Jump to content

Overhaling av Mercury M402 40Hk 1978mod.

RanaPlast15

Recommended Posts

Hva med å sette i propell+ propellmutter og legge noe i bakkant så det virker som en avtrekker?

Fungerer helt fint... en må bare prøve å fordele presset ned imot kanten på girhuset mest mulig ( kanten er tynn og brekker lett av hvis ikke tar forhåndsregler ... )

Er det meiningen at propell-akslingen skal følge med ut også eller?? Var det du mente antar eg?

Propell akslingen kan bli med ut, eneste som blir igjen inni er forover giret ( og pinjong giret da selvsagt... )...

Du får ut dette, minus mutter i forkant...

lu_deler_2.jpg

Delene på bildet er ifra en større motor, delene dine er relativt like... bare litt mindre.

OBS pass på eventuelle shims som ligger der inne, merk deg hvordan og hvor de lå...

Pass også enden på propell akslingen ( den INNI girhuset ) ... sitter en giroverføring der, sitter i et hull som er boret INN i akslingen, er løs og kan tas ut... bare pass på den så du ikke mistern :smiley: er nevn i posten jeg liket til i forrige innlegg .

Kan også være en fordel å bikke girhuset slik at propellakslingen peker litt opp ( tilt opp motor litt ), dette for å forhindre at forover gire detter ut.... er løst og kan falle ut

Prøv gjerne å rengjør mest mulig foran lager føringa ... hvis ikke vil du bar skyve møkka foran lagerhuset når du drar det ut..

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Da har eg rengjort og blåst rent med trykkluft,samt dynka denne i rustløser over noen dager.

Fresa meg en solid plate som eg tredde ned over propell-akslingen og låste denne med propell-mutteren.

Tok så fram en slag-ters type stor&tung og begynte med det eg trodde kom til å være en kort prosess. Dengang ei....

Etter å ha holdt på ei stund så er eg like langt. Har ikkje beveget seg i det hele tatt...

Virker som om det meste på girhuset er grodd fast på denne motoren...

Noen som veit om et verksted i Bergens-området som reparerer Mercury outboards slik at de kunne fått æren av å demontere dette svineriet?!?

De har kansje annet verktøy for denne operasjonen,men syns det var mildt sagt merkeligt at den ikkje kom etter så mye juling fra en såpass stor og tung slag-ters.

Ingen som har nevnt noe om dette,men må den stå i fri,revers eller forover for å løsne eller er dette irrelevant??

Redigert av RanaPlast15 (see edit history)
Fresa meg en solid plate som eg tredde ned over propell-akslingen og låste denne med propell-mutteren.

Har du noen bilder av oppsettet ??

Virker som om det meste på girhuset er grodd fast på denne motoren...

Mulig ...

Ingen som har nevnt noe om dette,men må den stå i fri,revers eller forover for å løsne eller er dette irrelevant??

Har ingen betydning.

starting.jpg

En kan komme langt med enkle midler HVIS en tenker litt....

La her imellom et par tykke alu plater ( bare pass på de ikke butter i lager føringa.. ), brukte så propell mutteren til å trekke ut propell akslingen, måtte bygge ut mere etterhvert men det gikk egentlig veldig enkelt, er fine gjenger på akslingen så det blir bra med krefter...

Propell akslingen drar med seg lager huset ut..... er det virkelig ille kan en sette akslingen i spenn for så å varme selve huset rundt....

the_end.jpg

Hadde korrodert fast ganske bra....

start.jpg

Motoren så ikke pen ut... noen hadde trivdes bra....

Arne Kjetil

Har ingen bilder nei..men var ganske enkelt en rund tjukk skive med diameter omtrent som hub'en på propellen og med hull i midten slik at eg tredde den ned over gjengene mot splinesa på prop-akslingen. Satte så på mutteren og strammet.

Brukte dobbelt-arma slagters på denne skiva og dro til,men var ingen antydning.

Tenkte på det du viser med propellen,men på min er navet løst(måtte jo brenne propellen av) og er dermed ubrukelig for en slik operasjon. Har ikkje lyst å bruke den nye propellen til dette...

Får sjå om eg kan finne meg et rør som kan brukes sammen med skiva eg har istedet for propellen..

Brukte dobbelt-arma slagters på denne skiva og dro til,men var ingen antydning.

Kan sitte relativ bra ja :yesnod:

Får sjå om eg kan finne meg et rør som kan brukes sammen med skiva eg har istedet for propellen..

Jeg brukte propellen for jeg hadde den liggende, et litt tykkvegget rør kan sikkert gjøre samme nytten....

Det gjelde å bruke fantasien litt :lol: to stål kanaler satt på høykant, en på hver sin side av akslingen + ei KRAFTIG skive for å overføre presset ifra mutteren .....

Arne Kjetil

• 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Fått demontert lagerholderen med propell-aksling,samt demontert drivakselen.

Lager rengjort og kontrollert,kun lageret på revers-drevet som var dårlig heldigvis.

17052010001.jpg

17052010.jpg

Desverre var også propell-akslingen for dårlig til gjenbruk,merkbare spor i tetningsflatene til simring... :cryin:

17052010002.jpg

Har bestilt nytt lager,tetninger samt brukt propell-aksling fra Ravns G.

Ny aksling kostet 1600,brukt var halve prisen. Får håpe den er ok :saint:

Du bytter vel begge lagrene når du først har det oppe?

Man kan spørre seg om hvorfor ikke motorene ble levert med denne hylsa.

Så dette først nå.

Denne hylsa er for å tette der det har blitt slitasje. Ikke som ekstra tetning på aksel som er i orden.

Bør kunne anskaffes på enhver maskinforretning.

Bare å spørre etter speedi-sleeve

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Eg hadde ingen slark i prop aksel,drivaksel eller drev,men hørte det var ulyd i det ytre lageret på prop aksel når eg demonterte og rengjorde lagrene. Kunne ikke kjenne eller se skader/slitasje på ruller eller lagerbaner på de andre lagrene,derfor blir de ikke byttet.

Denne speedi-sleeve kan ikke Ravns skaffe alså?

Måtte bruke gass på alle bolter på motoren da de hadde irret fast,typisk med alu-komponenter mot stål. 3 stk bolter klarte eg likevel å knekke da de satt håpløst fast. Men skal prøve å få ut restene nå da motoren er domontert og har lettere tilkomst til boltene.

deler.jpg

Sylindrene såg visuelt bra ut,etter kontrollmåling blir det honing.

Stemplene såg også bra ut,ingen usymetrisk slitasje o.l

Skal demontere råder og stempler og sjekke tilstanden.

veivhus.jpg

Jepp,denne har skruer m/muttrer. Hørte snakk om at dette var strekkbolter,derfor eg ville ha nye. Men de var som sagt utgått og 0 på lager.

Ser ut til å være i god stand,ingen strekk eller noe så føles ok å bruke de om igjen,men nye hadde seff vært å foretrukket,spesielt på råder som får endel radialbelastning :wink:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...