Wasco Startet 14.Juli.2009 Del på Facebook Startet 14.Juli.2009 Har jo hørt om de beryktede "dieseldyrene" og hvor farlige de er. Men hvorda går en fram for å rense dieseltanken? Kan selvsagt sjekke filter osv, men det er jo ikke mulig å se ned i tanken. Finnes det noe "rensemiddel" en kan blande i dieselen for å ta knekken på disse udyrene? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sjømann-22 Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Enkelt å greit Dieseldyrdreper. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Hehe...så enkelt ja Takk og takk Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
nroo7 Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 er de store så kanskje hagle er tingen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Ser iallfall skumle ut. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Synes jeg såg noen slike skapninger ombord for noen dager siden ...... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Brodern Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jøss. Ser ut som ET i ullgenser jo Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
FM 8-12 Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Det der ligner egentlig på hunden min men...... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) Pleier å bruke BioProtect 2 som finnes i mange marinabutikker rundtomkring. Redigert 14.Juli.2009 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg tok tanken på land og vasket den med rødsprit, skiftet alle slanger og filtrer og bruker dieseltilsetning på alle tankingene. Har ikke vært plaget etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Schierna Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Har samme erfaring som benq sier, man må nok rense tank,bytte slanger og filtre.deretter benytte Biotec2 o.l. Hadde problem med dette på min forige båt. Schierna Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Har brukt Hamerdown i år ikke noe skumledyr ikke tette filter,i fjor hadde jeg en del. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Medusa Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Har forstått det slik at dieseldyr lever i vann og spiser diesel. Har man ikke vann i tankene så kan heller ikke dieseldyret leve der... Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Men hvem kan garantere at du ikke kan få litt vann når du tanker, enten som litt blandingsprodukt i dieselen eller at "vårherre " sender en liten vannlekasje fra oven den dagen du står der med slarken i hullet. Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Pleier å bruke BioProtect 2 som finnes i mange marinabutikker rundtomkring. Vet du hvilke i Stavangerområdet som har BioProtect2? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Nå har ikke jeg hatt noe problem med disse "dyra" enda. Men jeg vill jo gjærne være føre var.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Lakecaptain Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Hvor fort blir disse dyrene et problem? Er det noe som kommer over tid, eller kan de komme og bli et prblem ganske kjapt? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 De utvikler seg relativt fort når temperaturen og forholdene er rette. Denne tanken ble vasket og renset etter alle kunstens regler i november, og sånn så den ut i slutten av juni. Samme tank etter rengjøring: Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Hasla 26 Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Hvis du begynner og få disse rengjør tanken fort som fy,disse er verre enn myggen fakta men sant. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
BjornLie Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Et viktig poeng som trådstarter ikke har fått svar på er: Hvor farlig er dieseldyr? Jeg er av den oppfatning at de danner slim som tetter filtre og i værste tilfelle dieselslangene. Hva med dieselpumpe, dyser osv.? Tror selv at de ikke kommer forbi filtre, men mulig jeg har feil. Et annet poeng er, når man har dieseldyr er det også vann til stede i tanken. Jeg i grunnen mer bekymret for vannet. Ser for meg at dieselpumpe, dyser osv. som er avhengig av dieselen for smøring av de bevegelig delene ikke er særlig begeistret for vann. Fint om vi får til en seriøs diskusjon om faren med diseldyr og vann i dieselen. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
litt peiling Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Sånn så mine dieseldyr ut... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Jeg i grunnen mer bekymret for vannet. Ser for meg at dieselpumpe, dyser osv. som er avhengig av dieselen for smøring av de bevegelig delene ikke er særlig begeistret for vann. Fint om vi får til en seriøs diskusjon om faren med diseldyr og vann i dieselen. Vannet legger seg under dieselen i tanken. Da kan man tappe det av tanken, om man har mulighet for det, og/eller drenere forfilter/grovfilter/vannutskiller for vann. Da slipper man å få det gjennom dyser og andre deler av drivstoffsystemet. Bruker man BioProtect2 i tillegg i riktig blandingsforhold, slipper man unna dieseldyr. Jeg har uttalt i flere tråder at jeg er skeptisk til bruk av Hammerdown og Alron da disse emulgerer vannet inn i dieselen, men selvsagt bare til en viss grense. Det gjør ikke BioProtect2. Når vannet blir emulgert inn i dieselen, vil det nødvendigvis måtte passere brennstoffpumpe, dyser og andre deler av brennstoffsystmet. Om dette kan føre til korrosjonsskader, skulle jeg likt å vite. Men Alron har likevel også en smørende funksjon i tillegg til sin vannemulgerende egenskap. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Vet du hvilke i Stavangerområdet som har BioProtect2?Dessverre ikke. Siddis Plast = Siddis Maritim nå til dags hadde det lenge, men har nå solgt ut siste rest. Sist gang jeg kjøpte var i Sagvåg på Stord i fjor sommer - og da rasket jeg med meg hele restlageret deres :-) Sikkert mindre arbeid å bestille det på nett. Tror Maritime Consultants sender. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Og de drepes slik, bruk 4 stk av disse som senkes ned i tanken. Tenn og hopp..... Sitér dette innlegget Link to post
Lakecaptain Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Hvorfor hører man ikke om disse dieseldyrene i forbindelse med biler? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.