BjornLie Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Vannet legger seg under dieselen i tanken. Da kan man tappe det av tanken, om man har mulighet for det, og/eller drenere forfilter/grovfilter/vannutskiller for vann. Da slipper man å få det gjennom dyser og andre deler av drivstoffsystemet. Bruker man BioProtect2 i tillegg i riktig blandingsforhold, slipper man unna dieseldyr. Jeg har uttalt i flere tråder at jeg er skeptisk til bruk av Hammerdown og Alron da disse emulgerer vannet inn i dieselen, men selvsagt bare til en viss grense. Det gjør ikke BioProtect2. Når vannet blir emulgert inn i dieselen, vil det nødvendigvis måtte passere brennstoffpumpe, dyser og andre deler av brennstoffsystmet. Om dette kan føre til korrosjonsskader, skulle jeg likt å vite. Men Alron har likevel også en smørende funksjon i tillegg til sin vannemulgerende egenskap. Godt poeng 'Capitaine' det at vannet emulgerer inn i dieselen og dermed kan skape smøreproblemer med dyser og dieselpumpe. Spennende å se om noen kommer med mer nyttig info angående dette. Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Hvorfor hører man ikke om disse dieseldyrene i forbindelse med biler? Nesten alle bussene til TEM trafikk stoppet da de fikk dieseldyr i tankene fra sitt eget fylle/tankanlegg , problemet er sjeldnere på biler, trolig pga i båter er det ofte flate tanker med mangelfull drenering. Kondensvannet blir til en svart skjele som tetter det meste og er vell en alge og ikke ett dyr. Etter å ha sett hvordan en del medlemmer som har sett disse dyrene og har beskrevet dem her så tillater jeg meg å spørre om di har kjøpt ankerdrammen oppi Trøndelag? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lakecaptain Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Etter å ha sett hvordan en del medlemmer som har sett disse dyrene og har beskrevet dem her så tillater jeg meg å spørre om di har kjøpt ankerdrammen oppi Trøndelag? Kanskje en ankerdram fra Trøndelag i dieselen hadde tatt knekken på dieseldyrene? Men hvis disse dieseldyrene/algene er så stort problem som det tydeligvis er, hvorfor tilsetter ikke oljeselskapene disse tilsetningsstoffene i dieselen under produksjonen, så kundene slipper dette ubehaget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
benq Svart 15.Juli.2009 Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 Anker drammen fra Trøndelag testes på følgende måte "Fyll ett vannglass nesten fullt, stikk pekefingeren nedi, hvis neglen forsvinner så er den passelig sterk". Jeg vil nå se at diesel dyrene tåler mere enn trønderne! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Men hvis disse dieseldyrene/algene er så stort problem som det tydeligvis er, hvorfor tilsetter ikke oljeselskapene disse tilsetningsstoffene i dieselen under produksjonen, så kundene slipper dette ubehaget? Er nok ikke ett så stort problem som det kan virke som dette med dieseldyr,hvis en ser i sammenheng med hvor mange millioner diesel som omsettes i løpet av ett år. Er nok helst fritidsbåter som er mest utsatt mye p.g.a disse båtene blir relativ lite brukt,de fleste ligger jo stille i 8-10 mnd. i året. På bil/lastebil/anleggsmaskiner er det til enhver tid "ny" diesel på tanken og dermed mindre/ingen fare for at dette uvesenet viser seg. PS. En skal forøvrig være klar over at det å drepe et dieseldyr er straffbart,da dette ikke er en jaktbar art i norge. Det er mulig imidlertid mulig å søke dispansasjon fra viltnemnd eller fylkesmann om midlertidig fellingtillatelse. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Jeg vasket tankene innvendig i fjor. Etter det har jeg brukt et middel fra maritim (som man sikkert kan få flere typer av) som jeg tilsetter når jeg fyller. Det er ikke noe vits å tenke at man skal "avluse" hele systemet. Men om man har en del slagg i tankene bør det nok tas manuelt. Dieseldyr kan i verste fall tette hele drivstofftilførselen, og da har man en himla jobb Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 16.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Etter å ha lest alle inleggene i denne tråden, skjønner jeg at dette er en mer omfattende prosess en først anntatt. Konklusjonen er vel at det beste alternativet er å rense tanken manuelt og deretter bruke et produkt for å holde disse udyra i sjakk. Jeg har ikke opplevd at forbrenningssystemet mitt har tettet seg til, men jeg regner med at det er en del bunnslam i tanken min. Jeg har en dreneringstapp i bunnen av dieseltanken. Denne åpner jeg av og til for å tappe tanken for eventuelt vann. Når jeg åpner denne "tappen" er den vanligvis tett. Jeg må da stikke en liten spiker opp i hullet for å få åpen. Dette indikerer vel at det er en del bunnslam i tanken. Men så et stort spørsmål som ingen har berørt. Jeg har jo alltid hørt at du aldri skal kjøre en dieseltank helt tom. For da oppstår det "luft i systemet". Men hvis jeg tømmer tanken helt, tar den ut, og også bytter slanger og andre forbindelser - da må det vel oppstå "luft". Hvordan unngår jeg dette problemet? Eller er det ikke et problem? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Endel nyere motorer er selvluftende slik at det bare er å fylle på ny diesel og starte på nytt. Har selv en VP fra 1997 hvor det står beskrevet lufteprosedyrer, men har aldri behøvd å gjøre dette etter demontering av dieselfilter o.l. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 (redigert) Hvis du har mulighet til å drenere tanken din regelemessig (ikke 1 gang i sesongen)er det den beste måten å forebygge på. Ikke vann, ikke liv laga for "dyrene" til å leve. Husk å tappe hardt for å være sikker på at du får med alt bunnfallet. Når du tapper hardt drar det som går ut tappekranen med seg bunnfall som ligger på bunnen. Etter du har tappet, vent litt for å la innholdet i glasset få roe seg.... Å fylle oppi et norgesglass er ikke dumt. Da kan du se fra siden hva som er kommet ut. Er der saker og ting der: tøm over innholdet i glasset i en egnet kanne, tørk glasset reint og gjenta prosessen til det ikke kommer mer bunnfall ut. Redigert 16.Juli.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 16.Juli.2009 Del på Facebook Svart 16.Juli.2009 Jeg har jo alltid hørt at du aldri skal kjøre en dieseltank helt tom. For da oppstår det "luft i systemet". Men hvis jeg tømmer tanken helt, tar den ut, og også bytter slanger og andre forbindelser - da må det vel oppstå "luft".Hvordan unngår jeg dette problemet? Eller er det ikke et problem? Det er ikke noe problem bare du vet hvordan du lufter (dvs. blir kvitt luften i diseltilførselen). Alle som har dieselmoter bør kjenne til hvordan man lufter, det må f.eks. som regel gjøres etter filterbytte og det kan det jo fort være snakk om med dieseldyr på tanken. Det er en helt vanlig prosdyre og står sikkert i instruksjonsboken, hvi ikke spør en mekaniker om han kan vise deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Dessverre sår det ingen ting om dette i instruksjonsboka for min Marna. Men jeg har en god kompis som har holdt på med gamle motorer hele sitt liv, så jeg regner med at han kan gi meg noen tips om hvordan dette skal gjøres. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 (redigert) Lurt å ha "full tank" for å unngå kondens sjølv om sommaren? Skal ein forebygge med dieseldyrdrepar? I så fall kor ofte? Vil ikkje skiten bli stoppa viss ein har forfilter m/vannutskillar eller av sjølve dieselfilteret? Har ikkje drenering på tanken og den må eg i såfall bruke boksåpnar på for å få ut av båten. Redigert 17.Juli.2009 av Burgermeister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Det vil bli stoppet ja, men samtidig tetter det til filtrene slik at motoren også stopper. I tillegg ligger det nå konsentrert slim i rør og slanger, så om du skifter filter er det som regel tett igjen på et øyeblikk! Ikke noe særlig trivelig når brenningene nærmer seg..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Burgermeister Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Dersom der ikkje er vatn i koppen på vannskillaren skulle det vel tilsei at der ikkje er diseldyr på tanken helller. Sikkert en grei indikator på rikets tilstand. Faren er vel at vatnet ligg i bånn på tanken, men det vil vel blande seg i dieselen under kjøyring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Medusa Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 For mange år siden var jeg bortreist i tre måneder, og bilen sto ubrukt i denne perioden. Da jeg så kom hjem fikk jeg ikke start på bilen. Flotørhuset i forgasseren viste seg å være fullt av grønt slim, gjorde dette rent og alt var ok. Selv om dette var en bensinbil så mener jeg bestemt at det må ha vært dieseldyr. Har også hørt om bønder som har vært plaget med dieseldyr på traktoren, så det er nok ikke bare båtmotorer som angripes av dette. Tror at båter er mer utsatt pga det fuktige miljøet, og at det derfor lettere kommer vann i drivstoffet... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gudrun Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Kanskje et tankekors at redningsselskapet angir drivstoffproblemer som høyt på listen over det de må rykke ut til. Samtidig vet vi at mange båter ikke har en skikkelig og enkel mulighet til å drenere ut bunnfall.... Ihvertfall noe som jeg vektlegger ved befaring før kjøp av båt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 17.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Og noe båtbyggere burde tenke på.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
pantzatt Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 For å gi svar på hvor BioProtect fåes i Stavanger, vet jeg at Jama Marina har på lager. Var der for bare et par dager siden... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 For mange år siden var jeg bortreist i tre måneder, og bilen sto ubrukt i denne perioden.Da jeg så kom hjem fikk jeg ikke start på bilen. Flotørhuset i forgasseren viste seg å være fullt av grønt slim, gjorde dette rent og alt var ok. Selv om dette var en bensinbil så mener jeg bestemt at det må ha vært dieseldyr. Har også hørt om bønder som har vært plaget med dieseldyr på traktoren, så det er nok ikke bare båtmotorer som angripes av dette. Tror at båter er mer utsatt pga det fuktige miljøet, og at det derfor lettere kommer vann i drivstoffet... Dette var nok ikke dieseldyr,men bensin er aggresiv mot aluminium og hvis dette blir stående over tid vil det danne seg et slik slim som du beskriver. Likevel ergelig nok,har erfart dette selv. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 17.Juli.2009 Del på Facebook Svart 17.Juli.2009 Lurt å ha "full tank" for å unngå kondens sjølv om sommaren? Problemet med kondens er nok veldig overdrevet, det blir ikke veldig mye vann av det. Vannet kommer nok inn på annen måte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Var ute og fisket i dag med min far sin båt. En tromøy 23 kombisjark m.30hk sabb. Da vi skulle inn igjen stoppet motoren hele tiden. Startet den mange ganger og den svev litt for så å stoppe igjen. Etter hvert ville den ikke mer. Kunne tyde på drivstoff problemer. Pratet med min far og han sa han hadde opplevd det før men at det bedret seg etter skift av diesel filteret. Det ble sist skiftet i sommer. Etter å ha lest meg gjennom denne tråden mistenker jeg dieseldyr. Dette er den første diesel båten min far har hatt og han kjenner sikkert ikke til problemet. Må vel ta ut tanken, rense den og skifte alle slangene samt filteret. Han har hatt båten i to år og aldri gjort no i den retning. Han har heller ikke i no middel når han fyller diesel. Vil ikke oppleve dette igjen. Var ikke no hyggelig, ble litt nervøs. Måtte kjøre de siste meterene på startgass, og det er vel ikke så heldig for motoren? Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Må vel ta ut tanken, rense den og skifte alle slangene samt filteret. Han har hatt båten i to år og aldri gjort no i den retning. Han har heller ikke i no middel når han fyller diesel. Hvis du leser alle inleggene i denne tråden, skjønner du sikkert at det ikke er behov for å gå så drastisk til verks som det du beskriver her. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Og nå er det vel ikke nødvendigvis dieseldyr som er årsaken til stoppen? Den kan også som vi sier i Stavanger være at tanken "e fulle av drid og lort"! Så har du mulighet til å rengjøre tanken, er det uansett godt å få gjort. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Og nå er det vel ikke nødvendigvis dieseldyr som er årsaken til stoppen? Den kan også som vi sier i Stavanger være at tanken "e fulle av drid og lort"! Så har du mulighet til å rengjøre tanken, er det uansett godt å få gjort.Lars H. Men er det en tappekran under tanken, bør det vel være mulig å se om det er "drit og lort" som er problemet Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Jo da, men ofte sitter møkken fast i bunn av tanken og hvirvles først opp i dårlig vær når båten hiver på seg (lite trivelig å få motorstopp da). Så en grundig mekanisk vask dersom det er mulig er nok å anbefale. Jeg har svært dårlig samvittighet på det punktet selv. Jeg kan ikke få ut tankene, og de har dype skvalpeskott som gjør det vanskelig å komme til med en børste selv med mannhull med ca. 25cm diameter. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.