Jump to content

Slakke viftereimer VP 40


huva26

Recommended Posts

Jeg sliter med å holde viftereimene stramme på min VP TAMD40B. Motoren har to dynamoer, en til startbatteriet og en til forbruksbatteriene. Begge reimene går via vannpumpa. Uansett hvor mye jeg drar til strammeskruene begynner reimene og slure etter få timers kjøring. Noen som vet omen god løsning for å holde disse stramme? Det blir nemlig fryktelig varmt og ligge med hodet nedi motoren en halvtime nesten hver gang mann skal utpå.

Link to post
Share on other sites

Er reimene gamle? en annen ting er at dersom de først har begynnt å slure kan det være gjort da det er "brent" så glatte, kjenner du at de fysisk blir slakkere må det være ett eller annet som ikke er skikkelig tilskrudd som da gir etter, evt at reimene strekker seg og har mistet spensten.

Link to post
Share on other sites

Aller først så kaster du de Biltema reimene så langt du klarer og kjøper skikkelige reimer.

i vår Skarpnes 9100 med Mercruiser 7,3 liter testet jeg masse reimer. mekonomen, Biltema osv. Så fort det ble belastning gikk mekonomen og Biltema reimer fyken. Skrot!! Originalt Mercruiser var det eneste som tålte trykket og de holdt over 1 sesong.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Dersom toppen av remma flukter omtrent med toppen av remskiva har du nok rett rem.

 

Hvis du er usikker på om remskiva er slitt kan du ta av remma og se på flankene på skiva. De skal være rette. Legg på noe rett (f.eks. dybdemåleren på et skyvelære) og se etter lysåpning (skjønte du hva jeg mente?). Dersom du har slitespor i skiva får du dårlig grep selv om du kjøper nye remmer.

 

Et tips når du skal stramme er å kjøpe et verktøy de har på biltema til å sette på skralla. De kaller den for "remstrammer for dymamo". Det er en slags gripeklo som du legger rundt dynamoen. Da får du bare kjerringa til å holde den for deg mens du i ro og mak skrur til låseskruene. Ikke stram så hardt at du tar knekken på lager i dynamo og vannpumpe.

 

På Yanmaren min hadde Yanmaringeniørene konstruert noe idiotisk. På det flattstålet med slissespor som man låser dynamoen med har de brukt to skruer i slissen (braketten på motoren) og en i dynamoen. Altså tre skruer på en linje. Det fungerer jo dårlig når man tilter dynamoen for å stramme remma, da vil skruene sakse. Jeg tok bort den ene skruen så var det problemet løst. En annen idiotisk ting de har gjort er at der dynamoen festes i flattstålet er det brukt en 8mm skrue, men det er boret et 9,2mm hull i flattstålet. Dersom man ikke gir flattstålet en ekstra "puff" i bakkant før man drar til er det fort gjort at remma blir slakk med en gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...