GlennIversen Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Har du klikket på internasjonal ordre?? Mener jeg fikk noe lignende beskjed sjøl en gang, men klikket litt rundt og sendte de en mail og etter det var alt ok. Delene ble bestilt og sendt Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
RanaPlast15 Svart 9.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2010 Eg snakket med de om dette på live-chat'n deres,og spurte om de kunne selge og sende meg desse delene,men de kunne de ikkje pga at Mercury originaldeler ikke skulle selges utafor statene. Hvorfor dette var sånn fikk eg ikke svar på. De hadde heller ingen uoriginale/replika deler å selge heller.. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Endelig fått nye skruer og mutrer i hus,kun manko på festeboltene til coiler. Får eventuelt borre opp og sette inn gjennomgående i metrisk. Så viss tia strekker til og ingenting anna går galt så blir det forhåpentligvis sjøsetting til helga,just in time for fiskefestivalen på andre sida av fjorden Er meldt fint vær så det lover bra Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 16.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 (redigert) men de kunne de ikkje pga at Mercury originaldeler ikke skulle selges utafor statene. Prøv Oldmercs, finner du det ikke på nett kan du bare sende dem en mail ( skaffer ALT som er tilgjengelig ifra Mercury ++ ). Har både OEM ( org Quicksilver ) og 3-dje parts deler . kun manko på festeboltene til coiler. Får eventuelt borre opp og sette inn gjennomgående i metrisk. De lange skruene ??( ca 54 mm ), prøv vanlig M5 skruer... stigningen og størrelse på de er så nære at det kan gå . Arne Kjetil Redigert 16.Juni.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 16.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2010 Skal høre med de når/viss eg trenger noe mer,trur eg har det meste nå foruten de lange coil-boltene ja,vi tenker sikkert på de samme. Må en tur på Biltema og kjøpe batteri + div el materiell til el.starten så får sjå om eg kan få tak i noen bolter som kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Hvorfor dette var sånn fikk eg ikke svar på. Jeg vil -gjette- på at det er fordi prisene er 1/2-parten i USA i forhold til Norge (superlandet) og prissatt i forhold til befolkningens betalingsevne (om ikke akkurat 'betalingslyst'). Derfor er det naturligvis ikke ønskelig å selge billig til super-befolkningen som vi angivelig går for å være. Volvo-Penta USA har samme policy. Får bare beskjed om at -du ikke er lokal-. Men, heldigvis er det masser av smutthull, selv om vi blir stoppet i første omgang. Var det 'Jet Carrier' som hadde mulighet for å lage en slags adresse i USA, og få samle-levering med andre som bruker samme ? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 17.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2010 Ja min neste påhengsmotor blir ihvertfall en som har metriske skruer,gidder ikke å reise overalt lenger bare for noe bedritne skruer Tok ingen bilder,men har fått montert motoren sammen ,imorgen blir det å montere ferdig bensinslanger,startmotor,coiler og svinghjul samt resten av det elektriske. Må desverre belage meg på 2 timers reising for å få fatt i de siste delene,men men...meldt regn imåro,men fint på lørdag,håper den bli klar til test da Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 18.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Handler en del fra USA og det er ganske mye å spare på dette, har opplevd at det er mange forhandlere og merker som ikke sendes over dammen, men jeg har løst dette med å skaffe meg en JETCARRIER konto. Da får du en amerikansk postadresse, samt at du får en mye rimeligere frakt fra USA via JETCARRIER kontra hva feks uspostal og ups koster. At jeg da må vente 2-4 dager ekstra gjør meg ingenting, siden varene kommer og frakten er billigere. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
RanaPlast15 Svart 18.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2010 Syns det er veldig rart igrunn,har handla stort sett alt til bilene mine fra statene nettopp pga mye lavere pris,har aldri vært et problem å få sendt originaldeler til min egen adresse. Tragisk policy de har.. Får hive meg i bilen og komme meg på Biltema etter deler,lørdagen nærmer seg Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 19.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Lite folk som leser denne tråden ser det ut som,men kan noen svare meg med sikkerhet på hvilket blandingsforhold som denne motoren skal ha? Har hørt både 1 og 2%. Og skal den ha feitere blanding ved innkjøring av nye stempelfjører osv.? Nærmer seg prøvestart snart,skal kun lage til ledn.nett til nødstoppbryter samt tenningsbryter og batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Skal ha 95 oktan bensin med 2% TWC-3 godkjent olje. Innkjøring gjøres med dobbel dose olje ( 4 % ) ( 10 timer... ifra lett belastning , økes gradvis opp til maks .. ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Double Weber Svart 19.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2010 Lykke til med oppstart og innkjøring. Jeg er i samme "båt" som deg. Har nettopp overhalt min yamaha 225hk og holder på å kjøre den inn. Vær obs på at all den oljen tar knekken på plugger fort. De første jeg kjørte med holdt i tre timer... Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
RanaPlast15 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Rakk ingen tur på lørdag,men fikk den utpå idag. Turen vart desverre en stor skuffelse... Motoren får ikke turtall,og går ikke rent,virker nesten som at den får for feit blanding kansje. Var ingen forskjell ved å justere på skruen på forgasseren. I boka er det vist 6 ulike forgassere,men selfølgelig ingen maken til min Noen som har noen gode forslag? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 20.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2010 Demonterte forgasseren og blåste reint alle dyser,justerte flottørhøyden litegrann i tillegg. Resultatet var bra,den går bedre på tomgang og dør ikke ved giring lenger. Men fortsatt går båten som en dass,og etter litt spekulering fant eg ut at den går kun på 1 sylinder,coilen er defekt på den øverste sylinderen. Den gikk på 2 sylindre et kort øyeblikk rett etter første turen,men så var det kveld.. Gleder meg til å få montert ny coil og prøvd den ut,håper det blir det siste problemet Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 21.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2010 Fikk tak i 2stk brukte coiler fra en 9,9hk. Tok av de gamle og pussa rent anleggsflata til jordkabelen bakpå coilene og monterte på de "nye". HERLIGT!! Nå går den klokkerent og oppfører seg slik den skal,føles jammen godt! Imorgen blir det å ta av lokket til termostathuset som lekker pga gammel tæring(brukt del,får ikke nye lenger). Skal lege en streng med silikon rundt slik at det blir tett. Gleder meg til å få brukt båten nå Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 23.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2010 Da var lokket til termostathuset tett,så nå er motoren 100% tett. Venter på nye tennpluggkabler med 90graders hode slik at eg kan få sette på dekselet rundt også. Men eg kunne tenkt meg å fått montert på en turteller til denne,lurte på om noen har kjennskap til hvordan dette kobles og ikke minst hvor eg kan få tak i turteller og hvilken type eg må ha. Har funnet denne på Ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4811A-2-Mercury-Outboard-Tachometer-Module-/290367522641?cmd=ViewItem&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item439b40c751 Dette er en turteller-modul,men trengs denne? Noen som har noen linker til det eg trenger f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Anyone?? Har sett litt på Tiny Tach,men syns den var dyr ettersom en kan jo ikkje skifte batteriene,ergo den må fornyes etter x antall år Liker bedre analoge tellere. Noen som veit om noen eg kan bruke? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Har du lading på motoren ?? isåfall har du en stator der du kan hente ut signal som de fleste utenbords turtellere kan bruke. De fleste utenbords motoren henter IKKE signalet ifra tenninga, de henter signalet ifra statoren ( ladespola ), en henter da ut et AC ( veksel strøm ) signal ifra FØR likeretteren, da statoren har XX antall spoler vil den gi XX/2 antall pulser pr omdreining, disse pulsene er godt egnet for å hente ut turtallet på motoren .. Noe som tilsier at du kan bruke denne ... eller lignende. Husker ikke helt i farte HVA de skal justeres til på en 402, men burde gå greit å finne ut ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
RanaPlast15 Svart 28.Juni.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2010 Si det Droll... Eg har stator med 2 ledninger som går inn på tenningsmodulen,vil anta denne ikke har lading nei ettersom det egentlig er en M402,alså manuell start. Will that be a problem? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Horse Svart 19.November.2016 Link til dette innlegget Svart 19.November.2016 Interessant tråd. Hvordan fungerer motoren nå ? Savner Drolls innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.