Jump to content

Overhaling av Mercury M402 40Hk 1978mod.

RanaPlast15

Recommended Posts

Endelig fått nye skruer og mutrer i hus,kun manko på festeboltene til coiler. Får eventuelt borre opp og sette inn gjennomgående i metrisk. :yesnod:

Så viss tia strekker til og ingenting anna går galt så blir det forhåpentligvis sjøsetting til helga,just in time for fiskefestivalen på andre sida av fjorden :cheers:

Er meldt fint vær så det lover bra :diving:

men de kunne de ikkje pga at Mercury originaldeler ikke skulle selges utafor statene.

Prøv Oldmercs, finner du det ikke på nett kan du bare sende dem en mail ( skaffer ALT som er tilgjengelig ifra Mercury ++ ).

Har både OEM ( org Quicksilver ) og 3-dje parts deler .

kun manko på festeboltene til coiler. Får eventuelt borre opp og sette inn gjennomgående i metrisk. :yesnod:

De lange skruene ??( ca 54 mm ), prøv vanlig M5 skruer... stigningen og størrelse på de er så nære at det kan gå .

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)

Hvorfor dette var sånn fikk eg ikke svar på.

Jeg vil -gjette- på at det er fordi prisene er 1/2-parten i USA i forhold til Norge (superlandet) og prissatt i forhold til befolkningens betalingsevne (om ikke akkurat 'betalingslyst'). Derfor er det naturligvis ikke ønskelig å selge billig til super-befolkningen som vi angivelig går for å være.

Volvo-Penta USA har samme policy. Får bare beskjed om at -du ikke er lokal-.

Men, heldigvis er det masser av smutthull, selv om vi blir stoppet i første omgang. Var det 'Jet Carrier' som hadde mulighet for å lage en slags adresse i USA, og få samle-levering med andre som bruker samme ?

Ja min neste påhengsmotor blir ihvertfall en som har metriske skruer,gidder ikke å reise overalt lenger bare for noe bedritne skruer :headbang:

Tok ingen bilder,men har fått montert motoren sammen ,imorgen blir det å montere ferdig bensinslanger,startmotor,coiler og svinghjul samt resten av det elektriske.

Må desverre belage meg på 2 timers reising for å få fatt i de siste delene,men men...meldt regn imåro,men fint på lørdag,håper den bli klar til test da :sailing:

Handler en del fra USA og det er ganske mye å spare på dette, har opplevd at det er mange forhandlere og merker som ikke sendes over dammen, men jeg har løst dette med å skaffe meg en JETCARRIER konto.

Da får du en amerikansk postadresse, samt at du får en mye rimeligere frakt fra USA via JETCARRIER kontra hva feks uspostal og ups koster.

At jeg da må vente 2-4 dager ekstra gjør meg ingenting, siden varene kommer og frakten er billigere.

Ha en fin dag

Lite folk som leser denne tråden ser det ut som,men kan noen svare meg med sikkerhet på hvilket blandingsforhold som denne motoren skal ha? Har hørt både 1 og 2%.

Og skal den ha feitere blanding ved innkjøring av nye stempelfjører osv.?

Nærmer seg prøvestart snart,skal kun lage til ledn.nett til nødstoppbryter samt tenningsbryter og batteri.

Rakk ingen tur på lørdag,men fikk den utpå idag. Turen vart desverre en stor skuffelse... :rolleyes:

Motoren får ikke turtall,og går ikke rent,virker nesten som at den får for feit blanding kansje. Var ingen forskjell ved å justere på skruen på forgasseren.

I boka er det vist 6 ulike forgassere,men selfølgelig ingen maken til min :headbang:

Noen som har noen gode forslag?

Demonterte forgasseren og blåste reint alle dyser,justerte flottørhøyden litegrann i tillegg.

Resultatet var bra,den går bedre på tomgang og dør ikke ved giring lenger. :yesnod:

Men fortsatt går båten som en dass,og etter litt spekulering fant eg ut at den går kun på 1 sylinder,coilen er defekt på den øverste sylinderen. Den gikk på 2 sylindre et kort øyeblikk rett etter første turen,men så var det kveld.. :wflag:

Gleder meg til å få montert ny coil og prøvd den ut,håper det blir det siste problemet :sweat:

Fikk tak i 2stk brukte coiler fra en 9,9hk. Tok av de gamle og pussa rent anleggsflata til jordkabelen bakpå coilene og monterte på de "nye".

HERLIGT!! Nå går den klokkerent og oppfører seg slik den skal,føles jammen godt! :sailing:

Imorgen blir det å ta av lokket til termostathuset som lekker pga gammel tæring(brukt del,får ikke nye lenger). Skal lege en streng med silikon rundt slik at det blir tett.

Gleder meg til å få brukt båten nå :yesnod:

Da var lokket til termostathuset tett,så nå er motoren 100% tett. Venter på nye tennpluggkabler med 90graders hode slik at eg kan få sette på dekselet rundt også. :sailing:

Men eg kunne tenkt meg å fått montert på en turteller til denne,lurte på om noen har kjennskap til hvordan dette kobles og ikke minst hvor eg kan få tak i turteller og hvilken type eg må ha.

Har funnet denne på Ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/4811A-2-Mercury-Outboard-Tachometer-Module-/290367522641?cmd=ViewItem&pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item439b40c751

Dette er en turteller-modul,men trengs denne? :confused:

Noen som har noen linker til det eg trenger f.eks? :flag_bp:

Har du lading på motoren ?? isåfall har du en stator der du kan hente ut signal som de fleste utenbords turtellere kan bruke.

De fleste utenbords motoren henter IKKE signalet ifra tenninga, de henter signalet ifra statoren ( ladespola ), en henter da ut et AC ( veksel strøm ) signal ifra FØR likeretteren, da statoren har XX antall spoler vil den gi XX/2 antall pulser pr omdreining, disse pulsene er godt egnet for å hente ut turtallet på motoren ..

Noe som tilsier at du kan bruke denne ... eller lignende.

Husker ikke helt i farte HVA de skal justeres til på en 402, men burde gå greit å finne ut ...

Arne Kjetil

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...