Jump to content

Alu-rør montert på syrefast feste? Innvendige rørgjenger?


Tintin

Recommended Posts

Vi er endelig på vei til å få fastmontert VHF i Busteren. Dette trengs og da særlig siden vi av og til skal på yttersida av øyene. Siden båten av og til skal transporteres og settes inne, trenger jeg å lage en mast til antenna som kan justeres og omså tas av. Antenna må kunne justeres i forhold til masta i tillegg. Mast på ca. 1,20m (svart på bildet) og antennelengde 1m. (hvitt)

 

bustern__illustrert_antenneplassering.jpg

 

Så det jeg har tenkt er å lage mast av et rør i aluminium (?), festet til båten med følgende feste (syrefast):

PGKZ3526.jpg Festet er visst nok sterkt nok til både det ene og det andre.

 

Og etter den lange innledningen kommer endelig mine spørsmål:

 

Hvordan vil det gå å benytte aluminium koblet på et feste av syrefast stål med tanke på korrosjon?

Må røret være av "marint" alu, eller er det nok at det er "vanlig" alu-rør?

Hvis jeg må bruke syrefast rør i stedet: Er det vanskelig å få laget gjenger i syrefast stål?

Forslag til hvem som kan hjelpe med å få gjenget røret i ene enden?

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Aluminium og syrefast er en dårlig kombinasjon i båt. Hvis du allikevel velger den løsningen bør du bruke sjøvannsbestandig aluminium. Dersom du demonterer antenna når båten ikke er i bruk blir problemet redusert betraktelig. Ikke ulempe med litt fett på gjengene heller, men for all del ikke kobberpasta. Hvis du vil lage røret i rustfritt er det ikke noe problem å gjenge opp det. Du må skaffe deg et rør som har riktig innerdiameter i forhold til de gjengene du har (se i en gjengetabell). Er røret trangere kan du bore det opp bare det er gods nok. Eller så kan du gjenge det utvendig og sette det sammen med en muffe, det går også bra.

Link to post
Share on other sites

Zappa: Du er nok ikke på jordet i det hele tatt. Jeg var litt ute etter hvor stort problemet egentlig er, men plast løser det uansett så lenge det er sterkt nok. Tilsvarende feste i plast er ikke fullt så sterkt som stål. Men sikkert sterkt nok, siden Glomex sier det egner seg for "no longer than 9' in self supporting mode". Installasjonen blir litt mer enn 7 fot.

Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Den antenna knekker nok fort du! Med tanke på plassering står den svært utsatt og vil knekke før du rekker å si "korrodert"!

 

Kan dobbeltsjekke det senere, men tror ikke alu og syrefast skal være noe stort korrosjonsproblem. Isåfall vil nok antenna korrodere først... Plastrør med vaier inni burde funke! Evt. et tynnere karbonrør....

Link to post
Share on other sites

En høy antenne i en relativt liten båt? Tenk på når du legger til, surrer med tau/ dregg, noen klatrer inn og ut av båten... Jeg har ihvertfall rasket med meg mer enn én akterlanterne (på stang) i hektiske øyeblikk!

 

Har ikke så mye erfaring med VHF, men må du virkelig ha en så høy antenne? Høres mer fornuftig ut med en targabøyele isåfal, men aner ikke hvor vanskelig det er å montere...

Link to post
Share on other sites

Trikola: Det er ikke vanskelig å gjenge et rustfritt rør. Man må bare passe på tre ting: Riktig gjengebor (innvendig dia før man gjenger), gjengetapp i hss stål, ikke type Biltema, og gjengefett. Da er det som å skjære i smør. De fleste som har dårlig erfaring med å bearbeide rustfritt har brukt sløve bor og feil hastighet.

 

Zappa: Du er ikke på jordet. Løsningen kan være så enkel at man bruker gjengetape, da får man en isolasjon mellom alu og RF.

 

Moe: Du må gjerne dobbeltsjekke dette, men rustfritt og alu er ingen god kombinasjon. Det gir galvaniske spenninger og korrosjon. Sjøvannet virker som en elektrolytt. Jeg var utsatt for dette senest i dag da jeg skulle demontere rattstyringen på lettbåten for å montere hydraulisk styring. Der var det rustfrie skruer som var skrudd i et aluminiumsboss. Alle satt som bein i nesa, så det var bare å ta drillen og bore ut alle. Skal man bruke aluminium og rustfritt sammen i en båt, det kan for eksempel være aktuelt når alu skal sammenføyes i en skrudd forbindelse, skal det være en elektrisk isolasjon mellom.

 

Hvis du trenger mer informasjon om dette kan du sende en IM til Ole Petter, tror han er en guru på akkurat dette.

Link to post
Share on other sites

En høy antenne i en relativt liten båt? Tenk på når du legger til, surrer med tau/ dregg, noen klatrer inn og ut av båten...

 

<snip>men må du virkelig ha en så høy antenne? Høres mer fornuftig ut med en targabøyele isåfal.

 

Plassen jeg har tegnet inn er som regel (hele våren og høsten) brukt til mast for en rundtlysende lanterne - like høy som "masta" er tegnet inn. Perfekt plassering som ikke er i veien for noen. Eneste grunnen til at jeg ikke bruker lanternemasta som stativ for antenna er at den står settes i et feste/kontakt jeg anser som for svakt når det blir mer belastning.

 

Targabøyle finnes til båten, monteres greit, koster rundt ti lapper og gjør at den på henger blir for høy til flere garasjeporter jeg kan finne på å bruke.

 

Halvbølgeantenne som starter over høyeste punkt på båten er etter det jeg har lest, hørt og erfart en god ting når målet er en VHF som rekker et stykke. Vil være synd å ende opp med en stasjonær VHF som ikke sender og hører lenger enn en bærbar når jeg ligger på yttersida uten mobildekning.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Slike antenneforlengere fåes kjøpt der man selger antenner.

 

Den antenneforlengeren jeg trenger heter Glomex RA149 (1,20m). Vet den er rimelig dyr (noe som er greit), men irriterer meg over at den tilsynelatende er helt umulig å få kjøpt hos de norske nettbutikkene. Hvis noen har forlag til hvor jeg får tak i den er det helt fantastisk, for da slipper jeg å rote rundt med heimesløyd som brekker eller korroderer bort.

 

104_0.jpg

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...