feil. F.eks inn til Grebbestad. Men her er den så feil at det er helt opplagt.

 

Jeg er også fornøyd men opplever som sagt at den viser feil.

 

Går jeg innover Bundefjorden og zoomer litt ut så plasserer den meg tørt og fint godt innpå Nesoddlandet.

Link to post
Share on other sites

zoomer litt ut

 

Det som skjer da er at den bytter kart. F. eks fra 401 i 1:25000 til 1 i 1:50000.

401 vil være mer detaljert.

 

Det er fort gjort å gå på limpinnen her. Å "zoome" hemningsløst i et kart i skala 1:50000 ned til 1:2500 kan gi sterkt villedende informasjon.

Proff plottere tillater ikke dette.

Link to post
Share on other sites

I mange tråder på båtplassen, og i alle andre relevante fora (elektroniske og analoge) har det vært gjentatt til langt forbi kjedsommelighet at GPS må brukes med vett. Begrensningen ligger som kjent og nevnt mere i kartdataene enn i GPS-posisjonseringen, i alle fall så lenge USA ikke er i en eller annen krigssituasjon som gjør at de legger inn avvik.

 

Vi fikk nok en praktisk illustrasjon på det i dag. På vei ut fra Lemvig Marina viste plottern at vi gikk på utsiden av en molo vi definitivt var på innsiden av. To minutter senere gikk vi i seilingsleden mellom røde og grønne staker, og da viste kartplotteren nøyaktig hvor vi var. Stakene har blitt satt opp vesentlig senere enn moloen, og det ser da ut til at man har gjort en bedre posisjoneringsjobb på stakene i kartet, enn på moloen etc.

 

Moralen blir som før, GPS og kartplotter er nyttige hjelpemidler, men må ikke erstatte god utkikk og sunt vett.

Laholm

Link to post
Share on other sites

som satte fortgang i arbeidet med ny oppmåling av sjøkart, et arbeid som nå er fullført, såvidt jeg vet.

Dette gjelder vel i stor grad hovedledene? Kommer man innaskjærs hvor bre oss fritidsseilere befinner seg er det litt diverse.....

Bruk øynene til å se opp fra kartplotter, så går det veldig bra!

Er det avvik mellom det som vises på kartplotter og det man ser visuelt, er det veldig stor sannsynlighet at det er det visuelle som stemmer.

Link to post
Share on other sites

Her er forlisene i Kosterområdet for 1700, 1800 og litt inn på 1900-tallet. (uten GPS og kartplotter)

 

kart_brott_1.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Her fokuserer alle på papirkartenes nøyaktighet. Det ser ikke ut til at man fokuserer i nevneverdig grad på navigasjonsinstrumentets nøyaktighet. JRK og Lars H er inne på noe vesentlig, nemlig 'sjømannskap'. Det handler om trygg ferdsel til sjøs, vite hvor man er og ikke strekke strikken så langt at den ryker.

 

Hulda har et system som viser hvor jeg et innen en diameter på en- 1- meter. Dette er kalibrert og akseptert. Om noen skulle bryte seg inn i Hulda og rappe sakene, så er det en telefon, og systemet går i svart, for bestandig, serienummer, kode og hele pakka. Mitt system funker selv om USA slår av, Russland har også sitt system, etc. I tillegg til de 8- til 11 satelitten som tas inn og er aktive i possisjonsbestemmelsen, er det stadig en landbasert sender inne. Jeg tror ikke det er mange hobbyseilere som har det samme. Når Hulda ligger i brygga, så kan jeg se på kartet hvor jeg ligger, brygga stemmer ikke helt. Kartet er ganske bra.

 

Hulda sitter uansett med papirkartet på knærna, magnetkompasset i trynet, går aldri på grunn, vet hvor jeg er. Og etter endt seilas sjekker dagens krumspring på PC'en med kommentaren til meg selv "gubban, du er jaggu konservativ".

Link to post
Share on other sites

Monterte inn kartplotter for to uker siden, og det åpnet på en måte en ny verden for meg.

 

Har hittil bare brukt papirkart, og det var flere steder jeg ikke turte å gå, da kartene jo bare viser at det er grunnere enn 2 meter, samt skjær.

 

Med kartplotteren, kombinert med ekkolodd og mine to himmelblå i hodet ble flere sund, viker og strender tilgjengelige med båten. Papirkartet er fortsatt med i båten som back-up.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker plotter'n hele tiden,

 

Jeg sitter på PC'n gjerne på kvelden, eller hele vinteren og tegner inn ruter, lagrer disse med navn, og henter dem frem når jeg er i områdene. Jeg synes dette er vel så sikkert som at jeg skal konsentrere meg med karta og miste fokus både fremover og rundt meg. Som oftest når jeg går på de rutene jeg har lagd, så sitter madamen ved min side og følger med på kartene da... :yesnod:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Samme her, sitter gjerne en time eller mer om kvelden og legger inn veipunkter til alternative ruter. Ei for finvær, ei for mellomvær og ei for dårlig vær.

Jeg bruker Raytech RNS 6.1 koblet til kartplotteren via ethernet og Navionics 15P brikken. Jeg sjekker ofte veipunktene med kartene fra NV-digital og Chart Navigator Standard til Maptech.

Hvilket planleggingsverktøy benytter du tom-ass?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Maptec Pocket Navigator. Jeg benytter PC til å lage rutene og overfører dem til min PDA som igjen er koblet opp til en ekstern skjerm på dash'n.

 

6574_123236751065_567586065_3409561_1556271_n.jpg

Fra venstre: PC, Ekkolodd, Ekstern skjerm og PDA. På godværsdager må jeg legge PDA'n ned i skyggen da den blir for varm, og dermed ikke tar imot lading. PC'n står der kun for annledningen. Der ligger papirkartene til vanlig.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...