RanaPlast15 Startet 14.Juli.2009 Del på Facebook Startet 14.Juli.2009 Hei. Har en Mercury M-402 40Hk 1978(?) modell som eg trenger endel deler til. Tenker da spesielt pakninger osv.. Har sett innpå denne siden http://www.eastcoastmarineservice.com/1977-79%20merc402.htm der det står følgende: "General Information: This model was painted all "Phantom Black." The serial number was on a plate riveted to the port side of the swivel bracket. Serial numbers 4564002 through 4860102 are 1977 models. Serial numbers 4860103 through 5174088 are 1978 models. Serial numbers 5174089 through 5556229 are 1979 models." Har leita etter serie-nr,men skjønner ikkje helt hvor denne "swivel bracket" er Er den naglet fast burde den vel fortsatt være der antar eg,tross alderen. Noen som har bilder av hvor denne står,eller en god forklaring? Står dette nr et annet sted? Trenger som sagt denne infoen for å få bestilt diverse deler. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Har leita etter serie-nr,men skjønner ikkje helt hvor denne "swivel bracket" er Er den naglet fast burde den vel fortsatt være der antar eg,tross alderen. swivel bracket = motor festet, "swivel tube" er selve styre røret .. Serienummeret er også slått inn i selve blokka, babord side ca midt på, nære "toppen". Hvilke pakninger er det du trenger ?, tviler på at det er store forandringer imellom disse få årene ( andre motorer har ratt samme pakninger i nærmere 16 år... ) This model was painted all "Phantom Black." Som ALLE Mercury modeller ifra 1964 Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 14.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 Flott,da skal eg sjekke dette nærmere! Er ikkje sikker på akkurat hvilke pakninger enda,er ganske fuktigt rundt om. Men skal blåse dette tørt og testkjøre i balje for å sjå kor det lekker,men tenkte uansett å overhale forgasser ihvertfall. Er dette deler som Mercury-forhandlere her til lands fører enda,eller må eg over dammen for dette? Er det forresten "normalt" at slanger er festa med strips istedet for slangeklemmer pga rustproblematikk? Mine har alle strips. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2009 Del på Facebook Svart 14.Juli.2009 (redigert) tenkte uansett å overhale forgasser ihvertfall. Forgasser kit ( div service deler + pakninger ) er 1395-51091 ( felles for veldig mange modeller ), samme som bla den klassiske rekke seksern... Eller rent paknings kit 1395-879194024 Er dette deler som Mercury-forhandlere her til lands fører enda Skulle ihvertfald kunne bestille da disse ER tilgjengelig ifra Mercury . Er det forresten "normalt" at slanger er festa med strips istedet for slangeklemmer pga rustproblematikk? Mine har alle strips. Ja..... rusproblematiken er vel bare et bonuspoeng...strips ER billigere . Arne Kjetil Redigert 14.Juli.2009 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 15.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2009 (redigert) Nå fant eg serienr. til motoren,som er 9184614. Viser seg at denne er produsert i Belgia tydeligvis: "40HK 402/40 2-cyl Serienr. fra:9184451 til:9570304 Årsmod.1978 Produsert:Belgium " Da får eg ta og prøve å få fatt i deler til denne! EDIT: Ser ikkje ut som at div sjapper i USA har denne motoren,kun med et anna serienummer(som oppgitt lenger ovenfor i et anna innlegg). Er likevel motorene like mht pakninger osv?? Redigert 15.Juli.2009 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Har da begynt å reparere denne motoren,har overhalt forgasseren med nye deler og pakninger samt demontert nedre delen ettersom det var tegn til vann i olja. Kjøpte meg SELOC verkstedhåndbok da eg aldri har rørt en påhengs før,men var noe skuffendes bok egentlig,har til gode å finne et bilde eller beskrivelse som passer helt med min motor,sjølv om den inneholder beskrivelser om 402 motoren.. Har noen frågor: 1.Er det kun via propellaksling,drivaksling og girsjalter(samt nåvå- og påfyllings-skruene til giroljen) det er mulig å få vannlekkasje inn i huset på? Ser bort ifra sprekker da eg antar dette er ytterst sjelden. Propellen sitter jo sjølvsagt bom fast,så den må eg brenne av.. 2. Hva er meningen med dette "kammeret"? Har 3-4 hull nederst og åpning(riller) på siden men ser ikkje ut til å ha en spess funksjon?!? 3. Går det an å bytte gummitetningen rundt eksos-skjøten? Ser at drivakselen er full av sotbelegg fra eksosen også,tydelig en lekkasje. 4.Vannpumpehuset skal det være 100%tett ved drivaksel og rundt huset? Mitt lakk endel vatn derifra,men fikk ikkje tid til å sjekke etter skader der og da.. 5.På motorens babord side har eg en blå komponent med en ledning,samt en liten jording på. Denne står skrudd på siden av blokka. Ledningen er slitt tvers av,og det er ingen id.nr på denne delen. Motor har fungert uten. Hvilken funksjon har denne?? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Mht til spørsmål 5 så står det i boka at dette er "Mercury Switch",koblet til samme terminal som stop-bryter. Any ideas? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Mht til spørsmål 5 så står det i boka at dette er "Mercury Switch",koblet til samme terminal som stop-bryter. svarer på spørsmålene litt senere Den kviksølv bryteren er koblet slik at den stopper motoren hvis den tiltes for høyt med motoren igang... er bare å fjerne da den oftest gir mere problemer en den gjør nytte for seg... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ahh...okay Da tenker eg denne fjernes for godt. Noe annet eg syns var merkeligt er at det ikkje er pakning mellom girhuset og eksoshuset(er det rette navna på nedre del og opp mot stammen?) Ikkje helt sikker på hvor kjølevannet skal gå og ikkje gå om du skjønner.. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Nyttig info også for meg, har en 402, 1972 modell på min With 15" Det er slark i mitt undervannshus, men er ikke kar om å få av propell jeg heller. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Ifølge boka må du varme med skjærebrenner til gummiforingen som er inni propellen rundt navet løsner/smelter, slik at du får dratt propellen av. Deretter skjæres den indre hylsen av akslingen. I boka står det at en må være forsiktig da propellen eller hub'en kan "eksplodere" av ved denne prosedyren,men det er vel worst case scenario hehe.. Lurer på å demontere hele girhuset for å sjekke da min raper i gir endel(dog null følbar slark),men får se når eg får av propellen,sannsynligvis ikkje før på onsdag. Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Jeg forsøkte å bore et 8 mm hull innerst på hver side av propellen og sette i 8 mm bolter (umbrako, maskinskruer som jeg kappet hodet av) og boret hull tilsvarende hull nederst på en avtrekker som jeg da fikk satt på. Men den ville ikke gi seg allikevel. Boltene ble dyttet helt inn til akselen, og lå an mot propellens hylse. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 1.Er det kun via propellaksling,drivaksling og girsjalter(samt nåvå- og påfyllings-skruene til giroljen) det er mulig å få vannlekkasje inn i huset på? Ser bort ifra sprekker da eg antar dette er ytterst sjelden. Tar feilene i den mest trolige rekkefølge Simmringer på propell akslingen ( fiske sene er den store synderen ) Påfylling og nivå ( mange fuske me å bruke opp igjen de gamle tettingene uansett tilstand ) Simmringer under vann pumpe ( nedre del ) ( større problem på de litt eldre modeller pga rust på drivaksling ) O-ring under vann pumpe ( nedre del )sjelden... måtte være ved gjenbruk av skadet O-ring. Tetting rundt girsjalter, kommer som regel av feil montering.... O-ring rund lager hus for propell aksling, sjelden... måtte være ved gjenbruk av skadet O-ring. 2. Hva er meningen med dette "kammeret"? Har 3-4 hull nederst og åpning(riller) på siden men ser ikkje ut til å ha en spess funksjon?!? Slippe "brukt" vann ut ifra motor. 3. Går det an å bytte gummitetningen rundt eksos-skjøten? Mercury dele #37721001 Ser at drivakselen er full av sotbelegg fra eksosen også,tydelig en lekkasje. Kan være en lekasje lenger opp i stammen, men litt belegg er helt normalt.. 4.Vannpumpehuset skal det være 100%tett ved drivaksel og rundt huset? Skal være 100% nedover under pumpehuset, selve huset skal være så tett som mulig ... lekkasjer gir dårligere vanntrykk ( er med pakninger i service kit for pumpe )... Hadde vurdert et servise kit for vannpumpa....( Merc # 46-77177A3 ), inneholder pakninger/impeller/pumpehus/tidligere nevnt eksos pakning ++ Noe annet eg syns var merkeligt er at det ikkje er pakning mellom girhuset og eksoshuset Hvorfor skulle det være 100% tett her ?? nå er flatene ganske rette så det blir nok 90% tett ... Vannet renne jo fritt inne i stammen, skal bare ned og ut av stammen, kjøler da stamme og eksos underveis... kjøle vannet INN går jo et tett rør opp til motoren. Ifølge boka må du varme med skjærebrenner til gummiforingen som er** Gjør det UTE, ryker noe helt jævlige , har brukt baufil eller vinkel sliper i de tilfeller jeg har gjort det samme... krever en stødig hånd når du nærmer deg selve propell akslingen... Er du heldig er det brukt en propell med løs hub... endel nyere propeller kom med den løsningen.... Nå skjønner du hvorfor det er viktig å sette inn propellaksligen med fett HVERT år Lurer på å demontere hele girhuset for å sjekke da min raper i gir endel(dog null følbar slark) Men den slurer/glipper ikke ??... juster ned tomgangen så mye som mulig, lær deg å gir på en mere brutal måte... IKKE lirk den i gir, skal du ha den i gir setter du den i gir med en bestemt bevegelse. Ellers hvis du lurer på hvordan det ser ut/fungerer der nede er det muligens endel info å hente i denne tråden ( nesten samme girhus )... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Takker og bukker for gode svar Droll! :) Så noe av kjølevannet går nedover inni stammen også alså? Trodde alt gikk ut i det utløpet oppe på motoren,men det er kansje like mye en "sladrestråle" for å vise at impeller er ok?!? Fikk brent av propellen,kom med et smell hehe... Må ha ny propell m/hub(er vel standard på alle det?) ettersom bladene mine er litt skeive såg eg. Stod i boka at propellen skal ha 2 siffer innprenta,diameter og pitch. Men fant kun en hel masse siffer,ikkje 2 enkelte. Er dette delenr muligens? Så forresten ingen tegn til fiskesnører o.l på prop-akslingen. Har sett de har propeller på Maritim,men må først finne ut av hvilken type eg må ha. Er iallefall en alu-prop. Kjøpte komplett pakningssett til bunndelen,kansje eksospakningen ligger nedi der ;) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.Juli.2009 Del på Facebook Svart 31.Juli.2009 Så noe av kjølevannet går nedover inni stammen også alså? Trodde alt gikk ut i det utløpet oppe på motoren,men det er kansje like mye en "sladrestråle" for å vise at impeller er ok?!? Mesteparten av vannet går ut igjennom stammen, uten det er muligheten stor for at det som er inni + lakken på utsiden hadde smeltet.... Den kjøle vanns stråla som kommer ut har 2 jobber Vise at kjøle systemet fungerer. Hindre damp lås i systemet, eventuell damp vil komme seg opp til motorens høyeste punkt og ut "sladrestråla" ( gjelder de motorer med HØYT uttak, noen eldre hadde lavt uttak på de er det en fordel å flytte uttaket til topp ) ) Må ha ny propell Men fant kun en hel masse siffer,ikkje 2 enkelte. Er dette delenr muligens? Størrelse på propell bestemmes av båten, rådfør deg gjerne med folk med samme oppsett . Kan være et delenr ja, har du nummeret kan jeg sjekke det opp. Så forresten ingen tegn til fiskesnører o.l på prop-akslingen. Javel.... vet ikke helt om det var et godt tegn... da bør du sjekke den NEDRE delen av vann pumpa, den som sitter UNDER impelleren. Er et kjent problem med eldre Mercury motorer... drivakslingen er IKKE rustfri... Har sett de har propeller på Maritim,men må først finne ut av hvilken type eg må ha. Er iallefall en alu-prop. Ta det når tiden kommer. Kjøpte komplett pakningssett til bunndelen,kansje eksospakningen ligger nedi der ;) Kjøpe du det kittet jeg tipset om så er den med, ihvertfall hvis du bestilte original deler. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) Eneste nr eg finner på propellen er "48 73132A4 TOP" Klarer du å finne noe utav dette nr Droll? EDIT: Var delenr dette ja,står som vare "BLMX 11 1/4R10" men ingen info om dimensjon eller pitch. 1465,25 u/mva var litt dyrt syns eg,men aner jo ikkje hvilken dim eller pitch eg må ha på denne! Noen som har gode forslag til denne motoren&båten? Var forresten innom en båtforhandler idag,og han virket som at han hatet Mercury. "Bare noe dritt,gammelt som nytt,å kaste det er eneste løsningen." Tror neppe han var helt habil den karen... Redigert 3.August.2009 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Hadde en sånn motor i 20 år. Holdt på å havarere pga vannintrengning, var masse vann i veivhuset, men motoren gikk fortsatt. Enden på veiva ruster slik at simmerringen går, man får en syrefast foring i ølboks tykkelse som kan presses på. Måtte også bytte det nedre veivlageret, etter dette hadde vi aldri mer noen problemer med den. Ville abs. montert en slik foring + ny simmerring ifm overhalingen. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 (redigert) Takk for svar Ingar Skal ta sjølve motoren etter at eg har gjort ferdig girhuset tenkte. Kommer til å ta noen bilder av motoren da det er noen komponenter der som eg ikkje er helt sikker på hva er,er heller ikkje avbilda i boka(tror eg iallefall). Legger de ut her så dere kan forhåpentligvis hjelpe meg litt der Hvor fikk du forresten tak i desse delene du nevner,var det orginal Mercury deler eller spesialbestilt? Redigert 3.August.2009 av RanaPlast15 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Det var noe de hadde i hylla på verkstedet, ikke noe som måtte bestilles. Om det er en original Mercury del vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 original Mercury del vet jeg ikke. Mercury har også denne hylsa ( Delenr 86349A1, er for 40 > 70 hk ).. Er også antagelig tilgjengelig ifra SKF ( SKF Speedi-Sleeve ).. Et alternativ kan være å få slipt ned veiva noen 0,10 mm, også finne en simmring med matchende mål.... er skaden liten kan du antagelig pusse deg ned til friskt metall med litt smergel papir ( poller over med metall polish etterpå.. ) Er du heldig KAN du muligens montere de nye simringene litt forskjøvet iforhold til de gamle ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Ingar Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Men da vil problemet dukke opp igjen etter en stund, iallfall hvis motoren brukes i saltvann. Man kan spørre seg om hvorfor ikke motorene ble levert med denne hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 3.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2009 Fikk skifta simmering og o-ring på gir-akselen idag,såg ingen tegn til rust på akselen. Demonterte vannpumpa og medfølgende simmering og o-ring på drivaksel(må bestille det settet Droll nevnte). Stod i verkstedshåndboka at det skulle være et nålelager der,men det har visst forandra seg til et konisk rullelager Er ganske lite som viser seg å stemme i den forbaska verkstedshåndboka... Også denne akselen var rustfri. Så har eg et spørgesmål: Er en ring med flere tenner på ytterst på propellakselhuset,sikret med et låseblekk under den igjen. Ifølge boka(der ingenting av verken nyere eller eldre 402 var likt skissert...) er denne links-gjenga. Stemmer det?? Umulig å se ettersom gjengene er skjult av ringen,men prøvde begge veier uten resultat(varmet i tillegg også,men no go..) Enda med å slå av 2 "tenner",antar det finnes en spesialpipe eller noe en kan sette rundt splinesen på akselen og dreie rundt for å løsne denne? Kan denne ringen kjøpes løst? Stod også at det var 4 forsenka skruer inne i huset bak denne ringen,men så ingenting der inne...litt frustrert over alle manglene i denne boka nå!! Håper noen kan hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 3.August.2009 Del på Facebook Svart 3.August.2009 Fikk skifta simmering og o-ring på gir-akselen idag,såg ingen tegn til rust på akselen. Bra, vare et problem på de eldre modellene . Stod i verkstedshåndboka at det skulle være et nålelager der,men det har visst forandra seg til et konisk rullelager Er ganske lite som viser seg å stemme i den forbaska verkstedshåndboka... Også denne akselen var rustfri. Hvilken verksted håndbok har du ??, Mercury har hatt den samme oppbygginga på girhusene siden tidlig 60 tall... Ang. lageret under vannpumpa... tidligere modeller brukte et "en radet" kule lager, senere modeller brukte et konisk rulle lager... Det ER er nåle lager helt nederst på drivakslingen rett over pinjong gearet... Så har eg et spørgesmål: Er en ring med flere tenner på ytterst på propellakselhuset,sikret med et låseblekk under den igjen er denne links-gjenga.Stemmer det?? "Mutteren" under låseblekket er høyre gjenget . Enda med å slå av 2 "tenner",antar det finnes en spesialpipe Finnes et spesial verktøy ja.... til bruk på en Merc402 trenger du 91-53126, men den er NLA ifra Mercury... er ikke mere avangsert at den enkelt kan lages hvis en har litt verktøy... Her er et konsept... Kan denne ringen kjøpes løst? Mutteren kan kjøpes løst ( Mercury dele nr 11-87763 )......en vanlig praksis hvis mutteren har korrodert fast er å bore den istykker ( et par strategisk hull og den kan vris istykker med en flat trekker ) ( mutteren er av aluminium så den er lett å borre i ) OBS, vær forsiktig hvis du velger å bore....prøv å IKKE skad gjengene/selve huset rundt. Er en fordel å ha mutteren FØR du begynner å fjerne den gamle, er greit å se hvordan alt ser ut... Stod også at det var 4 forsenka skruer inne i huset bak denne ringen,men så ingenting der inne...litt frustrert over alle manglene i denne boka nå!! Er du HELT sikker på den boka dekker Mercury ?? , de hentydningene du har lagt frem her passer meget godt på et 70 talls girhus ifra Johnson/Evinrude Har nevnt det før, men kan ta det en gang til.... ligger en del info i DENNE tidligere posten, girhuset i denne posten er til en 50 hk ca samme årgang ...det meste er likt...bare litt forskjeller i størrelse.. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 4.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2009 Er denne boken eg bruker: Der omfattes "nyere" og "eldre" 402(1978mod er opplista inni som "eldre"),men lite er likt,både komponenter og plasseringer av div ting. Skal finlese den linken du tipser om Droll,har såvidt vært innom den før men hadde litt dårlig tid akkurat da... I boka stod det at den "eldre" typen undervannshus/girhus skulle ha fiberskiver under og over impelleren,og at desse var veldig viktige å ha på plass. Skjønner jo at det er viktig viss det skal være noen der,men på min var der ingen slike Men tror det fulgte med noen i pakn.settet...hmm.. Den var høgre-gjenga ja...skal ta og sveise meg et verktøy som passer tenker eg,så blir monteringa enklere også. Har bestilt ny ring/mutter,kompl.vannpumpesett og ny original propell fra Ravns Garasje. Da burde girhuset nærme seg ferdig så eg får begynt i topp-etasjen Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 13.August.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2009 Fikk tilslutt av ringen og låseblekket,måtte borre et lite hol og meislet ringen i to. Da gikk den greitt å få skrudd av. Men så vart eg usikker... er navet til propell-akslingen 2-delt slik at dette også skal skrues ut?!? Ser ut som at gjengene fortsetter nede ved navet også. Kan nesten sjå slik ut. Virker lite sannsynligt at dette skal draes rett ut nå når ringen er skrudd ut. Noen som veit? Prøvde såvidt å løsne denne med ei vannpumpetang,men tørte ikkje bruke makt. Her er noen (dårlige) bilder,hadde desverre kun mobil.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.