Jump to content

Reparere knekt skrue?


Belly

Recommended Posts

Klarte å knekke av et skruehode ved reparasjon av sjøvannspumpe. Ønsker nå feste nytt hode på gjenværende fastgrodde skrue (har tre intakte skruer som fester flensen til motor og regner med at det holder bra).

 

Hvilken festemåte anbefales?

* Lodding med butanbrenner og vanlig loddetinn

* Lodding med annen legering (krever vel høyere varme)?

* Stålplast eller tilsvarende?

(Glem sveising/acetylenbrenner - det blir for heavy. Poenget er at verkstedene er fullbookede for tida, og jeg må forsøke å ordne biffen sjæl....)

Link to post
Share on other sites

Kommer du til med bor?

 

Jeg har boret ut skruer mange ganger, slipt det flatt først og laget "kjørnemerke for å styre boret riktig. Med hardmetallbor litt mindre enn skruen burde det gå greit også å få ut restene.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp fjernet en annen brukket skrue ved å bore hull, varme omkringliggende gods og skru ut med en grisepikklignende sak. Tok lang tid, men gjett om jeg var stolt da jeg endelig fikk det til!

 

Denne skruen mistet hodet fordi skruen sitter svært hardt fast inne i et område med vanskelig tilgang (uten å gjøre større demontering av motoren). Jeg er rimelig sikker på at når skruen sitter så bein at hodet (som ikke var rustet) ga seg først ved bruk av en liten pipenøkkel, så vil jeg slite lenge med å løsne gjenværende skrue.

 

Poenget mitt i denne forbindelse er at jeg kun vil ha et slags hode på gjenværende skrueende, som ikke skal skrus til etterpå, da jeg kan tre flensen inn på skruen og deretter benytte de tre andre intakte skruene for å feste pumpa til motoren. Spørsmålet er om det vil holde å gjøre en vanlig tinnlodding, eller om jeg bør gå for søvlodd.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om det vil holde å gjøre en vanlig tinnlodding, eller om jeg bør gå for søvlodd.

 

Vanlig myklodding er det ikke mye hold i og kan ikke benyttes der det er snakk om belastninger. Sølvlodd vil du neppe få varme nok til med vanlig butan/propan hvis godset er av noe videre størrelse.

Link to post
Share on other sites

Tinn går ikke. Sølvlodd er fint, det har høy styrke, og flyter ved ganske lav temperatur (sammelignet med messinglodd). Har du en brenner som gir deg en konsentrert flamme går det greit. Husk å gjøre flatene helt rene med smergel, bruddflaten også. Hvis du ikke har sølvlodd med flussmiddel på må du ha på litt flussmiddel først. Varm litt, da setter flussmiddelet seg. Obs, det er fordel å trene/ teste på noe annet først. Du må ha vesentlig mer varme enn på tinn for at loddetilsatsen flyter.

Link to post
Share on other sites

Da forsøker vi med sølv. Har en brenner med "spiss flamme" som skal gi temp. 1400 grader. Spørsmålet er hvor fort varmen ledes fra skrua over til godset. Dersom HELE motoren må ha temperatur over 500 grader for å smelte sølvet sliter jeg :lol: . Hvor kjøper man sølvlodd i "løs vekt"? (Er ikke særlig lysten på å kjøpe kilospakning hvis prisen er flere tusen....) Rørleggerutstyr?

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag om du ikke får ut skruen med grisepikk er å bore ut og gjenge opp på nytt. Slip flatt og sett kjørnemerke i senter. Bor nytt hull og gjeng opp, alternativt til mindre skrue/bolt. Da blir det hel ved.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper man sølvlodd i "løs vekt"?

 

Jeg kjøper dette i en sveise/gass butikk, f.eks Eiva. Der kan jeg kjøpe sølv-loddstenger med flussmiddel enkeltvis.

Ser at de har noe på Clas Ohlson også, men aner ikke om dette er brukbart til denne type oppgaver.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag om du ikke får ut skruen med grisepikk er å bore ut og gjenge opp på nytt. Slip flatt og sett kjørnemerke i senter. Bor nytt hull og gjeng opp, alternativt til mindre skrue/bolt. Da blir det hel ved.

Det var smart!! :wink: Skruen går "i løse lufta" mellom festepunktene i hver ende, så jeg må beholde originalskruen men kan bore og gjenge et mindre kaliber i selve skruen. Takk for tips! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...