Jump to content

Gode restauranter i ytre Oslofjord?

optimax 150

Recommended Posts

Hvem som betaler 1000 kroner for å spise på restaurant? Når man heller kan spise seg mett på kebab for enda mindre penger.

Jeg er definitivt en av de som med glede betaler for å bli servert god mat, og som takker etterpå dersom maten var god, helt uavhengig av prisen.

Derimot er det svært sjelden jeg spiser ute da jeg er møkkalei å betale 300,- for en hovedrett som både jeg og kona lager veldig mye bedre selv. Frosne grønnsaker, mikrobølgeovn, dårlige råvarer og enda dårligere tilberedning hører ikke hjemme på et sted jeg kommer tilbake til.

Det er nettop slike steder som Engø Gård høres ut til å være, at man ønsker å legge igjen litt penger for en gourmet-opplevelse. Jeg klarer også meget vel å diske opp en middag som overgår tradisjonell restaurant-mat, men når man får en opplevelse som går langt utenpå hva man selv får til, vel da er det verdt pengene selv om det selvfølgelig må graves dypt i lommene.

Var med på et Cognac/mat-kurs på Bølgen & Moi for noen år siden. Da var vi en gjeng, som med kyndig veiledning fra kokkene der, selv laget en 5-retters middag. Vi ble, for å si det mildt, overrasket at vi hadde klart å få til med egne hender.

Kilden til de gode smakene lå selvfølgelig i råvarene og komposisjonen, men det var ikke fritt for at det hagglet med gode råd fra kokkene da f.eks. rypene skulle stekes......

Nei, det tradisjonelle norske restaurant-kjøkkenet har masse å lære og derfor er det fint å få avdekket steder som har "det lille ekstra" som gjør besøket verdt !

Phoebe(antar det stammer fra serien "Friends"), vi treffes nok utpå før eller senere og da kan det like gjerne være med som kommer sidelengs mot kaia og trenger en hjelpende hånd :flag_bp:

(fra neste år har jeg antagelig hjemmehavn ved kanalbrua i Tønsberg)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det kan vi leve med... :wink:

I Hankøsundet ligger det ett par restaurant-alternativer. Seilerkroa ble regelrett slaktet i Fredrikstad Blads matspalte for elendig mat, men hvordan er maten på Marinaen, noen som har vært der? Man ser jo at det ikke er noen gourmet-restaurant, men holder de alminnelig standard?

Eller er det Toro og micro i skjønn forening der også. Har bare tøffet forbi, men hvis de har OK Pizza osv kan det jo være greit å stoppe en ettermiddag.

Redigert av Honduras (see edit history)

PS.

Lurer på om det ikke var deg jeg tok i mot på Brygga i Horten på lørdag Phoebe.....(hadde en liten luftetur for noen venner som testet barene i Horten)

Takker for hjelpen i Horten forrige helg. Det er ca. 10 år mellom Chiba og Phoebe, og det syns bl.a på størrelsen på flybridge og badeplattform.

Forøvrig er tapasresturangen "Raadhuset" i Åsgårdstrand en hyggelig opplevelse.

Chiba

Så kommer spørsmålet: Har noen spist der og kan det karakteriseres som en gastronomisk opplevelse litt utenom det vanlige ?

I følge en kollega (som i likhet med meg bor på Tjøme) siler de gjestene også... Dette er da selvsagt en tredjehåsdopplysning som jeg ikke kan garantere: Hun fikk, etter å ha sagt at hun var fastboende, beskjed om at de ikke hadde ledige bord, og at de heller ikke prioriterte fastboende som gjester.

Hvem som betaler 1000 kroner for å spise på restaurant? Når man heller kan spise seg mett på kebab for enda mindre penger.

Det er iallefall ikke de som kommer med egenprodusert sviskefarget konjakk på fest og hevder at den langt overgår alle kjente krøss-nuller.

Det er ca. 10 år mellom Chiba og Phoebe, og det syns bl.a på størrelsen på flybridge og badeplattform.

Forøvrig er tapasresturangen "Raadhuset" i Åsgårdstrand en hyggelig opplevelse.

Chiba

Hehe....det ble en "fuktig" opplevelse, så det var nok god du ikke ankom senere. Jeg tok for øvrig kvelden tidlig i motsetning til mine passagerer.....

Joda, jeg merket meg i en annen tråd her at Riviera oppgraderte platform i 2003 og fly i 2006. Fine båter for øvrig og mer plass på akterdekket enn jeg hadde forestilt meg.

Noterer "Raadhuset" på blokken.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Så hvis man drar på bytur så blir det kebab.

Er nok ikke umulig vi har litt forskjellige preferanser på mat, ikke minst har dette noe med alder å gjøre.

Minstemann hos oss mener at HappyMeal omtrent er så nærme himmelriket man kan komme, guttungen på 15 deler din fasinasjon for kebab.

Men det må være kebab med lam, ikke såkalt "kyllingkebab" som jo lages av MUK, ikke alminnelig kyllingkjøtt. MUK blir tilsatt smakstilsetninger for å smake som kylling. Du kan se hva "Forbrukerportalen" skriver om saken. Så den dritten rører vi ikke.

Hvis målet for God Mat er hvor mett man blir for en rimelig penge, kan jeg forstå at du foretrekker Kebab :wink:

I følge en kollega (som i likhet med meg bor på Tjøme) siler de gjestene også... Dette er da selvsagt en tredjehåsdopplysning som jeg ikke kan garantere: Hun fikk, etter å ha sagt at hun var fastboende, beskjed om at de ikke hadde ledige bord, og at de heller ikke prioriterte fastboende som gjester.

For den som ikke er klar over det så har Engø Gård en historie som kan være grei å ta med på kjøpet ved eventuelt besøk(jeg siterer her utdrag fra ViMenn sin artikkel fra 2007)

Matserveringen/overnattingen på Engø Gård het i sin tid Phils Pensjonat. Dette er det gamle gjestehuset til Babs og Frithiof Phil. Stedet var(er) legendarisk og i mellomkrigstiden en helt særegen institusjon på Tjøme. Takket være fruens forfinede smak, hadde pensjonatet renommè som et fremragende feriested for dannede mennesker med gode manerer. En stram oberst fikk ikke servert lunsj før han hadde iført seg slips, og det var en så streng utsiling av gjester at folk som formulerte seg litt uheldig i telefon, fikk beskjed om at pensjonatet ikke hadde flere ledige sengeplasser.

Etter rike år med kultivert konversasjon og tilbakelent ro, blir Phils pensjonat akterutseil og den strenge men elskverdige Babs dør. Frithiof starter da med hytteutleie for å holde forfallet på en armlengdes avstand.

På begynnelsen av 70-tallet ferierer ekteparet Nina Felling og Harald Andersen på Tjøme. De vinner etterhvert Frithiof sitt vennskap og det blir sluttet en pakt hvor Engø Gård skifter eiere. Den svært tidkrevende prosessen med å gjenskape gjestgiveriets storhet begynner. Fagfolk på restaurantdrift hyres inn og 17.mai 2000 ankommer vertsparet Schmidt og Hallundbæk i Norge fast bestemt på å skape et helt unikt sted med atmosfære og kokkekunst i verdensklasse.

"Vi ble møtt med flagg og fanfare og dagen etter startet arbeidet. Det tok mange år før vi kom dit vi ville være" sier Hallundbæk.

Slik sett overrasker det ikke at stedet har noen særegenheter, det er kanskje slik det blir med historisk sus i veggene :cheers_wine:

Redigert av VannTro (see edit history)

Hvis man er innom Halden ligger det en restaurant oppe på Fredriksten Festning (Citadellet..?). Har ikke vært der selv, men har lest anmeldelser som har vært meget positive.

Har spesialisert seg på mat med råvarer fra Østfold, som jo går for å produsere noe av landets beste.... (nå får noen vann på mølla tenker jeg :lol: )

Nå har det seg vel slik at Drammen ikke ligger i yttre Oslofjord, men i anledning "Elvefestivalen" som arrangeres førstkommende helg kan jeg jo gi en anbefaling ved elven.

Det mest besøkte stedet i Drammen om man kommer med båt er nok "Skutebrygga" rett ved bybrua. Også "Glass" som ligger ved siden av er mye besøkt. Helt greie restauranter med ok mat, men om man ønsker litt ekstra "svung" over maten så forsøkte jeg for et år siden "Elvebredden Bar & Restaurant". Dette er som sagt et år siden, men om det ikke har forandret seg mye var maten fortreffelig der.

Restauranten ligger på Union Brygge(Strømsøsiden) rett ved den nye gangbroen "Ypsilon"

Elvebredden Bar & Restaurant

Hvis dere våger dere litt lengre enn til Sandefjord, så vil jeg slå et slag for Becks Brasserie på Fritzöe brygge. Hyggelig betjening og god mat. Alle tiders uteservering i fine maritime omgivelser (hvor du sitter bare noen meter fra båten din). Når du er mett går du 50 meter over til Bechs Bar og tar en :cheers_wine: . Er du heldig foregår det kulturelle begivenheter i "Bølgen" (Larviks nye kulturhus hundre meter unna). 200 meter unna har du også "Pakkhuset" i Larvik havn (vestre brygge)med servering og gjestebrygge. De har bordbestilling inne og "drop inn" ute. Er du ikke kjørbar kan du ta lokalbåten "Lille Petter'n" tur/retur Stavern i sommerhalvåret. Larvik har mye å by på langs sjøkanten :seeya:

Du kan ligge et døgn ved Fritzöe brygge (til du blir edru :smiley: )

Dybde 160 cm (ved lavvann)

Plass til ca 40 fot

www.becksbrasserie.no

www.kulturhusetbolgen.no

Mvh Styrbert

Redigert av Styrbert (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...