Jump to content

Vil bruk av GPS føre til flere ulykker på sjøen?


roaldbj

Recommended Posts

Skal bli spennende å følge med om det er noe hold i at bruk av GPS i fritidsbåter vil kunne skape flere ulykker til sjøss:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3167011.ece.

 

Det er flere "spenstige" uttalelser i avisoppslaget.

Nå vil nok personene som blir sitert sikkert ikke helt kjenne seg igjen i journalistens formuleringer, eksempelvis:

- Vårt inntrykk er likevel at fritidsbåter med GPS oftere er utsatt for uhell enn båtene som ikke har det, og det gjelder enten kartene er lastet ned eller kjøpt lovlig....

 

Link to post
Share on other sites

Med mindre de ikke mente scannede sjøkart som er kalibrert og brukes i et gratis program. Jeg har i alle fall ikke fått dette helt nøyaktig...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Traff en kar utenfor Drøbak som hadde gått på jetteen med sin daycruiser type Glastron. Han hadde brukt plotteren og funnet en liten åpning utenfor de to ledene som han mente var vann nok til sin daycruiser. Det smalt på og propellen ble ødelagt. Jeg forklarte vedkommende at det kun var to åpninger som "ikke-kjente" skulle bruke og kun de to. Han tok det på erfaringskappen sin. Det var rundt 3 timer å vente på redningsskøyta. Han fikk slep inn til Drøbak båthavn.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

... scannede sjøkart som er kalibrert og brukes i et gratis program...

Mulig det er dette som er ment, men hvor utbredt er det i 2009?

I utgangspunktet er vel alle typer digitale kart et produkt av en eller annen en scanningprosess av godkjente kartverk,

derfor oppfattet jeg setningen som ganske intetsigende.

Artikkelen nevner ikke den store fordelen med GPS, hvor man i en nødsituasjon kan gi en nøyaktig posisjonsangivelse.

Hva er problemet, GPS eller kartplotter?

Eller begge deler?

I mitt enkle hode er begrepet GPS og elektroniske kart/ kartmaskin to vidt forskjellige ting.

Agurktid.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Temaet nøyaktighet og ulykkesfrekvens knyttet til GPS, elektroniske kart og kartplotter er stadig tilbakevendende. Siden begynnelsen av 90-tallet(muligens slutten av 80-tallet også for de som husker godt) og helt frem til i dag har man jevnlig opp gjennom årene kunnet lese lignende artikler som den fra aftenposten.no. Men på 90-tallet var de mest rettet mot kommersielle fartøy.

 

På begynnelsen av 90-tallet fikk de første kommersielle fartøyene i Norge elektroniske kart med GPS-posisjon presentert direkte i kartet om bord uten manuell plotting. Selv om NAVSTAR GPS ble erklært offisielt operativt først i 1995, var det brukbart til navigasjon i mange år før det. Nå til dags er slike advarende artikler mer rettet mot lystbåtflåten. Det kommer stadig nye brukere av fritidsbåter, og det gjør meg ingen ting at både de og mer erfarne får en slik påminnelse fra tid til annen. Men akkurat denne artikkelen bærer dog litt preg av agurknytt.

 

Her er en annen tråd om den samme artikkelen fra aftenposten.no:

 

Må ikke stole for mye på GPS

Link to post
Share on other sites

Jeg er rimelig sikker på at GPS gjør båtlivet tryggere men der vil alltid være noen som stoler blindt på GPSen og derfor ender på statistikken. GPS er et glimrende hjelpemiddel men selv om det ikke alltid ser slik ut så krever det noe basiskunnskap for å kunne brukes riktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tja. Finnes det noe annet?

Rene digitale kart er svært skjeldne.

 

I moderne sjømåling blir alle innsamlede data lagret elektronisk/digitalt. Og analoge offisielle papirkart fra områder med ny og moderne sjømåling blir gitt ut basert på de samme innsamlede elektroniske/digitale grunnlagsdataene som for de elektroniske/digitale kartene.

 

Men, og det er nok det Mulligan vil poengtere, de fleste offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC-Electronic Navigational Chart) er basert på både gamle og nye sjømålinger. Data fra de gamle kartene er da digitaliserte og brukt sammen med nye digitale data i ENC'er. De nye sjømålingene kan gjerne omfatte viktige hoved- og bileder mens områder utenfor disse kan være basert på gamle sjømålinger.

 

På et offisielt papirkart kan man sjekke nøyaktigheten for ulike områder i kartet ved at der det har vært brukt gamle data, er dette merket med rødt i kildediagrammet, og på selve kartet kan man se slaggrunnslinjer der det er gamle sjømålinger. I deler av kartet som ikke har nye sjømålinger, er det heller ikke benyttet dybdekurver.

 

På et offisielt godkjent og oppdatert elektronisk sjøkart for navigasjon, ENC, kan man sjekke kvaliteten for hydrografiske data ved å studere kvalitetssoner, såkalte ZOC-diagram. ZOC = Zones Of Confidence. Nøyaktighet i dybde, posisjonsnøyaktighet og dekningsgrad av havbunnen er de tre faktorene kvaliteten blir vurdert ut fra, og kvalitetskategoriene er A1(best), A2, B, C og D(verst).

Link to post
Share on other sites

Er det Redningsselskapet som er ut hver eneste sommer og promoterer den type holdninger som vi finner beskrevet i artikkelen? Jeg mener det er en eller flere agurknyheter hver sommer som Redningsselskapet biter på og hvor de går inn og kaster litt "faglig" tyngde over en heller tynn sak. Hvor stort er egentlig problemet når Redningsselskapet selv sier at de pr. dags dato ikke har registrert dette som havariårsak?

 

GPS er klart helt på "topp fem" over hjelpemidler til sjøs. Kombiner GPS (som du faktisk har lært deg å bruke) med et oppdatert sjøkart og verden er din.

 

Med ønske om god sommer, forhåpentligvis uten GPS assisterte grunnstøtinger...

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Aldeles kanon hjelpemiddel :cheers:

Myyye bedre enn kart. Det viser jo hvor båten faktisk er i stedet for å måtte sitte å sikte etter kart :nonod:

 

Det er vel flere ulykker på sjøen med tauverk/fortøyningsliner ol i propell....

Så vi burde slutte å bruke tau..... :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

de fleste offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(

 

Jepp.

Det er derfor jeg liker Admiralty charts. De har et lite kart i tittelfeltet som viser hvor data stammer fra. Står det "Leadline survey 1898" blinker det en masse lamper.

 

Det jeg mener med digitale kart er kart hvor dybdedata ligger i fila og kan presenteres etter forgodtbefinnende. Ikke bare et digitalisert bilde som vi er kjent med.

 

Noen kart av akkurat samme området:

 

chartcon10.jpg

10 m. koteavstand.

 

chartcon5.jpg

5 m. koteavstand.

 

chartcon5col.jpg

Samme, men i farver.

 

chartcon5shd.jpg

Samme, men skyggelagt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med det som skrives om nyheter og statistikk. Når statistikk "skaper nyheter" blir det nesten like ille som at "nyheten skaper sannheter".

 

Jeg tror (uten å vise til statistikk) at det idag er langt fler av større og dyrere båter som kar kartplotter enn de som er uten.

Da er det like sannsynlig at de som grunnstøter OFTERE har kartplotter enn de som ikke har.

 

 

Når fagfolk uttaler seg slik om statistikk blir det dumt.

 

 

Men, det er litt forstemmende å se hvor dårlig mange er til å sette seg godt inn i bruken. Forrige sommer hjalp jeg en av et skjær, pekte på plottern hans som var lik min egen. "Båt-iconet ditt står midt på det krysset....".. Ja, ja, jeg vet ikke helt åssen den virkær var svaret.

 

Barnebarnet hans skulle ha styrt båten, for han visste det like godt som et TV-spill at noen hindringer skal du styre utenom. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tja, forutsetningene er ikke annet enn at man kan lese et papirkart.

Fåes også i elektronisk versjon, ARCS, som er et rasterformat.

Jeg har også notert meg at de sysler med et vektorformat uten at jeg har finstudert dette.

 

Source data diagrammet i Admiralty kartene:

 

source_data01.jpg

Link to post
Share on other sites

Aldeles kanon hjelpemiddel :cheers:

Myyye bedre enn kart. Det viser jo hvor båten faktisk er i stedet for å måtte sitte å sikte etter kart :nonod:

 

Slike uttalelser viser vel problemet i et nøtteskall. Med klokketro på at en plotter alltid viser nøyaktig hvor båten er så kan det lett gå galt. Feilkildene er flere: unøyaktig kartgrunnlag, treg oppdatering i plotteren osv. Har selv opplevet med min C80 plotter at ledstreken ble tegnet på feil side av en stake i Herfølrenna. 10 sekunder senere viste den ledstreken på riktig side av staken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...