Jump to content

Er det mye feil på Optimax-motorene?


roesok

Recommended Posts

Jeg er ikke enig med dem som sier at en motor bare er en motor og med dem som sier at det beste kommer fra Japan.

 

Ofte føler jeg at slike utalelser nettopp kommer fra dem som velger Japansk for å slippe å tenke på noe annet enn at det er en bruksgjenstand.(erfaring fra venner)

 

Min mening er at en motor skal se vakker/pen ut og ha en vakker/pen låt , noe jeg synes spesielt Mercury og Evinrude oppfyller.

 

Disse tingene er for meg viktig også når det gjelder biler , båter og motorsykler.

 

At biler , påhengere og motorsykler fra soloppgangens land har noen promille bedre statiskikk når det gjelder feil får ikke hjelpe , jeg synes andre ting er viktigere.

 

Min bil , mc , båt og motor kommer derfor ikke fra Japan selv om jeg risikerer en ørliten større sjanse for en feil , andre ting spiller større rolle for meg.

 

Men som med alt annet så har vi forskjellige erfaringer og syn på dette og det er jo veldig bra , kjedelig hadde det vært om alle valgte likt.

 

Jeg har en liten historie fra mc-verdenen som forteller litt om det jeg mener:

 

Harley Davidsson....

Navnet skjemmer ingen.

Noen er dog vakrere enn andre. Om jeg kom til denne verden som motorsykkel, hadde jeg takket min skaper hver eneste dag hvis jeg ble født på gulvet i en fabrikkbygning i Milwaukee i Amerika og ble døpt det ovenstående navn. Hvis jeg i tillegg ble lagd stor og solid av ekte håndverkere og utrustet med lær, krom, glass og ti lag lakk var min lykke gjort.

 

Da ville jeg cruise i aftensolen i vakkert landskap og se med forbauselse på sykler produsert i Nippon, soloppgangens land. Jeg ante ikke at andre hadde det så ille. Jeg ville kanske få en tåre i øyekroken og prøve å komme med noen trøstens ord til disse små som ble presset i ei plastform, spyttet ut på gulvet i en steril hall og gitt intetsigende navn som GSXR, CB-et eller annet, YZF-R6 eller det som først falt ingeniøren i hodet. Få høre historier om at de ble voldtatt av ungdommer hver dag, mistet sin motorsykkelverd nesten umiddelbart og at de snart skulle kastes på skraphaugen som en annen oppbrukt vaskemaskin.

Jeg ville diskutere dette med mine brødre, noen sågar født lenge før krigen, men elsket og verdsatt, smurt, vasket og dullet med. Like gnistrende i lakk og krom skulle de fortelle meg at slik har det nesten alltid vært.

Det var en gang Japanske motorsykler representerte noe nytt og friskt, men det er lenge siden nå.. Det var en gang at unge menn ville bytte bort sin BSA, Triumph eller Harley mot en rask dings fra et land langt borte, men det er også lenge siden nå. Nå kjører alle som elsker motorsykkel Triumph, Harley , BMW eller Ducati, og tohjulingene fra Nippon er forvist til å være en forgjengelig bruksgjenstand med samme sosiale status som et toalett...

Mer rekker jeg desverre ikke å snakke med kameratene mine, for der ser jeg eieren min komme -godguten. Kledd i skinn så ekte som mitt, jumper han opp på ryggen min og gir meg en klem så jeg våkner. Vi legger oss i en venstresving ut i krysset og aksellererer nedover veien.

Det er da jeg smugkikker på ham i høyre speilet mitt. Når jeg ser gliset hans og glimtet i øynene, får jeg bekreftet det jeg alltid har visst; Glad i deg og. :wflag:

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Snakk om avsporing. Optimax ble det spurt om, ikke yamaha, eller hva som er best av johnson og evinrude, hehe.

 

Jeg har hørt litt om optimax, bla at disse motorene operer med motortemperatur helt i øvre grense, pga en eller annen blanding jeg ikke har helt peiling på. Som sagt noe jeg har hørt diskutert i fylla;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har haft en mariner 90 hk optimax i en periode, købte den som ny og solgte båden 6 mdr efter. Den havde god trækkraft og lyden var rigtig god, spandt som en kat. Minus var olieforbrug og pris på 2 taktsolie i den lokale butik. Det blev iøvrigt udsolgt og så måtte jeg bruge noget andet billigt olie, og var lidt bekymret over det.

Den næste ejer fik hurtigt problemer med motoren, hvilket skyldes at optimax efter min mening er en meget følsom motor, og han ikke havde den nødvendige omhu med den. Vand i benzin og forkert 2 taktsolie, fugt og hårdt brug, kan en optimax ikke tåle ret længe.

Men jeg husker stadig tydeligt glæden da jeg hørte den spinde bag på hækken, og suset når den trak båden op i plan.

Link to post
Share on other sites

Foreløpig i tråden og hvis jeg kan telle så har:

 

3 personer utrykt at de er fornøyd med Optimax

1 person var først ikke fornøyd men har blitt det.

1 person var fornøyd mens motorens andre eier ikke er det.

 

Om tråden fortsetter så hadde det vært greit med forklaringer på hvilke feil det eventuelt har vært med motoren og hva årsaken var.

Foreløpig har jeg i tråden lest om feil forårsaket av vann i bensinen og feil totaktsolje , noe man faktisk kan unngå.

 

Har ikke regnet med meg selv siden jeg ikke har hatt den lenge nok til å bekrefte kvaliteten , men kan bekrefte en herlig lyd og et godt skyv. :smiley:

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Jeg håper og tror at stort sett er Optimax-eierne fornøyd. Men som jeg skrev i første innlegg så har det vært mange tråder vedr. problemer med denne motoren. Og etter mitt syn for mange når en sammenligner med andre motorer i samme størrelse. Har ingen statistikk på dette, det er bare en følelse jeg sitter igjen med. Om jeg søker på Optimax innlegg fra i sommer kan jeg finne omtale av problemer som:

* Totalhavari

* Kjøleproblem/for lav temperatur

* Vil periodisk ikke starte.

* Når ikke max turtall (mange kommentarer på det)

* Høyt turtall ved tomgang

* Div. problemer med smartcraftinstrumentering

* Ladeproblemer

* Dynamo løsnet

* Stopper periodisk, går ujevnt. Verksted finner ikke feilen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig med riktig informasjon angående problemer og om hvilken årsak problemene har.

 

Hvis man tar et problem som kondens i bensinen og alle de problemene det kan føre til ,og kanskje enda mer på en to-takter ,så kan faktisk problemet også ligge hos båtfabrikanten mens motorfabrikanten sitter med problemet.

Bare for å ta ett eksempel.

 

Om man skal føre statistikk så bør antallet forskjellige motorer basere seg på likt antall.

 

Har sett mange statistikker om f.eks biler der en modell er representert ved 300 stykker og en annen modell med 40 stykker i samme statistikk.

 

Da er det klart at modellen med 300 i antall kan ligge dårligere an en den med 40 stykker.

 

Nå må jeg få si at selv om jeg taler for Optimaxen i denne saken så vil det ikke si at jeg påstår at Optimax er den beste påhengsmotoren man kan få.

 

Jeg mener kun at problemer med denne motoren ikke burde være større enn på noen annen påhenger og at man kanskje burde se på andre egenskaper ved påhengeren.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Jeg håper og tror at stort sett er Optimax-eierne fornøyd. Om jeg søker på Optimax innlegg fra i sommer kan jeg finne omtale av problemer som:

 

Syntes du har med punkter som ikke kan tilskrives feil med Optimax, når du tar med "Når ikke max turtall" :confused:

Dette har noe med å tilpasse motor/propeller til den aktuelle båt. :yesnod:

Ellers tok jeg et søk på Suzuki innlegg fra i sommer og de var ikke helt feilfrie de heller. Søk selv. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett eller vet om statistikk for hvilke motorer som har solgt best og hvor mange, de senere årene?

Sitter ikke på noen statistikk, men Suzuki reklamerer selv med at Suzuki er har vært de mest solgte 4-takterne i Norge de siste tre - fire årene, de har tatt over hegemoniet etter Yamaha som solgte mest tidligere. Jeg kan ikke gå god for reklamen, men antar at dersom Erling Sande & Co løy så ville det blitt baluba og protester fra konkurrentene, innrapportering til Konkurransetilsynet, osv.! :wink:

 

Optimax er en moderne 2-takter og er da ikke del av den statistikken, nærmeste konkurrent i det segmentet er vel Evinrude E-tec, kanskje noen sitter med info om hvilke av disse 2-takterne som selger mest? Og om de selger mer eller mindre enn 4-takterne?

 

Selv forstår jeg godt at Suzuki 4-t er bestselger, - jeg har eid både Mariner, Evinrude, Yamaha og Suzuki, og sistnevnte var uten tvil den aller beste og mest problemfrie motoren for meg. Dermed ikke sagt at ikke andre motorer er bra, og når det gjelder trådstarters spørsmål (jeg kjenner flere båteiere med Optimax), så har ikke jeg inntrykk av at det er noe spesielt mer trøbbel med Optimax enn andre. Jeg hadde ikke hatt problem med å velge Optimax, om det f.eks. var del av en båtpakke.

 

Som andre har sagt ørten ganger i andre tråder, alle moderne motorer er bra, det som er viktigst er hvordan motoren behandles, og så skal man ved kjøp satse på et merke som kan serves i nærområdet av verksted og fagfolk man stoler på!

Link to post
Share on other sites

Sitter ikke på noen statistikk, men Suzuki reklamerer selv med at Suzuki er har vært de mest solgte 4-takterne i Norge de siste tre - fire årene, de har tatt over hegemoniet etter Yamaha som solgte mest tidligere. Jeg kan ikke gå god for reklamen, men antar at dersom Erling Sande & Co løy så ville det blitt baluba og protester fra konkurrentene, innrapportering til Konkurransetilsynet, osv.! :wink:

Det kommer an på hvordan man definerer salg. Er en påhenger som er tvunget på et akterspeil et salg likeverdig en påhenger som selges alene?

Link to post
Share on other sites

Som andre har sagt ørten ganger i andre tråder, alle moderne motorer er bra, ...

Er enig i det og det bør være andre kriterier enn motormerker som avgjør kjøp. Ofte er dette låst og en får kanskje ikke den motoren en ønsker på båten, båten er uansett det viktigste. Da er det viktigere å finne ut hvilke bruksmønster en er ute etter, for det er en del forskjeller på moderene 2-takt og 4-takt. Og nærhet til service og verksted er selvsagt viktig.

 

Det kommer an på hvordan man definerer salg. Er en påhenger som er tvunget på et akterspeil et salg likeverdig en påhenger som selges alene?

Dette handler om økonomi. De store båtleverandørene forhandler frem gunstigst pris på motor til de forskjellige båtene. Og jo flere Skibsplast som selges med Mercury jo lavere pris får de (kvantumsrabatt). Det betyr at om du ønsker en Yamaha på en ny Skibsplast så blir det vanskelig. Tror også det blir vanskelig å kjøpe ny båt uten motor. Det vil evt. bli en solid ekstrakostnad å kjøpe disse separat.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Nei, det gjør det ikke. Det handler om prinsipper.

Hvilke prinsipper? Alt ender opp med økonomi, tror ikke de nye Askeladden-eierne bytter til Suzuki om de må betale mer for en 115 hk hos Erling Sande. De har minst fått like gunstig pris som Askeladden i sin tid forhandlet frem hos Brunswick. Og så kan det selvsagt være andre kriterier som er med i bildet; som tilbakemeldinger fra kunder, reklamasjoner, servicegrad etc. Men det viktigste prinsippet er økonomi.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Prinsippet som gjelder hvordan man definerer salg av utenbordsmotorer. Dette er tross alt svært enkle mekanismer, det er ikke rakettforskning.

Nå snakker vi enten forbi hverandre eller så skjønner jeg ikke hvor du vil. Er det andre kriterier enn økonomi som gjør at de forskjellige båtleverandørene leverer båt- og motorpakker?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Er en påhenger som er tvunget på et akterspeil et salg likeverdig en påhenger som selges alene?

 

Skjønner spørsmålet, men i statistikkene så er vel svaret et ubetinget ja, hva ellers?

 

Da jeg kjøpte båt for to sesonger siden så var det tre forhold jeg vektla; båt, motor og forhandler. Med kort sesong og stor avhengighet av båt/motor med hytte uten fastlandsforbindelse så vekta la jeg forhandler like mye som båt og motor, og blant forhandlerene var det en utrolig slapp og uengasjert holdning. Som sagt meget fornøyd med Suzuki, men ville heller ikke nølt med å kjøpe Yamaha eller Honda. Mercury har jeg aldri blitt fortrolig med og E-tec var/er jeg fortsatt skeptisk til etter alle problemene med Ficht og følte at det var for tidlig for to år siden å ta sjansen på denne motoren.

Det stod mellom Yamarim med Yamaha eller Morgan med Suzuki og til slutt ble det valget av forhandler som avgjorde mitt kjøp. Forhandler har levd opp til hva jeg håpet og trodde (og kanskje burde forvente) så angrer ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg leste i fædrelandsvennen for et par uker siden at det ikke finnes statistikk på antall solgte utenbordsmotorer.

Det eneste de hadde å gå etter var antall solgte båter.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hmmm, tror det er motsatt...at det ikke finnes oversikt over solgte båter men kun over motorer (antar dette har med avgifter/registrering etc å gjøre). Dette sto i en artikkelserie om finanskrisen i Stavanger Aftenblad og den gang med fokus på båtmarkedet.

 

 

Uansett, jeg opplevde også totalhavari på en Optimax 115 HK etter ca 15 timers bruk (ny motor).....

Link to post
Share on other sites

Jeg leste i fædrelandsvennen for et par uker siden at det ikke finnes statistikk på antall solgte utenbordsmotorer.

 

Du har nok rett i dette `Daffy`. Offentligheten får nok ikke innsyn i disse tallene, men ingen skal innbille meg at ikke de forskjellige importører av Yamaha, Suzuki, Evinrude, Honda, Mercury, Tohatsu har eksakte tall for antall solgte motorer i Norge for eks. 2008. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har en Optimax 150 som jeg er veldig fornøyd med.

 

Jeg prøvde et par forskjellige kombinasjoner av motor og båt før jeg kjøpte og merket at 2t dytter båten fortere opp i plan og hadde noe bedre "spark" enn tilsvarende 4 takt.

 

Imidlertid synes jeg det lukter litt mer bensin når den går enn tilsvarende 4t. Ved nesten tom tank og vått vær har jeg hatt litt fusk med kondens, men ingen ting litt kondensfjerner i tanken ikke tok knekken på.

 

Bortsett fra at vareslangen som bensinrør og kontroller mm sitter ikke helt er tilpasset brønnen i Bella har det vært en strålende kombinasjon.

 

mvh

SkipperKristian

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble ny motor på meg...tok 3 uker før de ga opp feilsøking og ga meg ny motor men har ikke hatt noe problemer etter dette...

 

Ikke så mye detaljer for hva som skjedde..., ble full stopp midtfjords med meg og minstemann ombord..etter å ha sjekket alt jeg kunne sjekke på fjorden var det bare å organisere slep. Helt dødt. Eneste jeg fikk beskjed om var at det nok var noe galt med "ledningsnettet". Sier ikke meg så mye men som sagt ble det ny motor etter noen ukers venting. Var i og for seg det beste løsning for meg (selv om den andre motoren og var ny..)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...