Jump to content

Er det mye feil på Optimax-motorene?


roesok

Recommended Posts

Har ikke unngått å legge merke til at det etter hvert er mange tråder som går på feil som har oppstått på Mercury Optimax, det være seg totalhavari, diverse varsellyder, kjøleproblemer, snodige utslag på smartinstrumenter etc. Inntrykk at dette er i hovedsak gjelder 90 og 115 hk. Nå har det de senere år blitt solgt mange av disse motorene og det store antallet har nok en naturlig sammenheng.

 

Men tenker også på alle de Yamaha, Honda og Suzuki motorene som er i markedet, ikke ofte en på BP leser om problemer med disse. Nå har Mercury også solgt mange 4-takt i samme periode. Kjenner ikke til den prosentvise fordeling av salget mellom Optimax og 4-takt men om det er 50/50 så er det uansett ikke mye jeg kan erindre å ha lest om negative erfaringer med 4-takterne til Mercury.

 

Vet det er noen sterke Optimax-tilhengere på forumet, og de kan sikkert avvise mine antydninger, eventuelt komme med gode forklaringer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Nå har det de senere år blitt solgt mange av disse motorene og det store antallet har nok en naturlig sammenheng.

:yesnod: Tror nok dette er mykja av årsaken ja, og kanskje litt tilfeldigt at Optimax eiere skriver en del her på forumet.

Er jo en ny generasjon motorer dette som båtfolk ikkje har så mykje erfaring med, og da er det jo naturligt med en diskusjon om motoren.

Eg var så mange andre også litt usikker på desse motorane da eg skulle kjøpe min, men har ikkje angret enda.

Min Optimax er 4 år no og har fungert 100%, ingen problemer. Sprek motor og lavt forbruk.

Link to post
Share on other sites

Har ikke unngått å legge merke til at det etter hvert er mange tråder som går på feil som har oppstått på Mercury Optimax, det være seg totalhavari, diverse varsellyder, kjøleproblemer, snodige utslag på smartinstrumenter etc. Inntrykk at dette er i hovedsak gjelder 90 og 115 hk. Nå har det de senere år blitt solgt mange av disse motorene og det store antallet har nok en naturlig sammenheng.

De har vel enda noen år igjen før de kan begynne å konkurrere med Yamaha på antall solgte motorer ...

Link to post
Share on other sites

De har vel enda noen år igjen før de kan begynne å konkurrere med Yamaha på antall solgte motorer ...

Totalt sett er dette riktig, men husk at utenom salg av enkeltmotorer er det vel kun til Yamarin og Finnmaster at Yamaha ble levert i pakke. Mercury har blitt levert standard til flere av de mest populære båtmodellene; Askeladden (som vil kjøre Suzuki fra 2009), Skibsplast, Uttern og Bella. Og det er nok fortsatt slik at de fleste motorer som blir solgt, inkl. Yamaha, er fra 4-30 hk. Optimax blir vel levert fra 75 hk.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Prøver du å fortelle meg at det er flere Optimax enn Yamaha her i landet?

Ehh.., nei hvordan kan du tolke det slik? Jeg skriver "Totalt sett er dette riktig." Altså som en kommentar til det du skriver at det totalt er solgt mest Yamaha. Har ikke tallene for de siste årene men vet at Yamaha var mest solgt fra midten av 70-tallet og de neste 30 årene, sannsynligvis helt fram til idag.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

De har vel enda noen år igjen før de kan begynne å konkurrere med Yamaha på antall solgte motorer ...

Skal dette bli rett må vi da tenke motorer i klassen 75 til 115 hk og da har eg tro på at Optimax har solgt minst like mange motorer som Yamaha siste 3 åra.

Dette varierer sikkert fra plass til plass men her på vestlandet tror eg det er slik.

Link to post
Share on other sites

Jeg er da eier av en Optimax 115 2008mod. og kan bekrefte at jeg har hatt ett problem med min motor. Jeg er faktisk usikker på hva det var som gikk galt, men vertfall så fikk jeg en mekanisk lyd i motoren etter litt hard kjøring. Dette resulterte i at motor stoppet opp. Den startet dog med en gang igjen, men da med en mekanisk tikkelyd. Ikke veldig øredøvende lyd... men jeg hørte den godt, noe forhandler også kunne konstatere.

 

Jeg har nå fått ny motor (blokk) og siden det har alt fungert eksemplarisk.

 

Om jeg er fornøyd med motoren?

Da blir det JA, med LITT tvil.

 

JA, forde jeg stoler på at dette var ett engengstillfelle (mandagsmotor) samt at jeg har en forhandler som yter KJEMPESERVICE når noe går galt.

 

 

Jeg har en kammerat som har en Yamarin 64DC med 150HK'er Yamaha (2007mod.) denne motoren har det også vært små irritasjonsmoment med. Litt fusking, samt en del stanser. Ikke noe alvorlig dog... men alvorlig nok til at personen det gjelder kunne drevet på ett skjær etc. Feilen ble dog rettet etter to eller tre verkstedsbesøk.

 

Nå kjenner ikke jeg så veldig mange med Yamaha, men av de to jeg kjenner som har dette, har den ene av dem altså hatt litt problemer. Den andre har jeg ikke hørt har hatt noen problemer.

 

Når jeg kjører ved siden av han med 64DC og Yamaha 150HK, så er min båt raskere opp i plan enn Yamarin'en. Jeg har også en mye "råere" lyd i motoren enn Yamahaen, noe jeg må innrømme og synes er litt "kult".

Nå er det jo flere faktorer som spiller inn når det gjelder akselerasjon av den sammenligningen jeg har gjort, så helt korrekt blir det nok ikke... men jeg synes en optimax virker kvikkere enn Yamaha i denne sammenligningen.

 

Nå snakker vi jo ikke om fartsressurser her... men konklusjonen min blir vel at jeg er fornøyd med motoren så langt. Joda.. jeg har hatt ett problem med min motor, men jeg arbeider nå med å legge dette bak meg og glede meg til mange sommrer med båten uten flere problemer. Blir det flere lignende problemer med min motor, så bytter jeg merke. Siden det virker som om Yamaha ikke leverer to-taktere, så hadde det vært fristende og prøve en Evinrude E-tec. Muligens en Yamaha.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett eller vet om statistikk for hvilke motorer som har solgt best og hvor mange, de senere årene?

 

Har selv en 90hk Suzuki på fjerde sesongen - ingen problemer, ingen feilslag, aldri stoppet, alltid startet! Har inntrykk av at det har blitt solgt svært mange større Suzuki de senere årene, ikke uten grunn etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke unngått å legge merke til at det etter hvert er mange tråder som går på feil som har oppstått på Mercury Optimax, det være seg totalhavari, diverse varsellyder, kjøleproblemer, snodige utslag på smartinstrumenter etc. Inntrykk at dette er i hovedsak gjelder 90 og 115 hk.

 

Hei igjen `roesok`, hyggelig at du tenker på de som har feil/problemer med Mercury Optimax 90-115 (3 cyl). :wink: Disse motorene har vært produsert siden 2003-2004. Har forsøkt å finne en oversikt over antall solgte motorer i Norge, men det lar seg ikke gjøre for utenforstående.

Hadde en prat med daglig leder for en av de største Mercury forhandlere i Norge som kunne fortelle at Optimax 75-90-115 lå på toppen av salgstatistikken for vel et år siden. Han kunne ikke (ville ikke?) si eksakt antall, men at det var betydelig.

Med store salgstall øker selvfølgelig muligheten for "mandagsmotorer" som ikke Optimax er alene om. :yesnod: Når det gjelder totalhavari har vel de fleste fått med seg `Bjerknez`s tilfelle , hvor han fikk ny motorblokk (garantisak) etter kort tid.

Har selv en Optimax 115 fra 2004, som jeg kun har byttet en termostat på utenom de vanlige servicedeler og er meget fornøyd med Optimaxen.

Fortsatt GOD SOMMER. :flag:

Link to post
Share on other sites

Har selv en 90hk Suzuki på fjerde sesongen - ingen problemer, ingen feilslag, aldri stoppet, alltid startet! Har inntrykk av at det har blitt solgt svært mange større Suzuki de senere årene, ikke uten grunn etter mitt syn!

Nå har Askeladden startet med Suzuki som en del av båtpakkene, ellers er det vel ikke så mange båtmerker der Suzuki er standard. Storselgerne til Skibsplast (605 og 655) ble levert standard med Suzuki tidlig dette tiåret men så har Mercury vært standard de senere år.

 

Har inntrykk av at det er mye enkeltsalg av mindre motorer. Det blir gjerne en stor utgift å bytte motor på større båter, lettere da å selge båt og motor samlet og så kjøpe (gjerne samme båt) men med den motor en ønsker.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Suzuki har desidert størst vekst og markedsandel i Norge, ca 40%. I Sverige derimot er det knallhard kamp om å være størst og Suzuki leveres der med 5 års garanti. Markedskampen i Sverige utkjempes først og fremst mellom Mercury og Suzuki.

 

Personlig klinger det best hos meg når varene er laget i Japan og da spiller det ingen rolle hvilket merke det er.

Link to post
Share on other sites

Nå har Askeladden startet med Suzuki som en del av båtpakkene, ellers er det vel ikke så mange båtmerker der Suzuki er standard.

 

Askeladden, Morgan, Ibiza, Benetau, Capelli, HR Båt, Linder og Suzumar er vel en grei start? I tillegg selges vel en del motorer uten båt så i sum så tror jeg nok at Suzuki er en aktør å regne med allerede i dag.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe mer problemer med en Mercury enn noe annet merke.

 

De fleste merkene deriblandt Mercury har produsert påhengere i utrolig mange år og har opparbeidet seg en god erfaring.

 

Når man leser i et forum kan man ikke danne seg en statistikk utifra det.

 

Jeg kan fortelle at jeg har hatt 6 Evinrude motorer uten å ha problemer men hadde en Yamaha som var svært selvstendig og startet kun når den selv ville.

 

Da kunne jeg påberopt meg retten til å si at Yamaha er noe drit som jeg aldri skal ha igjen , men jeg kan jo ikke godt gjøre det basert på den ene erfaringen.

Om jeg velger noe annet enn Yamaha kan jo godt tenkes.

 

Har hatt 8 Opel biler uten særlig problemer og har hatt en VW Passat som gav meg problemer fra første uke , valgte Opel igjen.

Men jeg kan ikke si at VW er noe drit av den grunn.

 

Nå har jeg Mercury Optimax , men har kun hatt den i en uke slik at jeg ikke kan si noe om kvaliteten ennå.

 

Jeg er litt lei meg for at Askeladden nå har lagt valget på Suzuki i stedet for Mercury eller Evinrude.

 

Men jeg er ganske overbevist om at Mercury er en av de tryggeste valgene jeg kunne tatt , dette baserer jeg på det store antallet Mercury motorer som er solgt på verdensbasis siden de startet produksjonen i 1939 og etter hva jeg har lest i verdens media.

 

Dessuten leverer Mercury 5 års garanti.

 

Når det gjelder antall solgte så må det i allefall være mange , utenfor tønnebålet på Laksevåg i Bergen , var det i allefall ganske svart bak båtene på st.hans :yesnod:

Redigert av opas (see edit history)

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Askeladden, Morgan, Ibiza, Benetau, Capelli, HR Båt, Linder og Suzumar er vel en grei start? I tillegg selges vel en del motorer uten båt så i sum så tror jeg nok at Suzuki er en aktør å regne med allerede i dag.

For all del! Men om vi tar fra i fjor så var altså storselgere som Askeladden, Skibsplast, Uttern, Bella og kanskje ennå flere, levert med Mercury, og derav kanskje hadde en kunstig høy markedsandel. Samtidig er kanskje Optimax 90 og 115 markedets rimeligste i sin klasse. Hadde uansett vært interessant å sett prosentvis salg om båtkjøpere fritt kunne velge motor.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Eg ser ingen grunn til å tvile på at japanerne lager de beste påhengsmotorene også! og at amerikanerne lager de dårligste. Slik er nå det med alt annet av tekninske dingser som sier brom. Da tenker eg ikkje på ytelse/funksjon når det virker, men kvaliteten,konstruksjon og byggekvaliteten. Det som er bra med optimaxen er orbitalpatenten men den er nå ikkje amerikansk.. Desverre så er ikkje Tyskland med på påhengsmotormarkedet. Slik japsane kunne kopiert og bygd :wink:

Av en eller annen grunn er mange så hårsår overfor kritikk av merket de har og tar det så personlig så og gjer seg so blind at det er flaut. skulle tro de hadde laget den sjøl! Det er nå for pokker bare en motor, en rein bruksting. Jada den har sine kvaliteter men ingen som er unike og jaggu har den sine problemer og.

Get over it.

Link to post
Share on other sites

Eg ser ingen grunn til å tvile på at japanerne lager de beste påhengsmotorene også! og at amerikanerne lager de dårligste. Slik er nå det med alt annet av tekninske dingser som sier brom. Da tenker eg ikkje på ytelse/funksjon når det virker, men kvaliteten,konstruksjon og byggekvaliteten.

Nettopp! Det er kvalitet over tid som er viktig. Det er vel litt av den samme grunnen til at Yanmar er regnet som det sikreste valget av innenbordsmotorer.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Eg ser ingen grunn til å tvile på at japanerne lager de beste påhengsmotorene også! og at amerikanerne lager de dårligste. Slik er nå det med alt annet av tekninske dingser som sier brom. Da tenker eg ikkje på ytelse/funksjon når det virker, men kvaliteten,konstruksjon og byggekvaliteten.

*snip*

Det er nå for pokker bare en motor, en rein bruksting. Jada den har sine kvaliteter men ingen som er unike og jaggu har den sine problemer og.

Get over it.

 

Må si meg enig, jeg var i tvil i 2007. Pga at det var solgt med mercury.

Er selv meget glad i japsebomser.

Men den båten skulle vi ha, så da måtte det bare bli slik.

Jeg er slik når jeg kjøper noe at jeg suuuuger inn info, vil helst finne alt negative, men så lite tilfeller som mulig.

Så det ble nå da slik den gang.

 

Og nå, så kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er meget godt fornøyd, 300+timer og alt er bare velstand og ikke ett feilslag.

(bortsett fra en ising i vinter som var min egen feil.)

Med såpass med timer kan jeg vel kanskje si at det viser bra kvalitet.....!?

 

Håper på 300 timer til med samme kosen og positiv opplevelse av motoren.

 

Mvh Kenneth.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...